Wagen als zelfstandige: Elektrisch, PHEV of geen van beiden?

Kans bestaat ook dat waterstof nog sterk opkomt en je tegen dan ook voor een betaalbare prijs een energieneutrale langeafstandsauto hebt.
Ik ben van niet veel zaken +90% zeker, maar dat de waterstof auto niet gaat doorbreken toch wel.

Betaalbare prijs?
Een Toyota Mirai kost bijna 70.000€. Auto is 5m lang, kan je met amper 4 personen in, heeft koffer van 321l en 134kW.
Tesla Model 3 kost bijna 50.000€. Ruim genoeg voor 5, koffer van +500l, 239kW en is lichter.
Dan kan men wat zeuren over minimalistisch interieur of afwerkingskwaliteit, maar 20.000€ prijsverschil?
En de Mirai is gebaseerd op een Lexus LS van 105.000€, waarbij men de in massa geproduceerde verbrandingsmotor heeft vervangen door een brandstofcel gemaakt in kleine oplagen (21.500 in 2022). No way dat Toyota niet dik toelegt op ieder geproduceerde Mirai. Dus dat betaalbare zie ik nog niet gebeuren.

Daarnaast is de waterstoftank slechts goedgekeurd voor max. 10 jaar. Ik ben dus sterk benieuwd wat Toyota gaat doen met die oude waterstofauto's over enkele jaren.

En energieneutraal?
1% van waterstof wordt op dit moment klimaatneutraal gemaakt. Dat gaat zeker niet drastisch stijgen de komende 10-15 jaar.
Dus je kan eigenlijk gewoon beter op aardgas rijden, want daar komt 99% van de waterstof vandaan.

Onder druk van oliebedrijven worden er gigantische subsidies gegeven aan waterstof projecten, maar voor auto's is de window of opportunity al lang voorbij. Waterstof zal wel zeker een plaats hebben voor de zware industrie. IJzererts smelten lukt niet echt op een elektrisch vuurtje.

Aangezien levertijden belachelijk hoog zijn, was ik voornamelijk aan het kijken naar jong-tweedehands.
In mijn lijstje stonden dingen zoals een Volvo XC40 (bedrijfswagen bij vorige werkgever), Audi A5, Audi A3, ... All over the place dus.
Vandaag ondervonden dat de A3 niet ruim genoeg voor me is. Dus zijn we bij de A5 en XC40 overgebleven. Mijn gevoel zegt eerder A5, maar hier is natuurlijk geen hybride versie in. Een XC40 zou +- €48.000 inc btw zijn, een A5 ongeveer zelfde km's en jaar +-€42.000 inc. btw.
Ik zou eens kijken naar een jonge tweedehandse Tesla Model Y als je EV wil, of jonge tweedehandse benzine of diesel.

Waterstof in personenwagens mag je inderdaad verticaal klasseren, daar is geen use case noch business case noch ecologische case voor. Als er goedkope groene waterstof is ... wordt die eerst opgekocht door de chemische industrie om er kunstmest van te maken, vervolgens door de staalindustrie om er proceswarmte mee te maken, vervolgens door de scheepvaart om erop te varen, ... .

NM-Waterstofladder-900x1024.jpg

Pas wanneer quasi de hele wereldeconomie geëlektrificeerd is én er gigantische overschotten aan hernieuwbare of nucleaire energie zouden zijn (> het jaar 2040), kan er overwogen worden om te gaan autorijden op waterstof om zo grondstoffen voor batterijen uit te sparen. Mensen zullen daar echter tegen protesteren, want gegeven de alomtegenwoordigheid van elektrische laadinfrastructuur, zal je mensen moeilijk kunnen overtuigen van de "vooruitgang" van regelmatige bezoeken aan een waterstoftankstation, zeker als daartegen de gemiddelde elektrische auto een bereik van 800 km heeft.

Niemand is geïnteresseerd in waterstofauto's, behalve zij die waterstof willen verkopen, dwz de petrochemische industrie.

Ik zou eens kijken naar een jonge tweedehandse Tesla Model Y als je EV wil, of jonge tweedehandse benzine of diesel.
Jongtweedehands elektrisch tout court. Ondertussen kan je ook BMW iX3's aan ong. 65K - 70K te pakken krijgen en niet enkel de pre-LCI zoals in mijn geval afgelopen zomer. Nu zijn er nog meer LCI's met een redelijk aantal full option:

Jongtweedehands elektrisch tout court. Ondertussen kan je ook BMW iX3's aan ong. 65K - 70K te pakken krijgen en niet enkel de pre-LCI zoals in mijn geval afgelopen zomer. Nu zijn ze bijna allemaal LCI met een redelijk aantal full option.
Beetje ironisch, mijn iX3 kostte 70k nieuw...

Beetje ironisch, mijn iX3 kostte 70k nieuw...
Mijn eerste iX3 was een LCI aan €80.500, mijn tweede een jongtweedehands pre-LCI € 68.500. Nieuwe iX3's LCI waren op het hoogtepunt amper beschikbaar en nieuw zijn ze nog altijd € 82.890 full option.

Laatst bewerkt:
Mijn eerste iX3 was een LCI aan €80.500, mijn tweede een jongtweedehands pre-LCI € 68.500. Nieuwe iX3's LCI waren op het hoogtepunt amper beschikbaar en nieuw zijn ze nog altijd € 82.890 full option.
Ja, maar het punt is natuurlijk dat je ook nog wel korting kan krijgen (geen idee hoe zit qua kortingen momenteel). Catalogusprijs van mijne was 77k+, maar met de korting kostte die dus ongeveer even veel als een 2e hands nu. En dat is de reden dat je als zelfstandige zeker ook nieuwe auto's moet bekijken...

Voor veel luxemerken zit je tegenwoordig dan wel weer met een veel langere levertermijn wat de prijzen voor een 2dehandse alleen maar heeft opgedreven. De vooruitzichten zijn wel dat dit binnenkort terug verbetert hopelijk …

Nu geen pure benzine of diesel meer nemen. Fiscaal gewoon onzinnig geworden.

PHEV kan nog. Elektrisch geeft het minste risico.

Edit: hierover moet je eigenlijk ook echt met je boekhouder praten.
Toch even nuanceren en bevestigen dat dit individueel (en best met boekhouder dus) bekeken kan worden. Soms heb je toch "verrassend" conclusies hoor.

Daarnaast is "fiscaal" ook een flexibel begrip, fiscale aftrekbaarheid (personenbelasting of vennootschap) ,VAA,BTW aftrek, ...? Want voor een zelfstandige speelt het VAA niet... (zie TS zijn vermelding van zelfstandige in bijberoep naar hoofdberoep)
Voor ICE wagens aangekocht na 1/7/2023 zal er ook een maximum aftrek komen die sterk daalt vanaf 2026-2027. Nu aankopen of binnen paar maanden zal ook weer verschil geven.

Onlangs de vergelijking nog gemaakt voor een "simpele" A3 in een vennootschap, ICE was 30K - 120-125CO², aftrekbaarheid was 56% geloof ik (reken even met 50%). 30K EUR aankoop@ 50% aftrekbaar = op 15K VU via VennB @verlaagd tarief = 3K extra belastingen over aankoop. VAA +- 2250 EUR
Hybride A3 was 41K aankoop, CO² van 30 of zo, aftrekbaarheid (momenteel) 100%. Minimum VAA 1500 EUR.
Totale kost (wagen zelf, dus excl brandstof/onderhoud) ICE was dus 33K, Hybride versie 41K EUR. Rekening houdende met extra VennB op onderhoud/brandstof (ruim geteld @ 6K kosten/jaar = 3K te verwerpen@ 20%=600 EUR/jaar = 3K op 5 jaar) en extra bezoldiging om VAA hoger VAA te compenseren (800 Bruto/jaar = 4K EUR op 5 jaar) kwam de ICE nog goedkoper uit dan de hybride, zonder alle "last" van de Hybride. Uiteindelijk is hier ICE gekozen.

Voor zelfstandige in een eenmanszaak is veel afhankelijk van het beroepsgebruik en prijsverschil hybride/ICE. Daar bij hogere klasses (genre X5,...) ook meermaals gehad dat extra belastingen < dan meerprijs aankoop. Bij een vennootschap speelt dan nog een VAA, maar in een eenmanszaak niet...

Onlangs de vergelijking nog gemaakt voor een "simpele" A3 in een vennootschap, ICE was 30K - 120-125CO², aftrekbaarheid was 56% geloof ik (reken even met 50%). 30K EUR aankoop@ 50% aftrekbaar = op 15K VU via VennB @verlaagd tarief = 3K extra belastingen over aankoop. VAA +- 2250 EUR
Hybride A3 was 41K aankoop, CO² van 30 of zo, aftrekbaarheid (momenteel) 100%. Minimum VAA 1500 EUR.
Totale kost (wagen zelf, dus excl brandstof/onderhoud) ICE was dus 33K, Hybride versie 41K EUR. Rekening houdende met extra VennB op onderhoud/brandstof (ruim geteld @ 6K kosten/jaar = 3K te verwerpen@ 20%=600 EUR/jaar = 3K op 5 jaar) en extra bezoldiging om VAA hoger VAA te compenseren (800 Bruto/jaar = 4K EUR op 5 jaar) kwam de ICE nog goedkoper uit dan de hybride, zonder alle "last" van de Hybride. Uiteindelijk is hier ICE gekozen.
Hiervan zou ik toch detail berekening willen zien want ik bereken in het voordeel van de PHEV.

Hou ook rekening met lagere verkeersbelasting bij PHEV (misschien te verwaarlozen omwille van hogere onderhoudskosten).
Ieder jaar hoger en sneller geindexeerd VAA bij ICE.
Vermoedelijke hogere % restwaarde bij PHEV.

A3 1.0 TFSI met Business Plus pack (correct uitgerust zonder meer) is 35K catalogusprijs.

35K cataloog icm 129g CO2 geeft vandaag met referentie uitstoot van 82g, 3060 euro.
Stel binnen 3 jaar is die referentieuitstoot gezakt naar 60g, zit je daar nog altijd op. Daling referentieuitstoot compenseert jaarlijkse 6% daling VAA wegens leeftijd auto.

Ja, het klopt op zich he: je kan nog altijd goedkoper doen. In dit rekenvoorbeeld is het nog twijfelachtig maar met een Dacia van 15K zal het altijd wel zo lukken.

Ik ging dus te kort door de bocht.

Daling referentieuitstoot compenseert jaarlijkse 6% daling VAA wegens leeftijd auto.
Hou er ook rekening mee dat als je al op het minimum VAA zit, er alleen maar kan stijgen (de minimum VAA stijgt elk jaar afaik).
Dus op dat punt heb je totaal niets aan de jaarlijkse VAA afschrijving.

Wat is de goedkoopste optie als je niet om een wagen geeft? Zou max zo'n 20k willen uitgeven (liefst nog wat minder) aan mijn wagen. Wat komt dan het voordeligste uit? Sowieso jonge 2dehands wagen, maar dan zijn er nog veel opties ...

Uiteindelijk blijft de vraag als de aftrekbaarheid het verschil waard is. Als ik kort door de bocht ga kan ik een PHEV XC40 van 50k volledig inbrengen, en zal me dit in mijn vennootschap (aan 20% winstbelasting) over de afschrijvingstermijn 10k minder belastingen laten betalen.
De A5 aan pak 42k aankoop, met geschatte 50% aftrekbaarheid, €4200 minder belastingen. Dus kom ik uit op een "Reële prijs" als ik het zo mag noemen van XC40 40k, A5 37.8K.

Dit is natuurlijk niet rekening houdende met de inbrengpercentages van brandstof, onderhoud etc

Maar als ik hier even lees lijkt het niet dat veel mensen die specifieke berekening al gemaakt hebben.
Eens kijken wat de boekhouder zegt (al is hij wel geen auto-persoon dus elke euro die naar een auto gaat is in zijn mening al te veel 😅)

Koop een wagen van 50K die 100% aftrekbaar is en verkoop hem 4 jaar later voor 25K.
Dan heeft die jou bijna niets gekost want door de aftrek betaal je minder belastingen.

Met die nota dat je nog meer overhoudt indien je geen 50K moet neerleggen.

Koop een wagen van 50K die 100% aftrekbaar is en verkoop hem 4 jaar later voor 25K.
Dan heeft die jou bijna niets gekost want door de aftrek betaal je minder belastingen.

Met die nota dat je nog meer overhoudt indien je geen 50K moet neerleggen.
Bijna niets is relatief natuurlijk.
Deze waardedaling kost je netto dan 355 EUR per maand. (25.000 x 68% = 17000 / 48 maanden)

Uiteindelijk blijft de vraag als de aftrekbaarheid het verschil waard is. Als ik kort door de bocht ga kan ik een PHEV XC40 van 50k volledig inbrengen, en zal me dit in mijn vennootschap (aan 20% winstbelasting) over de afschrijvingstermijn 10k minder belastingen laten betalen.
De A5 aan pak 42k aankoop, met geschatte 50% aftrekbaarheid, €4200 minder belastingen. Dus kom ik uit op een "Reële prijs" als ik het zo mag noemen van XC40 40k, A5 37.8K.

Dit is natuurlijk niet rekening houdende met de inbrengpercentages van brandstof, onderhoud etc

Brandstof, onderhoud etc inderdaad. Maar ook VAA. Zoals hierboven becijferd gaat dat voor een wagen van 35K catalogusprijs ook al snel iets in de grootte-orde van 1500 euro per jaar schelen.

Daarnaast mis je mogelijk wat optimalisatiemogelijkheden - heb je bvb zonnepanelen om energie aan je vennootschap te verkopen?

heb je bvb zonnepanelen om energie aan je vennootschap te verkopen?
Neen, helaas niet het geval.

De prijsverhogingen van wagens de afgelopen jaren zijn ook wel absurd. Net met een collega aan het praten die afgelopen jaar nog een nieuwe XC60 hybride, mooi uitgerust heeft gekocht voor net geen 50k. Nu moet je voor minder dan 65k niet beginnen kijken 😅

Neen, helaas niet het geval.

De prijsverhogingen van wagens de afgelopen jaren zijn ook wel absurd. Net met een collega aan het praten die afgelopen jaar nog een nieuwe XC60 hybride, mooi uitgerust heeft gekocht voor net geen 50k. Nu moet je voor minder dan 65k niet beginnen kijken 😅
Dan ligt dat toch wel aan de korting denk ik? Ik denk dat de basisprijs van de hybrid nooit onder 50k is geweest?

Dan ligt dat toch wel aan de korting denk ik? Ik denk dat de basisprijs van de hybrid nooit onder 50k is geweest?
Hij zal inderdaad wel een goede korting hebben kunnen afdwingen. Gok alleen zelf niet dat dat nu nog gaat lukken.

Misschien eens proberen 🤔

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan