Wat op babylijst zetten?

iamhollywood

Well-known member
Wij hebben binnenkort de afspraak voor onze babylijst. Zijn er aankopen geweest die jullie achteraf gezien onnodig vonden? Ik heb mits wat online zoekwerk zaken zoals een babycook, babynestje, pampervuilbak etc zien verschijnen. Kwestie van voorbereid te zijn tegen de verkoopspraatjes 😅.

Babyfoon zie ik velen pleiten om zo een eenvoudig mogelijk model te kiezen, al neigen wij wel naar een oplossing met connectiviteit op de smartphone.

Wij hebben binnenkort de afspraak voor onze babylijst. Zijn er aankopen geweest die jullie achteraf gezien onnodig vonden? Ik heb mits wat online zoekwerk zaken zoals een babycook, babynestje, pampervuilbak etc zien verschijnen. Kwestie van voorbereid te zijn tegen de verkoopspraatjes 😅.

pampervuilbak is nuttig, babycook is weggegooid geld imo
Babyfoon zie ik velen pleiten om zo een eenvoudig mogelijk model te kiezen, al neigen wij wel naar een oplossing met connectiviteit op de smartphone.
En ik zou nooit een babyfoon gebruik die wat voor verbinding dan ook heeft buiten het huis. Die zaken hebben een geschiedenis van ze lek als een zeef te zijn

pampervuilbak is nuttig, babycook is weggegooid geld imo

En ik zou nooit een babyfoon gebruik die wat voor verbinding dan ook heeft buiten het huis. Die zaken hebben een geschiedenis van ze lek als een zeef te zijn
We hebben al 1 pampervuilbak gekocht. De papa wil er nog 1 voor boven maar nu ik lees dat weinig nut heeft twijfel ik 😅. Dat ding heeft 85€ gekost..

Babycook heb ik kunnen lenen van een vriendin, ik vond het wel heel handig en gemakkelijk in gebruik. Nieuw vind ik het ontzettend veel geld maar als je ergens eentje op de kop kunt tikken of lenen vind ik het wel het overwegen waard.

Pampervuilbak hadden we maar amper gebruikt dus geen aanrader naar mijn mening.

Babyfoon hadden wij de meest simpele versie zonder camera en snufjes. Heeft jarenlang gewerkt zonder problemen. Ik heb bewust voor de simpele variant gekozen omdat ik schrik had dat ik anders teveel op die camera zou loeren en daardoor minder op mijn gemak.

Aanraders naar mijn mening:
  • Goede draagzak
  • Inbakerdoek/slaapzak
  • Gemakkelijke babytas
  • Warmwaterkruikje voor tijdens de krampjes

We hebben al 1 pampervuilbak gekocht. De papa wil er nog 1 voor boven maar nu ik lees dat weinig nut heeft twijfel ik 😅. Dat ding heeft 85€ gekost..
Die pampervuilbak stond in de badkamer bij de verzorgingstafel. We hebben de eerste maanden pampers gebruikt en daarna gecombineerd met herbruikbare luiers.
Uiteindelijk gooiden we onze wegwerp pampers gewoon in het vuilbakje van de badkamer zelf. We hebben nooit last gehad van vervelende geurtjes of zo.

Nooit pampervuilbak gehad, de gewone vuilbak kan dat ook, je maakt die toch regelmatig leeg, zeker als die snel vol gaat met pampers. Babyfoon met camera hier gelukkig. Want op sommige momenten was ze wakker na een dutje, maar bleef ze gewoon wachtend liggen. Dus als we dat niet zouden zien, zou die daar lang gelegen hebben :) Babycook ook niet gehad, omdat wij een gewone stoomkoker (+aparte mixer) hebben. En een babycook is uiteindelijk ook een stomer (met een mixerfuncite inclusief denk ik). Dus ik ging niet nog een soort gelijk toestel kopen. Als je geen stoomkoker hebt zou ik het wrlk wel doen.
Zorg vooral voor een goede kinerwagen/buggy. Dat was zo 1 van die aankopen een beetje 'op de gok' gekozen, want zo veel keuze. Maar we hebben wel een goeie (eentje van Qute) en gebruiken die ook nog steeds bijna dagelijks (wandeling naar de opvang).

Onze 3 tips (ik zal nadien nog aanvullen als ik op iets kom):
  • Vanaf het begin een babylijst maken, want bij de meeste winkels krijg je achteraf nog een cadeaubon twv 10% van het aankoopbedrag. Dus dingen die je zelf koopt, kun je daar ook op zetten.
  • Een qua formaat gestandaardiseerd geboortekaartje nemen. Geen vierkant zoals wij gedaan hebben, want dan betaal je dubbel zoveel aan postzegels.
  • Zaken die we zeker dagelijks gebruiken: borstvoedingskussen, rood nachtlampje, draagdoek, Nattou waskussen (duur, maar je moet geen hoezen wassen)
Wat wij in het kort hebben gedaan:
  • Kinderwagen met stoeltje en wieg: wel nieuw gekocht, maar Easywalker Harvey3 (= 1 model ouder, online & tijdens solden) -> €499 betaald (je vindt zeker nog goedkoper, maar die hadden dan een opplooibare wieg. Dat leek ons toch minder stevig). In de winkel zie je veel kinderwagens van +€1000, maar dat vonden we toch iets te veel van het goeie. Vooral erop letten hoe gemakkelijk dat die opplooit en of die goed in de autokoffer geraakt.
  • Zaken die je maar kort gebruikt & helemaal proper gemaakt kunnen worden 2e hands kopen. Zelf hebben we het volgende 2de hands gekocht.
    • Troll co-sleeper incl losse matras: €75
    • Pericles pampervuilbak: €20
    • Troll verzorgingstafel: €20
    • Badje: €4
  • Autostoel tem 4 jaar (ipv Maxi Cosi tem 12/15 maanden)
  • En de rest van de minder dringende spullen gewoon op de lijst, ook al is dat niet altijd het goedkoopste.
  • Zeeman, HEMA & Dreambee hebben redelijk wat leuke spullen voor slaapzakjes & kleertjes aan een goeie prijs

Laatst bewerkt:
Onze 3 tips (ik zal nadien nog aanvullen als ik op iets kom):
  • Vanaf het begin een babylijst maken, want bij de meeste winkels krijg je achteraf nog een cadeaubon twv 10% van het aankoopbedrag. Dus dingen die je zelf koopt, kun je daar ook op zetten.
  • Een qua formaat gestandaardiseerd geboortekaartje nemen. Geen vierkant zoals wij gedaan hebben, want dan betaal je dubbel zoveel aan postzegels.
  • Zaken die we zeker dagelijks gebruiken: borstvoedingskussen, rood nachtlampje, draagdoek, Nattou waskussen (duur, maar je moet geen hoezen wassen)
Wat wij in het kort hebben gedaan:
  • Kinderwagen met stoeltje en wieg: wel nieuw gekocht, maar Easywalker Harvey3 (= 1 model ouder, online & tijdens solden) -> €499 betaald (je vindt zeker nog goedkoper, maar die hadden dan een opplooibare wieg. Dat leek ons toch minder stevig). In de winkel zie je veel kinderwagens van +€1000, maar dat vonden we toch iets te veel van het goeie. Vooral erop letten hoe gemakkelijk dat die opplooit en of die goed in de autokoffer geraakt.
  • Zaken die je maar kort gebruikt & helemaal proper gemaakt kunnen worden 2e hands kopen. Zelf hebben we het volgende 2de hands gekocht.
    • Troll co-sleeper incl losse matras: €75
    • Pericles pampervuilbak: €20
    • Troll verzorgingstafel: €20
  • Autostoel tem 4 jaar (ipv Maxi Cosi tem 12/15 maanden)
  • En de rest van de minder dringende spullen gewoon op de lijst, ook al is dat niet altijd het goedkoopste.
Die tip van’t geboortekaartje is ne goeien, had ik nog niet aan gedacht. Hebben in juli eveneens afspraak voor het geboortekaartje.
Dachten inderdaad ook wat wij zelf kopen op de lijst te zetten om ons korting te maximaliseren.

Cosleeper, park en draagzak hebben we 2ehands van vrienden overgekocht
Kinderwagen was wel prijzig (Joolz Geo 3) omdat die bruikbaar is voor 2 jonge kinderen zonder enige bijkomende aankopen. We hebben die wel in actie gekocht waarbij we 20% van de waarde in aankoopbon + de bijhorende voetenzak ter waarde van 100€ hebben gekregen, mits 9€ opleg hebben we met de aankoopbon de Maxi Cosi gekocht. We houden de promoties wat in het oog 😃.

Hier ook heel veel tweehands gekocht omdat je dat maar zo’n korte periode gebruikt. En van wat je nieuw koopt, krijg je bijna amper nog iets als je het later terug verkoopt.

Miskopen zijn bij ons beperkt gebleven. Alleen een muziekmobiel hebben we direct weg gedaan omdat dat iedereen irriteerde.

Babynestje in combinatie met katten is ook niet ideaal heb ik al van vrienden gehoord.

Pampervuilbak hier ook nooit gebruikt. Het was gewoon veel gemakkelijker om die snel in een standaard vuilbakje te gooien, en stinkende kaka-pampers werden gewoon direct buiten in de zak gegooid.
Wij hadden 2 babylijsten, eentje bij dreambaby die op het kaartje stond, en een andere bij babydump waar enkel dingen op stonden die we zelf hebben gekocht. Wij hebben de kinderwagen bij babydump gekocht, dus op die manier krijg je daar ook nog 10% (of zelfs 15% miss) korting op.

Babycook vonden wij enorm makkelijk. Met black friday kunnen kopen voor een goede prijs.

Pampervuilbak, geen idee. Wij hebben. Zo'n emmer, maar die deksel moet ge goed erop laten, want dat ruikt nogal. Daarin zit een vuilniszak die we in de grote zak gooien. Zo'n emmer kost niet zoveel.

Qua babyfoon hebben wij een Luvion met schermpje. Ik zich wel tevreden van, maar die dingen gaan altijd snel leeg imo. Achteraf gezien hadden we mss die op wifi gepakt. Puur als je op hotel bent en niet binnen de straal van x aantal meter te moeten zitten. Nu leggen we soms een gsm in de kamer en bellen we via Whatsapp. Dat komt om hetzelfde neer. Ken natuurlijk de kwaliteit niet van zo'n wifi babyfoon.

Als ik 1 ding zou aanraden voor op de lijst is het dit boek:

Wij zijn daar op 3 maand met begonnen: in het begin eventjes een paar pittige weken en na 4 à 5 maand sliep ze 6 uur aan een stuk en op 1 jaar sliep ze nachten van 12u. Nu op haar 3,5 jaar hebben we een droom van een kind op het vlak van slapen. Tussen 18u en 19u meestal in bed en tegen 7u in de week en tegen 8u30 in't weekend is ze er terug.
Het zal niet voor ieder kind even goed werken maar jong genoeg die structuur er in krijgen om zelf (terug) in slaap te geraken is zo belangrijk om een goede slaper te krijgen.

Als ik 1 ding zou aanraden voor op de lijst is het dit boek:

Wij zijn daar op 3 maand met begonnen: in het begin eventjes een paar pittige weken en na 4 à 5 maand sliep ze 6 uur aan een stuk en op 1 jaar sliep ze nachten van 12u. Nu op haar 3,5 jaar hebben we een droom van een kind op het vlak van slapen. Tussen 18u en 19u meestal in bed en tegen 7u in de week en tegen 8u30 in't weekend is ze er terug.
Het zal niet voor ieder kind even goed werken maar jong genoeg die structuur er in krijgen om zelf (terug) in slaap te geraken is zo belangrijk om een goede slaper te krijgen.
Idd zoals de reviews aantonen is dit helaas erg babyspecifiek. Wij hebben dat geprobeerd en het werkt niet. Wij kregen gewoon een nog humeuriger kind dat uren aan een stuk kon krijsen.

Idd zoals de reviews aantonen is dit helaas erg babyspecifiek. Wij hebben dat geprobeerd en het werkt niet. Wij kregen gewoon een nog humeuriger kind dat uren aan een stuk kon krijsen.
Dat lijkt mij vreselijk en dan zal dit boek inderdaad niet helpen. Net als er medisch iets onderliggend mis is zal dit boek niet helpen.
Wij hebben het boek aan veel mensen aangeraden en bij de meerderheid werkte het goed. Bij 2 kindjes niet maar dat waren beide overbezorgde ouders die hun kind gewoon al veel te hard geconditioneerd hadden door bij elk geluidje dat het maakte direct er naast te staan in de kamer en als het 1 minuut weende mee te pakken in hun bed 🫣

Bij mijn broer heb ik nog geen speciale pampervuilbak gezien, zij gaan dat direct buiten weggooien in de container.

Babyfoon hebben zij ook gewoon een simpele, bij vrienden heb ik er een gezien met alle snufjes.
Probleem met die laatste was dat hij ook ademhaling enzo in de gaten hield, hij gaf verschillende keren vals alarm dus dat ding gaf meer stress dan rust.
De camera erop was dan wel weer handig om te checken of je effectief naar boven moet lopen of niet als je gehuil hoort.

Wat ik bij mijn broer zijn lijst wel zag: veel goedkopere dingen van 5-10-15 euro erop zetten, mensen combineren dan rap en voor verdere kennissen zijn er dan goedkopere items ook.
Persoonlijk geef ik ook liever meerdere/kleinere dingen dan 1 duurder stuk.
Ik probeer ook altijd iets functioneels voor de ouders te combineren met een speeltje voor de kleine.

Ik verschoot wel van de prijs van al zo’n gerief:unsure:

Nutteloos: Alle nieuwkoop die geen verbruiksitems zijn of dingen die baby's doorgaans niet in hun mond steken
Zaken die je perfect tweedehands kunt kopen:
Buggy, babyfoon, maxi cosi, autostoel, luieremmer, fietskar, kleren, bed, park, hekjes, (sommig) speelgoed, boekjes. Wij hebben zelfs onze wasbare luiers tweedehands gekocht.

Nuttige zaken die je wel nieuw koopt:
niet-wasbare luiers, lepeltjes, siliconen eetbordje, glow-in-the-dark tutjes, bijtringen, speelgoedjes die ze veel in hun mond steken zoals Sofie De Giraf,

Lijst maken bij pakske.be -> je zet er een hoop dingen op waar mensen voor kunnen kiezen, maar achter de schermen wordt alle geld gewoon op je rekening gestort, waarna je dat gewoon kunt gebruiken om op je gemak op tweedehands te shoppen.

Dikke second voor pakske.be . Zo heb je alles al en hoef je niet te wachten tot iemand het koopt.

Pakske vind ik interessant voor een 2e, bij een eerste laat ik mij liever bijstaan omdat er anders zaken gaan zijn waarvan ik mij niet bewust ben dat ze nodig zijn. Wij gaan naar plaatselijke zaak uitgebaat door een vroedvrouw (daardoor is de winkel wel maar beperkt open). Winkel is op 5 min van ons deur wat het leven van de papa de eerste weken iets makkelijker maakt, ze levert ook aan huis indien nodig. Wij mogen een maand voor de geboorte tegen betaling van een vast waarborgbedrag al spullen van de lijst ophalen, die waarborg wordt dan later verrekend bij het afsluiten van de lijst.

Wij hadden een gewone vuilbak (met deksel uiteraard) voor de pampers, geen idee waarom we een speciale "pampervuilbak" zouden kopen. Babycook vond ik wel heel handig in gebruik, maar we hebben dat ook kunnen lenen van iemand dus dat heeft ons geen geld gekost. We hebben veel tetradoeken in huis gehaald, daar heb je nooit teveel van en die zijn goed inzetbaar voor quasi alles: opvegen babysmerigheid, inwikkelen, schaduwdoek, lakentje, ...

Je kan inderdaad wel veel tweedehands in huis halen, want als je zo'n babyuitzet in huis wil halen voor een eerste kind kan je heel veel geld kwijt zijn als je alles nieuw koopt. We hadden geluk dat we konden terugvallen op mijn schoonzus die een straat verder woont en veel babyspullen kon uitlenen. Een buggy of autostoel hebben we bijvoorbeeld wel nieuw gekocht.

Nu goed: elk kind is anders en buiten de vanzelfsprekende zaken die je gaat kopen zoals een eetset, melkflessen of een babyfoon ga je ongetwijfeld héél veel geld uitgeven aan spullen waar je kind soms geen zak aan heeft. Het hoort erbij, vrees ik. Tweedehands krijg je daar ook doorgaans weinig geld voor.

Bottom line: ne kleine kost geld. Maar de liefde die je krijgt én geeft is onbetaalbaar.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan