Wout zat zeker te ver. De laatste 20 km voor de val heeft Wout constant in de wiel van mathieu gehangen. Logisch, dat was duidelijk de beste plaats in het hele peloton want op de Taaienberg was het duidelijk wie de beste man in koers was. Ik heb ergens gelezen dat iemand dat "
slim koersen" noemt. Ik heb ook al eens gezien dat de rollen omgedraaid waren omdat Wout toen gewoon de betere was, maar toen werd dat hier wel anders genoemd. Mathieu kreeg toen enkele bijnamen naar zijn hoofd geslingerd indien ik me goed herinner.
Op het rechte stuk net voor de bocht naar rechts waar ze de Paterberg opdraaien laat Wout zich ringeloren. Mathieu gaat plots naar de koppositie en Wout laat zich wat insluiten waardoor er 3 renners (Wellens, Mohoric en Kung) tussen Mathieu en hem zitten. Plots was hij het wiel van mathieu op een cruciaal moment in de koers kwijt. Daarom ook dat hij net voor die bocht zo een hachelijk momentje heeft wanneer hij voorbij Mohoric en Wellens gaat. Dat heeft niks te maken met
geen respect hebben voor Wout, dat heeft te maken met iedereen die weet waar het beste plaatsje in de peleton is en iedereen die daar wil zitten. Logisch, iedereen heeft het recht om daar te zitten, niet enkel de grootste uitdager van Mathieu. Wout slaagt in elk geval, net voor de bocht, in zijn inhaalmaneuvre op Mohoric en Wellens, en het lijkt er op dat hij alsnog in het wiel van Matthieu de Paterberg zal kunnen opdraaien. Er zit wel nog een meter of 2 tussen maar net wanneer hij dat gaatje wil dichten zet Küng zich tussen de 2 in. Wout moet en zal dat wiel hebben van Mathieu en in een flits beslist hij om de kasseien op te gaan om Küng in te halen en daardoor valt hij. Dat heeft niks te maken met pech of wat dan ook. Het is gewoon een stuurfout in zijn haast om op de beste plaats te zitten, en dat hoort nu eenmaal bij fietsen. Het siert Wout dat hij eerlijk genoeg is om na de race gewoon toe te geven dat hij in de fout ging in een poging om het wiel van Mathieu te pakken.
Gisteren stak Mathieu met kop en schouders boven de rest uit. De enige die maar een beetje in de buurt kon komen was Wout, al moet je gewoon toegeven dat hij het wiel nodig had om te kunnen volgen. Dat hebben we achteraf kunnen zien. Ik geloof niet in die onzin dat de motoren Mathieu zouden geholpen hebben, of dat Wout plots minder goed was door zijn val. Dat zijn volgens mij excuses zoeken. Wout roept in elk geval die excuses niet in.
Ik ga hier geen conclusies aan vast hangen. Het is de eerste koers van Wout en zoals eerder ook al gezegd werd, die hoogtestage zal ook nog wat sporen nagelaten hebben. Het zal nog even recupereren zijn en dan zal Wout ongetwijfeld beter worden. Laten we hopen dat dat zo snel mogelijk het geval zal zijn zodat wel volgende zondag een prachtige RvV zullen zien. Al denk ik dat die koers Mathieu gewoon beter ligt. Ik acht de winstkansen voor Wout hoger in Parijs Roubaix.