Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

• < 2000€

Stemmen: 8 1,8%
  • 2000€ tot 2500€

Stemmen: 7 1,6%
  • 2500€ tot 3000€

Stemmen: 15 3,4%
  • 3000€ tot 3500€

Stemmen: 27 6,1%
  • 3500€ tot 4000€

Stemmen: 44 10,0%
  • 4000€ tot 4500€

Stemmen: 60 13,6%
  • 4500€ tot 5000€

Stemmen: 69 15,6%
  • 5000€ tot 5500€

Stemmen: 62 14,1%
  • 5500€ tot 6000€

Stemmen: 40 9,1%
  • 6000€ tot 6500€

Stemmen: 21 4,8%
  • 6500€ tot 7000€

Stemmen: 24 5,4%
  • 7000€ tot 7500€

Stemmen: 11 2,5%
  • 7500€ tot 8000€

Stemmen: 7 1,6%
  • > 8000€

Stemmen: 15 3,4%
  • > 9000€

Stemmen: 5 1,1%
  • > 10000€

Stemmen: 26 5,9%

• Totaal aantal stemmers
    441
Dus vanaf 5k bruto kan je gewoon beter overstappen naar zelfstandigheid. Het is me een raadsel waarom er op dit moment zo weinig freelancers zijn met de huidige belastingsdruk.

In sommige bedrijven mag je als consultant zelfs niet in de refter binnen.

Bij ons mag je vb maar 6mnd na elkaar consultant zijn. Daarna 6mnd cooldown. Rinse and repeat. En na 3y (dus 3 blokken van 6+6 mnd) moet je 3y cooldown. Dit om gefoefel en conflict of interest tegen te gaan.

In sommige bedrijven mag je als consultant zelfs niet in de refter binnen.

Bij ons mag je vb maar 6mnd na elkaar consultant zijn. Daarna 6mnd cooldown. Rinse and repeat. En na 3y (dus 3 blokken van 6+6 mnd) moet je 3y cooldown. Dit om gefoefel en conflict of interest tegen te gaan.
Dat lijkt me wel extreem onhandig. Dus de projecten zijn telkens met deadlines van 6 maand? Elke 6 maand moet er iemand een overdracht doen en moet er zich iemand anders opnieuw inwerken.

Dus vanaf 5k bruto kan je gewoon beter overstappen naar zelfstandigheid. Het is me een raadsel waarom er op dit moment zo weinig freelancers zijn met de huidige belastingsdruk.
Dat lijkt me wel extreem onhandig. Dus de projecten zijn telkens met deadlines van 6 maand? Elke 6 maand moet er iemand een overdracht doen en moet er zich iemand anders opnieuw inwerken.
Het is niet omdat schijnzelfstandigheid ingeburgerd is en er amper controle op is, dat het daarom legaal is :P
Wat @cege beschrijft, is hoe het zou moeten zijn. Consultancy voor een beperkte tijd of project.

Iemand die 5k bruto verdient (gezien dat de mediaan hier lijkt), met groepsverzekeringen, MC's, auto etc kost ook veel meer dan die 5000 euro natuurlijk.
Als we 5k x 13,85 x1,25/12 zit je al aan 7200 per maand aan basisloon incl. vakantiegeld, 13de maand en werkgevers RSZ. Moet er nog een auto, groepsverzekering, MC's, ecocheques, bonussen etc erbij. Iemand die 5k bruto met stevige secundaire voordelen krijgt kost dus ook bijna 10k per maand voor de werkgever.
Zijn hier ergens calculators voor, die dat netjes in tabelvorm weergeven?

Wat @the_fox zegt dus, de meeste van die IT freelancers, dat is gewoon schijnzelfstandigheid, maar niemand die daar op controleert en/of die regels echt toepast. Past in dezelfde discussie als de langdurig zieken imo

Niet elke job kun je uitvoeren als freelancer.

Ik doe mijn job graag. Moest het mogelijk zijn om dit als freelancer te doen, is de kans inderdaad zeer groot dat ik zelfstandig was.

Een consultant is beperkte duur met bepaalde scope en geen line manager etc.

Voor langere projecten zijn er service provider contracten en die gaan via corporate procurement met tenders.

Joske zijn loon inruilen voor een consulting contract, no passaran.

Terug
Bovenaan