Ik weet niet of je al (veel) gespaard/geïnvesteerd hebt. Voor het geval dat wel zo is: waarom niet investeren in jezelf en je leven? Ga nog wat vaker op reis, doe exclusieve/luxueuze reizen, ga naar tophotels of restaurants, koop uzelf een mooi kostuum en een dure portefeuille, horologe of een duur kunstwerk? Kortom: verwen jezelf wat.
Je zegt dat je single bent en geen kinderen, waarom moet je alles dan persé investeren om uiteindelijk dood te gaan met veel geld op je rekening? Als je je zaakjes al aardig op het droge hebt zou ik een deel(tje) van dat geld inderdaad verder investeren, maar zeker ook een deel gebruiken om goed te leven. Je leeft maar één keer.
Inderdaad. Ik ga misschien wat off topic, en wil niet als wijsneus klinken, maar ik zou vooral eens investeren in wat meer plezier in het leven.Tenzij je het prima vindt om met je moeder en broer eeuwig te willen blijven wonen, en later te sterven met een pak geld op je bankrekening waar alleen de staat van zal profiteren, lijkt het me misschien toch ook niet zo'n gek idee om in een sport of hobby te investeren.
Of desnoods toch de vastgoed toer opgaan of in cohousing projecten te stappen. Zo leer je ook daar weer mensen kennen.
Genoeg redenen om geld te investeren ook al ben je single. Al is het maar omdat je bv. eenzelfde levensstandaard wil behouden na je pensioen, en de tijd die dan vrijkomt wil invullen met meer reizen waardoor je misschien meer uitgeeft dan vandaag.
We moeten het ook niet invullen voor TS: TS vraagt advies omtrent investeren, niet aan wat hij geld kan uitgeven, of hoe hij mensen kan leren kennen. "Goed leven" is echt voor iedereen anders: voor de ene is dat luxe ervaringen of materialen, voor de ander een uitgebreid sociaal netwerk, en nog een ander is perfect gelukkig met een rustig leventje in gezinsverband. Ik denk dat de grote meerderheid tegen zijn/haar 40ste wel heeft uitgevogeld waar hij/zij gelukkig van wordt. Zeker
@TRUMP, je toon is nogal bemoederend.
En voor er iemand afkomt met het andere extreem, FIRE, misschien haalt TS veel voldoening uit zijn job.
Dat ETF's mij zouden aangeraden worden had ik wel gedacht, ben me daar inderdaad al wat in aan het verdiepen, maar zijn er nog andere zaken die aan te raden zijn? Het enige waar ik liever niet aan begin is vastgoed, maar bvb zo'n groeirekening bij Argenta (waar ik al klant ben), is dat iets of is het rendement daar niet hoog genoeg?
Grondstoffen lijkt me mss ook iets, of kan je daar onrechtstreeks via ETF's in investeren?
Zelf eens grondig nadenken hoe veel geld je onmiddellijk beschikbaar wil hebben en hoeveel cashflow je nodig hebt. Als je bv. regelmatig geld aan de kant zet maar enkele maanden erna terug weer wat afhaalt (voor het betalen van je reizen bv.), kan je dit beter op een gewone spaarrekening plaatsen met hoge basisrente, dat is vaak interessanter dan een groeirekening waarop je vooral een hoge getrouwheidspremie krijgt. Een groeirekening is beter voor geld dat je minstens één jaar kan missen, en je moet het afhalen van geld van zo een rekening goed timen om de getrouwheidspremie te verwerven.
Afhankelijk van je risicoprofiel kan zo'n groeirekening deel uitmaken van je portfolio, vooral als je niet te veel risico wil lopen en een buffer wil hebben om aan te spreken op eerder korte termijn (1-2 jaar). Voor diezelfde tot wat langere termijn (van 1 tot 10 a 15 jaar) kan je investeren in (staats)obligaties, die brengen doorgaans wat meer op dan spaarrekeningen, maar het risico op verlies is erg beperkt. Voor de nog wat langere termijn, en als je er niet van wakker ligt dat je over bv. 10+ jaar evt. minder overhoudt dan vandaag, kan je investeren in bv. ETFs. Gezien de horizon die je vooropstelt in je eerste post, kan je je dus inderdaad daar wat in verdiepen.
Een vaak gebruikte mix is "je leeftijd in obligaties", dus in jouw geval 40% obligaties / 60% ETF/aandelen, zodat je tegen pensioenleeftijd (65-67% obligaties) een vrij verzekerde buffer hebt om je oude dag door te brengen.
Vanaf 40 maar eerder 45, 50 jaar begint ook pensioensparen in tak21 interessant te worden omdat het belastingsvoordeel dan zwaar begint door te wegen en dit resulteert in een netto-opbrengst van 4+%, op voorwaarde dat je een goed contract kan bekomen met lage beheerkost (0% is haalbaar) en lage instapkost (0.5%-1% is haalbaar). Idem langetermijnsparen (iets lager rendement door de 2% taks). Dat rendement ligt momenteel en ook naar de huidige verwachtingen voor de komende tien-twintig jaar boven dat van staatsobligaties, en het is een risicovrije investering. Er zijn hier leden die ervan weg bijven "omdat de overheid en cours de route de spelregels kan wijzigen", maar dat kan eveneens voor andere financiële producten, zie de meerwaardebelasting die wordt ingevoerd (niet op pensioensparen).
Veel vuistregels, aan het einde van de dag: whatever floats your boat.