Vraagje over input in een menu als gast

Squidward

Well-known member
Indien je ergens thuis gaat eten met Eindejaar onder volgende T&C’s:
- je kookt niet mee
- je brengt geen eigen gerecht (‘pot luck’) mee
- je hebt geen allergieën
- je bent geen vege/vega/pesca/glutintol/etc

In hoeverre is het dan ok om bij het ontvangen van het menu te zeggen ‘nee, dat staat mij niet aan, iets anders aub’

Ik vraag het om te vermijden dat ik een van onze ‘gasten’ een braadpan tegen zijn façade kegel.

- je kookt niet mee

In hoeverre is het dan ok om bij het ontvangen van het menu te zeggen ‘nee, dat staat mij niet aan, iets anders aub’

Ik vraag het om te vermijden dat ik een van onze ‘gasten’ een braadpan tegen zijn façade kegel.
persoonlijk heb ik geen bezwaar dat iemand zegt dat hij of zie iets niet lust en het laat liggen, maar die 'iets anders' moeten ze echter niet verwachten.

Laatst bewerkt:
- je kookt niet mee

Niet.

Als er iemand met allergie tussen zit of een vegetariër, gaan wij daar (deels) rekening mee houden. Maar als het is omdat het hen niet aan staat, moeten ze maar naar de frituur rijden. We gaan natuurlijk ook niet specifiek iets klaarmaken waarvan we weten dat bepaald bezoek dat niet lust, maar als we dat niet weten en ze vragen iets anders, kunnen ze een afbakpistolee met ham krijgen.

Ik zou het vooral erg onbeschoft vinden. Als ik ergens als gast eten krijg en ik lust het niet, maar die mensen hebben daar geld en tijd in gestopt, dan ga ik dat toch opeten hoor. Ik drink dan gewoon iets meer om het weg te spoelen.

Iets anders? Hebben mensen echt het lef om dat te zeggen wanneer je je hebt uitgesloofd in de keuken?

Ik durf dat nooit als ik ergens ga eten.

Iets op je bord niet lusten is 1 ding. Iets anders vragen is het afbollen.

Ik probeer zoveel mogelijk veganistisch te eten, maar ik ben al heel blij als ze een vegetarische optie voorzien (mijn zussen zijn vegetarisch) en niet speciaal ook nog eens vegan.

- je kookt niet mee

Ik ben zelf een lastige eter, dus ik vraag op voorhand wat de pot schaft en als ik het niet lust, zeg ik automatisch wel: "ik lust dat eigenlijk niet, maar anders breng ik X mee voor mezelf, je moet zeker niets aanpassen voor mij alleen!"

En ook dat werd in het verleden al als ZÉÉR onbeleefd beschouwd. 🙄

Ik verwacht dus niet dat anderen zich aanpassen aan mij, laat staan dat een gastgezin met kinderen dat zou doen, die willen natuurlijk in de eerste plaats dat de kinderen zullen lusten wat op tafel komt.

Indien meerdere gangen of meerdere gerechten als hoofdgerecht (bvb keuze tussen vlees of vis) zeg ik niets op voorhand en pas ik gewoon voor dat specifieke dat ik niet lust.
Voor oudejaarsavond weet ik dat het Thais zal zijn bij die vrienden, zij weten dat de kans er in zit dat er vroeg of laat een "nee, voor mij niet, dank je" zal volgen en die maken daar evenveel "spel rond" als ik: geen.

Maar zoals je eerder al aangaf: wat eisen stellen rond wat op tafel moet komen van dure opties: fuck you, als je inspraak wil dan moet je zèlf maar gastheertje spelen! 🙄

Ik ben zelf een lastige eter, dus ik vraag op voorhand wat de pot schaft en als ik het niet lust, zeg ik automatisch wel: "ik lust dat eigenlijk niet, maar anders breng ik X mee voor mezelf, je moet zeker niets aanpassen voor mij alleen!"

En ook dat werd in het verleden al als ZÉÉR onbeleefd beschouwd. 🙄
Ik zou dat eerlijk gezegd ook wel op zijn minst speciaal vinden. :unsure:

Zelfde mening als hierboven, als het iets is wat je echt niet binnen krijgt (bvb ganzenlever of oesters) dan laat je het gewoon liggen. Er zijn toch altijd wel dingen die je wel lust, of je moet al een ferm lastige zijn om niks te lusten van de groenten/aardappelen/kroketten/vlees of vis. Je gaat toch als gast toch geen wijzigingen proberen doorvoeren aan het menu. Precies alsof het een restaurant à la carte is…

bij deze: haal die braadpan al maar boven, Squidje
Dit ^
En de meningen van hierboven. Als ik bij familie ga eten en ik lust iets niet laat ik het liggen, er is altijd wel iets anders en men familie weet nu ook wel grotendeels wat ik wel of niet eet :tongue:

Ik zou dat eerlijk gezegd ook wel op zijn minst speciaal vinden. :unsure:
Tja, er stond specifiek stoofvlees op het menu, ik lust dat ècht niet. Niet de saus want daar zit vaak alcohol in en ook niet het draadjesvlees.
Dan verwacht ik niet dat het menu voor 7 personen wordt aangepast omdat nr 8 het niet lust, MAAR ik ga mezelf ook niet forceren om iets te eten dat ik absoluut niet lust. En daarop kreeg ik zwaar onder mijn voeten. Ik was een ondankbaar jong omdat ik zelfs niet eens -puur uit beleefdheid - een kleine portie wou opeten. Euh...neen.. als we als VRIENDEN onder elkaar zijn, verwacht ik van vrienden meer respect voor mij dan "dat interesseert me niet, je MOET proeven". 🤷🏼

Als ik ergens als gast eten krijg en ik lust het niet, maar die mensen hebben daar geld en tijd in gestopt, dan ga ik dat toch opeten hoor.

Dat vind ik ook weer niet nodig. Als ik iets niet graag eet zeg ik gewoon dat dat specifiek ding niet op m'n bord moet of ik laat het liggen. Gebeurt niet zo vaak maar de keren dat het al gebeurd is heeft niemand mij raar bekeken.

Op zo'n dagen is dat uiteindelijk ook niet zo erg. Meestal is er toch een hoop hapjes, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert, en honger ga je niet hebben als je een (halve) gang skipt.

En idd, iets anders vragen is not done.

Dat vind ik ook weer niet nodig. Als ik iets niet graag eet zeg ik gewoon dat dat specifiek ding niet op m'n bord moet of ik laat het liggen. Gebeurt niet zo vaak maar de keren dat het al gebeurd is heeft niemand mij raar bekeken.

Op zo'n dagen is dat uiteindelijk ook niet zo erg. Meestal is er toch een hoop hapjes, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert, en honger ga je niet hebben als je een (halve) gang skipt.

En idd, iets anders vragen is not done.
Welja, als het iets specifiek op je bord is, dan laat ik dat ook liggen natuurlijk. Maar ik ben al gaan eten bij mensen die zo'n 1-pans gerecht klaarmaken. Ik vind dat vaak lekker, maar even vaak ook niet. Dan eet ik dat uit beleefdheid wel op.

Tja, er stond specifiek stoofvlees op het menu, ik lust dat ècht niet. Niet de saus want daar zit vaak alcohol in en ook niet het draadjesvlees.
Dan verwacht ik niet dat het menu voor 7 personen wordt aangepast omdat nr 8 het niet lust, MAAR ik ga mezelf ook niet forceren om iets te eten dat ik absoluut niet lust. En daarop kreeg ik zwaar onder mijn voeten. Ik was een ondankbaar jong omdat ik zelfs niet eens -puur uit beleefdheid - een kleine portie wou opeten. Euh...neen.. als we als VRIENDEN onder elkaar zijn, verwacht ik van vrienden meer respect voor mij dan "dat interesseert me niet, je MOET proeven". 🤷🏼
Ik kan er wel in komen dat het bij mensen onbeleefd zou kunnen overkomen. Ik denk aan mijn ouders, die zouden ferm op hun tenen getrapt zijn dat ze de moeite doen te koken en er doet dan een geïnviteerde bijvoorbeeld zijn eigen eten mee, omdat het klaargemaakte ‘niet goed genoeg’ is. Zo bedoel je het natuurlijk niet, maar het kan wel zo over komen.

Ik zou in die situatie een klein beetje stoofvlees opscheppen voor de vorm en gewoon wat meer friet/gelijk wat erbij is eten.

@maze dan ga jij er al van uit dat je zèlf mag opscheppen, mijn ervaring is dan weer dat ik een halve kg op mijn bord voorgeschoteld krijg. 🙄

Mijn ex-schoonmoeder is zo iemand bvb, nooit DURVEN zeggen tegen haar dat ik iets niet lust, maar die was dus oprecht beledigd wanneer je een half bord liet staan OMDAT JE HET ECHT NIET OP KUNT KRIJGEN!

Voor 5 volwassenen 2kg friet en 10kg mosselen is daar bvb de standaard, maar fuck, ik ben geen bouwvakker die net 10 uur stenen heeft staan sleuren he! :unsure:

@maze dan ga jij er al van uit dat je zèlf mag opscheppen, mijn ervaring is dan weer dat ik een halve kg op mijn bord voorgeschoteld krijg. 🙄

Mijn ex-schoonmoeder is zo iemand bvb, nooit DURVEN zeggen tegen haar dat ik iets niet lust, maar die was dus oprecht beledigd wanneer je een half bord liet staan OMDAT JE HET ECHT NIET OP KUNT KRIJGEN!

Voor 5 volwassenen 2kg friet en 10kg mosselen is daar bvb de standaard, maar fuck, ik ben geen bouwvakker die net 10 uur stenen heeft staan sleuren he! :unsure:
Tijd voor ander werk dan. :unsure:

Mijn ouders serveren ook wel zo, maar voelen zich niet beledigd. Al wat over is, eten ze de dag er op zelf wel op. :p

@Mulan Oei, ja dat vind ik inderdaad niet done, dat een ander beslist hoeveel je van alles gaat eten door het voor jou al op te scheppen. Of dan moet je wel vrij mogen zeggen ‘wat meer groentjes’ of ‘niet te veel vlees graag’… Nu ik weet wel dat het bij sommigen traditie is dat de bordjes al ‘gemaakt’ uit de keuken komen. Bij ons en bij vrienden is dat gewoon schotels op tafel en je kan zelf scheppen wat je wil, vind ik zelf ook aangenamer.

Ach de joy van feesten en zelf koken enz.

Altijd een delicaat mijnenveld om u in te wagen. Zeker in mijn familie.

Echter zolang je beleefd en respectvol bent, kan je zeker iets weigeren. Maar als gast eisen stellen (en het zelf niet willen voorzien) is a no go.

En dan vind dat er nog een verschil is tussen etentjes met vrienden en wat formelere etentjes (in een omgeving waar er wordt op u wordt gelet, zoals bij mij in de familie). Bij vrienden volg ik @Mulan haar standpunt wel.

Ik denk ook dat die persoon best wat meer zal eten van de andere menu componenten die de pot schaft en al dan niet voor wat hij/zij niet lust zelf een alternatief voorziet.

Terug
Bovenaan