Wantoestanden in de kinderopvang

Klinkt zo eenvoudig, middelen zouden x2 of zelfs x4 moeten, als we andere landen tot voorbeeld nemen (respectievelijk Nederland of Zweden). Maar in een land waar de kinderloze single al aan een recordtarief belast wordt, begrotingstekorten immens zijn en huilige huisjes die veel geld kosten onaantastbaar, is de vraag natuurlijk waar je dat geld moet gaan halen.

Hetzelfde met die utopie van maar een jaar thuis te blijven bij je pasgeboren kind: héél mooi, maar aanvaarden die ouders dan ook een bijbehorende stap terug in de levensstandaard?

Nu wat mij betreft mag dit dezelfde prioriteit krijgen als onderwijs in de begroting, want dit is wat mij betreft wél een kerntaak van de overheid.
Daar staat dan natuurlijk tegenover dat je bereid moet zijn het geld te gaan halen elders bij zaken die géén prioriteit (meer) zouden mogen zijn:
subsidiëring van religie, huwelijksquotiënt, voetbal, bepaalde cultuur waar onvoldoende publiek voor is, salariswagens, ... keuze te over zou ik dan denken. Het is immers niet dat het overheidsbeslag hier lager ligt dan in Zweden of Nederland, dus andere uitgaven liggen onvermijdelijk hoger.

Als je met buitenlandse collega's praat dan verklaren ze u voor zot. Het eerste jaar zou een kind thuis moeten doorbrengen, maar dat is in onze maatschappij heel moeilijk.
Dat vind ik echt het mottigste van papa zijn. Net als je het wat gewoon begint te worden dat da kleine wezentje er is mag je hem al afgeven. Ik had veel liever gehad dat 1 van ons 2 thuis blijft, maar dat kunnen wij ons gewoon niet permitteren. En het is niet dat wij boven onze stand leven. Een rijhuis uit 1930 dat grondig verbouwd is, oprit en tuin zijn nog braak en de muren isoleren moet ook nog. We hebben wel een nieuwe auto moeten kopen door de kleine te krijgen. De mijne is een Kangoo lichte vracht met maar 2 plaatsen, en mijn vrouw de hare was 20 jaar oud en heeft de geest gegeven. De tweedehands markt is ook zo rot dat een nieuwe kopen een betere investering leek, hoe scheef dat ook klinkt.
Allez, als ik nadenk over onze vaste kosten zou het misschien net gaan op mijn vrouw haar loon, maar dan mag er absoluut niks fout gaan of we zitten in de shit.

De jongste bij ons bij de onthaalmoeder was trouwens 8 weken toen die begon. Moeder is zelfstandige. Geen idee of er een papa is of niet (of 2e mama).

Wat denken jullie van 360° camera's te verplichten in iedere opvang?
Zodat ouders ten alle tijden kunnen kijken hoe het gaat met hun kind en mensen in de opvang weten dat hun gedrag opgenomen wordt.
Dit is al standaard in veel magazijnen en andere werven om b.v.b. diefstal tegen te gaan, waarom dan niet om kinderen te beschermen.

Onmogelijk wegens privacy wetten, niet wenselijk, kans op misbruik op een andere manier, andere bezwaren?
Ondanks dit soort berichten ben ik daar resoluut tegen. Ik zou dit ook absoluut zelf niet willen op mijn werkplek. Dat moet een enorm onbehaaglijk gevoel geven.

Een Zweeds model lijkt me toch wel mooi maar dat zal wel iets kosten vermoed ik.
Het probleem lijkt me vooral dat hier in België véél te veel met geld wordt gesmeten door de overheid want het kan toch niet op. Als we naar de belastingdruk kijken in Zweden tegenover België, waar ze dan nog met véél minder wonen per km², zou dat hier simpel in te voegen moeten zijn.

Zodat ouders ten alle tijden kunnen kijken hoe het gaat met hun kind en mensen in de opvang weten dat hun gedrag opgenomen wordt.
Dit is al standaard in veel magazijnen en andere werven om b.v.b. diefstal tegen te gaan, waarom dan niet om kinderen te beschermen.

Onmogelijk wegens privacy wetten, niet wenselijk, kans op misbruik op een andere manier, andere bezwaren?
Ja hoor.
Wie gaat die beelden monitoren en opvolgen?
Wat als de camera stuk is? Wat als de camera opvallend vaak stuk is?
Wat als je inbreuken vaststelt, welke sancties koppel je hieraan en wie sanctioneert? De crèche sluiten, wat als je niet voldoende crèches meer overhoudt?
Daarnaast is dit ook puur symptoombestrijding, en een hellend vlak. Waarom stoppen bij de crèche? Waarom niet ook in de kleuterschool, voor- en naschoolse opvang of ineens het hele onderwijs? De samenleving?

Mijn vriendin werkt in een kinderdagverblijf. Haar bazen hebben op eigen initiatief camera’s in alle ruimtes gehangen. Als er dan klachten van ouders waren konden ze steeds terugvallen op de camerabeelden. Dat heeft toch al het één en ander kunnen ophelderen bij een eventuele klacht. Uiteraard waren die klachten peanuts in vergelijking met de OP. Maarja, zoiets kost geld en niet elke crèche kan/wil daar in investeren.

Moest de kind/begeleider ratio naar omlaag kunnen zou dit toch al serieus wat druk van de ketel kunnen laten. Nu is het een vorm van bandwerk geworden. Bitter weinig tijd om echt constructief bezig te zijn met de kinderen. En het loon van een kinderverzorgster is ook gene vette.

Maar zaken zoals in de OP zijn idd om van te walgen. ALS ze effectief waar zijn.

Camera's zijn echt een no-go en lossen toch niets op. Om maar te zwijgen van alle privacy en gdpr issues.

Het probleem ligt overduidelijk bij de opleiding van die mensen, hoe we omgaan met ouderschapsverlof en het controle apparaat.

En zelf al zetten we alles op punt, dan nog gaan er nog situaties voor doen maar laat ons eerst de basis aanpakken.

Mijn vriendin werkt in een kinderdagverblijf. Haar bazen hebben op eigen initiatief camera’s in alle ruimtes gehangen. Als er dan klachten van ouders waren konden ze steeds terugvallen op de camerabeelden. Dat heeft toch al het één en ander kunnen ophelderen bij een eventuele klacht. Uiteraard waren die klachten peanuts in vergelijking met de OP. Maarja, zoiets kost geld en niet elke crèche kan/wil daar in investeren.

Moest de kind/begeleider ratio naar omlaag kunnen zou dit toch al serieus wat druk van de ketel kunnen laten. Nu is het een vorm van bandwerk geworden. Bitter weinig tijd om echt constructief bezig te zijn met de kinderen. En het loon van een kinderverzorgster is ook gene vette.

Maar zaken zoals in de OP zijn idd om van te walgen. ALS ze effectief waar zijn.
Vrij simpel he, net zoals iedere dienstverlening mag het allemaal geen kloten kosten. Kinderopvang is voor velen een noodzakelijk kwaad want zelf kunnen/willen ze het hun niet permitteren om een lange tijd minder inkomsten te hebben. En liefst moet opvang zo goedkoop mogelijk. Men gaat toch eens mogen beginnen beseffen in onze maatschappij dat iedereen graag een deftige verloning krijgt. Zo lang men dit niet zal doen zal het tekort aan kinderverzorgers, verpleegkundigen, bouwvakkers, technici etc enkel blijven groeien.

Ik denk dat we vooral in de kinderopvang waar de tarieven gelinkt zijn aan het inkomen of de sociale toestand van de ouders diegene zijn waar er toestanden zoals acht kinderen per begeleider voorkomen. Echt kapitaalkrachtige ouders tellen met gemak/plezier € 500,00 per maand neer voor een exclusievere opvang waar de kinderen niets tekort komen en de nodige aandacht krijgen, of die nemen van de eerste keer een nanny.
Ik denk dat je wat onderschat hoeveel een creche kost.
500 euro per maand is 20 dagen aan 25 euro. Daar zit ik zelfs al boven en ik ben absoluut geen 'echt kapitaalkrachtige ouder' hoor :p.
Ik ken zelfs bijna niemand die onder de 25 euro zit.

Ik denk dat je wat onderschat hoeveel een creche kost.
500 euro per maand is 20 dagen aan 25 euro. Daar zit ik zelfs al boven en ik ben absoluut geen 'echt kapitaalkrachtige ouder' hoor :p.
Ik ken zelfs bijna niemand die onder de 25 euro zit.
20 dagen per maand dan gaat je kind echt fulltime naar de crèche? Diegene die ik ken doen hun kinderen vaak 4/5 naar de crèche en dan één dag bij de grootouders of ze nemen ouderschapsverlof op die ene dag. Er zijn trouwens veel crèches die eisen dat een kind minstens drie of vier dagen komt, terwijl in sommige gevallen slechts één of twee dagen opvang nodig zijn in de week.

20 dagen per maand dan gaat je kind echt fulltime naar de crèche? Diegene die ik ken doen hun kinderen vaak 4/5 naar de crèche en dan één dag bij de grootouders of ze nemen ouderschapsverlof op die ene dag. Er zijn trouwens veel crèches die eisen dat een kind minstens drie of vier dagen komt, terwijl in sommige gevallen slechts één of twee dagen opvang nodig zijn in de week.
Wij hadden uiteindelijk twee opties over, waarvan er eentje enkel 5 dagen/week toeliet. Dus is het de andere geworden.

Dan hoor ik graag dat je eens kan meevolgen om een geïnformeerde beslissing te maken, maar in de praktijk heb je als ouder nu meestal geen hopen opties.

Maar 500 eur/week, ik denk dat je daar wel aan zit voor 4 dagen/week vaak.

Als je de kwaliteit van de kinderopvang wil verhogen, moet je de aantrekkelijkheid van de job verhogen. Camera's hangen doet het omgekeerde. Een maatschappij waar iedereen constant gemonitord wordt om te zien of ze hun job wel goed doen? Dat tast volgens mij het vertrouwen en de samenhang van onze maatschappij enorm aan.

Ja voor elke situatie valt er wel iets te zeggen. Maar het ging er mij om dat 500 euro per maand helemaal geen zo'n hoog bedrag is.
4/5 aan 30 euro per dag komt ook al op 480 euro (en 30 euro kom je ook vaak tegen als dagprijs). En vanaf januari gaan al die prijzen nog eens omhoog (althans bij de onze).

Niet iedereen heeft het geluk om terug te vallen op grootouders jammer genoeg. Ouderschapsverlof wordt ook vaak opgenomen wanneer de kindjes naar school gaan om zo de woensdag te overbruggen.

zoals @Nineshots zei is 4/5 nog steeds +- 500EUR (plus inderdaad de stijging vanaf januari) dus geen uitzonderlijk hoog bedrag

Klinkt zo eenvoudig, middelen zouden x2 of zelfs x4 moeten, als we andere landen tot voorbeeld nemen (respectievelijk Nederland of Zweden). Maar in een land waar de kinderloze single al aan een recordtarief belast wordt, begrotingstekorten immens zijn en huilige huisjes die veel geld kosten onaantastbaar, is de vraag natuurlijk waar je dat geld moet gaan halen.

Hetzelfde met die utopie van maar een jaar thuis te blijven bij je pasgeboren kind: héél mooi, maar aanvaarden die ouders dan ook een bijbehorende stap terug in de levensstandaard?

Nu wat mij betreft mag dit dezelfde prioriteit krijgen als onderwijs in de begroting, want dit is wat mij betreft wél een kerntaak van de overheid.
Daar staat dan natuurlijk tegenover dat je bereid moet zijn het geld te gaan halen elders bij zaken die géén prioriteit (meer) zouden mogen zijn:
subsidiëring van religie, huwelijksquotiënt, voetbal, bepaalde cultuur waar onvoldoende publiek voor is, salariswagens, ... keuze te over zou ik dan denken. Het is immers niet dat het overheidsbeslag hier lager ligt dan in Zweden of Nederland, dus andere uitgaven liggen onvermijdelijk hoger.

Nagel op de kop.
In principe is de vraag "waar gaan we dat geld halen" niet echt relevant in een land met zo'n overheidsbeslag. Er zou geld moeten kunnen zijn.
't Wordt alleen helemaal verkeerd uitgedeeld.

Een oplossing om kinderen fulltime thuis te houden zou imo toch ook niet alleen maar voordelen hebben. Het sociale contact, leren van andere kinderen naar zowel motoriek als taal lijkt me een cruciale factor. Er zullen misschien onderzoeken zijn die mij gans tegenspreken, maar het lijkt me toch vanaf een afstand dat een goeie combo noodzakelijk is.

Ik wil ook misbruik van dergelijk systeem ook niet onderschatten. Voldoende betaald worden om fulltime thuis te zitten, maar de kinderen wel droppen bij grootouders bv. En zo meer betaalde me-time te hebben als ouder…

Een oplossing om kinderen fulltime thuis te houden zou imo toch ook niet alleen maar voordelen hebben. Het sociale contact, leren van andere kinderen naar zowel motoriek als taal lijkt me een cruciale factor. Er zullen misschien onderzoeken zijn die mij gans tegenspreken, maar het lijkt me toch vanaf een afstand dat een goeie combo noodzakelijk is.
Goh, voor kinderen die al rondbewegen en interageren met elkaar misschien, al lijkt me dat vele andere landen toch aantonen dat je daar niet sociaal incapabel door wordt.

Maar moederschapsrust is maximaal 14 weken, op die leeftijd heeft een baby volgens mij aandacht van een volwassene nodig. En dat zal denk ik best van zijn eigen ouders komen, niet van de overbevraagde persoon die nog 8 kinderen moet superviseren.

Dit zeg ik ook wel als iemand die geen expertise heeft in kinderontwikkeling.
Ik wil ook misbruik van dergelijk systeem ook niet onderschatten. Voldoende betaald worden om fulltime thuis te zitten, maar de kinderen wel droppen bij grootouders bv. En zo meer betaalde me-time te hebben als ouder…
Nu, op zich is dat de vaak gehoorde -populistische- klacht i.v.m. met bv. werklozen. Goedkoop tarief voor de crèche, kind afzetten, en thuis je zin doen.

Wij verwachten onze eerste kleine binnenkort. Mijn madame is een Hollandse, waar ze sowieso al anders in het leven staan omtrent kinderen en de geboorte. Voor haar is cultureel veel minder evident dat kinderen vanaf 3 maanden naar de crèche gaan, en het nieuws van de laatste maanden helpt natuurlijk helemaal niet.

Zelf ben ik van mening dat het inderdaad best goed kan zijn voor kinderen om op te groeien samen met andere kinderen, al lijkt 3 maanden mij ook erg vroeg. Op dat moment is er geen sprake van sociale interactie.

Het lief van een maat van mij runt een opvang, en die zegt dat het ook afhangt van de mix van kinderen die die dag langskomt. Met 1 persoon 8 kinderen opvangen (1 van de, zoniet het hoogste aantal kinderen per begeleider in Europa) is bijvoorbeeld nog 'te doen' als er ook wat oudere kinderen in de mix zitten. Maar als ge alleen maar piepjonge kinderen hebt zijt ge eigenlijk de hele dag niks anders aan het doen dan pampers verversen en eten geven en is er bijna geen tijd om ook iets leuks te doen met de oudere kinderen.

Voor een job die zo veel van mensen vraagt, die vraagt om zo veel omzichtigheid met zo'n fragiele wezentjes, is het eigenlijk onbegrijpelijk dat er zo weinig geld naartoe schijnt te vloeien. Het verwondert mij dan ook helemaal niks dat ze geen volk vinden om in de opvang te werken.

Goh, voor kinderen die al rondbewegen en interageren met elkaar misschien, al lijkt me dat vele andere landen toch aantonen dat je daar niet sociaal incapabel door wordt.

Maar moederschapsrust is maximaal 14 weken, op die leeftijd heeft een baby volgens mij aandacht van een volwassene nodig. En dat zal denk ik best van zijn eigen ouders komen, niet van de overbevraagde persoon die nog 8 kinderen moet superviseren.

Dit zeg ik ook wel als iemand die geen expertise heeft in kinderontwikkeling.
Puur anekdotisch zie ik een verschil bij ons kind in een 50/50 regeling tussen crèche en grootouders. De weken dat het kind naar de crèche ging werden er duidelijk andere skills getraind dan bij de grootouders. Dingen voor kinderen zoals delen en spelen merkte we op na de crèche. Zaken zoals beleefdheid (danku, alstublieft, …) kwamen dan weer van bij de grootouders. Om klein voorbeeld te noemen. Vandaar dat een mix tussen een groep kinderen en 1-1 begeleiding zoals ouders/grootouders mij ideaal lijkt. Maar misschien niet vanaf 3 maanden..

Wij verwachten onze eerste kleine binnenkort. Mijn madame is een Hollandse, waar ze sowieso al anders in het leven staan omtrent kinderen en de geboorte. Voor haar is cultureel veel minder evident dat kinderen vanaf 3 maanden naar de crèche gaan, en het nieuws van de laatste maanden helpt natuurlijk helemaal niet.
Ik denk dat algemeen mensen hier zich daarvan amper bewust zijn: hoe in andere landen, ook gewoon rijke, Westerse landen, zoiets compleet absurd is. Een hele tijd terug had je een opiniestuk door een Australische, over hoe geschift dit systeem is ook.
Zelf ben ik van mening dat het inderdaad best goed kan zijn voor kinderen om op te groeien samen met andere kinderen, al lijkt 3 maanden mij ook erg vroeg. Op dat moment is er geen sprake van sociale interactie.

Het lief van een maat van mij runt een opvang, en die zegt dat het ook afhangt van de mix van kinderen die die dag langskomt. Met 1 persoon 8 kinderen opvangen (1 van de, zoniet het hoogste aantal kinderen per begeleider in Europa) is bijvoorbeeld nog 'te doen' als er ook wat oudere kinderen in de mix zitten. Maar als ge alleen maar piepjonge kinderen hebt zijt ge eigenlijk de hele dag niks anders aan het doen dan pampers verversen en eten geven en is er bijna geen tijd om ook iets leuks te doen met de oudere kinderen.

Voor een job die zo veel van mensen vraagt, die vraagt om zo veel omzichtigheid met zo'n fragiele wezentjes, is het eigenlijk onbegrijpelijk dat er zo weinig geld naartoe schijnt te vloeien. Het verwondert mij dan ook helemaal niks dat ze geen volk vinden om in de opvang te werken.
Volledig akkoord.

Nooit naar een creche doen waar maar 1 persoon werkt of dat ze alleen werken met familie. Dat vertrouw ik niet. Wij hebben een goede/close band met sommige mensen van onze grotere creche en als er een verzorgster op de creche iets zou mis doen zouden we het zowiezo via via wel te horen krijgen en ik zou mij niet laten tegen houden om daar persoonlijk verhaal te gaan halen dan.

Kind en gezin is een flut organisatie waar je toch niet op kan rekenen, behalve als het is om commentaar te geven bij bezoeken aan hun kantoor als uw kind een halve gram te weinig weegt.

In Polen heb je gelukkig 1 jaar betaald moederschapsverlof dus bij ons konden ze altijd thuisblijven tot hun 1 jaar en dan naar de peuterschool. Maar zelfs dan is het ook soms schrikken. 1 begeleider voor 6-8 kinden komt hier ook genoeg voor, vooral in de publieke peuterscholen. Hier in de buurt gingen we in de publieke kijken en daar hielp de opvangster niet met het eten geven. Ze zet een bord met eten op de tafel, en de kindjes moeten maar leren zitten en bij zichzelf eten. En ze krijgen ook enkel maar soep te eten, en wat stukken fruit. Dat gaat dan over 12 tot 18 maanden oude kindjes... Ook gewoon omgedraaid en weggewandeld.
Nu is die 15 maanden en voorlopig gaat mijn vrouw naar haar ouders en werkt ze vandaar terwijl de bomma/bompa spelen met onze dochter. Wanneer ze 18 maanden is sturen we ze naar een prive peuterschool (en die accepteren pas vanaf 18 maanden). Daar betalen we dan ook 300 euro per maand voor (wegens de zwakke zloty lijkt dat nu weinig, maar tot 2 jaar terug was dat nog 400 euro omgerekend).

Wel typisch BG dat eender welke discussie over maatschappelijke zaken na nog geen pagina uitdraaid op een discussie over mensen die boven hun stand leven omdat ze in een huis + tuin wonen en kinderen naar de creche willen sturen.

Terug
Bovenaan