Wat geldt als zwartwerk in België?

Sir.Killalot

Well-known member
Crowdfunder FE
Edit mod: deze discussie werd afgesplitst uit https://www.beyondgaming.be/threads/500-000-langdurig-zieken-in-belgie.35832/page-23#post-1527020

Zwartwerk gaat heel ruim hé. Al wie bij een verbouwing hulp heeft ingeroepen van vrienden, of zelf een handje heeft toegestoken bij vrienden, heeft zich al beschuldigd aan zwartwerk. Dat is gewoon heel erg fel ingeburgerd (en de definitie is mijn inziens ook gewoon te ruim, want gaat in tegen het organische sociale en maatschappelijke weefsel, maar dat is een andere discussie).

Laatst bewerkt door een moderator:
Zwartwerk gaat heel ruim hé. Al wie bij een verbouwing hulp heeft ingeroepen van vrienden, of zelf een handje heeft toegestoken bij vrienden, heeft zich al beschuldigd aan zwartwerk. Dat is gewoon heel erg fel ingeburgerd (en de definitie is mijn inziens ook gewoon te ruim, want gaat in tegen het organische sociale en maatschappelijke weefsel, maar dat is een andere discussie).
Als ik iemand zijn computer fix en gij geeft mij er 50 euro voor is dat ook zwartwerk, maar ik maak daar geen business van, dat gebeurt hooguit eens 1x op een jaar dat iemand mij dat vraagt. In die zin heeft iedereen al aan zwartwerk gedaan.
Allemaal te zien hoe structureel het is. Gaat het om éénmalig eens 100 euro om een kennis te helpen of ben je een zelfstandige die systematisch voor een deel zwart werk doet.
Het is nog erger vind ik wanneer het gaat om mensen die een uitkering krijgen en die dan in het zwart nog allerlei werkjes bij doen (het voorbeeld van contexbinder, dat is al serieuze fraude, zulke mensen zouden stante pede hun uitkering moeten verliezen en een dikke boete er bovenop moeten krijgen)
Het wordt allemaal maatschappelijk te veel aanvaard , en je gaat er u ook niet populair mee maken met er tegenin te gaan.

Laatst bewerkt:
Als ik iemand zijn computer fix en gij geeft mij er 50 euro voor is dat ook zwartwerk, maar ik maak daar geen business van, dat gebeurt hooguit eens 1x op een jaar dat iemand mij dat vraagt. In die zin heeft iedereen al aan zwartwerk gedaan.
Allemaal te zien hoe structureel het is. Gaat het om éénmalig eens 100 euro om een kennis te helpen of ben je een zelfstandige die systematisch voor een deel zwart werk doet.
Het is nog erger vind ik wanneer het gaat om mensen die een uitkering krijgen en die dan in het zwart nog allerlei werkjes bij doen (het voorbeeld van contexbinder, dat is al serieuze fraude, zulke mensen zouden stante pede hun uitkering moeten verliezen en een dikke boete er bovenop moeten krijgen)
Het wordt allemaal maatschappelijk te veel aanvaard , en je gaat er u ook niet populair mee maken met er tegenin te gaan.
Ik vindt ook wel dat er een verschil is tussen geld onterecht krijgen, zoals idd een uitkering krijgen als je toch illegele inkomsten hebt, en op ilegale wijze te weinig bijdragen.

Vergelijk het bvb met een festival, iemand die zonder een ticket te betalen toch binnenkomt zal ook heel wat lichter aangepakt worden dan iemand die geld steelt uit de kassa van het festival. Het resultaat is nochtans hetzelfde: de organisatie heeft minder geld dan waar het recht op had. Toch voelt het ene een pak zwaarwichtiger dan het andere.

Zwartwerk is tegen betaling
Dus nee iemand gratis helpen valt daar niet onder

think again:
Zwartwerk: werk uitvoeren tegen betaling zonder dat het aangegeven wordt
Wat jij linkt is iets anders: je mag namelijk niet onbetaald gaan helpen. Maar als je dat toch doet is dat daarom geen zwartwerk hé, het is sluikwerk

En ja dat is belachelijk maar lijkt me toch vooral te gaan om structureel helpen en niet eens een uurtje/dagje helpen van iemand die (voltijds) werkt (en dit ook niet als professional doet)

Laatst bewerkt:
Zwartwerk: werk uitvoeren tegen betaling zonder dat het aangegeven wordt
Wat jij linkt is iets anders: je mag namelijk niet onbetaald gaan helpen. Maar als je dat toch doet is dat daarom geen zwartwerk hé, het is sluikwerk

En ja dat is belachelijk
Het is minder belachelijk dan het zou lijkt hoor.

Jos die mij gratis komt helpen in de bouw terwijl ik Jos gratis help met zij BI-rapportering... En zo krijg je een extra zwarte economie van "ruildiensten".

Zwartwerk ontstaat wanneer een werknemer, onder gezag van zijn werkgever, prestaties uitvoert waarvoor geen (voorafgaande) aangifte aan de sociale zekerheid gebeurt. Sluikwerk daarentegen bestaat uit het leveren van prestaties op zelfstandige basis. (bron)

Het is minder belachelijk dan het zou lijkt hoor.

Jos die mij gratis komt helpen in de bouw terwijl ik Jos gratis help met zij BI-rapportering... En zo krijg je een extra zwarte economie van "ruildiensten".
Nee want dan ben jij uw werk dat je als zelfstandig professional doet gratis aan het doen: sluikwerk

Zwartwerk ontstaat wanneer een werknemer, onder gezag van zijn werkgever, prestaties uitvoert waarvoor geen (voorafgaande) aangifte aan de sociale zekerheid gebeurt. Sluikwerk daarentegen bestaat uit het leveren van prestaties op zelfstandige basis. (bron)

Nee want dan ben jij uw werk dat je als zelfstandig professional doet gratis aan het doen: sluikwerk
En stel nu dat ik dat niet als zelfstandige deed, maar als werknemer. Dan werd mijn bouw toch nog steeds betaald door onbelaste arbeid in ruil te geven? Er is geen fiscaal verschil tussen "Ik betaal 100€ in het zwart aan Jos, en Jos betaalt met die 100€ iemand anders". Heel de oorzaak van die regelgeving is puur dat de definitie "vriend" niet vast staat.
Anders gezegd: waarom mag Jos wel als vriendendienst komen werken in mijn bouw, maar Piet mij geen gratis pak friet uit zijn frituur geven.

En stel nu dat ik dat niet als zelfstandige deed, maar als werknemer. Dan werd mijn bouw toch nog steeds betaald door onbelaste arbeid in ruil te geven? Er is geen fiscaal verschil tussen "Ik betaal 100€ in het zwart aan Jos, en Jos betaalt met die 100€ iemand anders". Heel de oorzaak van die regelgeving is puur dat de definitie "vriend" niet vast staat.
Anders gezegd: waarom mag Jos wel als vriendendienst komen werken in mijn bouw, maar Piet mij geen gratis pak friet uit zijn frituur geven.
Is Jos een aannemer en betaalt Jos ook al uw bouwmateriaal?

Is Jos een aannemer en betaalt Jos ook al uw bouwmateriaal?
Maar Piet mag zijn frieten toch ook niet verkopen aan inkoopprijs aan zijn "vrienden"?
Het punt is dat diensten (helpen in de bouw) en goederen (frieten verkopen) fiscaal geen enkel verschil hebben.

Piet mag dat wel
Hoezo?

Een verkoop met verlies is een verkoop tegen een prijs die niet ten minste gelijk is aan de prijs waartegen een onderneming het goed heeft gekocht, na aftrek van:
  • toegekende en definitief verworven kortingen;
  • niet definitief verworven volumekortingen, ten belope van 80% van de verworven volumekortingen in het voorbije jaar voor hetzelfde goed.
Het boek VI "Marktpraktijkten en consumentenbescherming" van het Wetboek van economisch recht (boek VI WER), verbiedt elke onderneming een goed met verlies te verkopen (art. VI.116 WER).
de uitzonderingen daar vermeldt, gaan niet over 'verkopen aan een vriend'.

Hoezo?

de uitzonderingen daar vermeldt, gaan niet over 'verkopen aan een vriend'.
Zit je nu zaken te linken die gewoon mijn post bewijzen maar heb je het zelf niet door?

-> "verbiedt elke onderneming een goed met verlies te verkopen"
Aan inkoopprijs == break even , dus geen verlies
Los daarvan mag het zelfs met verlies "voor goederen die niet langer bewaard kunnen worden" -> dus Piet kan zijn frieten die anders moeten weggegooid worden ook met verlies aan zijn vrienden verkopen

Dat je uw eigen verzinsels als quote van iemand anders probeert aan te duiden spreekt boekdelen

Laatst bewerkt:
Maar enfin, voor de derde keer citeren dan:
Aan inkoopprijs = break even , dus geen verlies
Een verkoop met verlies is een verkoop tegen een prijs die niet ten minste gelijk is aan de prijs waartegen een onderneming het goed heeft gekocht, na aftrek van:
  • niet definitief verworven volumekortingen, ten belope van 80% van de verworven volumekortingen in het voorbije jaar voor hetzelfde goed.

(dus in andere woorden: meer dan inkoopprijs)

Los daarvan mag het zelfs met verlies "voor goederen die niet langer bewaard kunnen worden" -> dus Piet kan zijn frieten die anders moeten weggegooid worden ook met verlies aan zijn vrienden verkopen
Dat gaat hij niet hard kunnen maken als er die dag anderen ook frieten kopen tegen de normale prijs.

Dus los van de discussie: Nee, Piet mag geen frieten verkopen aan inkoopprijs aan vrienden. Tenzij hij fraude pleegt door te liegen over de houdbaarheid van die frieten en dat ook kan bewijzen (wat niet zal zijn, maar dan wordt het semantisch).

Maar enfin, voor de derde keer citeren dan:

(dus in andere woorden: meer dan inkoopprijs)

Dat gaat hij niet hard kunnen maken als er die dag anderen ook frieten kopen tegen de normale prijs.

Dus los van de discussie: Nee, Piet mag geen frieten verkopen aan inkoopprijs aan vrienden. Tenzij hij fraude pleegt door te liegen over de houdbaarheid van die frieten en dat ook kan bewijzen (wat niet zal zijn, maar dan wordt het semantisch).
Los van uw wiskundige fout heb je ook nog eens overrullende Europese regelgeving waaraan de Belgische niet voldoet:
* https://siriuslegaladvocaten.be/blogs/verkoop-met-verlies-mag-in-sommige-gevallen/
* https://seeds.law/nl/nieuws-inzichten/verkoop-met-verlies

Voor de rest ga ik geen tijd meer steken aan uw smerige spelletjes hier op het forum

Zwartwerk is tegen betaling
Dus nee iemand gratis helpen valt daar niet onder
Klopt niet. Als zwartwerk niet "gratis" zou mogen zijn, dan zou de inspectie telkens moeten bewijzen dat er een betaling is gebeurd. Wat bij cash betalingen héél moeilijk is.

Iemand gratis helpen met een prestatie die in een normaal economisch circuit betalend kan zijn, is zwartwerk. Technisch gezien gaat dat idd redelijk ruim, bvb elke maand een klein gazonnetje afrijden voor je gehandicapte buur is zwartwerk (er bestaan immers tuinaannemers die dit doen).

In de praktijk is er nog altijd de beoordelingsmarge die gehanteerd wordt die daden van hulp aan buren niet noodzakelijk gelijkstelt met zwartwerk. Zo is het wassen van de auto van je buur geen probleem, maar als je dat voor de ganse straat doet is dat zwartwerk.

Terug
Bovenaan