Waar is het ooit allemaal begonnen?

001.jpg

Met deze is het allemaal begonnen (eind jaren 90 denk ik). Encarta veel uren aan gelezen (weird?) Patience en mijnenveger. Oja leve de inbelverbinding, daarna telenet gehad.
Daarachter een desktop voor 'huiswerk' en games.

Eigenlijk niemand van de "oude generatie" die soms het gevoel krijgt met "wat zit ik hier nu eigenlijk te doen". Gamen blijft toch geassocieerd met "kinderen" en blijkbaar speelt dat toch wel mee in mijn achterhoofd. Anders gezegd, ik heb niet de neiging om op een of andere meeting te delen dat ik "game".

Ik begrijp wat je zegt, maar heb zelf absoluut niet dat gevoel. Om maar een paar dingen te zeggen: als ik af en toe eens in een winkel in de gamesafdeling rondwandel, zie ik vooral volwassen mannen en vrouwen rond mij, die duidelijk niet naar een game voor hun kinderen op zoek zijn, op ResetEra is de gemiddelde leeftijd rond de 40 jaar, zo goed als alle streamers die ik check zijn dertigers, ik ken zelf behoorlijk wat dertigers en veertigers die bezeten zijn door videogamecultuur,... Niets van aantrekken, zolang je excited blijft over een game waar je niet op kan wachten of omdat je een boss verslagen hebt, of wat dan ook.

Bij mij is het begonnen met een Commodore 128. Veel andere klasgenoten hadden een NES, maar ik had nooit de behoefte om er één te hebben. Onder het mom voor school had ik toch een computer nodig. Maar wist ik veel dat die Commodore eigenlijk een veredelde spelcomputer was. Van familie werd dat tweedehands aangekocht en daar kwam een heel assortiment van games bij: 1942, Wonderboy, Ghosts 'n Goblins, Summer Games, California Games, Cabal, Gianna Sisters, ... Ik heb daar uren en uren op gespeeld en iedereen was daar jaloers op aangezien een spelcassette voor een NES toen een kleine drieduizend frank kostte en dus maar een paar games had. Daar was ook wel educatieve software op, maar heel beperkt. Zo kon ik wel uitpakken waar Skagerrak precies lag en waar dat de Tyrrheense Zee zich precies bevond. Dat ding had niet echt een operating system hoewel CP/M was bijgeleverd. Maar zonder enige hulp was dat voor een tienjarige compleet Chinees. De controller was dezelfde als voor een Atari 2600 met één grote joystick en één actieknop. Eigenlijk wel jammer dat Commodore daarna overkop is gegaan :/

Honestly no clue.

Als klein ventje in de beginjaren van de sega saturn; de pc die mijn ma had gekocht toen het internet nog iets nieuw was...

Ik herinner me vooral de gameboy spellen a la donkey kong/zelda etc die ik niet kon uitspelen en dan maar door men ma liet doen. Super Nintendo, gameboy color, playstation,...

Counter strike in de Game Mania waar we elke week met de fiets naartoe gingen om samen te kunnen spelen in LAN. Soldier of Fortune II op de gemeenschappelijke computer die ik met men zussen moest delen.

Uiteindelijk een dikke 17 jaar geleden als 15 jarig ventje via een vakantiejob eindelijk geld genoeg hebben voor mijn eigen PC en sindsdien is het PC gaming all the way.
Ik heb elke iteratie van gameboy en playstation gehad maar PC gaming is waar het bij mij nu allemaal om draait.

Ik begrijp wat je zegt, maar heb zelf absoluut niet dat gevoel. Om maar een paar dingen te zeggen: als ik af en toe eens in een winkel in de gamesafdeling rondwandel, zie ik vooral volwassen mannen en vrouwen rond mij, die duidelijk niet naar een game voor hun kinderen op zoek zijn, op ResetEra is de gemiddelde leeftijd rond de 40 jaar, zo goed als alle streamers die ik check zijn dertigers, ik ken zelf behoorlijk wat dertigers en veertigers die bezeten zijn door videogamecultuur,... Niets van aantrekken, zolang je excited blijft over een game waar je niet op kan wachten of omdat je een boss verslagen hebt, of wat dan ook.

Klopt. Je moet anders eens kijken naar de tweedehandswebsites, of ebay, hoe 30 jaar oude games daar de deur uitvliegen. Deels door het coronagebeuren is de nostalgiemarkt actiever dan ooit.

Ik heb zelf onlangs nog geboden op enkele PC big box games en ik kwam er grotendeels niet aan te pas. Ik die dacht dat die nichemarkt over zijn hoogtepunt heen was. Wel neen, er worden zotte prijzen geboden, nu meer dan ooit. En dat komt dus heus niet door 18 jarige gamers :)

Ik had thuis 2 game & watch games. Lifeboat & octopus
Hierna ging ik wekelijks met mijn pa naar de shopping in anderlecht, daar stond toen een grote game boy demo stand, en hier kon ik wekelijks 1 spelletje tetris spelen :)
Toen na lang zagen de game boy in huis kwam, en ik na tetris, mk en mario's uiteindelijk links awakening kocht, was dit het eerste spel dat ik ben blijven en blijven spelen.
wat later vertelde een kameraad mij over command & conquer, maar het duurde tot pakweg 1997 eer ik het voor het eerst gespeeld heb. Toen mijn favoriet samen met het pas uitgekomen total annihilation.
Ondertussen vooral apeiron spelen op een oude mac ( nog steeds een aanrader btw, maar enkel voor mac )
Toen in 1998 de eerste pc bij ons in huiskwam de tijd gedood met verschillende strategiespellen, in september 2000 diablo 2 gekocht, en bon ja, ... die spelen we nog steeds

1996 toen men pa een packard bell had gekocht

specs waren toen wauw :eek:

Pentium 133mhz
16 mb ram
onboard gfx (upgrade naar Voodoo)

Eerste game was Duke Nukem 3D dat bij de pc werd geleverd

Good old days 🤪

1996 toen men pa een packard bell had gekocht

specs waren toen wauw :eek:

Pentium 133mhz
16 mb ram
onboard gfx (upgrade naar Voodoo)

Eerste game was Duke Nukem 3D dat bij de pc werd geleverd

Good old days 🤪

Onze Pentium 120/8 of 16MB RAM met Phoenix kaart moet zowat onze derde PC geweest zijn. Begonnen met 386SX, dan 486DX4 (omdat de nieuwe Pentium 75/90's nog veel te duur waren). Ik herinner me vooral hoe zot dat we het vonden toen onze 386SX van een 40 MB harde schijf naar een 250 MB HDD gebracht werd. Met de redenering: 'Dat krijgen we nooit vol' :D Dat was in de tijd van MS DOS 'doublespace'. We waren gestart met DR DOS 5.0, maar dat bleek al snel problemen te geven met bepaalde games. MS DOS 6.0 had dat veel minder, en had bovendien dat handig tool. Nadeel: je pc werd wat trager. Toch gretig gebruik van gemaakt.

Laatst bewerkt:
Onze Pentium 120/8 of 16gb RAM met Phoenix kaart moet zowat onze derde PC geweest zijn. Begonnen met 386SX, dan 486DX4 (omdat de nieuwe Pentium 75/90's nog veel te duur waren). Ik herinner me vooral hoe zot dat we het vonden toen onze 386SX van een 40 MB harde schijf naar een 250 MB HDD gebracht werd. Met de redenering: 'Dat krijgen we nooit vol' :D Dat was in de tijd van MS DOS 'doublespace'. We waren gestart met DR DOS 5.0, maar dat bleek al snel problemen te geven met bepaalde games. MS DOS 6.0 had dat veel minder, en had bovendien dat handig tool. Nadeel: je pc werd wat trager. Toch gretig gebruik van gemaakt.
16gb ram :eek:

Philips videopac G7400+ , verschillende Game & Watch , commodore 64 en Amiga (beide van neef tegenover want kreeg ik niet , 286 pc , 486 pc , snes van beste maat , Ps1 Ps3 Ps4 en binnenkort Ps5 , Gameboy , GB advance sp , Ds , 3Ds , PSP , Wii en ook nog een hele eperiode PC gaming in de tijd van soldier of Fortune 2 ( met nachten doorgaan en smorgens rechtstreeks werken etc)

Hoezo Gamer ? :LOL:

( Tijdje geleden reportage bij iedereen beroemd over ne 70plusser die COD aant spelen was , dochter naast mij : " da zijt gij later " :cool: )

Begonnen met Commodore 64 en bijbehorende cassette drive voor games.
Goeie oude tijd van Exploding Fist en consoorten.
Daarna is het allemaal begonnen met 386SX, 486DX, Pentium, Athlon,...
Toen betaalde ik nog bij de computerzaak hier in de buurt 12.000 frank voor een 3DFx VooDoo 8 mb.

Het begon denk ik met een gameboy, met tetris natuurlijk! Maar ik zal nooit vergeten hoeveel ik met mijne maat mortal kombat 2 gespeeld heb op super nintendo, onvergetelijke momenten!

Had MK2 al bloed op de SNES?
1 ding dat eeuwig in mijn geheugen gegrift staat is de blood code voor MK1 op de Megadrive... A B A C A B B => GET OVER HERE

Is godverdomme bijna 30 jaar geleden. Wie weet welk belangrijk stukske informatie ik ben vergeten om dit te onthouden :thinking:.

Eigenlijk niemand van de "oude generatie" die soms het gevoel krijgt met "wat zit ik hier nu eigenlijk te doen". Gamen blijft toch geassocieerd met "kinderen" en blijkbaar speelt dat toch wel mee in mijn achterhoofd. Anders gezegd, ik heb niet de neiging om op een of andere meeting te delen dat ik "game". Soit, een inzichtje dat ik er even tussendoor bij smijt. :)
Wie gamed er tegenwoordig niet? Gamen is groter en meer sociaal relevant dan ooit. De laatste keer dat ik in een Game Mania kwam zag ik meer vrouwen dan mannen. En geen trolkoppen hé, echt doodnormale moeders en meisjes. Er zijn mensen die hun brood ondertussen verdienen met het streamen ervan. Wie had dat ooit gedacht? Of dat een positief verhaal is ben ik zelf nog niet volledig uit.

Gamen is simpelweg de dominante cultuur van deze tijd. Ondanks dat er veel van de mainstream valt onder simpele "power fantasy" tripjes heb je nu zo'n breed gala aan genres en types dat er voor iedereen en bijna elke situatie wel een game is.

eerste computers waar ik in aanraking ben gekomen was bij de schoolkameraden, ééntje had een schneider XT met ingebouwd 20mb harddisk

1200px-Schneider_Euro_PC.jpg

Wijzelf thuis hadden iets later een 80286 van Atari met Hercules graphics, kostte een godsvermogen volgens mijn pa (meer dan 120.000 oude BEF) omdat mijn oudere zus naar de unif ging. Denk niet dat ze dat ding ooit aangeraakt heeft. Wij daarentegen :D

Veel Beast op gespeeld, wel in het oranje met die hercules graka/monitor

beast.gif

En daarna had mijn maat een 80386 met CGA graphics, 4 fokking kleuren zeg, ni normaal :LOL:

Verder thuis is er dan ooit een 80486 dx2 66mhz met EGA graphics gekomen, en iets later een Pentium met eindelijk VGA en de eerste nude pics.

En daarna moest ik het zelf beginnen betalen :(

Veel dingen die ik me van toen nog herinner, zoals de eerste Windows 95 die ik mocht installeren bij Bruno in de Multirom in Aalst en gamereviews schrijven voor zijn newsletter :love:

Me altijd afgevraagd wat er met die vent gebeurd is.

Had MK2 al bloed op de SNES?
1 ding dat eeuwig in mijn geheugen gegrift staat is de blood code voor MK1 op de Megadrive... A B A C A B B => GET OVER HERE

Is godverdomme bijna 30 jaar geleden. Wie weet welk belangrijk stukske informatie ik ben vergeten om dit te onthouden :thinking:.
Alhoewel de eerste MK een enorme indruk op me heeft gelaten (in de plaatselijke sporthal eerst gezien op de arcadekast en daarna nog op PC gespeeld), vind ik de tweede MK toch veruit de beste. Deels nostalgie, dat klopt, maar ik heb geen enkele MK meer gespeeld dan MK2. MK2 had alles wat de eerste in huis had, maar meer. Wat een zalig game. Wij speelden op PC, dus de andere kon je makkelijk kl*ten door 'beneden en blok' in te houden :D

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan