Voorjaar 2026

NemesisBE

Well-known member
Hoera! Nog minder dan 1 week en we trappen het klassieke voorjaar af met de Omloop Het Nieuwsblad.
Wordt het weer een verrassing zoals vorig jaar, toen Waerenskjold er iedereen oplegde in de sprint of krijgen we een verwachte naam?
Is Wout van Aert voldoende hersteld van z'n enkelbreukje + operatie om er al direct te staan in Gent-Ninove of moeten we hem pas verwachten vanaf de E3-prijs?
Kan Jasper Philipsen eindelijk de torenhoge verwachtingen inlossen zoals de voorbije jaren?
En wat met de jonge garde? Brennan. Magnier. De Lie.
Kan de oude garde hen nog volgen? Laporte, Stuyven, Van Baarle, Küng, Asgreen, Lampaert... zien we ooit nog iets terug van hun roemrijk verleden? Ze kwamen in elk geval allemaal goed in beeld in de koersen in het zuiden.
En wat dan met de beste ploeg van het peloton? Kan Tim Wellens eindelijk eens een Vlaamse klassieker winnen?

Ik kijk al erg uit naar de ploegvoorstelling in't Kuipke komende zaterdag!

Blijft voor mij toch de mooiste wielerperiode van het jaar, voor mij persoonlijk zelfs interessanter dan de Tour, het klassieke voorjaar :love: .

Om op je vragen te antwoorden:

Geen verrassing, VDP voor omloop.
Van Aert gaat deftig hersteld zijn en gaat zijn koers (of zelfs koersen) winnen maar geen monument dit jaar.
Brennan, nope, Magnier, yes, De Lie, yes.
Stuyven, Van Baarle, Lampaert, yes. De rest: Nope.
Tim Wellens, nah.

Wellens komt solo aan in Ninove!

Ik hoop vooral op wat meer variatie in de monumenten, MVDP en Pogacar die verdelen en heersen, hebben we vorig jaar al eens gehad.

In welke wereld zie jij Lampaert nog maar in de kopgroep rijden, laat staan een koers winnen?
Wellens zie ik dat dan weer wel doen.
Geen idee ik zie quick step nog wel wat pakken, beetje vroeg mee zijn etc, nieuw elan met terug meer nadruk op het voorjaar, ... .

Ach tis maar wat wild voorspellen he.

Stuyven daar geloof ik nog in, als die het niveau van vorig jaar haalt dan gaan we die nog voorraan zien. Winnen is een andere zaak.
Van Baarle, met alle respect voor die jongen, maar nee. Lampi, l-o-l, zal zeker zijn knechtenwerk wel kunnen doen ja.

Ik zou het vreemd vinden als Wellens in geen enkele koers voor het podium rijdt. Wederom winnen is nog iets anders.
Magnier zal geen zaak zijn van winnen, maar eerder hoeveel keer gaat hij winnen.

Stuyven daar geloof ik nog in, als die het niveau van vorig jaar haalt dan gaan we die nog voorraan zien. Winnen is een andere zaak.
Van Baarle, met alle respect voor die jongen, maar nee. Lampi, l-o-l, zal zeker zijn knechtenwerk wel kunnen doen ja.

Ik zou het vreemd vinden als Wellens in geen enkele koers voor het podium rijdt. Wederom winnen is nog iets anders.
Magnier zal geen zaak zijn van winnen, maar eerder hoeveel keer gaat hij winnen.

Ik geloofde ook niet echt meer in Van Baarle, maar de uitslag in de laatste rit in Algarve is toch iets dat ik denk dat er toch nog iets inzit. Niet dat hij die aliens gaat kloppen maar zal toch weer tussen de goeie mensen komen denk ik. (Eens een top 10 plek).
----------
Ik vind de driepikkel Brennan , wva , Laporte moeilijk om te lezen in sommige koersen (bvb omloop)
Ga je met wva in de aanval En zet je Laporte en Brennan in de wachtkamer om te sprinten ? Of ga je vol voor Brennan met wva en Laporte als aantrekkers

----------
Ik vind de driepikkel Brennan , wva , Laporte moeilijk om te lezen in sommige koersen (bvb omloop)
Ga je met wva in de aanval En zet je Laporte en Brennan in de wachtkamer om te sprinten ? Of ga je vol voor Brennan met wva en Laporte als aantrekkers

Een normale WVA zet ik altijd bovenaan. Daarna een Brennan.
Momenteel is het voor iedereen gissen denk ik hoe goed hij zal zijn. Maar volgens mij zelfs in iets mindere vorm altijd nog beter dan Laporte.
Ook in de sprint zou ik niet durven zeggen of Laporte de betere keuze is.
Maar als het sprinten wordt zie ik persoonlijk Magnier in vrijwel alle scenario’s winnen. Vraag zal zijn of hij ook eens probeert om het niet tot een massasprint te laten komen, hoe goed hij daarvoor is.

Op zich wel zalig dat er zoveel mogelijkheden zijn en zoveel renners die kans maken. Verder op het seizoen zal dat spijtig genoeg geen waar zijn.

Blijft voor mij toch de mooiste wielerperiode van het jaar, voor mij persoonlijk zelfs interessanter dan de Tour, het klassieke voorjaar :love: .

Om op je vragen te antwoorden:

Geen verrassing, VDP voor omloop.
Van Aert gaat deftig hersteld zijn en gaat zijn koers (of zelfs koersen) winnen maar geen monument dit jaar.
Brennan, nope, Magnier, yes, De Lie, yes.
Stuyven, Van Baarle, Lampaert, yes. De rest: Nope.
Tim Wellens, nah.
Lampaert yes en Wellens nah. :wtf:

De omloop, ik kijk al uit naar de voorbeschouwing die veel te lang duurt terwijl iedereen wacht op de beelden. Vanaf 13:30 blijkbaar.

Eigenlijk is dat hele openingsweekend toch ook een sof geworden. Vroeger, met de aankomst in Gent, had je met de Omloop een stevige koers waar meestal een relatief klein groepje om de zege vocht. De laatste jaren is precies altijd nét wel of nét niet een massasprint. Ligt dat aan het parcours of aan een nivellering in het deelnemersveld en de toppers die de Omloop vaak laten schieten? Ik weet het niet goed maar het is niet meer dezelfde koers :frown:

De wind lijkt voorlopig wel in de rug te zitten zaterdag in de diepe finale... dat zou voor een net iets attractievere koers moeten zorgen, hopelijk.

Parcours, toch zeker de finale is een pak zwaarder dan vroeger. Nu heb je de finale van de vroege RVV met de Bosberg dicht bij de finish. Vroeger waren de laatste 30-40km vlak met misschien nog een kasseistrook of zo erin. Dus aan het parcours zal het wel niet liggen.

Toppers ontbreken normaal wel Pogacar komt zeker niet en VDP laat dit normaal ook gewoon passeren. Voordeel geen solo van 40km en alles zit veel dichter bij elkaar.

Renners maken de koers.

Zaten de weersomstandigheden de laatste jaren ook niet heel goed mee voor de renners?

De laatste renner die de Omloop won, en later in zijn carrière ook de RVV kon winnen, was volgens mij Gilbert in 2008. Dat is ook al lang geleden.
Met o.a. Van Avermaet en Van Aert heb je wel nog winnaaers gehad die ook meedoen/meededen voor de overwinning in de RVV, dat wel. Maar het zijn ook al vaak genoeg renners van de tweede rij geweest.

Ik weet niet of de Omloop nu minder toppers aantrekt dan vroeger. Misschien zijn er momenteel ook gewoon 'sterkere' sprinters waar ploegen hun geld op durven zetten? Ik weet niet...

RVV is nog ver natuurlijk. De toppers mogen nu nog niet in topvorm zijn. Boonen won hier bv ook nooit. En Museeuw won pas Omloop nadat hij zijn laatste RVV zege binnen haalde.

Het weer zit de afgelopen jaren ook best goed mee. Er zijn edities geweest die door sneeuw gewoon niet zijn doorgegaan. Dit weekend droog 12° matig windje, ideaal fiets weer.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan