VS: Agent doodt zwarte man bij controle

Muñoz

Well-known member
Politie VS toont beelden van fatale verkeerscontrole, nabestaanden: "Onnodig geweld tegen ongewapende zwarte man"

Het is altijd spijtig, en roept zeker weer vraagtekens op dit dat dit alweer een zwarte man is. Maar als je beelden bekijkt, enfin ik vind de beide kanten heel merkwaardig. De agent stopt een wagen en vraagt om het rijbewijs -> de zwarte man doet zo heel vreemd, weigert z'n rijbewijs zelf te nemen en probeert zelfs weg te lopen -> agent loopt hem achterna -> ze beginnen te vechten waarbij de zwarte man die taser afpakt -> de agent schiet hem in het achterhoofd.

Ik zou gewoon zeggen, doe gewoon allebei eens normaal. Dan was de situatie met George Floyd toch fundamenteel anders; die gedroeg zich niet agressief en was hoogstens wat weerspannig, maar was geen enkele bedreiging voor de agenten.

Politie VS toont beelden van fatale verkeerscontrole, nabestaanden: "Onnodig geweld tegen ongewapende zwarte man"

Het is altijd spijtig, en roept zeker weer vraagtekens op dit dat dit alweer een zwarte man is. Maar als je beelden bekijkt, enfin ik vind de beide kanten heel merkwaardig. De agent stopt een wagen en vraagt om het rijbewijs -> de zwarte man doet zo heel vreemd, weigert z'n rijbewijs zelf te nemen en probeert zelfs weg te lopen -> agent loopt hem achterna -> ze beginnen te vechten waarbij de zwarte man die taser afpakt -> de agent schiet hem in het achterhoofd.

Ik zou gewoon zeggen, doe gewoon allebei eens normaal. Dan was de situatie met George Floyd toch fundamenteel anders; die gedroeg zich niet agressief en was hoogstens wat weerspannig, maar was geen enkele bedreiging voor de agenten.

De agent stopt een wagen en vraagt om het rijbewijs ->
Normaal van de agent

de zwarte man doet zo heel vreemd, weigert z'n rijbewijs zelf te nemen en probeert zelfs weg te lopen ->
abnormaal van de man

agent loopt hem achterna ->
Normaal van de agent

ze beginnen te vechten waarbij de zwarte man die taser afpakt ->
normaal van de agent, abnormaal van de zwarte man

de agent schiet hem in het achterhoofd.
normaal
Want ik zie gewoon niet in wat die anders had moeten doen ? Zich laten taseren om dan daarna door die zwarte man door zijn hoofd geschoten te worden met zijn afgenomen wapen ?
Die agent heeft nu eenmaal geen 2 tasers hé...
Had hij toen die persoon wou vluchten toen al gegrepen naar zijn pistool en hem neergeschoten had, dan zou je nog kunnen zeggen... dat was niet kosher. Nu heeft die vanalles gedaan om het eerst zonder dodelijk geweld op te lossen. Het is gewoon spijtig dat hij die niet met de taser had kunnen afstoppen en naar close combat is moeten verworden.

Allez, het volledige antwoord slaat dus gewoon op het feit dat ik niet inzie welke actie jij als abnormaal van die agent acht? Om dan te zeggen dat ze beide gewoon normaal moeten doen... Hoe jij het dan behandeld zou hebben ?

normaal
Wat? Wat?

Je weet nog helemaal niet hoe het in elkaar zit, maar je weet wel al dat het een keuze was: Ofwel in het achterhoofd schieten (??), ofwel getaserd worden.

Je zou ook kunnen zeggen dat een agent die zijn vak verstaat, een goeie agent dus eigenlijk, het niet tot die keuze laat komen. Dat de fouten daarvoor al zijn gemaakt, ALS dat al de echte keuze is. Want als de man bijvoorbeeld wou vermijden om getaserd te worden (dat is het laatste wat we kunnen zien), was het nooit het dilemma "zelf getaserd en doodgeschoten worden, of hem doodschieten".

Sowieso, als je een verdachte op de grond hebt, je bent er met meerdere personen, hoe kan de oplossing dan zijn om iemand in het achterhoofd (!!) te schieten op de grond, en hoe kun je dat als politiekorps als juiste uitkomst van deze interventie zien? Als je het niét als juiste uitkomst van de interventie ziet, dan moet je dit onderzoeken, en zien of die man wel bekwaam is als agent.

Sowieso, als je een verdachte op de grond hebt, je bent er met meerdere personen, hoe kan de oplossing dan zijn om iemand in het achterhoofd (!!) te schieten op de grond, en hoe kun je dat als politiekorps als juiste uitkomst van deze interventie zien? Als je het niét als juiste uitkomst van de interventie ziet, dan moet je dit onderzoeken, en zien of die man wel bekwaam is als agent.
Los van de rest, maar waar zie jij meerdere personen? De agent was toch alleen?

Los van de rest, maar waar zie jij meerdere personen? De agent was toch alleen?
Daar was ik vanuit gegaan na het nieuwsbericht in het journaal. Maar inderdaad zie ik dat hier niet, dus was hij vast alleen. Misschien is dat dan wel een deel van het probleem?

Daar was ik vanuit gegaan na het nieuwsbericht in het journaal. Maar inderdaad zie ik dat hier niet, dus was hij vast alleen. Misschien is dat dan wel een deel van het probleem?
Inderdaad, ik heb ook geen idee waarom men in de VS, met zoveel gewapende incidenten, nog steeds patrouilles met 1 agent stuurt. Niet enkel om dit soort situaties te vermijden, maar ook voor de veiligheid van de agenten, hoewel beiden samenhangen imo. Een agent die zijn werk veilig kan doen en een collega bij hem heeft, hoeft niet triggerhappy te zijn.

Goed we zullen het onderzoek maar afwachten maar ik denk nu ook wel dat er betere opties zijn dan iemand in zijn achterhoofd schieten als ge er bovenop zit en die misschien uw taser zou kunnen pakken. Dat lijkt me redelijk zeker buiten proportioneel.

Enfin, jammer ook weer van de eenzijdige berichtgeving die ons van de VS bereikt en op die manier het stereotype beeld van de racistische schietgrage agent op de voorgrond duwt zonder nuance. En ongetwijfeld olie op het vuur gooit in het anti-politie sentiment dat ook hier de kop opsteekt.

Misdaadcijfers, toegenomen agressie tegen agenten, gebrek aan opleiding,... zijn allemaal bepalende factoren in dit soort zaken. Maar om weer dit zo prominent naar voor te schuiven met de huidskleuren in de kop tja... Ik blijf daar toch mijn twijfels bij hebben om telkenmale één bepaalde vorm van fouten naar voor te schuiven op miljoenen politie-interacties en zo het beeld te creëren dat de agenten daar niets anders doen dan ongewapende zwarten af te schieten.

Goed we zullen het onderzoek maar afwachten maar ik denk nu ook wel dat er betere opties zijn dan iemand in zijn achterhoofd schieten als ge er bovenop zit en die misschien uw taser zou kunnen pakken. Dat lijkt me redelijk zeker buiten proportioneel.

Enfin, jammer ook weer van de eenzijdige berichtgeving die ons van de VS bereikt en op die manier het stereotype beeld van de racistische schietgrage agent op de voorgrond duwt zonder nuance. En ongetwijfeld olie op het vuur gooit in het anti-politie sentiment dat ook hier de kop opsteekt.

Misdaadcijfers, toegenomen agressie tegen agenten, gebrek aan opleiding,... zijn allemaal bepalende factoren in dit soort zaken. Maar om weer dit zo prominent naar voor te schuiven met de huidskleuren in de kop tja... Ik blijf daar toch mijn twijfels bij hebben om telkenmale één bepaalde vorm van fouten naar voor te schuiven op miljoenen politie-interacties en zo het beeld te creëren dat de agenten daar niets anders doen dan ongewapende zwarten af te schieten.
Maar wat moeten ze doen? Zwijgen? Deze man is doodgeschoten bij een verkeerscontrole. En hij heeft ongetwijfeld niet alles op z'n allerbest afgehandeld, er zijn namelijk kiekens in de wereld. Maar die maken we niet af als beesten met een schot in het achterhoofd. Nee, we leiden politie op, zodat die daarmee om kunnen. En als ze dat niet kunnen, moet daartegen worden opgetreden. En dan mag dat ook in het nieuws komen.

normaal

Dit is toch wel een problematische uitspraak. Ik kan akkoord gaan dat de agent schiet, die weet immers niet wat de zwarte man van plan is. Maar dan schiet je toch niet in het achterhoofd? Dat is gewoon doden om te doden. Geweld tegen politie is één ding, maar de cowboy-mentaliteit onder veel agenten is nog iets helemaal anders. Die nemen hun monopolie op dodelijk geweld toch wel iets te letterlijk vaak.

Maar wat moeten ze doen? Zwijgen? Deze man is doodgeschoten bij een verkeerscontrole. En hij heeft ongetwijfeld niet alles op z'n allerbest afgehandeld, er zijn namelijk kiekens in de wereld. Maar die maken we niet af als beesten met een schot in het achterhoofd. Nee, we leiden politie op, zodat die daarmee om kunnen. En als ze dat niet kunnen, moet daartegen worden opgetreden. En dan mag dat ook in het nieuws komen.

Ik zeg niet dat ze moeten zwijgen. Ik zeg ook niet dat dit geen probleem is.
Ik zeg dat het een probleem is dat enkel dit soort verhalen over de politie (in de VS) ons bereiken ondanks dat dit een erg klein aandeel is en hiermee gewoon een bepaald stereotiep naar voor gebracht wordt in een klimaat waar het zo al moeilijk is voor die mensen om hun werk te doen.

Het probleem lijkt mij dat die kerel eerst wegloopt, dan begint te vechten met die agent en dan nog zijn wapen afpakt.

Het probleem lijkt mij dat die kerel eerst wegloopt, dan begint te vechten met die agent en dan nog zijn wapen afpakt.
Dat is fout van die man, ja. Dat is een probleem.
Maar als je politie-interventies alleen maar goed aflopen bij "correct" gedrag van de mensen die je aanhoudt, dan heb je toch een groter probleem? Dan werkt er iets in je systeem van interventies toch niet juist, hè.

Het probleem lijkt mij ook wel dat die agent iemand door het achterhoofd doodschiet die al op de grond ligt, in een situatie komt waarbij hij vindt dat hij dat moet doen, ofwel "per ongeluk" plots zijn pistool vasthad en dat het "per ongeluk" afging. Wat kan! Maar wat niet bepaald een betere agent van hem maakt, hè. Of een agent die je op straat wilt laten rondlopen. "Oepsie" is niet echt een verdediging.

Er kunnen meerdere zaken het probleem zijn, maar er is er maar eentje die ter plekke de doodstraf ervoor heeft gekregen.

Denk dat ze daar getraind worden om dodelijk geweld te gebruiken van zodra iemand naar hun wapen grijpt. Dat kan ik eigenlijk nog verstaan.

Ik zeg niet dat ze moeten zwijgen. Ik zeg ook niet dat dit geen probleem is.
Ik zeg dat het een probleem is dat enkel dit soort verhalen over de politie (in de VS) ons bereiken ondanks dat dit een erg klein aandeel is en hiermee gewoon een bepaald stereotiep naar voor gebracht wordt in een klimaat waar het zo al moeilijk is voor die mensen om hun werk te doen.
De cijfers over politiegeweld in Amerika zijn er, het probleem is net dat dit soort incidenten disproportioneel vaak voorkomt. Dat ligt deels aan de zware bewapeningsgraad van de agenten daar, deels aan de opleiding (of het gebrek daar aan) vooraleer dat ze u op op wandel sturen met een vlammenwerper en een bazooka in uw binnenvest om nummerplaten te controleren.

Je zou ook kunnen zeggen dat een agent die zijn vak verstaat, een goeie agent dus eigenlijk, het niet tot die keuze laat komen.

In de ideale wereld : akkoord.
In de echte wereld, waar er geen enkele garantie is dat jij ten alle tijden de overhand kunt garanderen boven de andere. Komt uw oplossing gewoon uit op : laat hem lopen.
Dat is dus duidelijk. Daar ben ik het volledig mee oneens. Op het moment dat jij gaat lopen OF jij verzet u tegen uw arrestatie, ben jij en ENKEL jij verantwoordelijk voor de gevolgen van uw daden. Ongeacht of die daden dan idioot zijn of niet.
En zolang de agenten dan ook zoveel mogelijk inzetten op niet dodelijk geweld om het te laten stoppen, dan heb ik er geen probleem als 1 om de x gevallen er eens 1ne sterft.

Dat de fouten daarvoor al zijn gemaakt, ALS dat al de echte keuze is. Want als de man bijvoorbeeld wou vermijden om getaserd te worden (dat is het laatste wat we kunnen zien), was het nooit het dilemma "zelf getaserd en doodgeschoten worden, of hem doodschieten".
Dus voor u mag de man zich verzetten tegen zijn aanhouding ? En de agent is enkel competent wanneer hij ervoor kan zorgen dat hij gegarandeerd wint ? Wint hij niet, dan is het een slechte agent ?

Het was een 1 manspatrouille. Wanneer het een 2 manspatrouille was, dan had je volledig gelijk gehad. En dan had een aanpak met een tazer nog altijd een optie geweest.
Maar als het dan zou gebeuren zou ik voordat ik iets stelde het onderzoek hebben afgewacht. Aangezien er voor mij op dat moment, indien je van uw partner gescheiden bent vb en die niet tijdig had kunnen interveniëren, toch nog verzachtende omstandigheden waren geweest.

Wanneer het een patrouille betreft waarbij er 1 persoon is, is voor mij die threshold gewoon lager. En voor mij ZIJN er al een enorm aantal temperende maatregelen gebruikt (zie de reactieoplijsting waarop ik antwoordde).
En in een dergelijk geval zal ik dan eerder de kant van de politie nemen dan de kant van de neergeschotene. Voor mij is het een aaneensluiting van slechte stappen die ondernomen zijn door degene die gecontroleerd werd. Al zou ik eerder geschoten hebben op het lichaam.
Maar dan kom ik terug bij mijn eerste punt... een politieagent die alleen is en waar er een groot risico is op getaserd te worden (en laat mij eerlijk zijn, met 50.000V door U ben jij daarna volledig weerloos...)... daar neem ik dan eerder de kant van de politie.

Niet getazerd worden is geen reden om u zo te verzetten of zo te handelen. Wil jij niet getazerd worden, leg u op de grond en zet uw handen achter uw rug.

:wtf: allez gast.

Er zijn 100 dingen die ge op zo'n moment kunt doen, iemand op die manier afmaken is de op 1 na slechtste van de 100.
Zijn al die 98 andere mogelijkheden voor U acceptabel om niet bij u kinderen en uw partner thuis te komen die dag ? Of ga jij als jij effectief in die persoon zijn schoenen had gestaan, toch ook niet zo gehandeld hebben?

Maar hey, laat ons gerust die 98 andere mogelijkheden weten. Ik ben curieus.

De cijfers over politiegeweld in Amerika zijn er, het probleem is net dat dit soort incidenten disproportioneel vaak voorkomt. Dat ligt deels aan de zware bewapeningsgraad van de agenten daar, deels aan de opleiding (of het gebrek daar aan) vooraleer dat ze u op op wandel sturen met een vlammenwerper en een bazooka in uw binnenvest om nummerplaten te controleren.
Mij lijkt de oorzaak eerder te zijn dat de kans op een wapen tegen te komen in die omgeving een pak hoger is dan bij ons. Waardoor de incidenten hoger zijn.
Aangezien wapens daar zo goed als een basisrecht zijn...

Als het ergste wat je kunt tegenkomen een keukenmes is en de agent geen geweer draagt (maar enkel niet lethale middelen). Dan ga ik een pak minder snel mijn geweer tevoorschijn toveren (daar ik het niet heb).
Al ben je evengoed dood met een keukenmes als iemand u juist getazerd heeft... en die u dan de keel oversnijdt...

Laatst bewerkt:
Een agent die hier het verkeer controleert heeft toch ook een pistool bij?

Terug
Bovenaan