Voorjaar 2024

QS is nog wel aan het sleutelen. Knox was bv. wel sterk in Algarve. Landa was er niet bij. Vervaeke en Cattaneo doen meestal hun werk. Het was imo Van Wilder die de grote afwezige was.

Evenepoel heeft ook nog geen hoogtestage gedaan dit jaar dus ik denk wel dat hij daar nog wel met een deftige marge zit.

In de analyse van Jeanke in HLN kan ik me grotendeels wel vinden.

- Als ploeg valt QS andermaal toch wel weer door de mand en dat in een rittenkoers van amper een week :S
- Landa tjah, ik zou denken dat er wel nog wat tijd/koersen zijn om de viool gelijk te stemmen, moet dat al in PN? Niet persé imo.

- Heeft Remco het advies uit de volgwagen naast zich neergelegd en is ie blijven rijden in de achtervolging op Skjel, McNulty & Jorg,
of is er echt amper iets bijgestuurd van achteruit. Het laatste zou ik amper kunnen geloven tbh.

- Niveau van Remco, ok, verre van flitsend. Afgezien van de tijdrit kms heb ik op dit moment nog niet het gevoel dat die bergop best of the rest is na het duo Pogi/Jonas om aanspraak te maken op 3de plek in Nice in Juli op dit moment. En ok er kan nog bij quoi form ma das bij veelal de rest ook zo.

Eigenlijk niet akkoord met zijn analyse.
- Waar is QS door de mand gevalen in deze rittenkoers. 1 etappe was idd minder dat klopt maar voor de rest waren ze gewoon op niveau. Van Wilder had 1 slechte dag (bewust of niet bewust omdat ze bij QS niet hadden verwacht dat Evenepoel een tactische fout ging maken), maar de andere ritten zat ie gewoon op zijn niveau, net zoals een Vervaeke of een Lampaert of...
- De fout daar was gewoon dat Remco niet meesprong, daarna moet ie idd blijven rijden maar dat deed ook Roglic en later ook nog Bernal en co. Als hij daar niet rijdt dan kon ie zelfs een podiumplek vergeten
- Remco was goed (was bergop de sterkste in deze PN) maar nog zeker niet top, mist vooral een flitsende demarrage (heeft hij dat sowieso al ooit gehad in het hooggebergte?) en sowieso zijn Pogacar en Vingegaard buiten categorie. Voor de rest was hij duidelijk sterker dan een andere zogezegd Tourpretendent nl Roglic. De piek van de anderen kan je moeilijker inschatten maar mogelijks was dit voor hen 1 van hun hoofddoelen. We weten 100% zeker dat die van Remco later liggen met LBL en de Tour

Eigenlijk niet akkoord met zijn analyse.
- Waar is QS door de mand gevalen in deze rittenkoers. 1 etappe was idd minder dat klopt maar voor de rest waren ze gewoon op niveau. Van Wilder had 1 slechte dag (bewust of niet bewust omdat ze bij QS niet hadden verwacht dat Evenepoel een tactische fout ging maken), maar de andere ritten zat ie gewoon op zijn niveau, net zoals een Vervaeke of een Lampaert of...
Van Wilder dat meer dan 1 off day imo. In die rit die Buitrago wint is het ook gewoon te weinig. Op dat moment moet van Wilder vol rijden... de deur stond alles behalve open daar. Ze reden 4 breed over de weg, dat zou je niet zien als het echt hard gaat. Van Wilder was alles behalve goed afgelopen week, ik denk dat we daar eerlijk over moeten zijn.

Van Wilder dat meer dan 1 off day imo. In die rit die Buitrago wint is het ook gewoon te weinig. Op dat moment moet van Wilder vol rijden... de deur stond alles behalve open daar. Ze reden 4 breed over de weg, dat zou je niet zien als het echt hard gaat. Van Wilder was alles behalve goed afgelopen week, ik denk dat we daar eerlijk over moeten zijn.
Ze zaten daar nog met een groep van 10-15 samen toen Van Wilder de kop nam. Dat is zijn niveau. Het is niet dat hij plots Roglic, Kelderman,... er gaat afrijden hé. Daarna heeft hij in andere ritten ook nog het nodige kopwerk gedaan. En ja hij kan over het algemeen beter maar het is niet dat hij nergens was en geen enkele steun heeft kunnen geven aan Remco. En laatste etappe zou hij last gehad hebben van de koude (beetje zoals Roglic die Campenaerts niet kon volgen bergop)

Behalve dan in de eendagskoersen (monumenten), hopelijk kan WVA daar verandering in brengen.
Hoe graag ik ook VA P-R gun, zolang Jumbo al die grote koersen blijft winnen, mogen de monumenten naar andere teams gaan.
Of ze winnen effectief een hele hoop (+monumenten), maar dan mogen ze bij de UCI eens nadenken over veranderingen voor volgend jaar, want 2-3 opeenvolgende dominante Jumbo-jaren kan ik niet aan en verpest de koers voor veel fans.
Wat die veranderingen dan zijn, geen idee, daar mogen zij hun hoofd over breken.

Hoe graag ik ook VA P-R gun, zolang Jumbo al die grote koersen blijft winnen, mogen de monumenten naar andere teams gaan.
Of ze winnen effectief een hele hoop (+monumenten), maar dan mogen ze bij de UCI eens nadenken over veranderingen voor volgend jaar, want 2-3 opeenvolgende dominante Jumbo-jaren kan ik niet aan en verpest de koers voor veel fans.
Wat die veranderingen dan zijn, geen idee, daar mogen zij hun hoofd over breken.
Vorig jaar was nu uitzonderlijk voor Jumbo met de 3 GT-zeges (en dan nog met 3 verschillende renners). Dat kunstje gaan ze niet herhalen. Roglic is weg en Kuss gaat een eenmalig geval zijn.

Ze hebben natuurlijk nog dé topfavoriet voor de Tour. Ze zijn een topteam met veel geld en veel toprenners, maar het is nu niet dat de rest niets wint hé... Als je ziet wat Van der Poel, Evenepoel, Pogacar, ... allemaal hebben binnengehaald het voorbije jaar...

De dominantie van een kransje toprenners de laatste 3-4 jaar vind ik opmerkelijker dan de 'dominantie' van Jumbo/Visma.

Vorig jaar was nu uitzonderlijk voor Jumbo met de 3 GT-zeges (en dan nog met 3 verschillende renners). Dat kunstje gaan ze niet herhalen. Roglic is weg en Kuss gaat een eenmalig geval zijn.

Ze hebben natuurlijk nog dé topfavoriet voor de Tour. Ze zijn een topteam met veel geld en veel toprenners, maar het is nu niet dat de rest niets wint hé... Als je ziet wat Van der Poel, Evenepoel, Pogacar, ... allemaal hebben binnengehaald het voorbije jaar...

De dominantie van een kransje toprenners de laatste 3-4 jaar vind ik opmerkelijker dan de 'dominantie' van Jumbo/Visma.
Vorig jaar de 3 GT' en heel wat voorjaarklassiekers met hooggenoteerde WT-rittenkoersen. Dat was al veel. Wat gaat het dit jaar worden?
Roglic weg en i.p.v hebben ze nu Cian en Jorgenson.
Onze Belg zal mede door zijn TT' en eindschot niet veel koersen winnen, maar hij is wel heel goed en zal nog beter worden door de Jumbo-manier.
Dan heb je nog eens Kooij, die sprintklassiekers / koersen kan winnen + anderen, die de leegte van Roglic op termijn zullen opvullen.

Gelukkig hebben ze qua WT-eendagkoersen niet veel gewonnen vorig jaar. Anderzijds zaten ze wel aan ca. 50% voor de rittenkoersen, wat me niet zo'n vaart lijkt te lopen dit jaar, (hoop ik).
Als ze drie monumenten binnenhalen dit voorjaar, wat zeker niet onrealistisch is (met Laporte in M-S), is het om je klak naar de TV te gooien.

De kransje bestond wel uit 2 Jumbo' op 5. Ideaal is dat maar eentje per ploeg :tongue:.
Duimen op Mads Pedersen dit voorjaar om er 1/6 van te maken.

Roglic is echt wel een groot verlies voor hen hoor (niet de Roglic die we in P-N gezien hebben natuurlijk :unsure:). Daardoor hadden ze 2 absolute top-ronderenners. Roglic is niet vervangen.

Jorgenson wint nu wel P-N, maar die gaat er zo geen 3-4 winnen dit jaar, zoals een Roglic dat in het verleden deed. Daar geloof ik niet in.

Dus ja, dominantie in de Tour zullen we wel weer te zien krijgen.
Dominantie in de Vlaamse klassiekers ook, maar of dat voldoende gaat zijn om monumenten binnen te rijven, zullen we nog moeten zien. Hun beste renner in de Strade was 10e. In MSR zijn ze niet kansloos met Laporte en Kooij, maar zijn ze zeker geen topfavoriet.

Valt ook nog te zien wat ze in de Ardennen gaan kunnen, want dat is meestal toch een stukje minder. Het zal daar misschien ook al van Jorgenson moeten komen.

Globaal verwacht ik ze dit seizoen toch iets minder dominant...

Laatst bewerkt:
Dus ja, dominantie in de Tour zullen we wel weer te zien krijgen.
Zelfs dat is niet zeker, ik geef Pogacar en Vingegaard elk 50% kans. Ze zijn toch redelijk aan elkaar gewaagd, ze hebben elk hun troeven (Pogacar is explosiever en Vingegaard een iets beter tijdrijder/pure klimmer). Afhankelijk van de omstandigheden (vorm, parcour, ...) wint 1 van de twee maar wie durf ik nu niet zeggen.

Zelfs dat is niet zeker, ik geef Pogacar en Vingegaard elk 50% kans. Ze zijn toch redelijk aan elkaar gewaagd, ze hebben elk hun troeven (Pogacar is explosiever en Vingegaard een iets beter tijdrijder/pure klimmer). Afhankelijk van de omstandigheden (vorm, parcour, ...) wint 1 van de twee maar wie durf ik nu niet zeggen.
Lijkt idd tussen Visma en UAE te zullen gaan , de rest zal derde viool kunnen spelen (Evenepoel incluis)

UAE zal ongetwijfeld een (hele) sterke ploeg kunnen afvaardigen. Ik ben alleen toch een beetje sceptisch tegenover Pogacar. Hij zal de Giro toch wel rijden om te winnen, vermoed ik? Om dan daarna nog eens te gaan strijden tegen een Vingegaard die zich 100% focust op enkel en alleen de Tour... goh...

De afgelopen 2 jaar was Vingegaard in de Tour toch gewoon een klasse te sterk, ik zie niet in waarom Pogacar op gelijke hoogte zou starten zeker niet met de Giro in de benen. Dat UAE beter is dan Jumbo maakt niks uit als de kopman niet kan volgen. Zie vorig jaar waar Yates wel 3e werd maar UAE toch gewoon de Tour verloor.

Ze zaten daar nog met een groep van 10-15 samen toen Van Wilder de kop nam. Dat is zijn niveau. Het is niet dat hij plots Roglic, Kelderman,... er gaat afrijden hé. Daarna heeft hij in andere ritten ook nog het nodige kopwerk gedaan. En ja hij kan over het algemeen beter maar het is niet dat hij nergens was en geen enkele steun heeft kunnen geven aan Remco. En laatste etappe zou hij last gehad hebben van de koude (beetje zoals Roglic die Campenaerts niet kon volgen bergop)

Laat ons ook wel een kat een kat noemen.
Het is niet dat er in deze P-N zulke absolute toppers aan de start stonden. Roglic was nergens maar was buiten Remco de enige echte top kopman van niveau hier.
UAE stelt gewoon een ploeg met knechten op voor het eindklassement, jumbo idem.

Ik wil maar zeggen voor de tour komt UAE nog met mannen op de proppen die beter zijn. Dan komt een Soler, Sivakov, Yates en Ayusso op het toneel. En dan zwijg ik nog over Visma en Bora.
Ik hoop dat Van Wilder dan voldoende boterhammen heeft gegeten, want hij zal toch in staat moeten zijn om lang genoeg mee te gaan.
Cru gezegd maar als ik kijk naar met mannen UAE, Bora en Visma komen dan wens ik Remco veel geluk met zijn knechten. Als jij daar alleen komt te zitten als Roglic, Vingegaard en Pogacar allemaal nog 3 knechten hebben dan zal het lastig worden.
Hoe waardevol kan Landa nog zijn is ook maar de vraag.

Ja ik kon me ook wel vinden in de kritiek van Bakelants.
Vind het ook wel goed dat hij er duidelijk bij zegt dat we gewoon een hogere standaard hebben voor Evenepoel. Dat is misschien niet altijd even eerlijk, maar het is het nadeel aan zo goed zijn :p
Ik kon me daar echt niet in vinden.. precies of Remco is een nietsnut geworden op de fiets als hij geen eindklassement wint.. zo kwam gans zijn kritiek over op den duur. Sterk overdreven. En ja, de ploeg heeft in deze PN steken laten vallen, zeker tactisch.. maar.. we zijn nog geen juli. Nog geen hoogtestages gedaan itt tot de meeste andere renners wel. Scheelt een hele slok op een borrel. De Super Remco is er nog niet en dat weet hij zelf ook. Zijn niveau is al goed maar bijlange nog niet top. En dat mag ook niet met het oog op zijn later hoofddoelen.. --> Eind april de Ardennen en dan de Tour.

De ene week is de andere niet e

In de omloop was Jorgenson niet in staat op weg te blijven ondanks ploegvoordeel waardoor iedereen terugkwam.

2 weken erna wint hij Parijs-Nice
En volgt hij een ontketende Remco
(Ook al was Remco misschien nog niet top, de rest lag er wel af).

Alles komt wel goed bij Remco, waarschijnlijk nog niet om te winnen maar Parijs is nog ver 🤯

Laatst bewerkt:
Laat ons ook wel een kat een kat noemen.
Het is niet dat er in deze P-N zulke absolute toppers aan de start stonden. Roglic was nergens maar was buiten Remco de enige echte top kopman van niveau hier.
UAE stelt gewoon een ploeg met knechten op voor het eindklassement, jumbo idem.

Ik wil maar zeggen voor de tour komt UAE nog met mannen op de proppen die beter zijn. Dan komt een Soler, Sivakov, Yates en Ayusso op het toneel. En dan zwijg ik nog over Visma en Bora.
Ik hoop dat Van Wilder dan voldoende boterhammen heeft gegeten, want hij zal toch in staat moeten zijn om lang genoeg mee te gaan.
Cru gezegd maar als ik kijk naar met mannen UAE, Bora en Visma komen dan wens ik Remco veel geluk met zijn knechten. Als jij daar alleen komt te zitten als Roglic, Vingegaard en Pogacar allemaal nog 3 knechten hebben dan zal het lastig worden.
Hoe waardevol kan Landa nog zijn is ook maar de vraag.
Vorig jaar was dat toch ook al zo? 3 jumbo’s en 3 UAE met ergens nog een verdwaalde Ineos renner. Waarom zou Van Wilder daar nu plots bij moeten zitten? Vorig jaar zat Landa alvast net achter die renners en dat zal dit jaar ook weer zo zijn vermoed ik. Hopelijk kan Remco wel bij de 1ste groep zitten maar zelfs al is dat niet zo dan is dat ook geen schande natuurlijk als je kijkt naar de afgelopen jaren

Vorig jaar was dat toch ook al zo? 3 jumbo’s en 3 UAE met ergens nog een verdwaalde Ineos renner. Waarom zou Van Wilder daar nu plots bij moeten zitten? Vorig jaar zat Landa alvast net achter die renners en dat zal dit jaar ook weer zo zijn vermoed ik. Hopelijk kan Remco wel bij de 1ste groep zitten maar zelfs al is dat niet zo dan is dat ook geen schande natuurlijk als je kijkt naar de afgelopen jaren

Als je afzakt naar de tour met ambities dan moet je daar rekening mee houden natuurlijk.
En de ambities zijn er natuurlijk. Remco gaat niet naar daar om 10de te worden, maar ambieert podium.
Hij mag dat en individueel gezien lijkt mij dat ook zeker wel realistisch, alleen zit je naast de individuele capaciteit met nog een hele resem andere factoren. Het zijn net die factoren die hem potentieel gaan nekken.

Als je afzakt naar de tour met ambities dan moet je daar rekening mee houden natuurlijk.
En de ambities zijn er natuurlijk. Remco gaat niet naar daar om 10de te worden, maar ambieert podium.
Hij mag dat en individueel gezien lijkt mij dat ook zeker wel realistisch, alleen zit je naast de individuele capaciteit met nog een hele resem andere factoren. Het zijn net die factoren die hem potentieel gaan nekken.
Dan gaat hij anders moeten rijden en gewoon volgen. Maar dat zit niet in zijn karakter.

Podium kan wel degelijk maar dan zal alles goed moeten uitdraaien en het is niet omdat er 3-4 mannen van Visma en UAE meezijn dat die allemaal podium rijden hé. Die gaan ook weer hun gebruikelijke snipperdagen nemen. Met UAE wordt het sowieso afwachten wie er allemaal de Tour zal rijden en in welke vorm Pogacar eraan begint

Podium kan wel degelijk maar dan zal alles goed moeten uitdraaien en het is niet omdat er 3-4 mannen van Visma en UAE meezijn dat die allemaal podium rijden hé. Die gaan ook weer hun gebruikelijke snipperdagen nemen. Met UAE wordt het sowieso afwachten wie er allemaal de Tour zal rijden en in welke vorm Pogacar eraan begint
Eerlijk gezegd verwacht ik weinig verschuivingen binnen de voorlopige opstelling.
Misschien 1 of maximaal 2 man. Maar ook bij de jongens die niet meegaan is er kwaliteit genoeg. Dat is de luxe die UAE heeft :P
Zelfs een mindere Pogacar zal een taaie noot om te kraken zijn, in Luik zal er waarschijnlijk een krachtmeting volgen.
Ik hoop echt dat we daar een man tegen man strijd zullen zien waar Remco hem klopt op waarde. Dat zou de moraal toch al boosten en menig liefhebber zal uit zijn dak gaan.
Als we naar een strade verhaal gaan kijken dan is de fun er ook snel af.

Terug
Bovenaan