Wantoestanden in de kinderopvang

Toch ni onlogisch?
Ja je wilt dat je kind ergens veilig en geborgen wordt opgevangen, maar dat neemt niet weg dat als de opvang wegvalt, en je bent een tweeverdieners gezin, dat je toch plotsklaps met een serieus probleem zit?
Maar is dat serieus probleem nu groter dan het feit dat er kinderen mishandeld worden in crèches? Natuurlijk is dat lastig voor die ouders om een oplossing te zoeken, maar ik zou er als ouder toch véél harder mee inzitten dat mijn kind in een omgeving is opgegroeid waar ze kinderen mishandelen...

Vandaag weer een artikel "crèche moet sluiten... Ouders zitten met handen in haar". Precies of dat is nu het belangrijkste...

8 Limburgse crèches, 200 kinderen.

Dat heeft niets met mogelijke mishandeling te maken. Dat waren goed functionerende crèches, die gedwongen moeten sluiten omdat ze het financieel niet meer konden bolwerken en/of niet voldoende personeel vinden. Er worden gewoon te weinig middelen vrijgemaakt voor deftige kinderopvang. Het zijn die inkomensgebonden crèches die nu veelal in de problemen komen, omdat die met extreem krappe budgetten moeten werken.

Mogelijke oplossing? Schaf kindergeld af.
Gebruik het vrijgekomen geld voor meer subsidies aan crèches, scholen (bijvoorbeeld gratis warme maaltijden, schoolmateriaal), flexibeler verlof kunnen nemen op het werk, ... Zoveel zaken waar je tenminste meer controle hebt over wat er effectief gebeurt met dat geld.

Ik ken geen enkele tweeverdiener die dat kindergeld 'nodig' heeft om rond te komen. Dat kan beter aangewend worden imo.

Dat heeft niets met mogelijke mishandeling te maken. Dat waren goed functionerende crèches, die gedwongen moeten sluiten omdat ze het financieel niet meer konden bolwerken en/of niet voldoende personeel vinden. Er worden gewoon te weinig middelen vrijgemaakt voor deftige kinderopvang. Het zijn die inkomensgebonden crèches die nu veelal in de problemen komen, omdat die met extreem krappe budgetten moeten werken.

Gebruik het vrijgekomen geld voor meer subsidies aan crèches, scholen (bijvoorbeeld gratis warme maaltijden, schoolmateriaal), flexibeler verlof kunnen nemen op het werk, ... Zoveel zaken waar je tenminste meer controle hebt over wat er effectief gebeurt met dat geld.

Ik ken geen enkele tweeverdiener die dat kindergeld 'nodig' heeft om rond te komen. Dat kan beter aangewend worden imo.
Denk dat er genoeg mensen zijn waarbij het kindergeld het verschil maakt tussen rondkomen en niet rondkomen.

Denk dat er genoeg mensen zijn waarbij het kindergeld het verschil maakt tussen rondkomen en niet rondkomen.
Dan nog zou dat niet mogen. En ben ik ook eerder voorstander van het principe dat Mr Rager aangeeft. Aangezien je dan de zekerheid hebt dat minstens op die vlakken het gegeven geld rechtstreeks ingezet wordt voor het goed van de kinderen. Al is dat natuurlijk wel een aderlating voor degenen die wel correct ermee omspringen. Maar ik heb liever dit dan gewoon geld geven.

Wat voor sommigen die minder consciëntieus omspringen met hun kinderen wel eens een bepaalde aantrekkingskracht kan hebben.

Ook als die middelen worden ingezet voor kinderopvang, warme maaltijden, schoolmateriaal, ...?
Denk dat het enkel een oplossing zou zijn als daadwerkelijk alle kosten van een kind hebben er mee betaald worden. Kindergeld loopt tot 18 jaar, da's dus 15.5 jaar dat ze niet in de kinderopvang zitten. Kleren, hobby's, speelgoed, ... kindergeld wordt niet enkel gebruikt voor de opvang te betalen, dus als je het afneemt, waarvoor moet het dan dienen?

Ook als die middelen worden ingezet voor kinderopvang, warme maaltijden, schoolmateriaal, ...?
Goh, zelf lijkt het me zeker goed om het zo op te lossen en het dus rechtstreeks aan de kinderen te spenderen, i.p.v. het eerst aan de ouders te geven. Maar geeft dat geen onbalans tussen gezinnen die zelf voor de opvang zorgen (ouder die thuisblijft en zo al minder inkomen heeft, grootouders) en ouders die het kind naar de crèche brengen? Een maatregel die als oneerlijk wordt beschouwd heeft niet echt veel kans op slagen.

Ik ben absoluut voorstander van het kindergeld rechtstreeks in effectieve dingen voor het kind te pompen (al vind ik de "gratis warme maaltijden" nu niet echt een goed voorbeeld).

Die creches die sluiten wegens "faillisement" is natuurlijk jammer, maar ook niet onbegrijpelijk als je ziet hoe goedkoop kinderopvang hier is. Het is gewoon financieel heel moeilijk houdbaar als ze hun werk deftig willen doen...

Goh, zelf lijkt het me zeker goed om het zo op te lossen en het dus rechtstreeks aan de kinderen te spenderen, i.p.v. het eerst aan de ouders te geven. Maar geeft dat geen onbalans tussen gezinnen die zelf voor de opvang zorgen (ouder die thuisblijft en zo al minder inkomen heeft, grootouders) en ouders die het kind naar de crèche brengen? Een maatregel die als oneerlijk wordt beschouwd heeft niet echt veel kans op slagen.
Dat valt ook wel recht te trekken door het zorgkrediet (of wat is de juiste naam?) mee als "kinderopvang" te classificeren natuurlijk.

Vandaag weer een artikel "crèche moet sluiten... Ouders zitten met handen in haar". Precies of dat is nu het belangrijkste...
Hier begin september was het bij ons het geval. Ge zit met uw hand in het haar omdat het opeens een voldongen feit is.
Over lopende zaken wordt niet gecommuniceerd, dus vogel maar uit wat er net aan de hand was en daarboven op moet je de impact op je kind nog eens inschatten. En dan alle praktische zaken er bovenop. Nee, het gaat niet over alleen die praktische zaken maar dat komt er wel allemaal bij en maakt het niet makkelijker.

Wel kudos voor de gemeente, het praktische was snel opgelost en over de aard van het incident zijn we officieus ingelicht en dat stelde ons ook wel gerust.

Het ging hier om compleet financieel wanbeheer van een groep die winst boven kwaliteit zette.
Akkoord dat het meestal krap werken is in de meeste kinderopvanginitiatieven die op basis van inkomenstarief werken, maar deze specifieke case heeft daar absoluut niks mee te maken.
Deze groep kwam x-aantal jaar geleden af met het concept 'totaal'opvang. Buitensporige openingsuren zoals extreem vroeg en laat open + ook in't weekend en zelfs de mogelijkheid tot overnachten werd overwogen. Dat zo'n onrealistisch concept na minder dan 5 jaar dan overal op de fles gaat, is geen verrassing, voor niemand in de sector.

enk dat algemeen mensen hier zich daarvan amper bewust zijn: hoe in andere landen, ook gewoon rijke, Westerse landen, zoiets compleet absurd is. Een hele tijd terug had je een opiniestuk door een Australische, over hoe geschift dit systeem is ook.

Volledig akkoord.

Heb je die link nog? Meen me te herinneren dat dat stuk op wat vlakken van onze "cultuur" ook maar wat betuttelend geschreven was

Heb je die link nog? Meen me te herinneren dat dat stuk op wat vlakken van onze "cultuur" ook maar wat betuttelend geschreven was

Je had daar destijds al op gereageerd in de trant van "andere landen, andere gewoonten", maar ik blijf erbij dat mensen die niet in ons systeem opgegroeid zijn soms wel terechte punten kunnen aanhalen, al mag het minder belerend. (Vanaf hier: https://www.beyondgaming.be/threads...de-toekomstige-mamas-en-papas.126/post-432498)

Je had daar destijds al op gereageerd in de trant van "andere landen, andere gewoonten", maar ik blijf erbij dat mensen die niet in ons systeem opgegroeid zijn soms wel terechte punten kunnen aanhalen, al mag het minder belerend. (Vanaf hier: https://www.beyondgaming.be/threads...de-toekomstige-mamas-en-papas.126/post-432498)
In vele andere landen verklaren ze ons gek met ons systeem. En terecht imo. Je kan het toch niet echt normaal vinden dat wij een 3 maand oud kind zo'n 10u per dag bij iemand anders achterlaten?
Beke is daar eens afgeschoten omdat hij voorstelde om ouderschapsverlof in tijd te beperken, maar hij had wel gewoon 100% gelijk.

De conclusie in het artikel is dan ook dat er vanuit onze regeringen te weinig wordt ingezet op het ondersteunen van thuisblijven met de baby. Als er in andere landen mama's een jaar betaald worden om voor hun kind te zorgen.. Ons systeem laat zoiets niet toe. Daar zit de essentie van het probleem.

Degene die het hier wel kunnen zijn ofwel rijk, ofwel volcontinu opvang grootouder, ofwel 'werken' ze op een bepaalde manier van thuis uit in combinatie met een baby. Dat zijn maar een habbekrats aan mensen die in aanmerking komen.

De conclusie in het artikel is dan ook dat er vanuit onze regeringen te weinig wordt ingezet op het ondersteunen van thuisblijven met de baby. Als er in andere landen mama's een jaar betaald worden om voor hun kind te zorgen.. Ons systeem laat zoiets niet toe. Daar zit de essentie van het probleem.

Degene die het hier wel kunnen zijn ofwel rijk, ofwel volcontinu opvang grootouder, ofwel 'werken' ze op een bepaalde manier van thuis uit in combinatie met een baby. Dat zijn maar een habbekrats aan mensen die in aanmerking komen.
Een jaar betaald worden is ook slechts in een paar landen mogelijk. België scoort beneden gemiddeld als het over zwangerschapsverlof en andere ouder-gerelateerde verloven gaat maar de moesten we 3-4 weken extra geven zouden al gemiddeld zitten. Wat me wel doet afvragen hoe ouders in andere landen het dan doen, pakken die dan meer onbetaald verlof?

Een jaar betaald worden is ook slechts in een paar landen mogelijk. België scoort beneden gemiddeld als het over zwangerschapsverlof en andere ouder-gerelateerde verloven gaat maar de moesten we 3-4 weken extra geven zouden al gemiddeld zitten. Wat me wel doet afvragen hoe ouders in andere landen het dan doen, pakken die dan meer onbetaald verlof?
Als je ziet dat moederschapsverlof al 2 maanden onder het gemiddelde van de EU ligt dan zit daar toch al één groot probleem. Verder zijn er mogelijks ook gewoon cultuurverschillen aanwezig, ik kan mij voorstellen dat in sommige landen ook de gewoonte is dat grootouders een groot deel van de zorg opnemen of de moeder/vader gewoon even thuis blijft. Onze maatschappelijke standaard ligt veel te hoog in Vlaanderen, velen willen maar grotere huizen en grotere auto's (bij wijze van spreken) dus in plaats van (tijdelijk) minder te werken - met minder inkomen - steken we onze kinderen maar in een opvang. De rat race is hier heel hoog. 2 full time inkomens is hier een must (los van het feit dat dit voor sommige ook nodig is). Maar dat is niet iets wat ik hier snel zie veranderen.

Laatst bewerkt:
Andere landen, andere problemen.
Het idee dat België een uitzondering is is kortzichtig.

In veel landen waar kinderen langer thuis blijven is het eerder omwille van de rol van de vrouw in de maatschappij. Of beter gezegd, de onbestaande rol van de vrouw als iets meer dan een huismoeder.
In een paar zuiderse landen doet de overheid geen moeite om plaats te voorzien of zijn ze zo rampzalig dat niemand zijn kind in een opvang durft steken.
Ga meer naar het noorden en veel kinderen blijven thuis tot het 1ste leerjaar. Volgens mij ook niet ideaal.

Je kan niet alles hebben. Het lijkt me zinniger om de huidige structuur te verbeteren dan van België, op 1 enkel beperkt vlak, een kopie te maken van een ander land.
Kinderen thuis houden zal u kosten en dat zal eerder op maatschappelijk vlak zijn dan op het aantal 2de luxe auto's in een gezin.

Laatst bewerkt:
In vele andere landen verklaren ze ons gek met ons systeem. En terecht imo. Je kan het toch niet echt normaal vinden dat wij een 3 maand oud kind zo'n 10u per dag bij iemand anders achterlaten?
Beke is daar eens afgeschoten omdat hij voorstelde om ouderschapsverlof in tijd te beperken, maar hij had wel gewoon 100% gelijk.
Hoe heb jij het aangepakt dan?

Terug
Bovenaan