Vreten op aarde: wat schaft de pot in de eindejaarsperiode?

Tussen de familiebezoekjes door vieren we Kerstmis dit jaar gewoon onder ons 4, en ben van plan om dan in de keuken met de kindjes wat te bricoleren en kleine kerstige kindvriendelijke gerechtjes te maken. Dat vinden ze fijn.
Op oudejaar plan ik Osso Bucco te maken voor vrienden. Geen typisch feestgerecht maar fenomenaal lekker en comfortfood. Je hebt daar op het feest zelf niet al te veel werk meer aan. Voor de hapjes en het dessert wordt gezorgd.

Het vooruitzicht op de combinatie ovenhapjes en champagne, drie dagen na elkaar, is ook geweldig. 😍

Ik ben een ongelooflijke wijnliefhebber, maar champagne (enfin alles dat bubbelt), het is mijn ding zo niet. Kan er echt niks aan doen. Voor mij smaakt dat allemaal hetzelfde doordat die bubbels zo overheersen.

Ik ben een ongelooflijke wijnliefhebber, maar champagne (enfin alles dat bubbelt), het is mijn ding zo niet. Kan er echt niks aan doen. Voor mij smaakt dat allemaal hetzelfde doordat die bubbels zo overheersen.
Het verschil tussen een doordeweekse cava en een lekkere champagne (dat niet eens zo veel hoeft te kosten) is best immens, hoor. Maar da's een kwestie van smaak, zeker?

Ik drink ook liever witte wijn: genre Macon, Chablis , Pouilly , liever een goede witte wijn dan een slechte Champagne...

Vanavond
- Aspergeroomsoep
- Gehaktbrood met tomatensaus, kroketjes, geroosterde wortels en pastinaak
- Dame blanche

Het verschil tussen een doordeweekse cava en een lekkere champagne (dat niet eens zo veel hoeft te kosten) is best immens, hoor. Maar da's een kwestie van smaak, zeker?
Absoluut. Nu is er ook wel uitstekende cava.
Ik laat meestal de schuimwijn staan bij feesten. Niet zo heel lang geleden schonk er iemand Veuve clicquot op zijn trouwfeest bij de receptie, dan maak ik wel een uitzondering. :woohoo:

Het valt hier al bij al nog wel mee met wat ik hier lees. Kerstavond nodg ik de schoonmosder uit voor een Tepanyaki. Kerstdag bij de mama eten, hoogstwaarschijnlijk steengrill en zondag ons vader uitnodigen voor opnieuw Tepanyaki. Nieuwjaar is gezellig met het gezin.

Laatst bewerkt:
Is het normaal om onverzadigbaar te zijn en 4 borden ragout met 20 kroketten te eten?
Speeltuin%20Gijs.jpg

Vandaag bij mijn moeder
  • Kippensoep
  • Varkenswangetjes met gegrilde bloemkool met parmesan, aardappels uit de oven, wortel en erwtjes en ratatouille
  • Kerststronk
Dus wederom gewone kost, maar lekker klaar gemaakt
Meer moet dat niet zijn. 4 uur aan tafel gezeten. :woohoo:
Vanavond
- Aspergeroomsoep
- Gehaktbrood met tomatensaus, kroketjes, geroosterde wortels en pastinaak
- Dame blanche

Hier was het de afgelopen drie dagen achtereenvolgens gourmet, koud buffet, en afhaalchinees, aangevuld met uiteraard hapjes enz. Niks hoogstaands, maar vooral véél. Zeker het koud buffet bij de schoonfamilie was crimineel veel. M'n schoonma had voor acht personen besteld aangezien we met acht volwassenen waren, maar daarvan zijn er vier personen bij die weinig eten (twee bejaarden en twee met medische achtergrond van maagverkleining enz), twee die tussen kleine en gemiddelde eters in zitten, en alleen mn schoonbroer en (vooral) ik zijn goede eters.

Bijgevolg rustte er heel wat druk op m'n schouders om de overvloed aan eten weg te werken ("komaan he Lobmans, kijk eens hoeveel er nog over is dus ga uw bord nog maar eens vullen, ge eet toch altijd zo goed!") waardoor volgens mij toch wel zowat een derde van alles wat in totaal opgeschept is gedurende de dag op mijn bord en in mijn maag zijn beland. :unsure:

Een beetje het tegenovergestelde dus van veel drinken: als er iemand in een groep gekend staat nogal veel alcohol te drinken dan zal men die persoon doorgaans proberen niet té veel bij te schenken. Als ge echter gekend staat als goede eter, dan worden er meteen een veelvoud aan porties voorzien :crazy:

Laatst bewerkt:
Gevulde mosselen, recept van njam
Filet pur van edelweiss rund gerookt op de kamado met wintergroenten.
Creme brule
Teveel bier.
Was het recept op kerstdag.
Ben nu aant twijfelen of ik dat al gepost heb..hmm

Volgens mij wordt er veel bucht gevreten met die feestdagen.

Neem nu fondue, wie heeft dat eigenlijk uitgevonden, wie bedacht het eigenlijk om vlees te gaan frituren? Hoop stiekem dat dat wel stilaan aan het verdwijnen is?

Dit jaar is het aan mij om te koken met kerst. Gelukkig geen te grote groep dus alles is mogelijk. Ik ben geen fan van de klassieke kerst gerechten, tips voor originele menus zijn altijd welkom! Als ik maar voldoende op voorhand kan bereiden..

Dit jaar is het aan mij om te koken met kerst. Gelukkig geen te grote groep dus alles is mogelijk. Ik ben geen fan van de klassieke kerst gerechten, tips voor originele menus zijn altijd welkom! Als ik maar voldoende op voorhand kan bereiden..
Vorig jaar had de gastvrouw een trio aan stoofpotjes gemaakt als hoofdgerecht: een curry, een ragout en eentje die ik vergeten ben wegens niet lekker... Kroketjes derbij en klaar! Vond ik enorm leuk en lekker!

Verschillende soorten kroketten als hapje die ik ga halen in een speciaalzaak.
Hoofdgerecht: côte à l'os resverse sear (dan heb ik er praktisch geen werk aan) met kroketten.
Dessert zal iets van tiramisu zijn.

Champignonroomsoep en dan hertenkalf filet met kroketjes.

De hapjes en dessert halen we meestal bij de traiteur.

Terug
Bovenaan