Voeding en (intensief) sporten

Was ook wel rustig in de wielen meefietsen, groot verschil met wanneer je alleen moet beuken tegen de wind in.

Als ik alleen zou rijden zou ik ook mijn kloppen krijgen. En in een rit met >1000 hoogtemeters moet je dat ook niet doen.
De ene 100km is de andere niet dus.

Maar wat bedoel je dan met een “metabolisch profiel”?
Gewicht kan en mag voor een doorsnee Jan met de pet zeker belangrijk zijn. Omdat het in veel gevallen een perfecte metriek is om aan te geven hoe je ervoor staat en welke kan het evolueert.
Gewicht zonder meer is eruit ja. Maar in het profwielrennen ga je niemand met een vetpercentage van 20% of meer zien. Bij Jannen met de pet zie ik dat regelmatig.

Voldoende plaatsen waar de zon wel gewoon vrolijk schijnt hoor. Daarom dat ik ook zeg “zoek de zon op”, op uw Zwift zolderkamer ga je inderdaad vrij weinig zon zien.

Dus we zijn als sportieve maatschappij het unaniem eens dat voeding tussen de inspanning cruciaal is, enkel is er discussie over wat en hoeveel nu.
En jij komt hier af met 3-4u gaan fietsen met water in de bussen en geen voeding tijdens.

2 snee brood, 2 snee pepperkoek en een halve mattentaart een stevig ontbijt…

Zelfs op trollen staat er een limiet wat nog leuk is. Dit is gewoon niet meer leuk.
Met metabolisch profiel bedoel ik dat op basis van bloedtesten de belangrijkste markers gewoon 100% in orde zijn. Gaat over stofwisseling, lange termijnglucose, …

In belgië is er tussen oktober en april gewoon niet genoeg zon om gezonde vitamine D niveaus te bereiken, dat is geen fabel maar een feit

Die mattentaart als ontbijt zegt mij genoeg 😅😅

Niks beter dan een goede mattentaart als ontbijt :)

Terug serieus, als ik in Calpe zit en alle dagen 100km doe dan zal ik wel meer eten onderweg en na de rit. Er zijn daar meer hoogtemeters ook. Dus dan is het zeker isostar in de bus en een reep en 1-2 gelletjes voor 100km+. Eventueel met tussenstop om een broodje te gaan eten ofzo.

Laatst bewerkt:
Terug serieus, als ik in Calpe zit en alle dagen 100km doe dan zal ik wel meer eten onderweg en na de rit. Er zijn daar meer hoogtemeters ook. Dus dan is het zeker isostar in de bus en een reep en 1-2 gelletjes voor 100km+. Eventueel met tussenstop om een broodje te gaan eten ofzo.
Ik hoop niet dat dat serieus is, want da's veel te weinig carbs.

Zoek vooral de zon op. Beste tip die je mensen kan geven.
Supplementen nemen is ook niet altijd nodig.
Puur naar vitamine D toe heeft dit voor de periode die @MBoddin04 aangeeft eigenlijk geen nut in de België. Van oktober tot maart is de stand van de zon en de UV index te laag voor de huid om vitamine D aan te maken. Supplementen zijn daarvoor dus best wel nuttig.

Los daarvan heeft licht en buitenlucht natuurlijk wel andere voordelen ook als je geen vitamine D kan aanmaken.

Puur naar vitamine D toe heeft dit voor de periode die @MBoddin04 aangeeft eigenlijk geen nut in de België. Van oktober tot maart is de stand van de zon en de UV index te laag voor de huid om vitamine D aan te maken. Supplementen zijn daarvoor dus best wel nuttig.

Los daarvan heeft licht en buitenlucht natuurlijk wel andere voordelen ook als je geen vitamine D kan aanmaken.

Ik dacht dat het wel duidelijk was, zeker met de 2de post, dat ik bedoelde op naar het buitenland te gaan voor uw vitamine D :P

Het grote probleem bij mensen in België is dat ze gewoon überhaupt te weinig buitenkomen in de winter.
Temperatuur is laag, dagen zijn kort en men zit heel de dag op kantoor. En in de avond komt men niet buiten.
In de weekends is het ook niet dat men dan veel buiten gaat doen, want koud.
Gewoon al de voordelen van buiten zijn, los van de zon, onderschatten veel mensen.

Ik dacht dat het wel duidelijk was, zeker met de 2de post, dat ik bedoelde op naar het buitenland te gaan voor uw vitamine D :p

Het grote probleem bij mensen in België is dat ze gewoon überhaupt te weinig buitenkomen in de winter.
Temperatuur is laag, dagen zijn kort en men zit heel de dag op kantoor. En in de avond komt men niet buiten.
In de weekends is het ook niet dat men dan veel buiten gaat doen, want koud.
Gewoon al de voordelen van buiten zijn, los van de zon, onderschatten veel mensen.
Dus eigenlijk zeg je dan: supplementen zijn niet nodig, vlieg gewoon naar Zuid-Spanje? :unsure:
Das ook weer nogal een BG sort of thing to say wel :tongue:

Zoek vooral de zon op. Beste tip die je mensen kan geven.
Supplementen nemen is ook niet altijd nodig.
Mijn vitamine D was nu aan de lage kant, maar nog net binnen de normale grenzen. Je kan de zon opzoeken (ook tijdens de winter) en veel buiten komen (wat ik ook doe) maar het was bij momenten deze winter echt reteslecht en nu is het toch kantje boordje :)

Veel mensen grijpen naar hulpmiddelen terwijl de basis in veel gevallen het grootste probleem is.
Mijn witte bloedlichaampjes in mijn bloed zijn iets te laag sinds ik sarcoïdose gehad heb. Niks helpt.

Na extra testen blijkt er te weinig in mijn bloed te zijn maar zit er in verhouding meer in oa mijn lymfeklieren en organen (tot zover de mythe dat witte bloedcellen alleen in uw bloed zouden zitten :tongue: ). Door sarcoïdose is de verhouding in mijn lichaam blijkbaar verschoven.

Voor het overige zijn al mijn waarden goed / normaal.

Laatst bewerkt:
Met metabolisch profiel bedoel ik dat op basis van bloedtesten de belangrijkste markers gewoon 100% in orde zijn. Gaat over stofwisseling, lange termijnglucose, …

In belgië is er tussen oktober en april gewoon niet genoeg zon om gezonde vitamine D niveaus te bereiken, dat is geen fabel maar een feit

Die mattentaart als ontbijt zegt mij genoeg 😅😅
Er is niet eens een eenduidige definitie van een 'normaal' vit D niveau, dus die beoordelingen zijn ook altijd wat bijzonder.

Terug
Bovenaan