Waarom anno 2021 nog een immokantoor gebruiken bij verkoop?

Het verbaast mij dat 90% van alle verkopen nog gebeuren met een immokantoor. Het is tegenwoordig heel makkelijk om gewoon uw huis/app online te zetten, en zo afspraken te maken met potentiële kopers. Alles is makkelijk online te vinden over hoe je alles moet doen. Een huis dat zijn prijs waard is verkoopt ook zichzelf.

In zee gaan met een immokantoor, daar hangen ook risico's aan vast:
- Het immokantoor kan incompetent zijn, en in dit geval kan je contract verbreken (weliswaar aan een tarief van 75% van het commissieloon)
- Het immokantoor kan uw eigendom serieus overschatten (omdat zij een grotere commissie willen), zodat het langer leeg blijft staan
- Immokantoren schieten als paddestoelen uit de grond (omdat in immo geld te rapen valt), met de nodige amateurs die natuurlijk zich voordoen als professionals. Terwijl ze dat niet zijn.
- Je draagt bij aan de alsmaar hogere vastgoedprijzen, want vastgoedmakelaars zijn ook deels verantwoordelijk voor de huidige hoge prijzen

Zijn immokantoren gewoon onnodige parasieten/tussenpersonen zoals de bancaire sector/notarissen die hun tentakels zodanig stevig in de maatschappij verankerd hebben zodat ze nog maar moeilijk te verwijderen zijn? Discuss.

Ten eerste is dit eigenlijk een non-discussie want immo-makelaars zijn onderhevig aan de vrije markt. Niemand is verplicht om er eentje te nemen dus waar gaat deze discussie dan over? De ene groep zal volledig ontzorgd willen worden en dat geld er voor over hebben, de ander neemt die taak liever zelf op zich. Punt. Wat valt daar nu over te discussiëren?

Ten andere klopt niet alles wat je zegt:
- Een makelaar is ook gebaat door een goede schatting. Te hoog schatten drijft zijn commissie misschien een klein beetje omhoog maar in verhouding tot de extra tijd, moeite en middelen die hij er zal moeten insteken om te verkopen weegt dit totaal niet op.
- Incompetent en "schieten als paddenstoelen uit de grond" -> je moet erkend makelaar zijn dus minstens een bachelor hebben. Is er incompetentie op de markt? Wijs dan naar de onderwijsinstellingen.
- Waarom zijn makelaars verantwoordelijk voor de huidige hoge prijzen?

Het verbaast mij dat 90% van alle verkopen nog gebeuren met een immokantoor. Het is tegenwoordig heel makkelijk om gewoon uw huis/app online te zetten, en zo afspraken te maken met potentiële kopers. Alles is makkelijk online te vinden over hoe je alles moet doen. Een huis dat zijn prijs waard is verkoopt ook zichzelf.

In zee gaan met een immokantoor, daar hangen ook risico's aan vast:
- Het immokantoor kan incompetent zijn, en in dit geval kan je contract verbreken (weliswaar aan een tarief van 75% van het commissieloon)
- Het immokantoor kan uw eigendom serieus overschatten (omdat zij een grotere commissie willen), zodat het langer leeg blijft staan
- Immokantoren schieten als paddestoelen uit de grond (omdat in immo geld te rapen valt), met de nodige amateurs die natuurlijk zich voordoen als professionals. Terwijl ze dat niet zijn.
- Je draagt bij aan de alsmaar hogere vastgoedprijzen, want vastgoedmakelaars zijn ook deels verantwoordelijk voor de huidige hoge prijzen

Zijn immokantoren gewoon onnodige parasieten/tussenpersonen zoals de bancaire sector/notarissen die hun tentakels zodanig stevig in de maatschappij verankerd hebben zodat ze nog maar moeilijk te verwijderen zijn? Discuss.
het enige issue dat ik daarmee heb is dat ze op een percent werken. Maar ik vraag me oprecht af welk meerwerk ze doen voor een huis van 400k vs een huis van 200K => beiden gaan tegenwoordig even snel weg

Indien je pand goed in de markt ligt en je zelf een beetje weet van aanpakken, dan zou ik inderdaad ook geen beroep doen op een makelaar. Standaard e-mail opmaken, waarin je alle informatie opneemt (met in bijlage alle attesten e.d.) + één kijkweekend organiseren. In de markt van vandaag ben je dan hoogstwaarschijnlijk je pand kwijt, zonder dat je een aantal 1000'en euro aan commissies kwijt bent.

Voor wie zich daar allemaal niet mee bezig wil houden (of nog anders: bij een onverdeeldheid) vormt een makelaar natuurlijk we een oplossing.

Na een tijdje op zoek te zijn naar een woning, is de beroepsgroep toch serieus in mijn achting gedaald. Er zullen ongetwijfeld bekwame mensen tussen zitten, maar die ben ik helaas nog niet tegengekomen (ook aan verkoperszijde). Enorm incompetent (en dat is nog een compliment voor sommigen) en vaak arrogant. Om dan nog te zwijgen van de (illegale) opbiedingen die sommige pipo's organiseren (wat natuurlijk ook te wijten is aan de geschifte vastgoedmarkt op vandaag).

Ik kan me inbeelden dat er goeie redenen zijn om dat te outsourcen naar een immokantoor. Het huidige huis waar we wonen, zouden we waarschijnlijk zonder immo verkopen. We zijn er altijd, kennen de prijzen en de rondleiding is niet veel moeite. Maar niet iedereen kan of wil zich ermee bezig houden. Wat als je een huis erft dat half vervallen is in een dorp op 100km? Is niet echt realistisch om je daarmee bezig te houden als je zelf druk bezig bent.

Ik verhuur omwille van historische redenen vb een appartement op 100km van waar ik woon. De tijd en kost om te verhuren/nieuwe huurders te zoeken is niet te onderschatten. Ik werk overdag, dus veel afspraken moet ik naar s avonds verhuizen of uitstellen en dan veel no shows omdat ze indertussen al iets anders gevonden hebben.

En om een kat een kat te noemen, er zijn veel zeveraars en margis die opdagen waar je dan een half uur mag mee rondlopen en waar je toch nooit aan wil verhuren. Na 3-4 keer een trip te doen zonder resultaat, klinkt 500 euro dokken aanlokkelijk. En immo gaat veel schaamtelozer filtering doen van de mensen...

De prijzen bepalen de immos niet he, het is nog altijd de koper die bepaalt. We hadden hier een stuk grond laten schatten door immo. 250k zei die pipo. Als koper weet je wel "hahaha". Nadien laten schatten door landmeter en notaris en die zeiden beide ~175k. Voor een stuk grond heeft een immo natuurlijk wel heel weinig werk.

Volledig akkoord wel dat er heel wat pipo mannetjes rondlopen :wallbash:

het enige issue dat ik daarmee heb is dat ze op een percent werken. Maar ik vraag me oprecht af welk meerwerk ze doen voor een huis van 400k vs een huis van 200K => beiden gaan tegenwoordig even snel weg
Tjah, dat is overal he. Welk extra werk heeft een verkoper van een Audi A6 lease bak vs Audi A4? Niks he, het past in het budget of niet, verkoop done. En op einde rit, vast % commissie .

Tjah, dat is overal he. Welk extra werk heeft een verkoper van een Audi A6 lease bak vs Audi A4? Niks he, het past in het budget of niet, verkoop done. En op einde rit, vast % commissie .
je hebt gelijk,

daarom ben ik meer fan van gewoon een vast tarief af te spreken (i.e. de immo denkt 5 dagen in totaal bezig te zijn,dat is de prijs, is hij er dan 2 dagen mee bezig, dan heeft hij nog veel winst).

Maar dat is zeldzaam in dat wereldje, dus daarom gaan we ook eerst proberen om ons huis zelf te verkopen (10K voor een paar dagen/uren werk is veel geld imho)

Kennis van me heeft zijn eigen immokantoor, zo heeft hij ooit eens wat industriegrond verkocht gekregen aan een zeer hoge commissie. De grond had eerst bij andere makelaars gezeten die die veel te hoog geprijsd hadden waardoor de grond 'verbrand' is geraakt. Hij wist dat natuurlijk en de eigenaar voor een voldongen feit geplaatst: ik wil het in mijn portefeuille opnemen maar aan deze commissie'. Hij had al een koper op het oog en binnen de week of zo was de koop rond.
Is hij dan een 'pipo' omdat die eigenaar eerst veel te veel geld wilt en zijn grond 'verbrandt'?

De verhalen die ik soms hoor van hem van andere makelaars zijn toch veel erger. Ene die zijn licentie al eens is kwijt geraakt omdat hij de mensen steeds hoger schat om het toch maar in zijn portefeuille te kunnen hebben, dan aggresieve verkoopstactieken toepast bij de kopers om dan de verkopers weer onder druk zet om dan toch aan een lagere prijs te verkopen.

Ik heb mijn huis verkocht met een immo, omdat het een specifiek gebouw is (met handelspand) en er veel bezoeken nodig waren. Dat is uiteindelijk ook zo gebleken. Mijn vriendin en ik hebben beide full time job en met veel plezier heb ik al die bezoeken en paperassen uitbesteed.

Mocht het nu een huis geweest zijn dat zichzelf verkocht, en je plant één of twee bezoekdagen in tijdens het weekend, dan zou ik nooit met een makelaar werken.

Maar ik vraag me oprecht af welk meerwerk ze doen voor een huis van 400k vs een huis van 200K => beiden gaan tegenwoordig even snel weg
Ik zie er hier in de buurt al reclame maken voor lage percentage... Juist omdat de prijzen inderdaad beetje de pan uitswingen er meer concurrentie komt.

Ik heb al 2 huizen zelf verkocht *fier

No way dat ik iemand 3% geef om zoiets te doen. Ik ken mijn huis zeer goed en vertel (alleen) de positieve zaken.

uw pand op Immoweb zetten kan iedereen

Dat van mij stond eerst te koop via een immo. Die mannen doen wel hun werk, maar op zich is wat ze doen niet echt moeilijk om zelf te doen. Toen het na 6mnd nog niet verkocht was, heb ik het uit de hand kunnen verkopen. Scheelde toch een aantal duizenden euro's, en mss een uurtje extra werk om de papieren zelf te doen. Goed verdiend imo.

Immo makelaars zijn vaak wolven, zelf als je verkoopt en er uitdrukkelijk bijzet dat je geen immo wenst, proberen ze je toch te benaderen. Het zijn vaak van die gladde mannetjes of vrouwtjes. Bevriend koppel had onlangs een makelaar die zich voordeed als koper en nadien na het bezoek doodleuk zijn kaartje afgaf.

Immo makelaars zijn vaak wolven, zelf als je verkoopt en er uitdrukkelijk bijzet dat je geen immo wenst, proberen ze je toch te benaderen. Het zijn vaak van die gladde mannetjes of vrouwtjes. Bevriend koppel had onlangs een makelaar die zich voordeed als koper en nadien na het bezoek doodleuk zijn kaartje afgaf.
Dat kaartje belandt bij mij recta linea in de vuilbak.

Dog eat dog-wereld zeker?
Moeten ze ook niet vaak x-aantal panden binnenhalen per week of maand? Als ze daaraan niet voldoen, vliegen ze buiten.

Ik heb al 2x een huis gekocht via makelaar, in plaats van de prijs opdrijven hebben ze telkens met succes mijn lager bod verdedigd.
Twee keer 10% onder vraagprijs, snellere verkoop is immers sneller commissie op alweer 90%.

Ik vermoed dat een wereld zonder makelaars net de prijs zou opdrijven.

Na 32 huisbezoeken vooraleer mijn huidige woning te kopen, loop ik absoluut niet wild van vastgoed makelaars.
Huis uiteindelijk aangekocht zonder makelaar. Moest ik het verkopen, zal dat ook zonder zijn.

Wat me vooral opviel is dat er enorm veel onbekwame mensen rondlopen in die sector.

'Hier is dan de keuken, met veel lichtinval'. Dat zie ik ook, weet je. Maar wanneer er technische vragen gesteld worden kon men daar meestal niet op antwoorden, dat moest men opzoeken of gaan zoeken in de papieren. Of erger: liegen over bepaalde zaken om u over de streep te trekken.

Zo kon ik in het ene huis zeker een muur ingooien, wat geen waar bleek te zijn. In het andere huis was het geen enkel probleem om een carport te zetten, terwijl uit eigen onderzoek bleek dat die te dicht bij de buren zou komen en niet toegelaten was.

Vrienden van ons hadden telefoon gekregen (toen ze hun huis wouden verkopen) van een immo kantoor. Zij hadden gezegd dat ze nog niet wisten met welk immo kantoor ze in zee zouden gaan, maar ze het wel wouden overwegen. Uiteindelijk kozen ze een ander kantoor. De baas van het kantoor die hen opgebeld had heeft op zijn beurt die mensen gaan afdreigen aan hun voordeur. Nu, die kerel is bekend in heel Kortrijk voor zijn gangsterpraktijken.

Neen, ik ben er niet aan. Als het om zoveel geld gaat doe ik het liever zelf. Ik vertrouw die makelaars voor geen haar.

Bij het laatste huis had ik ook wel zoiets.

"het dak is perfect in orde, nog zeker geen schade aan" => kijkt de eerste de beste balk en ziet de gaten van de houtworm en kevers zitten. Die werd ook ineens blozend rood toen ik het opmerkte dat er toch wel wat meer aan schort dan em dacht.

Vrienden van ons hadden telefoon gekregen (toen ze hun huis wouden verkopen) van een immo kantoor. Zij hadden gezegd dat ze nog niet wisten met welk immo kantoor ze in zee zouden gaan, maar ze het wel wouden overwegen. Uiteindelijk kozen ze een ander kantoor. De baas van het kantoor die hen opgebeld had heeft op zijn beurt die mensen gaan afdreigen aan hun voordeur. Nu, die kerel is bekend in heel Kortrijk voor zijn gangsterpraktijken.
Toevallig niet Immost*d? Klinkt wel als iets dat die zou uitspoken

Neen, ik ben er niet aan. Als het om zoveel geld gaat doe ik het liever zelf. Ik vertrouw die makelaars voor geen haar.
Hier net hetzelfde gedacht. We hadden er toevallig gisteren nog over (samen met mijn vader) over ons makelaars ervaring.
Kunnen er boeken over schrijven.

Het verbaasd mij ook dat je gewoon geen bekwaam volk ervoor vind en zeker voor de prijzen dat ze dan nog vragen.
Voor ons was het dan ook vrij duidelijk dat we de woning zelf verkopen, omdat je dan tenminste weet dat alles in orde is.
Bij aankoop durf ik geen enkel woord te geloven wat ze zeggen, want ze zijn gewoon steeds fout.

Laatst bewerkt:
We zijn momenteel regelmatig huisbezoeken aan het doen.
1.
"Dit raam aan de voorzijde is recent vernieuwd."
"Geverfd bedoel je?"
"Neenee, volledig nieuw."
(Raam was duidelijk 40j oud, en de randen waren amateuristisch geverfd, met uitlopers op het raam en over de kit)

2.
Instapklare woning.
(Buitenmuur op het verdiep was in hout, had waterschade opgelopen en je kon er gewoon doorkijken naar buiten. Dak was bijna volledig rot, regende binnen.). Schimmel op de muren. Alle ramen en deuren moesten vervangen worden. Uiteindelijk verkocht voor 400+k op biddit.

3.
"Volgens mij is sijpelt daar water binnen. (al wijzend naar een grote vochtplek onder een plat dak waar waterdruppels ophingen)
"Ja dat is van lang geleden. Dat is intussen gemaakt. Moet alleen nog een laagske verf krijgen"

4.
"Last van vocht?"
"neenee, kurkdroog."
(In een ruimte onder het grondniveau dat als enige ruimte in de woning van 40j oud héééél recent geverfd was. Ontvochter stond in de hoek en het rook er naar schimmel.)

5.
"Vochtige kelder?"
"Neenee"
"Wat doet die ontvochtmachine daar dan?"

6.
"Ja dit is instapklaar hé meneer"
(woning van 1940 waarvan ik aan het twijfelen was om het volledig te slopen of te strippen)

7.
"Dat stuk is volledig nieuw aangebouwd"
"Wanneer?"
"Dit jaar nog"
"Gerenoveerd?"
"neenee, volledig nieuwe aanbouw."
"Waarom ziet dat plat dak er zo slecht uit?" (was duidelijk te zien dat het plat dak al zeker 20j oud was)

Waar ze wel goed in zijn is kaarskes aansteken, de verwarming opzetten, een geurtje spuiten en alle lampen aandoen.

Terug
Bovenaan