Vliegbrevet halen, de moeite waard?

Ebel

Active member
Ik heb altijd een voorliefde gehad voor vliegen en vliegtuigen.
Aangezien ik maar een gemiddelde student was en bovendien kleurenblind ben, heb ik nooit de piste van piloot gevolgd.

Ik ben nu bijna 40 en het blijft kriebelen.
5-tal jaren geleden eens geïnformeerd om mijn privé-brevet te halen. Dat zou gaan als kleurenblinde.
Ik mag dan gewoon niet commercieel of 's nachts vliegen.

Kostprijs zou rond de 15K liggen.

Maar ik vroeg me af of ik hier plezier zou uithalen.
Vanaf je de sleutel omdraait begint de brandstofteller te lopen, en die kosten lopen snel op tot enkele honderden euro's voor een vluchtje.

Iemand ervaringen?

Doe eerst eens een initiatievlucht met een instructeur, zou ik zeggen en overweeg ook de goedkopere alternatieven zoals zweefvliegen (kan ook met motor!) en ULM.

Inderdaad!

Zelf lang met ULM gevlogen (op Baisy-Thy, ongeveer halfweg tussen Brussel en Charleroi).
De huidige ULM's zijn niet meer zoals vroeger wat zeil en aluminium buizen maar moderne hoog performante machines!

(Wel een duur speelgoedje, maar als je het vergelijkt met een high performance general aviation toestel wel heel betaalbaar).

Nu lijken ze wel wat aan de dure kant daar, maar hebben zeer mooie vliegtuigen.

Je hebt ook Koksijde (Royal West Aviation), een volledige ULM opleiding ligt daar ik dacht tussen de 6000 en 7000€, er komen altijd wel andere zaken nog bij, medische keuring, je eigen headset is altijd aangenaam etc...

Dat is halve prijs vergeleken met gewone ppl hé, en als je het heel goed meevalt is de weg naar eigenaarschap (alleen of groep) ook véél goedkoper!

Laatst bewerkt:
Ik heb altijd een voorliefde gehad voor vliegen en vliegtuigen.
Aangezien ik maar een gemiddelde student was en bovendien kleurenblind ben, heb ik nooit de piste van piloot gevolgd.

Ik ben nu bijna 40 en het blijft kriebelen.
5-tal jaren geleden eens geïnformeerd om mijn privé-brevet te halen. Dat zou gaan als kleurenblinde.
Ik mag dan gewoon niet commercieel of 's nachts vliegen.

Kostprijs zou rond de 15K liggen.

Maar ik vroeg me af of ik hier plezier zou uithalen.
Vanaf je de sleutel omdraait begint de brandstofteller te lopen, en die kosten lopen snel op tot enkele honderden euro's voor een vluchtje.

Iemand ervaringen?

Als je het kan betalen en vliegen echt je passie is, zou ik het gewoon doen.

Thanks @berenod!

Wat is het grote verschil tussen ULM en PPL?
De prijs is alvast interessant.

Wat is jouw ervaring? Vlieg je nog regelmatig?
Is de opleiding moeilijk?

Zweefvliegen al overwogen?
Geen brandstofkosten, enkel kosten om omhoog te geraken en de zwever natuurlijk, maar via een club valt dat naar het schijnt goed mee.

Heb hier ook al eens de optie bekeken voor een brevet ULM. En dat viel nog relatief goed mee vond ik. Uiteindelijk niet mee verder gegaan

Of paragliding / delta vliegen?

Voor paragliden zal je met <5k gesteld zijn qua materiaal, of je kan huren natuurlijk. 0 brandstofkosten.
Opleiding zal een paar honderd euro zijn.
Je bent wel meer beperkt in waar je dit kan doen: beste is in de bergen. Op platteland kan je enkel vliegen als men je omhoog liert. Aan de kust kan je als de wind goed staat soaren voor de duinen. Of je kan een motor kopen om niet gebonden te zijn dit alles.

Prijzen van delta vliegen ken ik niet - het zal duurder zijn dan paragliden maar een dik pak goedkoper dan eender wat gemotoriseerd is.
Wel een stuk omslachtiger dan paragliden aangezien je een heel toestel mee moet sleuren en in elkaar steken op de vertrek plaats.
Een paraglider zit opgevouwen in een grote rugzak.

Paragliden / delta is het dichtste dat een mens kan komen bij vliegen als een vogel - je zit niet in een artificiële cocon, je voelt de wind in je gezicht, geen motorlawaai. En het is echt een 'sport' in de zin dat je fysiek bezig bent.
Er zijn wel wat nadelen natuurlijk: meer afhankelijk van wind en weer, beperkte locaties waar je kan lieren, als je naar de bergen trekt brengt dit ook weer een kost mee, ...

Kameraad heeft het zijne sinds vorig jaar. Die is met zijn madam nu al een paar keer op reis geweest met het vliegtuig. Lijkt me wel geweldig. Ze zijn bv naar Frankrijk gevlogen en telkens op lokale luchthaventjes geland. Ze zijn met de club ook eens op daguitstap geweest naar Noorwegen of zo. Gewoon 's ochtens naar daar vliegen en 's avonds naar huis. 't Is zoals de vrijheid van de auto maar dan x10 doordat je in een rechte lijn aan volle snelheid overal naartoe kan. Kostprijs ken ik niet maar ik weet dat het geen goedkope hobby is. Ze zijn zelfs aan het kijken om met een paar man samen een vliegtuigje te kopen geloof ik. Lijkt me een hele leuke hobby, maar mijn bruine zou het niet trekken denk ik.

Als het je droom is, doe op zijn minst eens een initiatie.

Zweefvliegen al overwogen?
Geen brandstofkosten, enkel kosten om omhoog te geraken en de zwever natuurlijk, maar via een club valt dat naar het schijnt goed mee.
Voor een lierstart moet je rekenen op 12 tot 15 EUR, een sleepstart is tegenwoordig toch ook al 35 tot 50 EUR. Zweefvliegen draait (nog) op vrijwilligers, dus er wordt wel verwacht dat je werkt (op het vliegveld tijdens een vliegdag, onderhoud in de winter, etc.). In de meeste clubs kan je niet gewoon af en toe een paar uur gaan vliegen en voor de rest geen poot uitsteken.
Er zijn wel wat nadelen natuurlijk
Ja, als je crasht is je lichaam de kreukelzone. Ik ken ondertussen 4 mensen die zwaar gecrasht zijn met een zweefvliegtuig (toestel totaal vernield) en ze zijn er allemaal ongeschonden uitgekomen.
Ze zijn met de club ook eens op daguitstap geweest naar Noorwegen of zo.
Dat lijkt mij sterk tenzij het een enorm performant toestel (quid brandstofkosten?) met een reissnelheid van >300 km/u. Noorwegen is minimaal 900 km in vogelvlucht (volledig over zee dan nog), dat is gewoon ver met een sportvliegtuig.

Soit, daguitstapjes zijn dé manier om motorvliegen ietwat interessant te houden, want gewoon in rechte lijn vliegen rond het thuisvliegveld begint al snel te vervelen.

Laatst bewerkt:
Ja, als je crasht is je lichaam de kreukelzone. Ik ken ondertussen 4 mensen die zwaar gecrasht zijn met een zweefvliegtuig (toestel totaal vernield) en ze zijn er allemaal ongeschonden uitgekomen.
En ik ken 0 mensen die gecrasht zijn met paragliden, wat is dan het veiligste? :wink:

Met paragliden heb je inderdaad geen kreukelzone, maar ik veronderstel dat de snelheden die je haalt ook wel een stuk lager liggen en dus ook het gevaar. Bij paragliden kan je scherm dan weer inklappen, maar als je je beperkt tot A of B classe vleugel en niet specifiek gevaarlijke toeren wil gaan uithalen zoals loops maken is die kans klein.

Nee, ik heb geen idee hoe beide zich verhouden qua veiligheid. Ik dacht dat paragliden ongeveer vergelijkbaar was als met een moto rijden qua ongevallen. Het is ondertussen al een lange tijd geleden dat ik dit deed, en ik ben nooit verder geraakt dan piloot-in-training, dus verre van een expert.

Laatst bewerkt:
Hier vliegen bij goed weer geregeld mensen over met zo'n paramotor of trike (ULM?). Lijkt me wel fijn, en qua kost waarschijnlijk niet zo gek.

Goede vriend van me doet nu zijn ppl opleiding. Is 17k kwijt inclusief vlieguren. Toch zwaar qua theorie etc, en dit is dan iemand die aviation leeft en ademt. Maar, net zoals jou ook een enorme passie, en dit altijd willen doen, en toch heel blij de knoop nu doorgehakt te hebben.

Dat lijkt mij sterk tenzij het een enorm performant toestel (quid brandstofkosten?) met een reissnelheid van >300 km/u. Noorwegen is minimaal 900 km in vogelvlucht (volledig over zee dan nog), dat is gewoon ver met een sportvliegtuig.

Soit, daguitstapjes zijn dé manier om motorvliegen ietwat interessant te houden, want gewoon in rechte lijn vliegen rond het thuisvliegveld begint al snel te vervelen.
Ik ken de details niet meer dus het kan best dat ik er een paar landen naast zit, of dat het bv een weekend was.

Ik volg al jaren Trent Palmer op youtube. Zo'n STOL bushplanes lijken mij echt fantastisch als je in dergelijke omgevingen woont.
Zelf ook al nagedacht over PPL maar hoewel de opleiding doenbaar is, zijn de lopende kosten niet voor mij weggelegd vrees ik. ULM wel nog niet bekeken.

Dit topic nog niet gezien. Ik heb mijn PPL sinds 2010 maar er is sindsdien veel veranderd op het vlak van opleidingen.
15k tot aan je brevet lijkt me nogal optimistisch anno 2026 eerlijk gezegd. En dan begint het pas...
Mispak je ook niet aan hoe tijdrovend het allemaal is in de opleidingsfase.
Maar als je gemotiveerd bent en je hebt de centen, zeker doen!

Goeie vriend heeft zijn ppl en zijn eigen vliegtuig. Een cessna en staat geparkeerd in Wevelgem. Soms eens mee geweest wat wel leuk is natuurlijk. Ze doen zoals hierboven ook al gezegd soms dag of weekend uitstappen maar de realiteit is wel als je ergens land dat je dan nog maar op het vliegveld staat en niet in de stad zelf waar je graag naartoe zou willen gaan. Dan moet je al een taxi of auto regelen of sommige vliegveldjes verhuren ook fietsen hoorde ik. Zijn vliegtuig is ook ingeschreven in de Verenigde Staten omdat hij vertelde dat de Europese regelgeving helemaal van het padje is.
Je moet en financieel ertoe in staat zijn en het moet een enorme passie zijn want anders blijf je het niet doen heb ik geleerd.
Ulm is inderdaad voor de meer gewone man een prima alternatief en minstens even leuk denk ik.

Neem eens contact op met een vliegclub en vraag of je eens mee mag.
Dan weet je direct of het iets voor jou is of niet.
Vaak hebben vliegclubs wel een soort piloot voor 1 dag programma, maar in een clubhuis kan je vaak piloten vinden die het niet erg vinden eens iemand mee te nemen.

Weet wel dat de hele opleiding gemakkelijk 2-3 jaar in beslag kan nemen. Er zijn mensen die de theorie en praktijk combineren en alles op 1 jaar doen, maar dan moet je heel veel tijd kunnen vrijmaken. Theoriecursus is vaak al enkele uren per week, en de praktijklessen hangen ook af van het weer, beschikbaarheid van de toestellen, van de instructeur etc.

De opleiding is interessant maar een zure qua geld, omdat je alles alleen moet betalen. Reken op 15.000-18.000.
Voor PPL zou ik zeker wel de opleiding volgen bij een vliegclub en niet bij een vliegschool. Na het behalen van de vergunning kan je bij een club veel gemakkelijker andere piloten vinden die een keer willen meevliegen. Dan vliegt bv de ene heen en de andere terug, kost veel minder zo.

Maar als je die runway oprijdt en weet dat je (bij wijze van spreken) de hele wereld kunt afreizen, dat gevoel is onbeschrijfelijk :love:

Bedankt voor alle informatie!
Ik ben gisteren eens langs geweest in Baisy-Thy, het ULM vliegveld.
Veel uitleg gekregen en had er een goed gevoel bij. Ik denk dat ik hier eens een initiatie ga nemen!

Neem eens contact op met een vliegclub en vraag of je eens mee mag.
Dan weet je direct of het iets voor jou is of niet.
Vaak hebben vliegclubs wel een soort piloot voor 1 dag programma, maar in een clubhuis kan je vaak piloten vinden die het niet erg vinden eens iemand mee te nemen.

Weet wel dat de hele opleiding gemakkelijk 2-3 jaar in beslag kan nemen. Er zijn mensen die de theorie en praktijk combineren en alles op 1 jaar doen, maar dan moet je heel veel tijd kunnen vrijmaken. Theoriecursus is vaak al enkele uren per week, en de praktijklessen hangen ook af van het weer, beschikbaarheid van de toestellen, van de instructeur etc.

De opleiding is interessant maar een zure qua geld, omdat je alles alleen moet betalen. Reken op 15.000-18.000.
Voor PPL zou ik zeker wel de opleiding volgen bij een vliegclub en niet bij een vliegschool. Na het behalen van de vergunning kan je bij een club veel gemakkelijker andere piloten vinden die een keer willen meevliegen. Dan vliegt bv de ene heen en de andere terug, kost veel minder zo.

Maar als je die runway oprijdt en weet dat je (bij wijze van spreken) de hele wereld kunt afreizen, dat gevoel is onbeschrijfelijk :love:
Beetje off topic, I know, maar bestaat de kans dat een piloot jou eens wil mee nemen voor een vlucht? Al mijn hele leven zou ik heel graag eens een vlucht maken in een sportvliegtuig (noem het gerust een bucket list item), maar online raak ik nooit verder dan die peperdure cadeaubon websites. Iemand tips?

Terug
Bovenaan