Ik versta beide standpunten. Maar je vergelijking gaat enkel op indien die grootouders ook zelfstandig crèche-uitbaters zijn.
Vooreerst was het gewoon een gemakkelijk voorbeeld.
Of het nu gaat om iemand die hier zelfstandig mee bezig is, in bijberoep of de handige harry. Voor mij maakt dat geen verschil in het principe.
Wat niet wil zeggen dat ik geen begrip kan opbrengen voor de andere versie. Maar ik vond wel dat het andere standpunt mocht belicht worden ipv dat het een circlejerk werd dat dit de normaalste zaak van de wereld was.
Ik persoonlijk heb daar een andere opinie over, maar iedereen beslist hier zelf over.
Als hij een grote familie heeft dan gaat hij geen tijd meer hebben om gewoon te werken. En dan komen de kennissen dat te weten en willen die ook prijs hebben etc etc
In het voorbeeld in kwestie spraken we over het plaatsen van een gasketel, ergo het vervangen van een bestaande. Dat is op een zaterdag en zondag gedaan.
Maar het spreekt voor zich dat als je 10 broers en zussen hebt, of als we spreken over een engagement dat u 3 jaar voltijds in beslag neemt zonder tijd om uw job te doen of dat je die personen niet kan uitstaan, je niet close bent met uw ouders / schoonouders, dat er ook uren bijzitten van (een) werknemer(s) van uw bedrijf... dat daarover dan een andere opinie of ander resultaat kan zijn.
Voor mij, opnieuw persoonlijk - waarom ik het ook vermeld op een forum, is het gewoon raar om mijn ouders of de ouders van mijn partner geld te vragen voor iets waar ik hen een handje mee kan helpen. Net zoals dat zij het ook raar zouden vinden als ik hen ineens geld in hun pollen zou steken. Het fenomeen familie heeft voor mij nog een andere betekenis. En ik heb dat dan ook doorgetrokken naar mijn rechtstreekse broers/zussen/x'en. Net zoals ik mijn kinderen of kleinkinderen ook anders zou behandelen vanuit dat oogpunt.
Kennissen, nonkels, neven, nichten, achterneven,... is dan iets helemaal anders. Opnieuw voor mij. Mogelijks dat andere mensen daar anders over denken en daar het ook nog gratis zouden doen.
Tuurlijk wel. Mijn grootvader heeft in het verleden de huizen van mijn vader en beide nonkels gemetst (of helpen metsen). En mijn vader en nonkels hebben zelfs nooit die zijn uren moeten betalen. Hell mijn grootvader betaalde zelfs de materialen of een stuk ervan omdat hij wenste dat zijn kinderen vooruit gingen in het leven.
En dan spreek ik nog niet over de sanitair (inclusief verwarming) of de elektriciteit.
Wil dat daarom zeggen dat je dat moet verwachten ? Neen tuurlijk niet. Maar aan de andere kant, als simpel voorbeeld, heeft mijn vader mij opgevoed van jongs af aan, bijgestaan met raad en daad... waarom zou ik dan als hij eens hulp nodig heeft met iets gaan zeggen awel ja mijn uurkost is x. Dat is dan 1 dag werk a rato van 400€.
Ik vind het een enorm triestig gegeven indien dat de toekomst is binnen een familie. En of dat het dan de vader van mijn partner is of mijn eigen vader... dat maakt voor mij op dat moment allemaal niet uit.
Wat opnieuw, niet wil zeggen dat ik eventjes 1 jaar lang dag in dag uit zou kunnen uittrekken om dat te doen. Zie later.
Mijn nonkel doet ook in sanitair en verwarming.
Ik heb bij hem en op 3 plaatsen offertes gekregen
Hij heeft me het materiaal aan aankoopprijs verkocht, maar hij heeft gewoon zijn uren mogen factureren zoals al de rest
Mja, voor mij is een nonkel nog iets anders als mijn broer/zus, mijn ouders en hetzelfde van de partner. Wat natuurlijk ook weer anders is indien het mijn ex-partner is of zou zijn. Of ik met hen niet door dezelfde deur kon. Maar zo interpreteerde ik de post van de chauffagist niet, of anders gezegd zo kwam mij dat niet over.
In ieder geval, kan ik begrijpen dat dit niet zo eenvoudig is. Maar ik ben gegarandeerd zeker dat als bij mijn partner hier een andere opinie over is, dat dit in mijn ogen een potentieel vat der frustratie zou worden of kunnen worden. Mij zou het in ieder geval enorm irriteren. Al ga ik in een relatie er toch mee moeten leren omgaan en rekening houden met de cultuur die mijn partner heeft, en vice versa.
Maar het zal de eerste niet zijn waar er gezeverd / gediscussieerd wordt over dergelijke verschillen...
Ge weet niet hoe de verstandhouding is tussen de 2 partijen maar gaat wel zeggen wat een van de 2 kanten moet doen. Voor hetzelfde geld zijn is het schoonfamilie die zelf nooit enig aanstalten maakt om de andere partij wat te helpen.
Dat kan allemaal zijn. Maar uiteindelijk is dit een discussieforum lijkt het mij. Al moet ik eerlijk zijn dat ik niet had gezien dat het het ergernissentopic was toen ik gepost had...
Al moet ik dan wel eerlijk zijn, dat ik iets andere bewoordingen had verwacht in de thread. Maar ja dat kan... en dan zal ik er ook begrip voor hebben. Maar opnieuw, denk ik toch, rekening houdende met wat er staat en hoe ik hetgeen er staat interpreteer komt dat standpunt bij mij raar over.
Wat niet wil zeggen dat ik mijn mening niet verander indien de omstandigheden anders zijn.
Volgens jou redenering zou ik vorig jaar ongeveer een half jaar gratis gewerkt moeten hebben. Al mijn zussen toevallig op zelfde moment aan het verbouwen. Ze hebben een mooie korting gekregen maar ik heb zelf ook een gezin te onderhouden en kosten te betalen.
Neen dat noem ik dan abberatieve omstandigheden. Al zou ik persoonlijk wel durven zeggen van :
Indien jullie kunnen wachten dan kan ik dit en volgend jaar zus 2 doen, het jaar erop en dat erop zus 1 en het jaar erop en daarop zus 3. Indien dat niet past in de planning dan kan ik 1 maandje of zo uittrekken om te helpen met x of y of zo waardoor dat stuk aan kostprijs is.
Waarna ik dan eventueel de rest zou doen aan kostprijs + werkuren (al dan niet met een korting). En degene die het langste bereid is om te wachten, zal van mij een grotere korting krijgen dan degene die zit aan te dringen dat dat van haar voorrang heeft.
En dan nog is de voorwaarde dat ik met mijn zussen door dezelfde deur zou kunnen. Kan ik dat niet,... tsja dan kan je het wel inschatten zeker ?
Maar ik kan perfect begrip opbrengen bij uw standpunt. Indien het echter gaat over vb 5 zussen en er wordt mij gevraagd om bij alle 5 de gasketel te vervangen. Dan zou ik dat voor al die 5 zussen doen tegen kostprijs ja... juist omdat dat dan gewoon wil zeggen 10 werkdagen maximaal grofweg. Maar ja, als ik het een half jaar zonder loon moet trekken, dat is iets helemaal anders dan 5 week-endjes opofferen.
Of in het geval van het voorbeeld eigenlijk voor de schoonouders 1 weekend opofferen.
Voor mij is dat toch nog iets helemaal anders ja.
Online opzoeken want zo'n ketel kost (9/10 goedkoper dan je hem zelf kan aankopen bij uw groothandel) om dan zelf de prijs aan te geven dat je moogt vragen.

Standaard reactie is dat ze vrij zijn hem zelf plaatsen, onderhouden en herstellen.
Mja, ik kan begrijpen dat men een referentiepunt zoekt om in te schatten of die prijs schappelijk is. En zeker als je dan de cultuur hebt binnen het gezin als de cultuur die ik hierboven heb vermeld. Zeker als het dan ook nog eens mensen zijn die er niet zo zeer veel van kennen.
Maar meestal kan je zoiets gemakkelijk oplossen lijkt mij door gewoon vriendelijk uit te leggen dat uw kost x is, je het bij die groothandel koopt omdat je daar een goede service hebt, altijd aan stukken kan geraken en duidelijke leveringstermijnen en dergelijk (wat bij zo'n webshop of online ding niet noodzakelijk allemaal het geval is).
Voor de rest moet je het dan ook bekijken als een manier voor mensen om nog wat van de prijs af te pitsen. Allez ik heb dat ook al gedaan in het verleden voor mijn bouw. Is een methode als een andere uiteindelijk. En voor mij gewoon onderdeel van het onderhandelingsspel. Gemakkelijkste antwoord daarop is uiteindelijk mijn prijs is mijn prijs.
Vooral dit is een serieus probleem aan het worden.
Ik zal eerlijk zijn dat ik het op de manier van dit is het bedrag dat het maximaal mag zijn ook wel op mijn heupen zou krijgen. Als het zo overkomt. Maar niet als het onderdeel is van een onderhandelingssysteem onder de suppositie dat het een open ended vraag is. Dan zou ik het onlogisch vinden dat je het niet probeert om een betere prijs te bedingen dan de aangeboden prijs.
Maar ik kan wel begrip opbrengen dat als je al uw beste prijs hebt gegeven, mensen nog zitten te hengelen, dit voor u irritant is. Maar ik ben gewoon opgegroeid in die mate dat als je niet om korting vraagt je nooit korting zal krijgen. En je dus niet de eerste offerte die je binnenkrijgt gewoon klakkeloos aanvaardt.
Mijn ouders hebben altijd betaald aan mijn grootouders om mij en mijn zus op te vangen..
Lijkt me normaal
Dit is dus dat verschil in cultuur waarover ik het zou hebben. Ik zou het hier persoonlijk enorm moeilijk mee hebben.
En dit zou voor mij een enorm vat der frustratie zijn indien mijn partner haar ouders zo zouden reageren over hun eigen kleinkinderen. Het zou ook op enorm veel ongeloof van mijn ouders komen om zulke verwachting te hebben. Waar ik dan ook zeker van ben dat de eventueel bijhorende uitlatingen hierover van mijn ouders mogelijks een enorm vat der frustratie zal zijn voor mijn partner.
Maar goed dat we allemaal verschillend zijn zeker. Maar dat zou bij mij echter niet het geval zijn.
EDIT: al lees ik nu dat ik schoonfamilie als schoonouders heb gelezen... dus gelieven deze volledige lap tekst en mijn vorig antwoord dan ook vanuit dat oogpunt te bekijken. En niet voor een schoonneef of whatever...