Voorjaar 2024

Indien Sporza geen voorbeschouwing geeft zal dat wel meevallen,
Niet op hopen.
Het kost blijkbaar allemaal redelijk wat geld en regelingen met de contracten, maar dan kunnen ze toch evengoed die voorbeschouwingen laten vallen + het geld van het latere pensioen van José, om vroeger beelden te tonen van de Belgische koersen, die iets waard zijn?

Hoe het komt dat ik zo lang naar die voorbeschouwingen heb gekeken, daar valt mijn klak van af.
Gelukkig al een kleine vijf jaar afgekickt en nog langer van Vive le Vélo.
In your face, Karl :coolbrows:.

met de Renewi-Tour op plek twee

Die koers heeft echt super goede edities gehad en het is niet dat klassieke renners zoveel te doen hebben in het najaar dus ik zie het probleem niet. België heeft ook nauwelijks rittenkoersen, het is ook de enige op WT niveau. Enkel nu wel een beetje kapot gemaakt sinds vorig jaar (door de UCI zelf) door het van 7 naar 5 ritten terug te brengen waardoor dat nu gewoon 3 sprintritten een TT en die etappe in Geraardsbergen is. Dat is jammer.

Die koers heeft echt super goede edities gehad en het is niet dat klassieke renners zoveel te doen hebben in het najaar dus ik zie het probleem niet. België heeft ook nauwelijks rittenkoersen, het is ook de enige op WT niveau. Enkel nu wel een beetje kapot gemaakt sinds vorig jaar (door de UCI zelf) door het van 7 naar 5 ritten terug te brengen waardoor dat nu gewoon 3 sprintritten een TT en die etappe in Geraardsbergen is. Dat is jammer.
Ik doelde ook op de nieuwe versie van de Benelux Eneco Binckbank-tour?

Klopt. Er waren fijne edities om te volgen.
Hebben wij - het land van de eendagskoersen en haar klassiekers - een rittenkoers nodig op WT-niveau?
Is deel van de charme, dat België bekend zou staan omwille van die harde eendagskoersen.
Er zijn veel mooiere landen om deftige rittenkoersen te organiseren.

Ik doelde ook op de nieuwe versie van de Benelux Eneco Binckbank-tour?

Klopt. Er waren fijne edities om te volgen.
Hebben wij - het land van de eendagskoersen en haar klassiekers - een rittenkoers nodig op WT-niveau?
Is deel van de charme, dat België bekend zou staan omwille van die harde eendagskoersen.
Er zijn veel mooiere landen om deftige rittenkoersen te organiseren.

Ik vind dat ge hier een ontzettend mooie rittenwedstrijd kunt houden ja (maar ze hebben het wel wat verpest nu), en vooral zoals ik al zei, in het najaar iets van WT niveau voor dat soort renners, waarom niet? Het is letterlijk de enige WT rittenkoers dat kan gewonnen worden door klassieke renners. Imo heeft ook dat zijn charme.

Ja mooiere landen, zonder wielercultuur, waar nauwelijks fans naast de weg staan, waar niemand wilt investeren in de koers, etc. Dat is de discussie van globalisering weer. Je moet dat niet kunstmatig doen. Kijk naar Denemarken, dat is aan het groeien en ze krijgen ook een WT koers omdat ze er oprecht in geïnteresseerd zijn.

De Panne is voor mij ook eentje te veel, maar ook daar weer. De helft van die edities tot nog toe waren eigenlijk heel spectaculair. Echter, als er geen wind is is dat afschuwelijk saai en vooral de finale is schandalig. Ik heb geen probleem met een WT wedstrijd voor sprinters, maar maak de finale dan ook gepast voor een mooie massaspurt, en dat doe je niet door te eindigen tussen de tramsporen. En het klopt, als je toch gewoon een WT koers voor sprinters wilt, kun je dat ook in een ander land doen (maar logistiek is deze plaats natuurlijk voordelig, zeker op dit moment van het jaar).

Waarom de Vuelta niet altijd in oktober houden zoals in 2020?

Nu heb je giro, tour en Vuelta op 5 maanden tijd met daar tussenin koersen als Romandië, Zwitserland, Polen. Geen wonder dat die geen geweldig deelnemersveld aan kunnen trekken. Zet de Vuelta achteraan en geef de kalender meer lucht in de zomermaanden.

Tegenwoordig kiezen renners toch hun koersen uit, dus dat het seizoen te lang zou duren is niet meer relevant. Tour-renners kunnen rust pakken en volledig opnieuw opbouwen richting Lombardije en vervolgens Vuelta. Gaat het deelnemersveld in de Vuelta ook ten goede komen.

Ik lees hier nergens lof voor Arne Marit zijn tweede plek in de sprint gisteren.
Eerder dit jaar ook al eens in Valencia…

Ik weet dat hier soms gelachen wordt met hem maar die rijdt eigenlijk wel goed hoor!

Ik lees hier nergens lof voor Arne Marit zijn tweede plek in de sprint gisteren.
Eerder dit jaar ook al eens in Valencia…

Ik weet dat hier soms gelachen wordt met hem maar die rijdt eigenlijk wel goed hoor!
Er werd hier alleen maar gelachen omdat hij eigenlijk een beetje een meme gemaakt heeft van zichzelf vorig jaar natuurlijk... :tongue:

2 dichte ereplaatsen is mooi maar als je naar de top 10 kijkt springen daar weinig namen uit. Zonder alles kapot te willen relativeren is 2de rijden in zo'n veld nog iets anders dan 2de rijden tussen nen hoop grote(re) namen. Dus ik snap wel dat mensen dat lezen en denken "ok" zonder veel meer.

Waarom wordt er met Marit gelachen?
Omdat hij vorig jaar een aantal keer pech had/gevallen is of iets dergelijks en dan achteraf zei van "ik had nochtans de benen om te winnen". Als je voornaam Tadej of Remco is klinkt dat geloofwaardig. Met Arne zijn palmares net iets minder. Again, met alle respect natuurlijk.

Yep I know 😉

Maar vorig jaar had die echt wel veel pech. Die reed met Boniffazio als lead out. Een Italiaanse gek die altijd voor eigen rekening wou gaan. Dit jaar zou Arne met Boy vaker in sprinttrein gaan dacht ik, wat echt wel voor winst zou kunnen zorgen.

Boy zijn rug nu gebroken jammer genoeg. Cfr manoeuvre Ackerman (die nu momenteel zelf zijn sleutelbeen gebroken heeft!). Boy wel top gast! Die ziet het echt als part of the game en neemt niemand iets echt kwalijk…

Vandaag voor mij persoonlijk de mooiste koers van het jaar.
Deze koers passeert al heel mijn leven langs mijn voordeur richting de finish.

----
Daarnaast nog even een appreciatiepost voor het echte werk begint:

Ook al heeft Wout van Aert nog maar 1 monument binnen

Screenshot-2024-03-22-at-09-19-15-Wout-van-Aert-Wikipedia.png

Sinds 2020 - Nooit uit de top 12 in grote koersen (WT)
Sinds Roubaix 2022 - Nooit uit de top 4 ! in grote koersen
(op dit lijstje staan dan nog enkele wedstrijden tekort (zoals WK itt / OS / Canadese wedstrijden / ...)

Ook al zou Wout dit jaar weer geen monumenten winnen, het is en blijft een pracht van een coureur.
ps: voor mijn neus is afgebeten, dit is geen aanval op die andere fenomenen.

Vandaag voor mij persoonlijk de mooiste koers van het jaar.
Deze koers passeert al heel mijn leven langs mijn voordeur richting de finish.

----
Daarnaast nog even een appreciatiepost voor het echte werk begint:

Ook al heeft Wout van Aert nog maar 1 monument binnen

Screenshot-2024-03-22-at-09-19-15-Wout-van-Aert-Wikipedia.png

Sinds 2020 - Nooit uit de top 12 in grote koersen (WT)
Sinds Roubaix 2022 - Nooit uit de top 4 ! in grote koersen
(op dit lijstje staan dan nog enkele wedstrijden tekort (zoals WK itt / OS / Canadese wedstrijden / ...)

Ook al zou Wout dit jaar weer geen monumenten winnen, het is en blijft een pracht van een coureur.
ps: voor mijn neus is afgebeten, dit is geen aanval op die andere fenomenen.

De statistieken zijn inderdaad zeer indrukwekkend, enkel op die basis zou hem een overwinning in Vlaanderen en/of Roubaix gegund moeten worden.

Ik was even vergeten dat hij Amstel ook won, hoe kon ik die legendarische fotofinish vergeten :lol:

Ja toch wel mooi dat hij al in alle monumenten en kasseiklasiekers behalve Lombardije op het podium heeft gestaan. Dit jaar RVV of PR winnen zou het afmaken :)

Ja, hier kijk ik toch erg naar uit. Ik hoop dat we een mooie strijd krijgen, zoals vorig jaar. Het zou jammer zijn moest het hier meteen een anti-climax worden waarbij Mathieu Wout er onherroepelijk afknalt bij één van de eerste tempoversnellingen bergop. Want dan weet je meteen ook hoe de kaarten geschud zijn voor de RVV. (Dan kan je alleen nog hopen dat Wout even een eerste mindere dag heeft na een maand inactiviteit met hoogtestage).

Ook benieuwd naar Pedersen zijn prestatie.

Het is letterlijk de enige WT rittenkoers dat kan gewonnen worden door klassieke renners. Imo heeft ook dat zijn charme.
Daar heb je volledig gelijk in. Moest toch even dubbel checken. Best wel verbazingwekkend.
De Panne is voor mij ook eentje te veel, maar ook daar weer. De helft van die edities tot nog toe waren eigenlijk heel spectaculair. Echter, als er geen wind is is dat afschuwelijk saai en vooral de finale is schandalig. Ik heb geen probleem met een WT wedstrijd voor sprinters, maar maak de finale dan ook gepast voor een mooie massaspurt, en dat doe je niet door te eindigen tussen de tramsporen. En het klopt, als je toch gewoon een WT koers voor sprinters wilt, kun je dat ook in een ander land doen (maar logistiek is deze plaats natuurlijk voordelig, zeker op dit moment van het jaar).
Als de finale schandalig is, ben je dan nog WT-waardig?
Zie maar naar Polen (herinner me niet meer of het verbeterd is intussen).
WT mag toch wel het summum van veiligheid worden imo en dat de koersen daaronder later in volgen.

Je kan evengoed een sprinterskoers in Nederland organiseren of verplaatsen en upgraden.
Genoeg plek in de regio Zeeland, me dunkt. Dan heb je een extra Hollandse WT-koers en een Belgische minder én je hoeft niet ver te reizen.
Waarom de Vuelta niet altijd in oktober houden zoals in 2020?

Nu heb je giro, tour en Vuelta op 5 maanden tijd met daar tussenin koersen als Romandië, Zwitserland, Polen. Geen wonder dat die geen geweldig deelnemersveld aan kunnen trekken. Zet de Vuelta achteraan en geef de kalender meer lucht in de zomermaanden.

Tegenwoordig kiezen renners toch hun koersen uit, dus dat het seizoen te lang zou duren is niet meer relevant. Tour-renners kunnen rust pakken en volledig opnieuw opbouwen richting Lombardije en vervolgens Vuelta. Gaat het deelnemersveld in de Vuelta ook ten goede komen.
Dat WK hé.
Gaat dat niet hetzelfde effect, maar in mindere mate, hebben als bij het veldrijden?
WK gedaan en interesse zakt. Voor een monument zullen ze zich nog kunnen opladen, maar nog eens drie weken koers tot bijna begin november? Idem voor de fans.
Als je een deel van augustus / september openlaat, dan gaan er ongetwijfeld andere organisatoren brood in zien, om die leegte te vullen.
Ik zou het zelf niet slecht vinden althans, een Vuelta in oktober.

Je kan evengoed een sprinterskoers in Nederland organiseren of verplaatsen en upgraden.
Genoeg plek in de regio Zeeland, me dunkt. Dan heb je een extra Hollandse WT-koers en een Belgische minder én je hoeft niet ver te reizen.

Je kan dat gerust proberen, maar het gaat gewoon niet werken aangezien ze het in Nederland niet willen. Zelfs de Benelux Tour komt er niet meer. Beloftekoersen worden geschrapt, de helft van de .1 koersen houden op met bestaan.

Dat klinkt allemaal mooi dat koersen in andere landen, ze moeten er ook zelf voor open staan en het geld willen investeren. Dat is vaak gewoon niet het geval en dat moet je dat ook niet gaan pushes als er bepaalde landen zoals België wel openstaan om dat te doen.

Terug
Bovenaan