Vuelta a España 2025

IPT stond gisterenavond dicht bij stoppen. Het zijn niet enkel de renners maar ook de staff, volgwagens, bus onderweg op het parcours die redelijk wat shit over zich heen krijgen. Dat komt niet in beeld.

Maar oa het statement van Adam Hansen waarin hij stelde dat de organisatie er moet voor kunnen zorgen dat de veiligheid voor alle renners moet kunnen gegarandeerd worden heeft er toch voor gezorgd dat ze wel gestart zijn.
Hoe gaan ze dat oplossen naar volgend jaar toe ? Men gaat daar toch een andere hoofdsponsor moeten zoeken?

Het mag niet verbazen dat uw eerste, en bij deze uw tweede, post in het wielrennen subforum over deze materie gaat.

Los daarvan ja het lijkt me ook gewoon logisch dat je als Israëlisch-Canadees die het land een warm hart toedraagt en waarin je al fameus wat geld gepompt hebt dat je banden hebt met de overheid.
Maar voor alle duidelijkheid het land is meer dan alleen maar deze oorlog, dit conflict. En je kan perfect 100m aan de Ben Guriun universiteit geven en tegelijk ook niet akkoord zijn met de modus operandi van de overheid.

En ja IPT of Israël startup nation zoals het origineel heette had als doel om Israël en Israëliërs op de wielerkaart te zetten. Daar is niks mis mee toch?
Dat hij de giro naar Israël bracht, niks mis mee toch? We gaan ook alle jaren vrolijk naar Qatar en de Emiraten koersen, toch ook geen toonbeelden van hoe we omgaan met mensenrechten in het westen.
Correctie: mijn 14de en 15de ;)

En je argument zou steek houden moest de UCI Rusland niet verbannen hebben want elk argument dat je aanhaalt is ook van toepassing op Rusland. Ofwel laat je Rusland weer toe ofwel pas je dezelfde maatregelen toe op Israël. Dan kies ik toch liever voor optie twee.

Laatst bewerkt:
Hoe gaan ze dat oplossen naar volgend jaar toe ? Men gaat daar toch een andere hoofdsponsor moeten zoeken?
Daar wordt over gepraat.
Ik denk dat “Israel” wel van de trui zal verdwijnen. Het is duidelijk dat ze iets zullen moeten doen

Verder zijn een aantal renners einde contract: Fuglsang, Woods, Froome. Riccitello gaat naar AG2R. Gee weg.

Heel veel budget vrij, maar ik vrees dat zeker na dit debacle nog weinig renners staan te springen om naar IPT te komen…

En desondanks tot hiertoe wel een goede Vuelta aan het rijden…

Wat doet al deze politieke praat in dit topic? :unsure: Kan dat gescheiden blijven aub, bedankt.

On-topic:

Iets dat ik niet begrijp, maar blijkbaar is er vandaag ergens een tijdsaanduiding gebeurd (precies gemist waar exact), want Almeida staat ineens 12 seconden extra achter.

Dus een tijdsaanduiding kan wel, maar ergens een streep leggen om een winnaar (Pidcock dus in deze) uit te roepen kan niet? Ik zou mij als Pidcock zijnde echt bekocht voelen. Ik snap zijn frustraties dan ook volkomen.

Wat doet al deze politieke praat in dit topic? :unsure: Kan dat gescheiden blijven aub, bedankt.

On-topic:

Iets dat ik niet begrijp, maar blijkbaar is er vandaag ergens een tijdsaanduiding gebeurd (precies gemist waar exact), want Almeida staat ineens 12 seconden extra achter.

Dus een tijdsaanduiding kan wel, maar ergens een streep leggen om een winnaar (Pidcock dus in deze) uit te roepen kan niet? Ik zou mij als Pidcock zijnde echt bekocht voelen. Ik snap zijn frustraties dan ook volkomen.
Tijdsopname op 3km van de finish en geneutraliseerd naar de bussen erna. Ze waren gebrieft voor de laatste klim.

On-topic:

Je legt niet zo vlug een nieuwe streep natuurlijk je moet die dan ook nog eens goed aan duiden en zo. Was er vandaag een 3km regel? Dan heb je daar meteen je antwoord waarom ze daar makkelijk een tijd konden nemen maar geen finish.

En je argument zou steek houden moest de UCI Rusland niet verbannen hebben want elk argument dat je aanhaalt is ook van toepassing op Rusland. Ofwel laat je Rusland weer toe ofwel pas je dezelfde maatregelen toe op Israël. Dan kies ik toch liever voor optie twee.

Er is wel een gigantisch verschil op papier

Rusvelo en vele andere Russische sportploegen zijn gesponsord door Russische staatsbedrijven. Dus propaganda gesponsord door de staat zelf

Wat IPT dus niet is maar gewoon een Israëliër die trots is om Israëliër te zijn.
Propaganda door een privé persoon.

Daarnaast was er tegen Rusland eenzijdig internationale sancties (EU/ VS /VN) en was de UCI een van de laatste sportbonden die sancties oplegde aan Rusland.

Er zijn geen eenzijdige internationale sancties tegen Israël en het is niet aan de UCI om daar het voortouw in te nemen.

Er is wel een gigantisch verschil op papier

Rusvelo en vele andere Russische sportploegen zijn gesponsord door Russische staatsbedrijven. Dus propaganda gesponsord door de staat zelf

Wat IPT dus niet is maar gewoon een Israëliër die trots is om Israëliër te zijn.
Propaganda door een privé persoon.

Daarnaast was er tegen Rusland eenzijdig internationale sancties (EU/ VS /VN) en was de UCI een van de laatste sportbonden die sancties oplegde aan Rusland.

Er zijn geen eenzijdige internationale sancties tegen Israël en het is niet aan de UCI om daar het voortouw in te nemen.
Alle Russische en Wit-Russische teams zijn uitgesloten van UCI competities, ongeacht ze eigendom zijn van de staat of privé-eigenaar. Dat geldt dus ook voor kleinere onafhankelijke teams zoals Team Vozrozhdenie. Russen die trots zijn om Rus te zijn mogen dus niet deelnemen, tenzij onder een neutrale vlag.

Ik ben het wel eens met je dat de UCI niet het voortouw moet nemen maar als internationaal orgaan de adviezen van internationale instanties zoals de VN moet volgen. De VN heeft overigens zelf geen sancties opgelegd aan Rusland, logisch want zij zitten zelf in de VN veiligheidsraad. Sancties tegen Israël werden dan weer geblokkeerd door een Amerikaanse veto. De algemene VN raad heeft de invasie van Rusland wel ten stelligste veroordeeld net zoals ze het buitensporige geweld van Israël sterk veroordeeld hebben en lidstaten hebben aangemaand om sancties op te leggen, zie VN resolutie van 18/09/2024. En net zoals voor Putin is er een internationaal aanhoudingsbevel tegen de leider van het land Israël uitgevaardigd.

Dus dat gigantische verschil zie ik niet. Ik zie vooral hypocrisie langs de kant van het UCI.

Alle Russische en Wit-Russische teams zijn uitgesloten van UCI competities, ongeacht ze eigendom zijn van de staat of privé-eigenaar. Dat geldt dus ook voor kleinere onafhankelijke teams zoals Team Vozrozhdenie. Russen die trots zijn om Rus te zijn mogen dus niet deelnemen, tenzij onder een neutrale vlag.

Ik ben het wel eens met je dat de UCI niet het voortouw moet nemen maar als internationaal orgaan de adviezen van internationale instanties zoals de VN moet volgen. De VN heeft overigens zelf geen sancties opgelegd aan Rusland, logisch want zij zitten zelf in de VN veiligheidsraad. Sancties tegen Israël werden dan weer geblokkeerd door een Amerikaanse veto. De algemene VN raad heeft de invasie van Rusland wel ten stelligste veroordeeld net zoals ze het buitensporige geweld van Israël sterk veroordeeld hebben en lidstaten hebben aangemaand om sancties op te leggen, zie VN resolutie van 18/09/2024. En net zoals voor Putin is er een internationaal aanhoudingsbevel tegen de leider van het land Israël uitgevaardigd.

Dus dat gigantische verschil zie ik niet. Ik zie vooral hypocrisie langs de kant van het UCI.
Langs de andere kant Israelische ploegen doen ook mee in de Europese voetbalcompetities, basketball en noem maar op. En een Israëlisch vlaggetje mag perfect nog. Jammer dat politiek zich soms vermengd in sport. Maar goed dat zal altijd zo zijn.

Dit kan wel nog een lastige vuelta zo worden. De veiligheid moet altijd gegarandeerd kunnen worden. En je kan van een ploeg ook niet verwachten dat ze zelf opstappen imo. Er zal wel ergens iets aan gedaan moeten worden, ook naar volgend seizoen toe. De openbare weg is wel openbaar terrein, dus het volk mag zich ook wel uitspreken.

Alle Russische en Wit-Russische teams zijn uitgesloten van UCI competities, ongeacht ze eigendom zijn van de staat of privé-eigenaar. Dat geldt dus ook voor kleinere onafhankelijke teams zoals Team Vozrozhdeni. Russen die trots zijn om Rus te zijn mogen dus niet deelnemen, tenzij onder een neutrale vlag.

De VN is inderdaad een speciale moest er misschien niet tussen staan doordat sommige landen een te sterke macht hebben in die organisatie. (Rusland is bvb wel uit enkele commissie van de VN gegooid dacht ik).

er zijn nog echte politieke instanties die nog geen sancties geven aan Israël...

Nogmaals UCI moet hierin niet het voorbeeld geven. Ze hebben de Russen ook zolang mogelijk laten fietsen tot dat de druk echt te groot was van buitenaf en ze niet anders konden en dat zal nu ook zo zijn.

Wat tevens hun grootste fout was en wat ze ook hebben teruggedraaid in 2023.
Russen mogen terug meedoen onder neutrale vlag, wat ook gewoon logisch is lijkt mij.
En de insteek van de uitsluiting is wel nog een heel stuk anders, er waren al internationale sancties op dat vlak, Rusland is geen bondgenoot van het westen en Rusland is geen lid van de NAVO.
En had ik ook al gezegd dat de UCI niet consequent is en wel eens vaker de bal misslaat?

En laat ons wel wezen dat het Rusland-Oekraïne conflict niet te vergelijken valt met het Israël-Hamas conflict. Je leest het goed het conflict is met Hamas, een terroristische organisatie.
En dat de status van IPT ook niet te vergelijken valt met Rusvelo.

In het persbericht dat IPT losliet laten ze trouwens weten niet in te gaan op het verzoek tot vertrekken. Wat gewoon een goeie zaak is.
Hun treft op geen enkel niveau enige schuld. Hen valt niks te verwijten.
De plaats van Israël op dat shirt en in hun naam daar kan je over discussiëren. Maar nogmaals Israël is veel meer dan alleen maar het Gaza of ruimer genomen het Palestina conflict.

Ze voeren de druk alleszins op richting IPT voor de Vuelta zelf te verlaten
The technical director of #LaVuelta25: "The solution is for Israel-Premier Tech to realize that staying here doesn't make things safer for everyone else."

Als er nog eens een etappe is zoals gisteren zal het wel prijs zijn denk ik. Voor de renners zou het wel heel jammer zijn moest er iets gebeuren. Riccitello is goed bezig. Kunnen ze niet onder neutrale identiteit en truitjes verder rijden?

Laatst bewerkt:
Als er nog eens een etappe is zoals gisteren zal het wel prijs zijn denk ik. Voor de renners zou het wel heel jammer zijn moest er iets gebeuren. Riccitello is goed bezig. Kunnen ze niet onder neutrale identiteit en truitjes verder rijden?

Naar mijn gevoel is het een kwestie van tijd is voor IPT er de brui aangeeft. Lijkt me onwaarschijnlijk dat gisteren de laatste actie was, op den duur gaan andere ploegen toch echt wel de zwarte piet beginnen toeschuiven.. waardoor ze geen andere keus hebben.

Vrees dat neutrale truitjes ook geen soelaas gaan brengen tbh.

Naar mijn gevoel is het een kwestie van tijd is voor IPT er de brui aangeeft. Lijkt me onwaarschijnlijk dat gisteren de laatste actie was, op den duur gaan andere ploegen toch echt wel de zwarte piet beginnen toeschuiven.. waardoor ze geen andere keus hebben.

Vrees dat neutrale truitjes ook geen soelaas gaan brengen tbh.
Als je leest dat er ondertussen doodsbedreigingen aan het adres van IPT komen zou ik toch ook 2x nadenken over de veiligheid van mijn renners. Er moet maar 1 zot met een mes langs de kant staan, in het wielrennen toch heel oncontroleerbaar allemaal. Ik zou mij ook als enige renner van Israël in het peloton zeker niet op mijn gemak voelen (Raisberg).

Ze rijden nu wel weg van Bilbao, dus ze kunnen alleen hopen dat het in deze regio's beter is.

Openbare melding
Bon, na mijn vorige post vinden sommigen het hier toch nog nodig om té ver te gaan. Dat stopt dan ook hier.
We kunnen hier vanaf terug discussiëren over de de Vuelta, het politiek getinte stuk i.v.m. het conflict tussen Israël en Gaza kan vanaf nu gewoon hier (https://www.beyondgaming.be/threads/conflict-tussen-israel-palestina-en-omliggende-gebieden.26762/) besproken worden.

Degenen die dat toch niet kunnen zijn bij deze gewaarschuwd.

Uitlachemoji's op elkaars posts helpen een volwassen discussie niet verder, gedaan daarmee dus.

13 man... Campenaerts is mee :rofl:
Wat heeft die de eerste 10 jaar van zijn carriere eigenlijk zitten prullen als je dit allemaal zit? 100% dienst wel maar wat hij dit jaar al heeft laten zien in de Tour en deze Vuelta had ik nooit verwacht tbh, ik dacht dat ze die bij Visma gingen halen om op de vlakke stukken op kop te rijden maar ze gebruiken hem bijna als vervanger voor Van Aert.
Ongelooflijk eigenlijk. Die rijdt beter dan ooit.
Hoewel die vroeger ook al wel voor de Nederlandse loterij reed.

Vandaag team Ayuso en team Soler in de vlucht!

Laatst bewerkt:
Israel blijft enkel in deze Vuelta om Riccitello, een jonge gast die het beste resultaat uit zijn carrière kan beëindigen, in deze Vuelta. Er is ook duidelijk aangegeven dat ze op dit moment alleszins niet voor ritzeges gaan. Daarom vindt je ze ook helemaal niet in de vluchten (zowel gisteren als vandaag geen enkele Israel renner die aangevallen heeft).

Ik vind dat mooi voor die jongen. Hij heeft er helemaal niets mee te maken (en vertrekt ook gewoon bij die ploeg btw).

Weer sterk staaltje van Renaat. Na paar uur in de kopgroep heeft hij eindelijk door dat Liam Slock daar zit. Kan gebeuren zo iemand missen denk je dan... awel, die was tweede aan de tussenspurt... Alleen dacht Renaat natuurlijk dat dat een andere Lotto renner was :laugh:

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
259
Weergaven
19K
Terug
Bovenaan