Voorstel alcoholverbod minderjaringen

berenod

Well-known member
Les Engagés hebben een nieuw voorstel ingediend om een volledig alcoholverbod in te voeren voor minderjaringen. Ook nog andere zaken zoals een volledig verbod op reclame en sponsoring.
Ja, alcohol brengt schade toe, maar willen we naar een Amerikaanse repressieve methode gaan om dit probleem aan te pakken?
En gaat dit überhaupt wel het beoogde effect halen?

Ik ben veel in Amerika geweest toen ik ginder nog niet van "drankgerechtigde" leeftijd was, iets wat me heel vreemd overkwam als Belg.
Heb toen ook gezien dat dat voornamelijk als effect had dat drinken underground ging (maar zonder hoge prijzen zoals bij illegale producten zoals drugs), op privé feestjes in woningen (zonder fout wanneer de ouders niet thuis waren), waar er dan een totaalgebrek aan sociale controle was.
Extreem binge drinken, vooral geen hulp (of ambulance bellen) voor tieners die zich bewusteloos hebben gedronken, wegens risico voor organisator, halve en hele verkrachtingen van tienermeisjes, noem maar op.

Geen idee of het in België in die richting zou kunnen gaan bij zulk een totaalverbod, hier is het dan natuurlijk ook maar voor de 16-18 jarigen, in Amerika was het voor jeugd tot 21 jaar!

Goed idee of slecht idee (specifiek dat verbod voor <18 jarigen)?

Bron (wel paywall, vind het niet direct ergens anders terug):
Belangrijkste stukje:
Zo pleit Les Engagés voor een volledig verbod op alcoholreclame en -sponsoring, een verbod op de verkoop van alcohol aan minderjarigen en een totaalverbod op de verkoop van alcohol langs de snelweg. En ook in ziekenhuizen mag geen druppel alcohol meer worden verkocht. “Ja, we willen strengere regels”, vat partijwoordvoerster Audrey Jacquiez het initiatief samen.

Op zich sta ik wel achter het basisprincipe, maar ik ga akkoord dat er gewoon teveel ontduiking mogelijk is die soms kwalijk kan zijn.

Het lijkt me efficiënter om vooral de huidige regels strenger te handhaven.

hoezo, moeilijk?

verbod om aan minderjarigen te verkopen + verantwoordelijke ouders.

lijkt mij geen onoverkomelijke brug voor 90% van de bevoking.

Op zich sta ik wel achter het basisprincipe, maar ik ga akkoord dat er gewoon teveel ontduiking mogelijk is die soms kwalijk kan zijn.

Het lijkt me efficiënter om vooral de huidige regels strenger te handhaven.
idem hier.
We kunnen misschien al beginnen met reclame op alcohol te verbieden? De slogan "Alcohol misbruik schaadt de gezondheid" is ook niet juist. Zoals we nu weten is elk gebruik van alcohol schadelijk voor de gezondheid.

Op zich snap ik het voorstel wel. Er zijn echt bergen wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat het schadelijk is, zeker voor hersenen in ontwikkeling.
Anderzijds is het het zoveelste voorbeeld van een verbod dat niet nageleefd gaat worden.

Sowieso geen fan van het verbieden van dingen aan particulieren, dat komt teveel over als betutteling. Het gaat ook weinig tot niets opleveren, denk ik, daar zijn gewoon teveel achterpoortjes voor om er toch aan te geraken

Beter zou zijn om reclame op drugs te verbieden, waartoe alcohol behoort. Hetzelfde met sponsoring. Uw nationale voetbalcompetitie wordt gesponsord door een biermerk, compleet idioot. Uit het straatbeeld en van de TV/radio/internet af aub.
Ah, en verkoop verbieden in benzinestations ben ik wel genegen. Is echt geen enkele reden om dat daar te verkopen.

Ik denk dat heel die opzet eigenlijk sowieso niet lukt. In US is het verboden tot 21, maar je merkt toch dat dit er niet voor zorgt dat er minder gedronken wordt zodra ze 21 zijn. (of zelfs vroeger).
vb:
To reduce alcohol-related fatal crashes among youth, all states have adopted a minimum legal drinking age of 21. NHTSA estimates that minimum-drinking-age laws have saved 31,959 lives from 1975 to 2017.

In 2023, the highest percentage of drunk drivers (with BACs of .08 g/dL or higher) were the 21-to 24-year-old age group. Men are most likely to be involved in this type of crash, with four male drunk drivers for every female drunk driver.

Dus zodra ze 21 zijn gaat het aantal omhoog. Dat toont toch dat het gaat om de mentaliteit, de denkwijze en een verbod gaat die mentaliteit niet ombuigen.
De drang naar drank zit gewoon in de maatschappij. Zelfs in landen waar het gevaarlijk is om te drinken - bijv. doordat de booze thuis wordt gebrouwen en/of illegale verkoop -blijven mensen drinken, ongeacht of er nu regelmatig mensen sterven.
vbn:
- https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/23/meer-dan-50-doden-na-drinken-van-versneden-alcohol-in-india/ (2024)
- https://nos.nl/artikel/2567105-zeker-zeventien-doden-na-het-drinken-van-giftige-alcohol-in-india

Zoals uit de cijfers van de US blijkt, heeft het invoeren van de wet wel degelijk levens gered, dus dat is een pro, maar dat valt hier al weg aangezien hier de leeftijd voor een rijbewijs + mogen drinken gelijk liggen als het op 18 jaar legt. Dus hier komt deze vrijheid dan ineens samen, wat misschien toch niet zo'n goed idee is?

Lijkt me ook vooral weeral moeilijk te controleren. We slagen er zelfs niet in om het huidige rookwaren-verbod voor <18j te laten naleven.

Dit is toch het grote pijnpunt in België (en waarschijnlijk veel andere landen): zolang de pakkans te klein is, gaan mensen het blijven doen, of het nu gaat over rijden onder invloed, gsm gebruik in een voertuig of drank en rookwaren verbod voor jongeren.

Dus als je zo'n wetten gaat stemmen, moet je ook weer het geld en de mankracht vergroten om dit te controleren.

Waar ik wel voorstander van ben is het verbieden van de reclame. Dit is eenvoudig te controleren en reclame is idd. wel een van de zaken die ons denken beïnvloeden. Blijft natuurlijk dat films, series en zelfs games het drinken van alcohol als normaal (en misschien zelfs stoer) blijven bestempelen. Anyway, het is een gevecht tegen de bierkaai. Alcoholgebruik is gewoon verweven met de mens (en zelfs sommige dieren genieten van fermenterend fruit)

Dingen verbieden maakt die dingen ook aantrekkelijker voor tieners. Bovendien heeft de drooglegging in de VS of de "war on drugs" ook wel mooi aangetoond dat zo een dingen over het algemeen niet goed werken. En tieners zijn heus wel slim genoeg om zo een verbod te kunnen omzeilen. Natuurlijk weet ik dat die voorstellen ook niet zo verregaand zijn. Maar ik denk dat het gewoon veel beter is om jongeren verantwoord te leren omgaan met deze zaken, de huidige regels strenger te handhaven en meer in te zetten op een bobcultuur zodat mensen niet al onder invloed achter het stuur kruipen. Meer sociale controle lijkt me veel effectiever dan ervoor te zorgen dat mensen het achter de rug van anderen moeten doen... .

Volledig akkoord wel met reclame op alcoholproducten te verbieden.

Reclame op alcoholproducten zou inderdaad gewoon verboden moeten worden, en voor de rest zou gewoon veel meer moeten ingezet worden op sensibilisering en bewustmaking van de verbonden risico's. Verbieden gaat waarschijnlijk net het perverse effect hebben dat het 1) achter gesloten deuren gebeurt en 2) dat veel minder gepraat gaat worden over de mogelijke gevolgen ervan.

Maar ik denk dat het gewoon veel beter is om jongeren verantwoord te leren omgaan met deze zaken,
Ik wil de discussie er niet mee doodgooien, maar hoe leer je aan jongeren om er verantwoord mee omgaan?

Alcohol is een harddrug dat volledig in de legale sfeer zit. Talloze onderzoeken tonen aan dat de impact op de gezondheid gigantisch is en belangrijker: er is geen veilige hoeveelheid.
Verslavingsproblematiek begint ook nooit met een bewuste keuze.

Ik wil de discussie er niet mee doodgooien, maar hoe leer je aan jongeren om er verantwoord mee omgaan?

Alcohol is een harddrug dat volledig in de legale sfeer zit. Talloze onderzoeken tonen aan dat de impact op de gezondheid gigantisch is en belangrijker: er is geen veilige hoeveelheid.
Verslavingsproblematiek begint ook nooit met een bewuste keuze.
Meerdere onderzoeken tonen ook aan dat jongeren op "jongere"-leeftijd blootstellen aan alcohol ze niet leert om het verantwoord te gebruiken.

Ben ik verkeerd als ik denk dat het met alcoholgebruik in de maatschappij, en specifiek bij jongeren, de goede kant uitgaat? Het is een vraag hé, heb niet de indruk dat er meer wordt gedronken, eerder minder.

In "mijnen tijd" liep je als 14- of 15-jarige ook zonder problemen rond met een pint bier of wat anders op een fuif of café.

Zo een draconische maatregelen lijken mij niet productief.

Ben ik verkeerd als ik denk dat het met alcoholgebruik in de maatschappij, en specifiek bij jongeren, de goede kant uitgaat? Het is een vraag hé, heb niet de indruk dat er meer wordt gedronken, eerder minder.

In "mijnen tijd" liep je als 14- of 15-jarige ook zonder problemen rond met een pint bier of wat anders op een fuif of café.

Zo een draconische maatregelen lijken mij niet productief.
Ik weet niet hoe het ondertussen evolueert, maar er is wel een periode tussen "uwen" (en mijne :p) tijd en nu waarbij jongeren ipv pintjes op café al thuis in de wodka vlogen...

Ik weet niet hoe het ondertussen evolueert, maar er is wel een periode tussen "uwen" (en mijne :p) tijd en nu waarbij jongeren ipv pintjes op café al thuis in de wodka vlogen...
Hoezo? Vodka avonden op café waren al populair in de jaren '90 hoor.
Ik ben tot 13 shots geraakt op een avond (an sich valt dat nog wel mee, shotje zijn +- 10 ml :p )

Het was echt niet allemaal zuiver bier in de goeie ouwe tijd. Of ja voor u mss wel maar dan waart je in verhouding tot de echt stevige drinkers ne geheelonthouder. :tongue:

Hoezo? Vodka avonden op café waren al populair in de jaren '90 hoor.
Ik ben tot 13 shots geraakt op een avond (an sich valt dat nog wel mee, shotje zijn +- 10 ml :p )
Ik heb nog geweten dat 16-jarigen gingen indrinken met een volledige fles vodka.
Dat is beginnen opkomen toen ik in hoger onderwijs zat, maar toen ik zelf in het middelbaar zat, dronken wij toch gewoon bier.

Een verbod op reclame voor alcoholische dranken en zeker een verbod om het nog te verkopen in tankstations lijkt mij logisch.

Een totaalverbod onder de 18 op bier gaat waarschijnlijk weinig uithalen aangezien ze dan misschien sterke drank gaan drinken thuis of bij vrienden. Dat wordt dan juist cool omdat het niet mag.

Terug
Bovenaan