Voorjaar 2026

Het enige van de aankomende 3 monumenten waarvan ik zou zeggen dat hij sowieso tekort komt is de Ronde. In Milaan-Sanremo kan het alle kanten uit en als hij tegen Parijs-Roubaix in goeie doen is, liggen daar toch zeker mogelijkheden.
Het kan alle kanten uit, maar het zal maar één kant uitgaan en dat is dat UAE een hoog tempo oplegt vanaf de Capo Cervo.
Op de Cipressa gaat elke resterende teamgenoot vol aan om een lead-out te doen om alles kapot te trekken.
Daar zie ik WVA geen antwoord op hebben.

Enkel als het stilvalt en ze kunnen er net voor de Poggio terug bijkomen is er een kleine kans. Maar dat scenario is zeer onwaarschijnlijk.

Ik weet nu niet of we er 100% vanuit moeten gaan dat we hetzelfde scenario gaan krijgen als vorig jaar hoor. Kan, maar kan zeker ook iets anders worden. In dat opzicht is MSR één van de meest interessante koersen geweest de laatste 5 à 10, want het was telkens iets anders.

2020: Alaphilippe die een streep trekt op de Poggio, enkel Wout die zijn wagonnetje net kan aanhangen en uiteindelijk de sprint met 2 wint. Kort daarachter finisht een groep met de rest van de toppers, o.a. Mathieu

2021: De toppers (Alaphilippe, Wout, Mathieu, ...) rijden naar boven, maar niemand geraakt weg. Zelfs Ewan koerst vol mee in de frontlinie. Een pokerspel in de afzink maakt dat uiteindelijk Stuyven kan profiteren.

2022: De toppers (nu ook met Pogacar) gaan er vol voor op de Poggio, maar hebben niet genoeg voorsprong. In de afdaling rijdt Mohoric weg en wint.

2023: Pogacar gaat vol aan op de Poggio, enkel Ganna, Wout en Mathieu kunnen mee. Mathieu kan meteen doortrekken, duikt alleen de afdaling in en wint

2024: Pogacar gaat andermaal vol op de Poggio. Mathieu haalt hem terug, de rest volgt en sluit uiteindelijk aan. Mathieu houdt het groepje bij elkaar en Jasper wint de sprint.

2025: Eindelijk gaan ze eens weg op de Cipressa. Pogacar, Mathieu én Ganna. Na de oorlog op de Poggio sprinten ze uiteindelijk toch met 3 voor de overwinning. Mathieu wint.

Je kan als UAE wel weer een streep proberen trekken op de Cipressa, maar wat dan?
Voor hetzelfde geld geraakt hij nu enkel met Mathieu voorop, zal dat genoeg zijn om het uit te zingen dit keer (zien wat de wind geeft)?
Wil Pogacar dat wel? Want dan moet hij wederom van Mathieu in een 1-op-1 afgeraken op de Poggio, anders weer een maat voor niks.
Of kan hij alleen weggeraken op de Cipressa? En zal hij het dan alleen halen tot de streep? Dit is iets anders dan een solo in de Strade of de RVV.

Het zal hoe dan ook weer niet eenvoudig worden voor Pogacar om deze te winnen.

Ik gok dit jaar gewoon op: tempo heel hoog houden en dan een explosie van Pogi bij het opdraaien op de Pogio

Nadeel was vorig jaar dat MVDP zo goed als cipressa en pogio in het wiel zat en dat MVDP eigenlijk "gewoon" het wiel moest blijven volgen.

Ik weet niet of ze dat zouden durven bij UAE maar Ik zou zelf durven gokken dat Del Toro vol solo mag aanvallen op de Cipressa en dat Pogi dit jaar eens in het wiel van MVDP blijft plakken. Dat andere ploegen en vooral MVDP zelf de kastanjes uit het vuur moeten halen.

Natuurlijk een risico maar Soms moet je durven verliezen (voor pogi toch) om toch te winnen.

Nadeel was vorig jaar dat MVDP zo goed als cipressa en pogio in het wiel zat en dat MVDP eigenlijk "gewoon" het wiel moest blijven volgen.

Ik weet niet of ze dat zouden durven bij UAE maar Ik zou zelf durven gokken dat Del Toro vol solo mag aanvallen op de Cipressa en dat Pogi dit jaar eens in het wiel van MVDP blijft plakken. Dat andere ploegen en vooral MVDP zelf de kastanjes uit het vuur moeten halen.

Natuurlijk een risico maar Soms moet je durven verliezen (voor pogi toch) om toch te winnen.

Ze gaan ook moeten durven pokeren bij UAE, of iets anders proberen inderdaad.

Maar, Pogacar moet natuurlijk wel alleen wegraken, want in een sprint gaat hij het niet winnen (van Mathieu). En Mathieu heeft met een Philipsen, als die goed is, eventueel nog een wapen achter de hand.

En Mathieu heeft MSR al 2x gewonnen, dus hij koerst volledig zonder druk.

En uiteindelijk wordt het een sprint met 15 man, en wint Magnier :unsure:

En Ayuso wint PN, niet Vingego.
Want Ayuso is een garantie op succes in kleine rittenkoersen? :unsure:
Lijkt mij weer een classic case van onderschatting van hoe goed Vingegaard eigenlijk wel is. Als die niks tegen komt zoals vorig jaar gaat die dat hier wel regelen.
Ik weet nu niet of we er 100% vanuit moeten gaan dat we hetzelfde scenario gaan krijgen als vorig jaar hoor.
...
Het zal hoe dan ook weer niet eenvoudig worden voor Pogacar om deze te winnen.
UAE kan niks anders doen, van der Poel naar de voet van de Poggio brengen is per definitie een no go.
Pogacar is goed maar echt niet zo-veel beter dat hij aan 40-45kph (waar het grootste deel van de weerstand frontal drag is) vdP los uit het wiel kletst. Zeker niet op een inspanning van 5:30. vdP rijdt bijna letterlijk fluitend mee naar boven en heeft zelfs nog overschot om boven zelf nog eens aan te zetten...

Ik zie eigenlijk 2 realistische tactische opties voor UAE:
* Doen wat ze vorig jaar deden op de Cipressa maar Del Toro zijn lead-out draagt nog een stuk verder en Pogacar knijpt bij de overname iedereen (incl. vdP) dood.
* Min of meer wat @Obi Wan Kenobi hierboven zegt: Del Toro inzetten om vdP uit zijn kot te lokken.

In ieder geval zie ik de sleutelrol voor Del Toro: als die héél goed is kan het wel. Anders zal het voor UAE volgens mij bidden worden dat vdP niet op het wiel van Pogacar zit als die gaat...

Del Toro is de belangrijke pion inderdaad. Pogacar mag eigenlijk niet als eerste gaan, misschien wel op de Cipressa, maar niet op de Poggio.

Del Toro vol laten aanvallen op de Poggio aan de voet, hopen dat Mathieu niet meteen in dat wiel zit en op die manier Mathieu onder druk zetten om het gat te dichten (met Pogacar dan in het wiel). En dan er nog van wegkletsen natuurlijk.

Eigenlijk hopen op het scenario van 2023 waarbij Del Toro dan Pogacar is, Mathieu de Wout moet spelen en Pogacar Mathieu kan zijn :unsure:

Laatst bewerkt:
Del Toro is de belangrijke pion inderdaad. Pogacar mag eigenlijk niet als eerste gaan, misschien wel op de Cipressa, maar niet op de Poggio.

Del Toro vol laten aanvallen op de Poggio aan de voet, hopen dat Mathieu niet meteen in dat wiel zit en op die manier Mathieu onder druk zetten om het gat te dichten (met Pogacar dan in het wiel). En dan er nog van wegkletsen natuurlijk.

Eigenlijk hopen op het scenario van 2023 waarbij Pogacar dan Del Toro is, Mathieu de Wout moet spelen en Pogacar Mathieu kan zijn :unsure:

Welk scenario is het nu ? "......waarbij Pogacar dan Del Toro is" of "......en Pogacar Mathieu kan zijn":scream:

Zo jammer dat Van Aert geen knalprestatie gerealiseerd heeft in de Tirreno TT,
want al zeer vroeg kwam hij op de 7de plek terecht.

Volgens Vanbelleghem bij Eurosport was dit volkomen logisch daar hij niet
voluit gereden had en deze TT als een verplicht nummertje afwerkte.

Zo jammer dat Van Aert geen knalprestatie gerealiseerd heeft in de Tirreno TT,
want al zeer vroeg kwam hij op de 7de plek terecht.

Volgens Vanbelleghem bij Eurosport was dit volkomen logisch daar hij niet
voluit gereden had en deze TT als een verplicht nummertje afwerkte.

Er reden nog 166 andere renners mee in de tijdrit van de Tirreno, heb je daar ook een uitgebreide analyse over?

Het is toch zijn goed recht om als verplicht nummertje te zien. VDP doet dat altijd.

Anderzijds, zou Wout nog veel tijd steken in het tijdrijden?

Renaat ook zowat even slecht als Karl. Je ziet nummer 2 en 5 lossen. 20" later weet hij niet of de man vooraan nummer 5 of 6 is zijn scherm is niet scherp genoeg :wallbash:

Dat gezicht van Daan hoole in die laatste meters in PN. :rofl: Enorm sterk om dat vol te houden.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan