Les Engagés hebben een nieuw voorstel ingediend om een volledig alcoholverbod in te voeren voor minderjaringen. Ook nog andere zaken zoals een volledig verbod op reclame en sponsoring.
Ja, alcohol brengt schade toe, maar willen we naar een Amerikaanse repressieve methode gaan om dit probleem aan te pakken?
En gaat dit überhaupt wel het beoogde effect halen?
Ik ben veel in Amerika geweest toen ik ginder nog niet van "drankgerechtigde" leeftijd was, iets wat me heel vreemd overkwam als Belg.
Heb toen ook gezien dat dat voornamelijk als effect had dat drinken underground ging (maar zonder hoge prijzen zoals bij illegale producten zoals drugs), op privé feestjes in woningen (zonder fout wanneer de ouders niet thuis waren), waar er dan een totaalgebrek aan sociale controle was.
Extreem binge drinken, vooral geen hulp (of ambulance bellen) voor tieners die zich bewusteloos hebben gedronken, wegens risico voor organisator, halve en hele verkrachtingen van tienermeisjes, noem maar op.
Geen idee of het in België in die richting zou kunnen gaan bij zulk een totaalverbod, hier is het dan natuurlijk ook maar voor de 16-18 jarigen, in Amerika was het voor jeugd tot 21 jaar!
Goed idee of slecht idee (specifiek dat verbod voor <18 jarigen)?
Bron (wel paywall, vind het niet direct ergens anders terug):
Belangrijkste stukje:
Ja, alcohol brengt schade toe, maar willen we naar een Amerikaanse repressieve methode gaan om dit probleem aan te pakken?
En gaat dit überhaupt wel het beoogde effect halen?
Ik ben veel in Amerika geweest toen ik ginder nog niet van "drankgerechtigde" leeftijd was, iets wat me heel vreemd overkwam als Belg.
Heb toen ook gezien dat dat voornamelijk als effect had dat drinken underground ging (maar zonder hoge prijzen zoals bij illegale producten zoals drugs), op privé feestjes in woningen (zonder fout wanneer de ouders niet thuis waren), waar er dan een totaalgebrek aan sociale controle was.
Extreem binge drinken, vooral geen hulp (of ambulance bellen) voor tieners die zich bewusteloos hebben gedronken, wegens risico voor organisator, halve en hele verkrachtingen van tienermeisjes, noem maar op.
Geen idee of het in België in die richting zou kunnen gaan bij zulk een totaalverbod, hier is het dan natuurlijk ook maar voor de 16-18 jarigen, in Amerika was het voor jeugd tot 21 jaar!
Goed idee of slecht idee (specifiek dat verbod voor <18 jarigen)?
Bron (wel paywall, vind het niet direct ergens anders terug):
Belangrijkste stukje:
Zo pleit Les Engagés voor een volledig verbod op alcoholreclame en -sponsoring, een verbod op de verkoop van alcohol aan minderjarigen en een totaalverbod op de verkoop van alcohol langs de snelweg. En ook in ziekenhuizen mag geen druppel alcohol meer worden verkocht. “Ja, we willen strengere regels”, vat partijwoordvoerster Audrey Jacquiez het initiatief samen.
) tijd en nu waarbij jongeren ipv pintjes op café al thuis in de wodka vlogen...