Voorjaarsklassiekers 2022

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 14
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Porte, ahja. En Froome gaat terugkeren hé.

Wat serieuzer: ik denk vooral de jeugd en zoals gezegd, hijzelf. Ik denk dat we meer naar de generatie moeten kijken gaande van Evenepoel/Johannessen tot Vingegaard/Bernal. Er kan altijd eens iemand tijdens een Tour volledig boven zichzelf uitstijgen.

Hoe dan ook... Hoe vaak is er wel al niet gezegd: ah maar nu zijn we vrij zeker dat XXX de Tour gaat domineren? Toen Bernal won, waren er veel daar (terecht) vrij zeker van. Nu denken we hetzelfde bij Pogacar, en in augustus denken we misschien weer aan iemand anders :p

Roglic is zoooo goed in dit soort tijdritten, ongelooflijk! Echt een zotte coureur eigenlijk.

Eigenlijk onvoorstelbaar hoe die in 2019 een voorsprong van 3 en halve minuut verspeelt op Carapaz.
Dan nog eens goed gevallen én op een buitenaardse Pogacar gestoten in de Tour.
Ondertussen al 10 WT rittenkoersen op zijn naam maar dat hadden er nog een pak meer kunnen zijn.
De kwaliteit ook bij die korte rittenwedstrijden: 2x Baskenland, Tirreno, Nice, 2x Romandië.
En was eigenlijk zowel in Dauphiné 2020 als Nice 2021 zegezeker zonder valpartijen op de (voor)laatste dag.

Zelfs als hij nooit de Tour wint (tamelijk realistisch) heeft hij toch een héél dik palmares.

Hoe dan ook... Hoe vaak is er wel al niet gezegd: ah maar nu zijn we vrij zeker dat XXX de Tour gaat domineren? Toen Bernal won, waren er veel daar (terecht) vrij zeker van. Nu denken we hetzelfde bij Pogacar, en in augustus denken we misschien weer aan iemand anders :p
Het verschil is wel groot natuurlijk. Bernal won in extremis nog de Tour van de overgang. Als je naar die top 5 van dat jaar gaat kijken, het is echt niet enkel Alaphilippe die daar dat jaar boven zijn gewichtsklasse bokste. Kruijswijk & Thomas gaven daar ook niet toevallig hun laatste stuiptrekkingen en ook Buchmann heeft dat niveau (voorlopig) niet meer gehaald... Dat het dan uiteindelijk toch nog zo lang duurde om Alaphilippe te kraken was toch wel een veeg teken.
Het contrast met 2020, waar een autoritaire Roglic & Jumbo de boel eigenlijk binnen hadden maar waar Pogacar ook tijdens de Tour zelf toch al een aantal keer de voorhamer had boven gehaald kan niet groter zijn.

Achteraf is dat allemaal gemakkelijk praten natuurlijk maar in retrospect heeft Bernal op geen enkel moment echt signalen gegeven zoals we die van Pogacar (zelfs in de Vuelta van 2019 al) gekregen hadden.
In de Giro van vorig jaar zag dat er allemaal wel goed uit maar je moet een kat een kat noemen, de bezetting van die Giro was véééél zwakker dan die van de Tour 2021.

Pogacar is mentaal ook gewoon véél sterker dan Bernal. Alles kets van hem af, Bernal draagt het gewicht van de wereld op zijn schouders.

Laatst bewerkt:
Roglic zijn kansen zijn al voorbij. Die had de Tour 2 jaar geleden moeten winnen. Die haalt zelfs geen podium meer (behoudens uitvallen van anderen). Voila, boude uitspraak zo vroeg op de ochtend. Gooi 'm maar in de citaatbak!
Geloof er ook niet meer in, ik zet mijn geld op Jonas Vingegaard deze Tour, niet Roglic als tweede achter Tadej

De kwaliteit ook bij die korte rittenwedstrijden: 2x Baskenland, Tirreno, Nice, 2x Romandië.
En was eigenlijk zowel in Dauphiné 2020 als Nice 2021 zegezeker zonder valpartijen op de (voor)laatste dag.

Zelfs als hij nooit de Tour wint (tamelijk realistisch) heeft hij toch een héél dik palmares.
Absoluut, maar het zou toch een enorme leegte zijn op zijn palmares, er hebben al veel slechtere renners ooit de Tour gewonnen. Stel dat Van Aert nooit de Ronde zou winnen, dan zou hij nog een altijd een héél dik palmares hebben, maar er is toch echt wel iets dat ontbreekt dan.

Absoluut, maar het zou toch een enorme leegte zijn op zijn palmares, er hebben al veel slechtere renners ooit de Tour gewonnen. Stel dat Van Aert nooit de Ronde zou winnen, dan zou hij nog een altijd een héél dik palmares hebben, maar er is toch echt wel iets dat ontbreekt dan.
True, maar als er iemand beter is heb je weinig verhaal natuurlijk... Van Aert heeft in 2020 een effectieve kans gemist. Bij Roglic zie ik dat zo niet. Roglic heeft weinig verkeerd gedaan, ik weet niet of je dat dus een kans mag noemen. Het enige wat een zekerheid is: die val in de Dauphiné heeft hem niet geholpen.
Ik denk dat als Roglic ergens echt een kans heeft laten liggen dat het wel 2019 was... als hij niet gestart is, maar wie wist dat Froome zijn lijf daar in 1.000 stukjes ging breken?

True, maar als er iemand beter is heb je weinig verhaal natuurlijk... Van Aert heeft in 2020 een effectieve kans gemist. Bij Roglic zie ik dat zo niet. Roglic heeft weinig verkeerd gedaan, ik weet niet of je dat dus een kans mag noemen. Het enige wat een zekerheid is: die val in de Dauphiné heeft hem niet geholpen.
Ik denk dat als Roglic ergens echt een kans heeft laten liggen dat het wel 2019 was... als hij niet gestart is, maar wie wist dat Froome zijn lijf daar in 1.000 stukjes ging breken?

En wie wist dat ze daar de koninginnenrit in de Alpen gingen inkorten wegens sneeuwval. We zullen het ook nooit weten of Bernal zijn Tourwinst daar verdiend was of niet.

Zo sterk vind ik Roglic niet eens als GT rijder tbh. Ik vind hem veel sterker in die koersen van één week genre PN, TA, Dauphiné, Romandië, ... maar in grote rondes? Tsja. Toch iets te veel zwakke momentjes heb ik de indruk. Vuelta 2020 is daar een mooi voorbeeld van. Als er in die laatste rit niet wordt geknecht voor hem, gaat die gewoon naar Carapaz. En volgens mij werd er toen nog geknecht door een renner van Movistar.

Giro 2019 was hij topfavoriet, maar wordt uiteindelijk toch teleurstellend 3e vind ik. Zijn andere twee Vueltas heeft hij wel overtuigend gewonnen, maar de tegenstand was ook niet navenant hè. Eerst een stokoude Valverde en een piepjonge Pogacar (die hem in de bergen dan nog eens een paar keer klopte) en vorig jaar tegen Mas en met alle respect Haig die mee op het pp podium stonden.

Ik doe trouwens absoluut niets af aan de kwaliteiten van Roglic, want op bepaalde aankomsten is die quasi onklopbaar en is zonder twijfel de 2nd best GC rider van het pak, maar ik denk dat die tegen prime Froome, Contador, Schleck gewoon het onderspit moet delven in een koers over 3 weken.

En wie wist dat ze daar de koninginnenrit in de Alpen gingen inkorten wegens sneeuwval. We zullen het ook nooit weten of Bernal zijn Tourwinst daar verdiend was of niet.
Ben er vrij zeker van dat Bernal zonder die sneeuwval alsnog de rit had gewonnen, wellicht zelfs nog met extra voorsprong. Op het moment dat Bernal aanviel kon er niemand mee en op de top was het gat een minuut. Je zat er ook nog met ploegmaat Thomas die de boel daarachter controleerden. Ik geloof absoluut niet dat men Bernal nog zou terugzien voor de finish.

Wellicht dat een Alaphilippe in die afdaling wat tijd terug had teruggepakt, maar op de slotklim zou Bernal gewoon terug uitlopen. Hij heeft die Tour echt wel verdiend gewonnen. Ook niet vergeten dat men bij Ineos te lang op twee paarden heeft liggen gokken in plaats van alles op Bernal te zetten hè. Het heeft zelfs geduurd tot die befaamde rit volgens mij, terwijl het imo al langer duidelijk was dat Bernal de betere was van Thomas.

Ik hoop trouwens van harte dat we snel terug de allerbeste Bernal terug zien, want die heeft echt wel het intrinsieke talent om meerdere malen grote rondes te winnen.

Was knap werk van Evenepoel en ik denk wel dat ze goed overeenkomen staan toch vaak samen bij elkaar op de fotos. In Tirreno heeft Alaphilippe ook zijn deel van het werk gedaan voor Evenepoel.

Ik begrijp dat die UCI punten relevant zijn op dit moment, maar als je als commentator daar iedereen wilt aan herinneren elke koers en daarmee wilt "uitpakken", zorg dan voortaan misschien dat je er zelf iets van kent. Ik heb José, Karl en zowat elke commentator van Eurosport daarover al complete zever horen vertellen. Zo moeilijk is het toch niet om je even te informeren vooraleer je bepaalde zaken als waarheden gaat verkondigen op tv.

Vandaag was het weer zover. "Houle bezorgt Israel weer belangrijke punten". Ja heel veel punten, exact 0... De zoveelste commentator die nog altijd niet door heeft dat je geen punten scoort door 4e te worden in een rit ergens.

Anyways mooie en ook wel zeer makkelijke overwinning voor Alaphilippe. Technische aankomst waardoor plaatsing alles was. Heeft Evenepoel goed gedaan. Moment van de dag toch wel die Caja Rural renner die gewoon niet meer wilt meewerken, en zijn ploeg die dan even in het peloton de vlucht gaat nekken. Onbegrijpelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan