Voedingssupplementen

Tjiftjaf

Member
Daar waar voedingssupplementen vroeger meer iets uit de bodybuilding -en topsportwereld leken te zijn, hebben ze de laatste jaren ook aan populariteit gewonnen bij de gewone man/vrouw. Er verschijnen ook steeds meer soorten op de markt: van exotische kruiden tot schimmelsoorten waar ik nog nooit van heb gehoord.

Ik ben benieuwd welke supplementen jullie gebruiken en wat jullie ervaring hier mee is. Ikzelf gebruik deze:

• Whey proteïne
  • Creatine
  • ZMA
  • Visolie (enkel wanneer ik niet genoeg omega 3 uit mijn voeding haal)
Vroeger ook vitamine D in de herfst en winter, maar dat heb ik nu vervangen door kabeljauwlever wat een absolute vitamine D (en omege 3!) bom is.

Heb je uw vitamine D niveaus ook laten testen om te zien of je kabeljauw alternatief effectief werkt, anders heeft het weinig nut. Dit is de enige die ik als supplement neem maar wel via bloedafname getest om te weten hoeveel units ik nodig heb.

Niets buiten vit D in pillekes en op advies van de dokter na bloedonderzoek .
Zou niet weten waarom ik zulke supplementen zou nemen omdat de rest van mijn bloedwaarden mooi in lijn zijn (buiten verhoogde cholesterol maar dat is van den ouderdom ) en ik eet normaal (genoeg vis , vlees en groenten ) .

Net zoals extra supplementen voor vitaminen …heb het eens geprobeerd maar ben gestopt omdat ik krampen kreeg in de darmpjes en een wind laten was echt niet aangenaam om te rieken . ;)

Hier sinds een half jaar crestor aant nemen (cholesterol verlagend)
Daardoor moet ik nu magnesium bij nemen.
Voor de rest neem ik (nog) niets

Heb je uw vitamine D niveaus ook laten testen om te zien of je kabeljauw alternatief effectief werkt, anders heeft het weinig nut. Dit is de enige die ik als supplement neem maar wel via bloedafname getest om te weten hoeveel units ik nodig heb.
Goh nee eigenlijk niet. Ik heb wel eens bloed laten afnemen en toen bleek dat mijn vitamine D niveau maar nét hoog genoeg was terwijl ik wil wel vitamine-D supplementen aan het nemen was.

Een supplement hyaluronzuur en collageen werd me aangeraden door een sportarts omdat mijn knieën nogal stroef leken te bewegen (Rhumal Extra). Later raadde dezelfde arts me ook een supplement met o.a. glucosaminesulfaat en chondroïtinesulfaat aan (Rhumal Complet).

Dat eerste is ondertussen niet meer verkrijgbaar waardoor ik dat nu enkel kan vinden in zo'n "alles op een hoop" sportsupplement dat ook als multivitamine fungeert. Aangezien die hyaluronzuur en collageen het enige supplement is waarvan ik zelf (anekdotisch dus) ondervond dat mijn gewrichten vlotter leken te bewegen, neem ik nu dus dat sportsupplement.

Verder nog wei-eiwit na training en dat is het.

Over het algemeen ben ik altijd zeer sceptisch over supplementen, aangezien het vooral een winstgevende business is om mensen allerhande vermeende tekorten aan te praten. Als je in het krachtsportwereldje zit en sommige zaken leest lijkt het wel alsof je lichaam enkel nog kan sporten door 20 supplementen te nemen.

https://examine.com/ heb ik in het verleden al gebruikt om te kijken of er iets aan is van allerlei claims, al is dat ondertussen ook niet helemaal gratis meer.

Creatine 5g per dag en dat is het eigenlijk.

Whey komt bij veel merken toch gewoon uit dezelfde bak en is helemaal niet zo'n goeie kwaliteit. Denk dat enkel het merk Biosteel, zo uit mijn hoofd, deftig is.
Visolie hetzelfde, alleen die van Carlson vind ik écht goed.
ZMA kan je makkelijk vervangen door een trage en/of snelle mag. Kost je minder.

Heel vroeger, had je JACK3D, dat werkte pas goed. Maar dat had ook een stof die actief was in speed denk ik (1.3dma?)

Heel vroeger, had je JACK3D, dat werkte pas goed. Maar dat had ook een stof die actief was in speed denk ik (1.3dma?)
Ah de good old days toen die stof nog niet verboden was. Ik herinner me nog hoe ik dat op mijn studentenkot 's morgens nam, dan twee uur ging knallen in de gym om dan nog heel de nacht wakker te liggen.

Maar goed dat dat niet meer op de markt is :p

Omdat ik vrij veel sport, neem ik al eens magnesium.
Als je dan plots krampen krijgt, is het magnesiumtijd.
(Goede magnesium, heb je ook nog tig verschillen tussen, afhankelijk van de absorbeerbaarheid.)

Vit D ook, helpt toch wel. Is nog relatief onschuldig zolang je niet overmatig slikt.

Zomaar blijvend een resem supplementen beginnen nemen allerlei, dunno.

(Goede magnesium, heb je ook nog tig verschillen tussen, afhankelijk van de absorbeerbaarheid.)

Vit D ook, helpt toch wel. Is nog relatief onschuldig zolang je niet overmatig slikt.

Je bedoelt wandelen? :s

Als ik een traningschema volg voor een halve/marathon neem ik soms wel eens van die multivitamine, geen idee of dat echt helpt eerlijk gezegd.

Een supplement hyaluronzuur en collageen werd me aangeraden door een sportarts omdat mijn knieën nogal stroef leken te bewegen (Rhumal Extra). Later raadde dezelfde arts me ook een supplement met o.a. glucosaminesulfaat en chondroïtinesulfaat aan (Rhumal Complet).

Dat eerste is ondertussen niet meer verkrijgbaar waardoor ik dat nu enkel kan vinden in zo'n "alles op een hoop" sportsupplement dat ook als multivitamine fungeert. Aangezien die hyaluronzuur en collageen het enige supplement is waarvan ik zelf (anekdotisch dus) ondervond dat mijn gewrichten vlotter leken te bewegen, neem ik nu dus dat sportsupplement.

Verder nog wei-eiwit na training en dat is het.

Over het algemeen ben ik altijd zeer sceptisch over supplementen, aangezien het vooral een winstgevende business is om mensen allerhande vermeende tekorten aan te praten. Als je in het krachtsportwereldje zit en sommige zaken leest lijkt het wel alsof je lichaam enkel nog kan sporten door 20 supplementen te nemen.

https://examine.com/ heb ik in het verleden al gebruikt om te kijken of er iets aan is van allerlei claims, al is dat ondertussen ook niet helemaal gratis meer.
Heeft Orca geen Collegan + Hyaluronzuur?

Je bedoelt wandelen? :S

Als ik een traningschema volg voor een halve/marathon neem ik soms wel eens van die multivitamine, geen idee of dat echt helpt eerlijk gezegd.
Hetgeen jij doet, alleen wat trager, opdat mijn knieën straks niet versleten zijn.:sneaky:

En veel fietsen ook wel.

Over het algemeen voor deze thread is dit wel een leuke:

Over welke supplementen goed zijn, iets uithalen en wanneer ze wel of niet een goed idee zijn.
Maar ook wel specifiek over de bovenstaande post, omdat het een paar keer ook specifiek over magnesium gaat, en het gebrek aan enige evidentie dat het zou helpen.

En de uitbreiding van die:

Over het algemeen voor deze thread is dit wel een leuke:

Over welke supplementen goed zijn, iets uithalen en wanneer ze wel of niet een goed idee zijn.
Maar ook wel specifiek over de bovenstaande post, omdat het een paar keer ook specifiek over magnesium gaat, en het gebrek aan enige evidentie dat het zou helpen.

En de uitbreiding van die:
Bij serieuze duursporten, bv. trails, 10 tot 24 uur zelfs lang actief zijn, is eens een supplement nemen zeker geen overbodige luxe.
Een gemiddeld lichaam is dan gewoon leeg. Aan vanalles tekort dan.

Zonder magnesium eindig ik dan als een verkrampte plant. Dan mag je me met een koevoet loskrijgen.

Ja veel verschillende magnesium.

Ik gebruik deze. Op aanraden van apotheek.

Terug
Bovenaan