Ik ben van niet veel zaken +90% zeker, maar dat de waterstof auto niet gaat doorbreken toch wel.Kans bestaat ook dat waterstof nog sterk opkomt en je tegen dan ook voor een betaalbare prijs een energieneutrale langeafstandsauto hebt.
Betaalbare prijs?
Een Toyota Mirai kost bijna 70.000€. Auto is 5m lang, kan je met amper 4 personen in, heeft koffer van 321l en 134kW.
Tesla Model 3 kost bijna 50.000€. Ruim genoeg voor 5, koffer van +500l, 239kW en is lichter.
Dan kan men wat zeuren over minimalistisch interieur of afwerkingskwaliteit, maar 20.000€ prijsverschil?
En de Mirai is gebaseerd op een Lexus LS van 105.000€, waarbij men de in massa geproduceerde verbrandingsmotor heeft vervangen door een brandstofcel gemaakt in kleine oplagen (21.500 in 2022). No way dat Toyota niet dik toelegt op ieder geproduceerde Mirai. Dus dat betaalbare zie ik nog niet gebeuren.
Daarnaast is de waterstoftank slechts goedgekeurd voor max. 10 jaar. Ik ben dus sterk benieuwd wat Toyota gaat doen met die oude waterstofauto's over enkele jaren.
En energieneutraal?
1% van waterstof wordt op dit moment klimaatneutraal gemaakt. Dat gaat zeker niet drastisch stijgen de komende 10-15 jaar.
Dus je kan eigenlijk gewoon beter op aardgas rijden, want daar komt 99% van de waterstof vandaan.
Onder druk van oliebedrijven worden er gigantische subsidies gegeven aan waterstof projecten, maar voor auto's is de window of opportunity al lang voorbij. Waterstof zal wel zeker een plaats hebben voor de zware industrie. IJzererts smelten lukt niet echt op een elektrisch vuurtje.
Ik zou eens kijken naar een jonge tweedehandse Tesla Model Y als je EV wil, of jonge tweedehandse benzine of diesel.Aangezien levertijden belachelijk hoog zijn, was ik voornamelijk aan het kijken naar jong-tweedehands.
In mijn lijstje stonden dingen zoals een Volvo XC40 (bedrijfswagen bij vorige werkgever), Audi A5, Audi A3, ... All over the place dus.
Vandaag ondervonden dat de A3 niet ruim genoeg voor me is. Dus zijn we bij de A5 en XC40 overgebleven. Mijn gevoel zegt eerder A5, maar hier is natuurlijk geen hybride versie in. Een XC40 zou +- €48.000 inc btw zijn, een A5 ongeveer zelfde km's en jaar +-€42.000 inc. btw.
)