Voetbalsupportersgeweld in Brussel

Tjiftjaf

Member
Opvallend weinig ophef over die rellen in Brussel vind ik. Daar zijn mensen half dood geklopt (langs beide zijden!) met baseball bats, neergestoken en beschoten. WTF.

We hebben gelijkaardige beelden gezien met Tel Aviv supporters in Amsterdam destijds. Toen was er toch meer ophef.

Omdat het toen over Israëlische supporters ging kreeg het onterecht een antisemitische lading.
Nu is het gewoon Marokkanen vs Club supporters. Langs beide kanten werd opgeroepen om zondag na de match de strijd aan te gaan, niks nieuws onder de zon dus. Als onze minister van defensie het al voor te lachen vindt moeten wij er ons ook niet druk in maken toch.

Omdat het toen over Israëlische supporters ging kreeg het onterecht een antisemitische lading.
Nu is het gewoon Marokkanen vs Club supporters. Langs beide kanten werd opgeroepen om zondag na de match de strijd aan te gaan, niks nieuws onder de zon dus. Als onze minister van defensie het al voor te lachen vindt moeten wij er ons ook niet druk in maken toch.
Hoezo was die antisemitische lading onterecht?

Hoezo was die antisemitische lading onterecht?
Voetbalwedstrijden zijn een soort alibi voor hooligans om amok te gaan maken. En die invitatie moet je de gemiddelde 17-jarige in een grootstad niet geven natuurlijk.

Of de voetbalsupporters dan Joden of boeren zijn maakt niks uit. Beide partijen zijn gewoon uit op een potje vechten.

Voetbalwedstrijden zijn een soort alibi voor hooligans om amok te gaan maken. En die invitatie moet je de gemiddelde 17-jarige in een grootstad niet geven natuurlijk.

Of de voetbalsupporters dan Joden of boeren zijn maakt niks uit. Beide partijen zijn gewoon uit op een potje vechten.
Hier hing er wel degelijk een antisemitisch geurtje aan. Het waren niet eens Ajax-Hooligans. En dat zeg ik niet als Ajacied die de hooligans wilt goedpraten, want dat zijn behoorlijke zware/foute jongens van de F-side. Maar dit had vooral te maken met situatie in Gaza. Het is echt geen toeval dat dit alleen is gebeurd tijdens een match tegen een ploeg uit Israël en vooral door jongens met een andere achtergrond waar die situatie nogal gevoelig ligt.

Dat de overheid een 100tal hooligans hun gang heeft laten gaan in Molenbeek is krankzinnig.
Op gebied van hooliganisme leeft onze maatschappij volledig op de goodwill van die hooligans. Het is gek om te zeggen maar de enige reden dat het daar niet volledig uit de hand is gelopen is omdat die hooligans hun hebben ingehouden.
Dat achteraf bij de represailles er ook geen doden zijn gevallen is ook weer door de terughoudendheid van de groepen uit Molenbeek.
De overheid heeft daar geen enkele rol in gespeeld.

Je ziet beelden van gemaskerde mensen die de politie aanvallen... om daarna doorgelaten te worden en hun match te zien.
WTF?!

Ik kan volledig begrijpen dat ze daar achteraf op bloed uit waren. Moesten ze de hooligans kunnen treffen en niet de gewone nietsvermoedende support zou ik het nog toejuichen ook.

Ik begrijp ook niet waarom er dan nog naar Loryn Van Parijs wordt gekeken of de voetbalwet.
Moet je al speciale wetten gaan opmaken voor relschoppen en slagen en verwondingen? Wat is het volgende? Ik-slaag-mensen-in-elkaar wet?

Ik zeg het al jaren en het lijkt me ook de enige manier om dit geweld toch iets wat in te dijken.
Gevangenissen voor kort verblijf. 1, 2, 3 weken.
Uiteindelijk zijn dat gewone mensen met een gezin. Daar zitten doppers bij maar even goed dokters.
Als je die onmiddelijk opppakt en 2 weken in de gevangenis steekt ga je ze meer geraakt hebben dan eender welke straf er nu bestaat.
Leg het maar uit aan uw vrouw als je ze 2 weken paar uur vroeger moet opstaan omdat jij de kinderen niet naar school kan brengen.
Uw ex die de kinderen in uw week moet opvangen? Proficiat, je bent ze misschien kwijt.
Of de patienten die 2 weken voor een gesloten deur staan omdat meneer doktoor opgesloten zit.
Hoeveel mensen hier zouden geen problemen hebben om naar hun werkgever te bellen dat ze volgende week onbetaald verlof moeten nemen?

akkoord dat hier gaat over partijen die amok willen maken

Maar dat is niet elke gemiddelde 17-jarige in een grootstad. Het blijven uitzonderingen.

De framing vd vrt shows ivm het rellen en voetbalgeweld in Brussel..

Met geen woord reppen over de zogenaamde jongeren en hun extreme geweld, wel alle schuld en linken leggen met les flamands, lextreme droit, racisme etc etc

Och arme de arme Bruges Boys die per ongeluk een oorlog ontketenen door winkels a burgers aan te vallen in een gemeente waar ze helemaal niet moeten passeren voor hun voetbalmatchke.

Zwasr slachtoffer van framing hier.

Ze moesten daar nhelemaal nlet zijn idd.

Maar praat gerust het extreem geweld en rellen maar goed ja.

Zijn ze federaal niet naar geld op zoek, dat ze profclubs ook eens extra laten betalen voor ordehandhaving. Maatschappelijk is het voetbal toch echt wel een boven gemiddelde druk/kost op publieke ordehandhaving, die het structureel al moeilijk genoeg heeft.

Clubs hebben het nu veel te gemakkelijk met een standaard distantiëringpostje op social media..

Denk dat profvoetbal al genoeg belachelijke belastingvoordelen heeft die in om 1 of andere krankzinnige reden in stand gehouden worden, en al zeker met de vele NV/satellietclub structuren.

Niet dat zij de oorzaak zijn van wat knokploegen, maar als je dan toch een discours wilt ophangen van sterkste schouders, walk the talk en draag maatschappelijk echt bij.

Laatst bewerkt:
Wie zegt er iets over goed praten?
Oorzaak en gevolg.
Als die boeren gewoon naar een match gaan zien, spreken we nu niet.

En 18/5 is het Anderlecht - Brugge voor de competitie. Komt goed.
Maar dan hebben die van Brugge combiregeling. Voor wie er niet met gekend is, dat houdt in dat de Brugge supporters met bussen onder politiebegeleiding tot de ingang van het bezoekersvak worden gebracht en nergens in contact zouden kunnen komen met Anderlechtsupporters of locals.

Maar dan hebben die van Brugge combiregeling. Voor wie er niet met gekend is, dat houdt in dat de Brugge supporters met bussen onder politiebegeleiding tot de ingang van het bezoekersvak worden gebracht en nergens in contact zouden kunnen komen met Anderlechtsupporters of locals.
Wow, wat een geweldige regeling.
Echt iets waar iedereen heel fier op mag zijn, petje af!

Dat er aan een sport als voetbal zoveel maatschappelijk geld en resources moet gespendeerd worden omdat een groep marginalen zich niet kan beheersen...tenenkrommend.

Dat houdt mensen met een stadionverbod nog niet tegen om ook naar Brussel af te zakken.

En zoals gewoonlijk zullen de Nederlandse vrienden van Den Haag (?) ook wel van de partij zijn.

Wie zegt er iets over goed praten?
Oorzaak en gevolg.
Als die boeren gewoon naar een match gaan zien, spreken we nu niet.
Of je kan ook gewoon beide kanten veroordelen natuurlijk. Ja, het is extreem belachelijk en laakbaar dat die 'supporters' die wijk raiden. En ja, het is even belachelijk en laakbaar dat er random vergeldingsacties komen op willekeurige supporters die er helemaal niets mee te maken hebben.

De framing vd vrt shows ivm het rellen en voetbalgeweld in Brussel..

Met geen woord reppen over de zogenaamde jongeren en hun extreme geweld, wel alle schuld en linken leggen met les flamands, lextreme droit, racisme etc etc
Tsk tsk tsk...

Die werden uitgedaagd eh. Ik weet niet of ge het artikel gelezen hebt met de timeline. Maar die van Bridges hebben boel komen zoeken, niet andersom.

Ik weet niet hoe gij u zou voelen moesten ze pakweg tegen uwen auto staan pissen, of u of een van uw buren in elkaar komen slagen. Hier mijn andere kaak, slaag maar...

Zulke acties lokken reacties uit, uiteraard... Ik had wel verwacht dat de meesten hier door konden zien, dus zet die zwart blauwe bril al maar af hoor. Ok het zijn niet de standaard supporters, maar een bende hooligans die al uit Jan Breydel werden geweerd, misschien dus niet representatief, maar again die van Brugge hebben het zelf zitten zoeken met hun fars bakkes...

Terug
Bovenaan