Waarin investeren/beleggen na afloop hypotheeklening?

Rub1nho

Well-known member
In maart volgend jaar loopt de lening af van het huis dat ik samen met mijn broer en moeder heb gekocht, en ook de meeste verbouwingsprojecten zullen dan achter de rug zijn. Er komt dus wel een mooi deel van mijn loon (extra) vrij, en ik heb eigenlijk geen flauw idee wat ermee aan te vangen, ik ben qua beleggingen en dergelijke echt een leek. Heb hier op het forum al wel wat rondgeneusd en 'k ga er mezelf dan ook wel zelf wat verder in verdiepen, maar 'k had graag gehoord van mensen met ervaring wat de mogelijkheden zijn.

De situatie: ik word er in maart volgend jaar 40, heb dus (deels) een eigen woning, en verdien netto net geen 3.000€ per maand momenteel.
Ik heb nagenoeg geen kosten, en dat mag je echt bijna letterlijk nemen. Ik heb geen auto, geen vrouw/vriendin/kinderen en eigenlijk nagenoeg geen sociaal leven. Het enige waar ik serieus wat geld aan uitgeef zijn reizen, ik schat dat dat me ongeveer 15.000€ per jaar kost.
Na afloop van mijn lening heb ik dus ergens iets van een 1.000-1.500€ per maand beschikbaar om mee te beleggen/inversteren.
Wat zou jullie advies zijn? Geld moet op korte termijn niet beschikbaar zijn (lees: niet in de eerste 10 of misschien zelfs 20 jaar).

Deze vraag is al meermaals aan bod gekomen, vaak zal het advies gegeven worden om gewoon maandelijks in een paar ETF's te storten (met de gekende favorieten als IWDA/S&P als hoofdbrok aangevuld met wat wat specifiekere ETF's). Dat is ook gewoon steengoed advies - je kan bvb. eens kijken naar Saxo Auto Invest dat letterlijk op jouw situatie is geschreven: lage kosten, goed platform, ondersteuning mogelijk via mail/telefoon en als je lid wordt via een ander lid via een anonieme code krijg je 100 € transactietegoed als cadeau.

LT is dat de grootste garantie op een goed rendement, met individuele selecties van aandelen kan je hogere maar ook veel lagere rendementen bekomen. Mikken op de spreekwoordelijke witte mus is ook een optie maar weet dat die kansen gewoon veel lager zijn.

Ik verwijs graag door naar het beurssubforum en specifiek deze topics:

Dat ETF's mij zouden aangeraden worden had ik wel gedacht, ben me daar inderdaad al wat in aan het verdiepen, maar zijn er nog andere zaken die aan te raden zijn? Het enige waar ik liever niet aan begin is vastgoed, maar bvb zo'n groeirekening bij Argenta (waar ik al klant ben), is dat iets of is het rendement daar niet hoog genoeg?
Grondstoffen lijkt me mss ook iets, of kan je daar onrechtstreeks via ETF's in investeren?

Dat ETF's mij zouden aangeraden worden had ik wel gedacht, ben me daar inderdaad al wat in aan het verdiepen, maar zijn er nog andere zaken die aan te raden zijn? Het enige waar ik liever niet aan begin is vastgoed, maar bvb zo'n groeirekening bij Argenta (waar ik al klant ben), is dat iets of is het rendement daar niet hoog genoeg?
Grondstoffen lijkt me mss ook iets, of kan je daar onrechtstreeks via ETF's in investeren?
Zo'n groeirekening geeft 2.6% op jaarbasis. Dat is met een klein beetje meeval genoeg om de indexering op te vangen... in een slecht jaar zelfs niet.
Grondstoffen: kan op verschillende manieren. Je kan bv fysiek goud aankopen, je kan ook een ETF/tracker kopen: zowel "Physical Gold" (bv https://www.justetf.com/en-be/etf-profile.html?isin=IE00B4ND3602) als ETF's die bv een collectie bedrijven bundelen die specifiek actief zijn op de grondstoffenmarkt (zoals bv mijnbedrijven).

Maar in praktijk ben je, zeker als leek, gewoon best af met een brede ETF zoals bv WEBN of IWDA/SWRD en EMIM. Op die manier heb je meteen ook een stukje exposure naar grondstoffen toe want ergens in die bundel aandelen zullen wel bedrijven zitten die actief zijn op de grondstoffen markt.

De belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen is vooral: wat is je beleggingshorizon? En hoe belangrijk is kapitaalsgarantie? Als je horizon 2-5 jaar is en je bent risk-averse dan is die groeirekening van Argenta of een obligatie op korte termijn waarschijnlijk de beste keuze. Als je horizon 20-25 jaar is zoals bij velen hier op de forum dan ga je over die periode naar alle waarschijnlijkheid het best af zijn met een brede ETF.

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen glazen bol. Rendementen uit het verleden geven geen garantie op rendementen voor de toekomst.

In maart volgend jaar loopt de lening af van het huis dat ik samen met mijn broer en moeder heb gekocht, en ook de meeste verbouwingsprojecten zullen dan achter de rug zijn. Er komt dus wel een mooi deel van mijn loon (extra) vrij, en ik heb eigenlijk geen flauw idee wat ermee aan te vangen, ik ben qua beleggingen en dergelijke echt een leek. Heb hier op het forum al wel wat rondgeneusd en 'k ga er mezelf dan ook wel zelf wat verder in verdiepen, maar 'k had graag gehoord van mensen met ervaring wat de mogelijkheden zijn.

De situatie: ik word er in maart volgend jaar 40, heb dus (deels) een eigen woning, en verdien netto net geen 3.000€ per maand momenteel.
Ik heb nagenoeg geen kosten, en dat mag je echt bijna letterlijk nemen. Ik heb geen auto, geen vrouw/vriendin/kinderen en eigenlijk nagenoeg geen sociaal leven. Het enige waar ik serieus wat geld aan uitgeef zijn reizen, ik schat dat dat me ongeveer 15.000€ per jaar kost.
Na afloop van mijn lening heb ik dus ergens iets van een 1.000-1.500€ per maand beschikbaar om mee te beleggen/inversteren.
Wat zou jullie advies zijn? Geld moet op korte termijn niet beschikbaar zijn (lees: niet in de eerste 10 of misschien zelfs 20 jaar).

Ik weet niet of je al (veel) gespaard/geïnvesteerd hebt. Voor het geval dat wel zo is: waarom niet investeren in jezelf en je leven? Ga nog wat vaker op reis, doe exclusieve/luxueuze reizen, ga naar tophotels of restaurants, koop uzelf een mooi kostuum en een dure portefeuille, horologe of een duur kunstwerk? Kortom: verwen jezelf wat.

Je zegt dat je single bent en geen kinderen, waarom moet je alles dan persé investeren om uiteindelijk dood te gaan met veel geld op je rekening? Als je je zaakjes al aardig op het droge hebt zou ik een deel(tje) van dat geld inderdaad verder investeren, maar zeker ook een deel gebruiken om goed te leven. Je leeft maar één keer.

Ik weet niet of je al (veel) gespaard/geïnvesteerd hebt. Voor het geval dat wel zo is: waarom niet investeren in jezelf en je leven? Ga nog wat vaker op reis, doe exclusieve/luxueuze reizen, ga naar tophotels of restaurants, koop uzelf een mooi kostuum en een dure portefeuille, horologe of een duur kunstwerk? Kortom: verwen jezelf wat.

Je zegt dat je single bent en geen kinderen, waarom moet je alles dan persé investeren om uiteindelijk dood te gaan met veel geld op je rekening? Als je je zaakjes al aardig op het droge hebt zou ik een deel(tje) van dat geld inderdaad verder investeren, maar zeker ook een deel gebruiken om goed te leven. Je leeft maar één keer.
Als je kinderen hebt, heb je nalatenschap en is geld en patrimonium iets moois om door te geven wanneer je er niet meer bent. Zonder kinderen is oppotten weinig zinvol, tenzij je iets voorziet in je testament (goed doel of petekind of familie of ...). Mocht ik geen hypotheek meer hebben zou ik het voor een deel wel investeren maar ook een deel gebruiken om er nu van te kunnen genieten. Je leeft maar één keer en vanaf je op de sukkel begint te geraken heb je niet zoveel mogelijkheden meer iets met dat geld te doen.

Een financiële reserve is echter altijd interessant. Op oudere leeftijd ga je toch wat aanpassingen moeten doen aan je huis of begin je op de sukkel te geraken wat ook een hoop geld kost.

Laatst bewerkt:

Inderdaad. Ik ga misschien wat off topic, en wil niet als wijsneus klinken, maar ik zou vooral eens investeren in wat meer plezier in het leven.Tenzij je het prima vindt om met je moeder en broer eeuwig te willen blijven wonen, en later te sterven met een pak geld op je bankrekening waar alleen de staat van zal profiteren, lijkt het me misschien toch ook niet zo'n gek idee om in een sport of hobby te investeren.
Of desnoods toch de vastgoed toer opgaan of in cohousing projecten te stappen. Zo leer je ook daar weer mensen kennen.

Inderdaad. Ik ga misschien wat off topic, en wil niet als wijsneus klinken, maar ik zou vooral eens investeren in wat meer plezier in het leven.Tenzij je het prima vindt om met je moeder en broer eeuwig te willen blijven wonen, en later te sterven met een pak geld op je bankrekening waar alleen de staat van zal profiteren, lijkt het me misschien toch ook niet zo'n gek idee om in een sport of hobby te investeren.
Of desnoods toch de vastgoed toer opgaan of in cohousing projecten te stappen. Zo leer je ook daar weer mensen kennen.
Genoeg redenen om geld te investeren ook al ben je single. Al is het maar omdat je bv. eenzelfde levensstandaard wil behouden na je pensioen, en de tijd die dan vrijkomt wil invullen met meer reizen waardoor je misschien meer uitgeeft dan vandaag.

We moeten het ook niet invullen voor TS: TS vraagt advies omtrent investeren, niet aan wat hij geld kan uitgeven, of hoe hij mensen kan leren kennen. "Goed leven" is echt voor iedereen anders: voor de ene is dat luxe ervaringen of materialen, voor de ander een uitgebreid sociaal netwerk, en nog een ander is perfect gelukkig met een rustig leventje in gezinsverband. Ik denk dat de grote meerderheid tegen zijn/haar 40ste wel heeft uitgevogeld waar hij/zij gelukkig van wordt. Zeker @TRUMP, je toon is nogal bemoederend.

En voor er iemand afkomt met het andere extreem, FIRE, misschien haalt TS veel voldoening uit zijn job.

Zelf eens grondig nadenken hoe veel geld je onmiddellijk beschikbaar wil hebben en hoeveel cashflow je nodig hebt. Als je bv. regelmatig geld aan de kant zet maar enkele maanden erna terug weer wat afhaalt (voor het betalen van je reizen bv.), kan je dit beter op een gewone spaarrekening plaatsen met hoge basisrente, dat is vaak interessanter dan een groeirekening waarop je vooral een hoge getrouwheidspremie krijgt. Een groeirekening is beter voor geld dat je minstens één jaar kan missen, en je moet het afhalen van geld van zo een rekening goed timen om de getrouwheidspremie te verwerven.

Afhankelijk van je risicoprofiel kan zo'n groeirekening deel uitmaken van je portfolio, vooral als je niet te veel risico wil lopen en een buffer wil hebben om aan te spreken op eerder korte termijn (1-2 jaar). Voor diezelfde tot wat langere termijn (van 1 tot 10 a 15 jaar) kan je investeren in (staats)obligaties, die brengen doorgaans wat meer op dan spaarrekeningen, maar het risico op verlies is erg beperkt. Voor de nog wat langere termijn, en als je er niet van wakker ligt dat je over bv. 10+ jaar evt. minder overhoudt dan vandaag, kan je investeren in bv. ETFs. Gezien de horizon die je vooropstelt in je eerste post, kan je je dus inderdaad daar wat in verdiepen.

Een vaak gebruikte mix is "je leeftijd in obligaties", dus in jouw geval 40% obligaties / 60% ETF/aandelen, zodat je tegen pensioenleeftijd (65-67% obligaties) een vrij verzekerde buffer hebt om je oude dag door te brengen.

Vanaf 40 maar eerder 45, 50 jaar begint ook pensioensparen in tak21 interessant te worden omdat het belastingsvoordeel dan zwaar begint door te wegen en dit resulteert in een netto-opbrengst van 4+%, op voorwaarde dat je een goed contract kan bekomen met lage beheerkost (0% is haalbaar) en lage instapkost (0.5%-1% is haalbaar). Idem langetermijnsparen (iets lager rendement door de 2% taks). Dat rendement ligt momenteel en ook naar de huidige verwachtingen voor de komende tien-twintig jaar boven dat van staatsobligaties, en het is een risicovrije investering. Er zijn hier leden die ervan weg bijven "omdat de overheid en cours de route de spelregels kan wijzigen", maar dat kan eveneens voor andere financiële producten, zie de meerwaardebelasting die wordt ingevoerd (niet op pensioensparen).

Veel vuistregels, aan het einde van de dag: whatever floats your boat.

Genoeg redenen om geld te investeren ook al ben je single. Al is het maar omdat je bv. eenzelfde levensstandaard wil behouden na je pensioen, en de tijd die dan vrijkomt wil invullen met meer reizen waardoor je misschien meer uitgeeft dan vandaag.

We moeten het ook niet invullen voor TS: TS vraagt advies omtrent investeren, niet aan wat hij geld kan uitgeven, of hoe hij mensen kan leren kennen. "Goed leven" is echt voor iedereen anders: voor de ene is dat luxe ervaringen of materialen, voor de ander een uitgebreid sociaal netwerk, en nog een ander is perfect gelukkig met een rustig leventje in gezinsverband. Ik denk dat de grote meerderheid tegen zijn/haar 40ste wel heeft uitgevogeld waar hij/zij gelukkig van wordt. Zeker @TRUMP, je toon is nogal bemoederend.

En voor er iemand afkomt met het andere extreem, FIRE, misschien haalt TS veel voldoening uit zijn job.

We mogen de TS toch challengen? Investeren hoeft niet persé in activa te zijn.

OP (en subforum) is vrij duidelijk dat het hier gaat om advies omtrent financiële investeringen. Anders had TS wel in Lifestyle / Relaties gepost?
Je post impliceert (doch vrij zacht) dat TS zichzelf niet voldoende verwent. Voor mij is dat vrij duidelijk off-topic, en ik zou het daarnaast niet appreciëren dat als ik hier iets financieel kom vragen, men over mijn levensstijl vragen begint te stellen.

Ik denk dat veel mensen hier uiten wat ze zouden doen in zijn situatie, maar dat is inderdaad wel naast de kwestie. Dat antwoord is voor iedereen anders. Het is typisch menselijk om voor een ander te bepalen wat je moet doen, ook al is dat goedbedoeld.

No offense maar "investeren in uzelf" is de grootste BS die er bestaat als dat eigenlijk niet meer of niet minder betekent dan "koop wat bling bling".

Iedereen doet wat hij wil met zijn geld maar @Rub1nho geeft zelf al aan dat hij ~€15k/jaar aan reizen uitgeeft wat imo toch al geen bescheiden bedrag is... ik denk dat dat alleen al toch voldoende moet zijn als indicatie dat hij zeker niet zomaar alles oppot en dat hij zijn geld wel degelijk gebruikt. Als OP dan komt vragen hoe hij zijn geld best investeert denk ik niet dat "geef gewoon wat meer uit" goed advies is.

Misschien is de ambitie wel van de komende 10 jaar ruimte te beginnen creëren om minder te kunnen gaan werken of gewoon vroeger te stoppen vanaf een jaar of 50-55? Daarmee wil ik zeker niet zeggen: pot alles op, voor hetzelfde geld val je dood op je 54 en heb je er niks aan gehad. Maar alles opdoen en paycheck-to-paycheck leven "omdat er toch geen kinderen zijn" zoals sommige hier aanhalen is dan ook weer wel het andere uiterste.

Als je als single €3k netto hebt en een afbetaald huis leef je echt comfortabel op €1500-2000/maand. Als je present self een comfortabel leven heeft zie ik geen enkele reden om de rest dan niet te beleggen zodat je future self datzelfde comfortabele leven kan aanhouden...

No offense maar "investeren in uzelf" is de grootste BS die er bestaat als dat eigenlijk niet meer of niet minder betekent dan "koop wat bling bling".

Iedereen doet wat hij wil met zijn geld maar @Rub1nho geeft zelf al aan dat hij ~€15k/jaar aan reizen uitgeeft wat imo toch al geen bescheiden bedrag is... ik denk dat dat alleen al toch voldoende moet zijn als indicatie dat hij zeker niet zomaar alles oppot en dat hij zijn geld wel degelijk gebruikt. Als OP dan komt vragen hoe hij zijn geld best investeert denk ik niet dat "geef gewoon wat meer uit" goed advies is.

Misschien is de ambitie wel van de komende 10 jaar ruimte te beginnen creëren om minder te kunnen gaan werken of gewoon vroeger te stoppen vanaf een jaar of 50-55? Daarmee wil ik zeker niet zeggen: pot alles op, voor hetzelfde geld val je dood op je 54 en heb je er niks aan gehad. Maar alles opdoen en paycheck-to-paycheck leven "omdat er toch geen kinderen zijn" zoals sommige hier aanhalen is dan ook weer wel het andere uiterste.

Als je als single €3k netto hebt en een afbetaald huis leef je echt comfortabel op €1500-2000/maand. Als je present self een comfortabel leven heeft zie ik geen enkele reden om de rest dan niet te beleggen zodat je future self datzelfde comfortabele leven kan aanhouden...

Om dan wat: aan 75 te sterven met 500k-1m op je rekening? Of zoals je zelf zegt vroegtijdig te sterven en uiteindelijk niets aan dat geld gehad te hebben?

Ik heb overigens nergens gesteld alles opleven en paycheck to apycheck leven. In mijn post stond letterlijk dit:

Overigens is in jezelf investeren niet gewoon puur "koop wat blingbling", iedereen maakt dat voor zichzelf uit, het waren voorbeeldjes.

Om dan wat: aan 75 te sterven met 500k-1m op je rekening? Of zoals je zelf zegt vroegtijdig te sterven en uiteindelijk niets aan dat geld gehad te hebben?

Ik heb overigens nergens gesteld alles opleven en paycheck to apycheck leven. In mijn post stond letterlijk dit:

Overigens is in jezelf investeren niet gewoon puur "koop wat blingbling", iedereen maakt dat voor zichzelf uit, het waren voorbeeldjes.
Ik vind dat je de factor 'vrij te besteden tijd' (als in: niet moeten werken) heel erg onderschat. Ik heb zelf een bepaald materieel niveau in mijn leven bereikt dat mijn beste toekomstige investering het kopen van tijd is. Mijn levenskwaliteit zou veel meer vooruit gaan als ik ervoor zou zorgen dat ik in de toekomst niet meer voltijds zou moeten werken tot aan mijn pensioen. En daarvoor heb je nu eenmaal kapitaal nodig in combinatie met een goede beleggingsstrategie.

Ik begrijp de opmerkingen over mijn levensstijl van @TRUMP en @MiniJeffrey best, maar zoals @Valkuil ook zegt, ik ben er bijna 40 en ik heb voor mezelf intussen inderdaad uitgemaakt hoe ik mijn leven wil leiden. Ik heb helemaal niets met dure gadgets of restaurantbezoeken of weet ik veel, ik werk en mijn vrije tijd gaat op aan gamen en eens in de week ga 'k minivoetballen. Da's allemaal prima voor mij, waar een ander geld uitgeeft aan weet ik veel wat gaat mijn geld naar m'n reizen.

Om te antwoorden op de vragen wat 't topic zelf betreft, mijn beleggingshorizon is hoogst waarschijnlijk ook 20-25 jaar, tot aan m'n pensioen.
Ik werk graag en heb veel aan de sociale contacten met de collega's (ik werk al 20 jaar voor hetzelfde bedrijf), dus FIRE is niet aan de orde.
Waar ik vooral naartoe wil werken is het behoud van mijn levensstandaard na mijn pensioen. Kapitaalsgarantie op kortere termijn is dus minder belangrijk.
Zoals @Reverz zegt, met 1500-2000€ kan je heel comfortabel leven als je huis is afbetaald, en mijn vraag is dus wat ik kan doen met een 1000-1200€ per maand om mijn levensstijl op langere termijn te kunnen behouden.

Ik begrijp de opmerkingen over mijn levensstijl van @TRUMP en @MiniJeffrey best, maar zoals @Valkuil ook zegt, ik ben er bijna 40 en ik heb voor mezelf intussen inderdaad uitgemaakt hoe ik mijn leven wil leiden. Ik heb helemaal niets met dure gadgets of restaurantbezoeken of weet ik veel, ik werk en mijn vrije tijd gaat op aan gamen en eens in de week ga 'k minivoetballen. Da's allemaal prima voor mij, waar een ander geld uitgeeft aan weet ik veel wat gaat mijn geld naar m'n reizen.

Om te antwoorden op de vragen wat 't topic zelf betreft, mijn beleggingshorizon is hoogst waarschijnlijk ook 20-25 jaar, tot aan m'n pensioen.
Ik werk graag en heb veel aan de sociale contacten met de collega's (ik werk al 20 jaar voor hetzelfde bedrijf), dus FIRE is niet aan de orde.
Waar ik vooral naartoe wil werken is het behoud van mijn levensstandaard na mijn pensioen. Kapitaalsgarantie op kortere termijn is dus minder belangrijk.
Zoals @Reverz zegt, met 1500-2000€ kan je heel comfortabel leven als je huis is afbetaald, en mijn vraag is dus wat ik kan doen met een 1000-1200€ per maand om mijn levensstijl op langere termijn te kunnen behouden.
Wat ik in jouw geval zou dien is het geld maandelijks in een ETF storten en van zodra je daar een 200K in hebt steken, de helft gebruiken om een appartement te kopen dat je dan verhuurt. Kwestie van wat spreiding te hebben en zeker bent van passieve inkomsten in de toekomst (uiteraard lening aangaan voor het appartement dat je op 10-15j afbetaalt).

Terug
Bovenaan