Wanneer gaan we al onze SAES-3370 stem machines eens vervangen door de “nieuwe” machines?

We gebruiken momenteel de SAES-3370 van Smartmatic sinds 2012.

Maar sinds 2018 zijn er heel wat nieuwe stem machines op bepaalde plekken (A4-517) in het land.

Waarom moeten we iets veranderen dat in die 12 jaar 3 - 4 keer een paar dagen gebruikt zijn ? Zolang dat nog volledig doet waarvoor het dient en dat goed genoeg doet. Dan laten we dat toch gewoon bollen totdat het effectief als onbruikbaar gezien wordt vanuit een technisch perspectief?

Vervangen om te vervangen omdat er iets nieuws is hoeft voor mij niet.

I’m
Op veel plaatsen stemmen ze nog op papier. Dat ze daar is vanaf stappen om te beginnen...
gemeentes/steden moeten dat zelf bekostigen.
Of je huurt ze of je koopt ze zelf.
Koop je ze dan moet je ze ook stockeren of betalen om te stockeren onder strenge voorwaarden.
Je moet elk jaar ook 10% testen.
In een verkiezingsjaar moet je alles testen en de week van de verkiezing naast het opzetten van de locaties moet je ook na de plaatsing nog eens alles testen.
Ik snap dat er steden:gemeentes zijn waar ze dit nog niet hebben ingevoerd

Op veel plaatsen stemmen ze nog op papier. Dat ze daar is vanaf stappen om te beginnen...
waarom zou er per se moet vanaf gestapt worden? Behalve dat de resultaten er wat vlugger zijn, zie ik het grote voordeel niet. Enkel indien je 'online' zou stemmen, heeft dat nut, omdat je dan vlot overal kan stemmen. Maar dat heeft dan weer andere nadelen.

Ik had afgelopen week in de krant gelezen dat de oudste stemcomputers vervangen zouden worden in 2028, dus de verkiezingen in oktober zijn de laatste waar deze gebruikt zullen worden.

waarom zou er per se moet vanaf gestapt worden? Behalve dat de resultaten er wat vlugger zijn, zie ik het grote voordeel niet. Enkel indien je 'online' zou stemmen, heeft dat nut, omdat je dan vlot overal kan stemmen. Maar dat heeft dan weer andere nadelen.
Het stemmen gaat ook sneller gemiddeld gezien.

Stemmen gaat veel sneller op papier. Papier tellen is meer gedoe maar nu ook niet onmogelijk, maar de kost van die stemcomputers die om de zoveel jaar één keer gebruikt worden en gestockeerd moeten worden plus alle gedoe rond machines die kapot zijn, problemen met sticks en zo verder.

Het stemmen gaat ook sneller gemiddeld gezien.
is dat niet grotendeels doordat je gewoon ook langer kan stemmen en daardoor minder moet wachten?

Want écht sneller gaat het in de praktijk niet, hoor ik mijn collega's.

is dat niet grotendeels doordat je gewoon ook langer kan stemmen en daardoor minder moet wachten?

Want écht sneller gaat het in de praktijk niet, hoor ik mijn collega's.
ah ik hoor het omgekeerde.

Er komt wel veel meer bij kijken voor de organiserende lokale besturen.

ah ik hoor het omgekeerde.

Er komt wel veel meer bij kijken voor de organiserende lokale besturen.
als alles vlot gaat, gaat het sneller denk ik, zeker bij 3 stembiljetten zoals gisteren. Maar vanaf dat er haperende pc's zijn (en die zijn er altijd), is het een probleem. en dan gaat het voor zover ik hoor gemiddeld een stuk trager.

Stemmen gaat veel sneller op papier. Papier tellen is meer gedoe maar nu ook niet onmogelijk, maar de kost van die stemcomputers die om de zoveel jaar één keer gebruikt worden en gestockeerd moeten worden plus alle gedoe rond machines die kapot zijn, problemen met sticks en zo verder.

Hangt dat ook niet een beetje af hoe de stembureaus zijn verdeeld hoe lang je moet wachten ?

Bij ons was het kleuren
IK heb in mijn gemeente gelukkig een goed bureau, en heb 10-15 minuten moeten wachten voor ik de bolletjes mocht inkleuren.
1 bureau had geen wachttijd , maar alle andere hadden +45 minuten wachttijd. (en dat is al niet de eerste keer dat het zo is).

Weet niet hoe dat is in andere steden in gemeentes ?

Vorig jaar verhuisd naar Londerzeel en gisteren voor de eerste keer ooit (ben ondertussen al dichter bij de 40 dan 30 jaar :baard:) op papier moeten stemmen. Flashback naar de tijd toen ik als klein kind in de jaren 90 mee ging in het stemkotje met mijn ouders. :laugh:

Geen infrastructuur die aangekocht, getest, onderhouden & gevalideerd moet worden en waarbij het op verkiezingsdag alsnog fout kan gaan met direct erg lange wachttijden tot gevolg. Ik zie voor die enkele verkiezingen het grote voordeel van die stemcomputers ook amper tot niet, behalve dat er véél sneller geteld kan worden.

Ik was er rond 12u na een kleine 10 minuten wachten van af. Mijn vrouw kon pas rond kwart na 1 gaan en moest helemaal niet wachten.
Dat gezegd zijnde, in onze vorige gemeentes (Merchtem & Opwijk) ging het met elektronisch stemmen ook altijd erg vlot in de namiddag. Ik kan mij wel herinneren dat ik eens een stemcomputer had waarbij de touchscreen maar half zijn gat werkte waarbij er een andere naam werd aangeduid.

Hier in het dorp waren vroeger bij het stemmen op papier 3 stembureaus, vorige verkiezingen was het de eerste keer met de computer en toen waren het ook nog 3 stembureaus, deze keer waren het maar 2 stembureaus meer.
Dat zal dus wel zijn omdat het stemmen met de computer vlotter gaat dan op papier? Of omdat er meer tijd is, tot 16h?

Terug
Bovenaan