Wagen als zelfstandige: Elektrisch, PHEV of geen van beiden?

Tijdloos

Active member
Na een tijd als zelfstandige in bijberoep ga ik volledig zelfstandig beginnen.
Mijn bedrijfswagen van mijn werkgever valt dus ook weg. Dit is momenteel een Peugeot 308 SW.

Aangezien levertijden belachelijk hoog zijn, was ik voornamelijk aan het kijken naar jong-tweedehands.
In mijn lijstje stonden dingen zoals een Volvo XC40 (bedrijfswagen bij vorige werkgever), Audi A5, Audi A3, ... All over the place dus.
Vandaag ondervonden dat de A3 niet ruim genoeg voor me is. Dus zijn we bij de A5 en XC40 overgebleven. Mijn gevoel zegt eerder A5, maar hier is natuurlijk geen hybride versie in. Een XC40 zou +- €48.000 inc btw zijn, een A5 ongeveer zelfde km's en jaar +-€42.000 inc. btw.

De Audi zou ik natuurlijk niet evenveel kunnen inbrengen als de Volvo, wat uiteindelijk ook een meerkost is.

Zijn er hier mensen die specifieke ervaring hebben met deze auto's? Voorstellen voor andere wagens?

TL;DR: Ik twijfel over wagens en als de fiscale voordelen het waard zijn naar gelang het prijsverschil

Nu geen pure benzine of diesel meer nemen. Fiscaal gewoon onzinnig geworden.

PHEV kan nog. Elektrisch geeft het minste risico.

Edit: hierover moet je eigenlijk ook echt met je boekhouder praten.

Ik heb mij eens aan een berekening gewaagd en de diesel was merkwaardig genoeg nog altijd sterk in het voordeel. In mijn geval ging het over een nearly new mercedes C300de en een gewone C180d. Het gigantische prijsverschil haal je er niet uit met hogere aftrek en VAA (270 t.o.v 140 ongeveer per maand). Verschil is dan wel dat je met dik 300 pk kan scheuren …

Ga je voor een hybride benzine dan komt er nog eens bij dat die een pak meer naft slurpen als je veel kilometers doet zoals in mijn geval.

Ik heb mij eens aan een berekening gewaagd en de diesel was merkwaardig genoeg nog altijd sterk in het voordeel. In mijn geval ging het over een nearly new mercedes C300de en een gewone C180d. Het gigantische prijsverschil haal je er niet uit met hogere aftrek en VAA (270 t.o.v 140 ongeveer per maand). Verschil is dan wel dat je met dik 300 pk kan scheuren …

Ga je voor een hybride benzine dan komt er nog eens bij dat die een pak meer naft slurpen als je veel kilometers doet zoals in mijn geval.
En als je restwaarde meetelt? :)

Als je de leasemaatschappijen mag geloven, schrijft een EV veel harder af. Dus zou dat nog meer in het voordeel van een ICE zijn.
Maar volgens de Europese Federatie voor Transport en Milieu zouden er geen significante verschillen zijn (daarvoor tikken ze de leasemaatschappijen op de vingers, dat ze de prijzen te duur maken door te lage restwaarden in te calculeren).

Zonder daarvoor de hele berekening voor te moeten doen, denk je dat dit ook zou gelden voor diesleauto's met hoge VAA? Mocht ik zelfstandige worden, zouden de 2 eerste auto's waar ik naar kijk een Range Rover Sport of andere SUV's in dezelfde klasse zijn. Met de nodige afschrijving natuurlijk, minstens 5j oud ofzo. Maar die auto's hebben natuurlijk een ontieglijk hoge VAA waarde die na 5j niet meer zakken :(

Zonder daarvoor de hele berekening voor te moeten doen, denk je dat dit ook zou gelden voor diesleauto's met hoge VAA? Mocht ik zelfstandige worden, zouden de 2 eerste auto's waar ik naar kijk een Range Rover Sport of andere SUV's in dezelfde klasse zijn. Met de nodige afschrijving natuurlijk, minstens 5j oud ofzo. Maar die auto's hebben natuurlijk een ontieglijk hoge VAA waarde die na 5j niet meer zakken :(
Voor de Porsche heb ik het overwogen, redelijke kleine motor, redelijke oke CO2, ...
Maar VAA kwam op 1000€ per maand, puur door catalogusprijs.

Een wagen is altijd een verliespost. Ook als die 100% aftrekbaar is. Als ik mijn Tesla nu verkoop ben ik 20.000eur verloren op 12 maanden tijd.

Ok, Tesla heeft de prijzen zelf verlaagd, maar ik hoop dat je mijn punt snapt. Een tweedehands VW Golf is volgens mij als starter ook nog altijd een goede optie 👍

Restwaarde van een diesel van een deftig merk is nog altijd netjes hoor. De mijne isvan 2019 en heb ik 27k betaald. 1 van 2015 met een kleine 200k km kost nog steeds meer dan de helft, 3-4k euro waardeverlies per jaar. In reële waarde gaat dat voor die hybride niet beter zijn... . Ik wil ook nog altijd zien hoe lang die batterij van een hybride meegaat, je moet onderhoud/herstellingen aan de verbrandingsmotor doen en ook nog eens het elektrisch systeem. Iedereen spreekt maar over de fiscaliteit, maar over de rest wordt gezwegen.

Een Golfke blijft volgens mij ook nog altijd 1 van de beste opties als je niet veel om een auto geeft.

@Nineshot: VAA kan je makkelijk online simuleren en stijgt heel hard progressief vanaf cataloguswaarde >50k euro

Restwaarde van een diesel van een deftig merk is nog altijd netjes hoor. De mijne is van 2019 en heb ik 27k betaald. 1 van 2015 met een kleine 200k km kost nog steeds meer dan de helft, 3-4k euro waardeverlies per jaar.

Probleem is wel dat je alweer over een situatie van 4 jaar geleden spreekt. Op vandaag een diesel verkopen is nog geen al te groot probleem, want je kan er nog overal mee terecht, in en door. Nu een diesel kopen betekent echter ook dat je ergens in 2027-2028 of iets dergelijks zal verkopen, en je kan je afvragen of je hem dan nog aan een mooie restwaarde kwijt zal kunnen - we komen dan bvb weer heel wat dichter bij een situatie waarin je met diesels geen toegang meer zal hebben tot de LEZ's in België.

@Nineshot: VAA kan je makkelijk online simuleren en stijgt heel hard progressief vanaf cataloguswaarde >50k euro

Raar gezegd, dit. Er is geen cataloguswaarde vanaf dewelke het VAA harder stijgt. VAA schaalt 100% lineair met de cataloguswaarde van zodra je boven het minimum VAA uitkomt.

Een Golf 1.0 TSI heeft een CO2 uitstoot van 126 gram, voor de instapper met catalogusprijs van 30K is je VAA 212.14/maand. Hang je er wat opties aan zodat de catalogusprijs op 35K uitkomt, dan bedraagt je VAA 212.14/30*35 = 247,5 euro.

Punt is dat je inderdaad niet weet wat de evolutie zal zijn tegen binnen 4-5j. Kans bestaat ook dat waterstof nog sterk opkomt en je tegen dan ook voor een betaalbare prijs een energieneutrale langeafstandsauto hebt. Daar sta je dan ook met je hybride. Maar ja, niemand heeft een glazen bol, alleen de overheid weet hoe ze de economie laat blijven draaien door altijd van gedacht te wisselen 😉.

Een formule met percentages maakt dat je in reële waarde progressief gaat stijgen, niks raar aan. Vanaf boven de 50k moet je ongeveer meer als 300 euro per maand ophoesten en dat vinden de meeste mensen niet zo aangenaam meer. Maakt nog eens dat de auto’s dan ook een stuk zwaarder worden met bijgevolg een hogere CO2, zeker voor een SUV

Bmw is ook begonnen met waterstof wagens. Ze hebben nu een x5 versie voor 300k, waarvan er 10 te koop zijn in België

Om maar te zeggen dat dat nog lang zal duren.

Bmw is ook begonnen met waterstof wagens. Ze hebben nu een x5 versie voor 300k, waarvan er 10 te koop zijn in België

Om maar te zeggen dat dat nog lang zal duren.
En wat heb je dan, een auto waar je elke week mee moet gaan tanken ipv gwn thuis in te steken.
Waterstof gaat niet doorbreken tenzij als range extender voor een EV. Je hebt de nadelen van een EV, maar niet de voordelen. Het enige voordeel is dat je 1x per jaar eens niet een half uur moet wachten.

Een formule met percentages maakt dat je in reële waarde progressief gaat stijgen, niks raar aan. Vanaf boven de 50k moet je ongeveer meer als 300 euro per maand ophoesten en dat vinden de meeste mensen niet zo aangenaam meer. Maakt nog eens dat de auto’s dan ook een stuk zwaarder worden met bijgevolg een hogere CO2, zeker voor een SUV

Je gebruikt of begrijpt "progressief" niet correct. Ons systeem van personenbelasting is progressief, dat betekent dat naarmate je meer verdient, je procentueel meer belast gaat worden, en het dus niet lineair stijgt.

Het VAA werkt lineair in functie van catalogusprijs. Er is geen "vanaf" punt waar het "heel hard" progressief duurder wordt.
Dat er mentale drempels zijn die vasthangen aan bepaalde bedragen, dat zal dan wel weer, maar dat maakt het niet "progressief heel hard duurder vanaf 50K".

Is VAA eigenlijk op je loon als zaakvoerder, of houden ze ook met andere inkomsten rekening?
Bv je looninkomsten zitten in de laagste belastingsschijf, dus weinig VAA. Maar als je zou kijken naar de totale inkomsten, kom je in de hoogste belastingsschijf terecht. Blijft die VAA dan op de laagste belastingsschijf berekend, of wordt dat herzien naar de hoogste?

VAA is niet op een loon, het wordt niet herzien: alles in de personenbelasting wordt op het einde samen gegooid, dus het zal aan de hoogste schijf zijn ja.

Je gebruikt of begrijpt "progressief" niet correct. Ons systeem van personenbelasting is progressief, dat betekent dat naarmate je meer verdient, je procentueel meer belast gaat worden, en het dus niet lineair stijgt.

Het VAA werkt lineair in functie van catalogusprijs. Er is geen "vanaf" punt waar het "heel hard" progressief duurder wordt.
Dat er mentale drempels zijn die vasthangen aan bepaalde bedragen, dat zal dan wel weer, maar dat maakt het niet "progressief heel hard duurder vanaf 50K".
Ik denk dat jij het verkeerd linkt met ons belastingssysteem, progressief is ook gewoon een synoniem voor toenemend. Voor de rest heb je 100% gelijk 👍

4 jaar gereden met 2 A5's, best een positieve ervaring.

Maar VAA gewijs een dure zaak, zelfs aan 42 K€ zit je bijna aan €400 VAA wat de komende jaren gemakkelijk tot €500 kan stijgen en de aftrekbaarheid is natuurlijk een stuk minder dan PHEV of EV.

Je zal het hele plaatje eens (best met je boekhouder) doorrekenen voor een ICE, PHEV, EV en zien wat er financieel duidelijk goedkoper of duurder uitkomt qua totaal kostenplaatje.

Ik denk dat jij het verkeerd linkt met ons belastingssysteem, progressief is ook gewoon een synoniem voor toenemend. Voor de rest heb je 100% gelijk 👍
Als je het hebt over "progressief stijgen" is de definitie letterlijk dat het meer stijgt naarmate het hoger wordt. Het is geen ramp dat je even fout was, moet je daar nu echt over discussieren?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan