Voorjaar 2024

VA is er sinds 2020 niet meer ingeslaagd om bij VDP te blijven. Moest er vorig jaar af in Glasgow, moest er af in de RVV op de Kruisberg en moest er in 21' af op de Kwaremont. In 22' had hij corona.

VDP is gewoon explosiever op die hellingen dan VA. Als volgend jaar Pogacar terug komt (laat ons hopen) dan heeft VA een heel groot probleem en wordt de RVV winnen heel moeilijk.
TDF 2022 Stage 4 :tongue:

Euh, ik denk dat dadash het heeft over die korte hellingen waar MVDP vol zijn explosiviteit kan botvieren ;)
We kunnen enkel lezen wat Dadash schrijft en daar spreekt hij over "erbij blijven". Dat hij dan zelf de moeite doet om iets uit te typen i.p.v. dat jan en alleman mag gaan bedenken wat hij nu daadwerkelijk bedoelt.
Ow en welke heuvel moeten ze dan wel over in Roubaix?
Alsof je een heuvel nodig hebt om te kunnen winnen of om iemand te lossen.

We kunnen enkel lezen wat Dadash schrijft en daar spreekt hij over "erbij blijven". Dat hij dan zelf de moeite doet om iets uit te typen i.p.v. dat jan en alleman mag gaan bedenken wat hij nu daadwerkelijk bedoelt.

Alsof je een heuvel nodig hebt om te kunnen winnen of om iemand te lossen.

Context. Ik heb het over Glasgow, Kruisberg en Kwaremont indezelfde alinea. En in de volgende alinea zeg ik "VDP is gewoon explosiever op die hellingen dan VA". Van daar uit kan iemand die de koers volgt perfect afleiden waarover ik het had. Iemand die de koers volgt weet perfect het verschil tussen RVV en Glasgow aan de ene kant en PR aan de andere kant.

Dat is nieuw. Wel geen slecht idee het Bos is natuurlijk levensgevaarlijk. Na de crash van Museeuw hebben ze het een tijdje omgekeerde gedaan en bergop opgereden maar dat heeft niet lang geduurd. Benieuwd hoe ze dat in de praktijk gaan doen want je legt zomaar geen chicane in een weg.

Van Aert zou als crosser toch ook over die explosiviteit moeten beschikken.
Ja maar tov VDP komt hij normaal gezien altijd dat half procentje te kort. VDP heeft meer van die splijtende demarrages.
Door het anders aan te pakken en die hoogtestage hoopte hij dat half procentje te dichten. Misschien was dit gelukt? Misschien niet?

Maar we gaan dit nu dus niet weten. Je kan nu wel reageren met een 'Ja of neen' maar 100% zeker kan NIEMAND hier daarover nu zijn. En dat is toch wel jammer (vind ik).

En ja sowieso denk ik dat VA meer kansen heeft in PRB dan de ronde van Vlaanderen. Had hij vorig jaar niet lek gereden dan had hij volgens mij gewonnen (ik geloof dat echt). Bij VDP kraakte het serieus en hij moest een klein gaatje laten. Maar toen reed VA lek en was VDP foetsie.

Laatst bewerkt:
Had hij vorig jaar niet lek gereden dan had hij volgens mij gewonnen (ik geloof dat echt). Bij VDP kraakte het serieus en hij moest een klein gaatje laten. Maar toen reed VA lek en was VDP foetsie.

Philipsen reed VDP en Degelknob in de gracht waardoor VA de vrije baan kreeg en alleen weg was. VDP reed er dan weer naar toe en vlak voor hij er bij was reed VA lek waardoor VDP plots de vrije baan kreeg en alleen weg was.

Context. Ik heb het over Glasgow, Kruisberg en Kwaremont indezelfde alinea. En in de volgende alinea zeg ik "VDP is gewoon explosiever op die hellingen dan VA". Van daar uit kan iemand die de koers volgt perfect afleiden waarover ik het had. Iemand die de koers volgt weet perfect het verschil tussen RVV en Glasgow aan de ene kant en PR aan de andere kant.
Oei hoe komt het dat vdpoel en van aert dan in dezelfde tijd zijn geëindigd op het WK Leuven '21?
Lagen daar dan geen heuvels?
Daar ligt je statement dus weer aan diggelen. Of met welke "context" ga je nu komen aandralen?:)

Oei hoe komt het dat vdpoel en van aert dan in dezelfde tijd zijn geëindigd op het WK Leuven '21?
Lagen daar dan geen heuvels?
Daar ligt je statement dus weer aan diggelen. Of met welke "context" ga je nu komen aandralen?:)

lol. Ben je serieus of aan het trollen? Wie gebruikt nu een uitslag waarbij ze 8e en 11e werden meer dan een minuut na de winnaar?

Van Aert zou als crosser toch ook over die explosiviteit moeten beschikken.
Beschikt hij ook over.
Alleen is hij gewoon minder explosief dan MVDP. En dat heeft mede te maken met hoe hij traint en wat zijn doelen zijn.

Laat ons ook niet vergeten dat op sommige vlakken Wout gewoon beter is. Topsnelheid is beter bij Wout.
Tijdrijden en in het verlengde lang snoeihard beuken, Wout is de betere. Meesterknecht in een tourformatie, ik zou voor Wout kiezen zonder twijfel.

Wout is minder die flitsende en tot de verbeelding sprekende renner. Hij is minder agressief en aanvallend.
Maar laat ons wel niet vergeten dat elke veldrijder in zijn broek plast als Wout aan de start staat. Die jongen rijdt 3x met de crossfiets en puur op klasse klopt hij elke veldrijder met de vingers in de neus. Iserbyt kom hem zo lang volgen in zolder omdat hij het toeliet.
En op de weg doen vrijwel alle klassieke renners een moord om met zijn benen te mogen rijden en is elke sprinter zeer hard op zijn hoede dat hij hen er niet oplegt.

Maar goed je koopt spijtig genoeg weinig met het feit dat je mijlenver boven de modale concurrentie staat, maar je steeds tegen iemand aanbotst die nog een procentje beter is dan u.

Ik ken er weinig van, maar zijn hoogtestages echt nuttig voor iemand die vooral het klassieke werk ambieert? Als ik juist ben verbeteren die hoogtestages je uithoudingsvermogen bij lange inspanningen zoals beklimmingen en zeer lang de kop trekken (of tijdrijden). Bot dit soort specifieke training de explosiviteit bij Wout niet wat af? Heeft die eigenlijk naast de vrijheid in zijn programma, ook de vrijheid om specifieke trainingen te doen zoals wat meer trainen op kracht en explosiviteit? Mathieu rijdt ook met de mountainbike, en dat is ook zeer explosief.

Wout zijn doelen waren RVV en P-R, en het was afgesproken om niet de Tour te gaan rijden (en dus niet te gaan knechten in de bergen). Zijn winter en trainingen stonden dus volledig in het teken van het Vlaamse werk, daar mag je van op aan.

Het ligt natuurlijk ook wat moeilijker dan 'als Wout even op explosiviteit gaat trainen, zal hij Mathieu wel kunnen volgen'. Je zit nu eenmaal ook met wat je van moeder natuur hebt gekregen. Wout is een ander type dan Mathieu, met andere kwaliteiten. Dat is nu ook zo.

Mijn inziens (ik kan natuurlijk mis zijn).
Wout en MVDP zijn aan elkaar gelijkwaardig maar hebben enkele kleine verschillen:

MVDP: iets explosiever (snellere acceleratie) en iets technischer dan WVA
WVA: Iets meer hardrijder (duurvermogen) met een hogere topsnelheid.
---------

Daarom dat ik ook persoonlijk denk dat Wout had kunnen wegblijven vorig jaar in Roubaix zonder platte band.
Niet omdat hij beter was dan MVDP (die op achterstand zat door een botsing).

Geef WVA 10 seconden en MVDP zal het enorm lastig hebben omdat toe te krijgen.
Omgekeerd idem ditto (belangrijke nota: als ze beide op hetzelfde vormniveau zitten).

Het is volgens mij ook een wat vertekend beeld om omwille van de Vlaamse voorjaarskoersen, waar die korte explosiviteit belangrijk is en MVDP daar gewoon sterker in is, MVDP sowieso boven Van Aert te zetten.

We mogen toch echt nooit vergeten dat Van Aert in 1 en dezelfde tour heeft gewonnen op de Mont Ventoux, in een tijdrit én op de Champs-Elysées. Om het jaar nadien 3 ritten te winnen waarvan 1 in het geel én de groene trui te pakken met een record aantal punten. Dat zijn dingen die ik MVDP toch nooit zie doen.

En ook in LBL, een totaal ander soort koers dan die in de Vlaamse Ardennen, was hij gewoon goed.

En pas op, ook MVDP kan (veel) andere dingen aan dan enkel die Vlaamse klassiekers, maar ik vermoed dat omwille van hun wat andere koerskarakter ook hun trainings- en wedstrijdschema anders is en ze daardoor wat pieken op andere momenten.

Laatst bewerkt:
Hoe de verhoudingen ook liggen, één ding staat vast. Beide zijn ongelooflijke smaakmakers van eender welke koers waar ze aan de start staan! :love:

Mijn inziens (ik kan natuurlijk mis zijn).
Wout en MVDP zijn aan elkaar gelijkwaardig maar hebben enkele kleine verschillen:

MVDP: iets explosiever (snellere acceleratie) en iets technischer dan WVA
WVA: Iets meer hardrijder (duurvermogen) met een hogere topsnelheid.
---------

Daarom dat ik ook persoonlijk denk dat Wout had kunnen wegblijven vorig jaar in Roubaix zonder platte band.
Niet omdat hij beter was dan MVDP (die op achterstand zat door een botsing).

Geef WVA 10 seconden en MVDP zal het enorm lastig hebben omdat toe te krijgen.
Omgekeerd idem ditto (belangrijke nota: als ze beide op hetzelfde vormniveau zitten).
Goeie analyse, maar ik zou daar nog willen aan toevoegen dat ik de indruk heb dat VDP hogere pieken heeft, maar (vroeger althans) ook diepere dalen.

Als VDP piekt, dan is er niks aan te doen. Dan is hij overal goed. Zie E3 dit jaar waar hij Van Aert op het einde van de koers man tegen man verslaat in wat eigenlijk een tijdrit was. Daarnaast komt dat Van Aert zo'n hoge basisconditie en recuperatievermogen heeft dat hij in de Tour veel langer op een super hoog niveau kan presteren. Al zie ik daar ook de hand in van de begeleiding van Visma.

Aan wat ligt dat dan? Ik denk dat ze in het kamp Van Aert daar vorig jaar eens goed over nagedacht hebben en dat zag je in zijn voorbereiding dit jaar. Het is jammer, maar ik denk dat we dit jaar de beste Van Aert konden gezien hebben.

Het is interessant, enr ook eerlijk, maar het succes van een renner wordt bepaal door de tegenstand. Kijk naar Gilbert in zijn wonderjaar 2011. Door omstandigheden had hij vrij spel in zijn koersen en op zijn terrein en wint hij alles omdat er sommige evenwaardige of vroeger betere renners afwezig waren. Laat Van Aert rijden in een tijdperk zonder VDP, dan zou hij de beste klassieke renner zijn van de laatste tientallen jaren. Maar als, als,...

Laat ons gewoon hopen dat hij niks permanent overhoudt aan zijn breuken en terug een goede vorm heeft voor de OS en WK.
Volgens PCS is de gemiddelde leeftijd van de top 10 de laatste 20 jaar 29,3 en 29,9 voor de RVV en PR dus volgend jaar een nieuwe kans :)

Dat is nieuw. Wel geen slecht idee het Bos is natuurlijk levensgevaarlijk. Na de crash van Museeuw hebben ze het een tijdje omgekeerde gedaan en bergop opgereden maar dat heeft niet lang geduurd. Benieuwd hoe ze dat in de praktijk gaan doen want je legt zomaar geen chicane in een weg.
Volgens mij heeft @Obi Wan Kenobi zijn Jedi-krachten aangeroepen na het debacle van afgelopen zondag.
Ik hou mijn hart al vast voor volgend jaar en de Koppenberg, wat ze daarmee gaan doen :cry:.

Terug
Bovenaan