Vocht in de kelder tegengaan

Kas de Kalebas

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik heb twee vraagjes, beide gerelateerd aan keldervocht. Ik ken absoluut niets van sanitair of loodgieterij.

1) Er is bij onze verbouwing natuurlijke kelderventilatie gestoken; er gapen twee dia.110 buizen uit de muur (de 'mof'kant)
De bedoeling was altijd om er een mechanische ventilator op te steken zodat één van de buizen dient als afvoer en de andere als aanvoer.
Maar ik vraag me af naar wat ik nu op zoek moet gaan als ventilator.

• Ik zie badkamerventilators met ingebouwde vochtsensor. Handig, maar is vocht in de badkamer wel vergelijkbaar met vocht in de kelder? Gaat die sensor wel aanslaan op de juiste momenten?
  • Er zijn buisventilatoren, maar daar heb ik nog geen model gevonden met vochtsensor.
  • Verder ga je al naar complete units voor ventilatie systeem C. Da's complete overkill, tenzij daar iets zeer kleinschaligs in zou bestaan?
Iemand enig idee?

2) Onze dompelpomp in de kelder pompt ondertussen al een groot half jaar water naar de voortuin, en ik wil er graag eens een permanentere oplossing van maken.
Ik heb al ontdekt dat je simpelweg een 'klemzadel' op een bestaande afvoerbuis kunt zetten om een aftakking te maken. Maar dan moet ik nog weten wat voor soort afvoerslang ik voor zoiets nodig heb en hoe ik die op een PVC buis monteer. Een PVC spiraalslang van 32 of 25 mm die ik dan vastlijm ofzo?

Wegens al het enthousiasme hier heb ik het uiteindelijk zelf opgelost door:

1) buisventilator met een timer ipv vochtsensor
2) de dompelpomp gewoon aangesloten zoals een wasmachine, sifon en open verticale buis waar de slang van de dompelpomp los insteekt.

Er is iemand langsgekomen voor een offerte, voor ventilatie in de kelder.
K heb 2 kruipkelders met 1 meter zand. .
Volgens hem is dit de reden van de hoge vochtigheid (75 a 80%)
En heb 1 gewone kelder

Hij stelt voor om een docubox silent te plaatsen die de lucht uit de 2 kruipkelders zuigt.
Ik heb een groot verluchtingsgat dat uitgeeft op mijn terras. Deze zou voldoende zijn voor de verse lucht.

Hij zou de ventilatielucht door een kleiner gat blazen dat uitkomt op de parking. Dit gat is momenteel 8 op 8 cm en deze zou hij vergroten.

ik stelde voor om de ventilatie overdag te laten draaien met de stroom van mijn zonnepanelen maar volgens hem zouden deze continue moeten werken.

Iemand ervaring met de ducobox silent?
Maakt deze veel lawaai? T ziu niet graag t geluid horen door het ventilatiegat dat uitgeeft op de parking of ik de keuken?(kelder geeft uit op de keuken)

Ook met ventilatie kan het vochtig zijn in een kelder. In sommige gevallen kan dat zelfs de oorzaak zijn van de vochtigheid, vooral dan tijdens vochtige warme zomerdagen. Warme buitenlucht komt natuurlijk of mechanisch de kelder binnen en koelt af door de véél lagere temperatuur van de kelder. Hierbij stijgt de relatieve vochtigheid en op den duur kan die zelfs beginnen condenseren.

Ik had nog een mobiele airco liggen van vroeger die ik geregeld wou inzetten (op PV energie) om te ontvochtigen, maar mijn schoonzus heeft die ondertussen al aangeslagen om haar slaapkamer te koelen. :sop:

Ventilatie moet "in principe" permanent werken maar in uw eigen huis doe je op dat gebied toch gewoon wat je wilt. :tongue: Zeker voor iets dat niet dienst doet als woonruimte gewoon uw goesting doen.

Terug
Bovenaan