Wat met teveel aan boeken doen?

Mormel

Member
Misschien een domme vraag met de e-readers van tegenwoordig, maar wat doen jullie met boeken die je al gelezen hebt en waarvan je weet dat ze geen tweede lezing waard zijn?
Zelf ben ik goed op weg om zoals mijn vader te eindigen (die heeft er op dit moment al een kleine vijfduizend in zijn huis gestouwd) en ik wil eventuele erfgenamen niet belasten met het taakje dat ik later moet doen.
Mijn voorlopige oplossing:
1) niets meer bijkopen tot ik alles gelezen heb
2) boeken die niet aanslaan na 100 pagina's, weggeven via de boekentillen in ons dorp

Momenteel heb ik nog geen boeken weggedaan, maar ik zou op termijn wel De Slegte overwegen om mijn boeken aan te verkopen.

Boeken die ik niet per se terug wil hebben, leen ik aan mijn moeder uit. Die zie ik dan nooit meer terug. :unsure: maar het zijn dan ook weer niet de slechtste boeken die ik aan haar doorspeel, want dat wil ik ze ook niet aandoen.

Momenteel heb ik nog geen boeken weggedaan, maar ik zou op termijn wel De Slegte overwegen om mijn boeken aan te verkopen.

Boeken die ik niet per se terug wil hebben, leen ik aan mijn moeder uit. Die zie ik dan nooit meer terug. :unsure: maar het zijn dan ook weer niet de slechtste boeken die ik aan haar doorspeel, want dat wil ik ze ook niet aandoen.
Verkopen aan De Slegte heb ik iets meer dan twintig jaar geleden gedaan, toen het echt slecht met me ging. Voor de prijs die zij geven, geef ik ze liever gratis weg dan ze te verkopen met de kans dat ze op een schap blijven staan en daarna vernietigd worden. Natuurlijk weet je ook nooit wat ermee gebeurd als je ze gratis weggeeft.

Ik heb zo'n 1000 boeken staan, maar ben niet van plan ze weg te doen. Ik herlees graag boeken, vind het inspirerend om af en toe er eens lukraak een boek uit te halen en hoop dat ik mijn liefde voor boeken kan doorgeven aan mijn dochter zodat zij later een uitgebreide bibliotheek kan erven. Ik ga zeker niet beweren dat ik een "antiquaire" collectie heb hoewel er zeker exemplaren tussenzitten die verzamelaars graag zouden willen hebben, maar het is wel een verzameling met een smaak. Ik koop geen boeken in bulk zonder te weten wat ik koop, ik koop vrij bewust door de achterflap te lezen of me op voorhand te informeren om dan te beslissen of het me interesseert.

Net als @Avondland zijn de boeken die ik koop om te houden. Maar als ik er toch eens wil wegdoen, gaan ze naar de kringwinkel.

Probleem is dat ik dan vaak met andere boeken buiten kom.

Ik schenk soms wat boeken aan de lokale bib. Dat zijn dan meestal wel kinderboeken die hier niet meer gelezen worden.

Verkopen/weggeven/weggooien

Wat mij betreft allemaal ballast die ik niet in huis wil hebben. De e-reader is in dat opzicht een absolute verademing.

Ik ruim regelmatig (elke paar jaar) mijn boekenkasten op om plaats te maken voor nieuwe boeken. Vlak voor de verhuis heb ik een kast aan boeken weggegooid. Meestal zijn dit boeken die ik mij nooit meer zie herlezen . Oftewel omdat ze niet goed genoeg waren, of ik ben ze wat ontgroeid. Soms boeken die ik ooit gestopt ben omdat het mij niet genoeg aansprak en geen zin om ze een tweede kans te geven. Soms gooi ik ook boeken van zeer problematisch schrijvers weg. Ik heb al mijn Neil Gaiman boeken weg gedaan.

Ik lees heel breed qua genres dus in heb echt vanalles wat. Ook enkele zeer mooie hardbacks en enkele dure Tolkien boeken met een mooie slipcass 😍. Die gaan dus nooit weg.

Ik ben een beetje van mening dat je nooit teveel boeken kan hebben. En hoewel ik ook een ereader (Kindle) heb, voelt dit toch totaal anders dan fysieke boeken. Bovendien zijn Kindle boeken maar een licentie en ben ik niet echt eigenaar van de boeken.

Ik herlees regelmatig ook boeken. En ik vind het een vorm van decoratie. Het is ook wel fijn dat bezoekers vaak onder de indruk zijn van de collectie :P. Ik zou het helemaal fijn vinden moest ik een volledig apart bibliotheek ruimte hebben maar momenteel is de bureau en bibliotheek samen.

Momenteel te weinig plek om ze deftig te zetten. Er staat een beperkte boekenkast op m'n bureau en de rest steekt in dozen.
We hebben nog een zolder boven de achterbouw, daar ligt sinds eind vorig jaar een nieuw dak op. Plan is om die in te richten als bibliotheek. Dan is het het ideale moment om eens te bekijken wat er weg mag.

Ik hou wel ondanks het feit dat ik ze waarschijnlijk niet ga herlezen: boeken die ik wel de moeite vond of gewoon die iets hebben betekend.
Ik heb drie kinderen en die zijn ook dol op boeken. De oudste zit nu in het tweede en heeft mijn jeugdcollectie ontdekt. Heerlijk om ze Roald Dahl te zien verslinden, boeken waar ik vroeger ook veel plezier heb aan beleefd. Da's een reden om toch een deel van de collectie te bewaren.

...

Ik hou wel ondanks het feit dat ik ze waarschijnlijk niet ga herlezen: boeken die ik wel de moeite vond of gewoon die iets hebben betekend.
Ik heb drie kinderen en die zijn ook dol op boeken. De oudste zit nu in het tweede en heeft mijn jeugdcollectie ontdekt. Heerlijk om ze Roald Dahl te zien verslinden, boeken waar ik vroeger ook veel plezier heb aan beleefd. Da's een reden om toch een deel van de collectie te bewaren.
Dat laatste moet geweldig zijn. Zelf opgegroeid met een stevige bibliotheek en als ik mijn vader zei ik heb zin om iets te lezen in dat genre, wat daarover gaat; had hij altijd wel een boek waarin ik kon beginnen.
Ik zit een beetje met het probleem dat ik niemand heb om ze aan door te geven. Mijn vrouw geeft wel aan dat ze vroeger veel las, maar in de zeven jaar dat we getrouwd zijn heb ik haar misschien vijf boeken weten lezen. Stiefzoon is bijna dertien, maar door zijn beperking heeft hij nog nooit een boek gelezen en het zou mij verbazen als de toekomst daar verandering in brengt.
Misschien dat ik dat topic van dit forum eens probeer, al heb ik de indruk dat dat niet echt loopt.

Ik registreer ze op https://www.bookcrossing.com/ en dan steek ik ze in zo'n boekenruilkast.

Door ze te registeren en er een label op te plakken ben ik ook al zeker dat andere ze niet gaan nemen om ze door te verkopen.
Altijd leuk als er dan iemand een review op plaatst en je kan zien waar je boek beland is.

Momenteel te weinig plek om ze deftig te zetten. Er staat een beperkte boekenkast op m'n bureau en de rest steekt in dozen.
We hebben nog een zolder boven de achterbouw, daar ligt sinds eind vorig jaar een nieuw dak op. Plan is om die in te richten als bibliotheek. Dan is het het ideale moment om eens te bekijken wat er weg mag.

Mijn bompa had een bescheiden bibliotheekje (ca. 70 boeken schat ik) en ik vond dat als kind al leuk om in te snuisteren.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan