Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

• < 2000€

Stemmen: 8 1,8%
  • 2000€ tot 2500€

Stemmen: 7 1,6%
  • 2500€ tot 3000€

Stemmen: 15 3,4%
  • 3000€ tot 3500€

Stemmen: 27 6,1%
  • 3500€ tot 4000€

Stemmen: 44 10,0%
  • 4000€ tot 4500€

Stemmen: 60 13,6%
  • 4500€ tot 5000€

Stemmen: 69 15,6%
  • 5000€ tot 5500€

Stemmen: 62 14,1%
  • 5500€ tot 6000€

Stemmen: 40 9,1%
  • 6000€ tot 6500€

Stemmen: 21 4,8%
  • 6500€ tot 7000€

Stemmen: 24 5,4%
  • 7000€ tot 7500€

Stemmen: 11 2,5%
  • 7500€ tot 8000€

Stemmen: 7 1,6%
  • > 8000€

Stemmen: 15 3,4%
  • > 9000€

Stemmen: 5 1,1%
  • > 10000€

Stemmen: 26 5,9%

• Totaal aantal stemmers
    441
Die 1k verschil.. als dat het verschil is tussen €500 per maand sparen en €1500 per maand sparen.. zwier dat in een ETF met een gemiddeld rendement van 5% op 10 jaar, dan heb je ruwweg met je €500 per maand op het einde van de rit iets van een €75k. Met je €1500 per maand heb je iets van een €225k. Toch significant.
Significant en zoals dan kom je in volgend scenario waar je je kinderen 225k€ geeft in plaats van 75k€:
Nu een kleine voetnoot: als je net je ouders/grootouders dat geld goed investeert en spaarzaam leeft in je halfopenbebouwing kunnen je kinderen diegene zijn waar men binnen x aantal jaar jaloers naar kijkt dat ze op hun 25ste een vrijstaande woonst kunnen permitteren met een startsalaris.
En dus een royaler pensioen of een mooie head start voor je kinderen, maar niet dat je deze laatste nooit meer moeten werken of plots een villa in Knokke gaan hebben; wat voor mij meer een definitie van life changing money is

Misschien een interessante poll: zou uw leven er veel anders uitzien moest je brutoloon x 2 gaan?
Voor mij persoonlijk niet.
Jawel, grotere huis duurdere vakantiez. Af en toe onbetaald verlof. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat mensen die €10k/maand+ verdienen veel onbetaald pakken

Jawel, grotere huis duurdere vakantiez. Af en toe onbetaald verlof. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat mensen die €10k/maand+ verdienen veel onbetaald pakken
Zelfs geen ruimte om alle betaalde verlofdagen op te nemen in mijn geval… Dat is natuurlijk ‘part of the deal’. Bereikbaarheid en responsiviteit.

En er is altijd lifestyle creep lijkt me. Tot zeer hoge inkomens ga je gewoon leven naar je inkomen: groter huis, dure hobbies, inwonende nanny, poetsvrouw, ander personeel, etc…

Nee, ik ben juist gemotiveerd om meer te ondernemen ;-) Met mijn voltijdse baan heb ik maandelijks al een mooi bedrag op mijn rekening, maar toch voeg ik nog een betaald politiek mandaat toe. Dit is om mijn vrije tijd 'zinvol' te besteden. We genieten van enkele prachtige vakanties per jaar en gaan uit eten met de kinderen wanneer we dat willen. Wat kun je nog meer wensen?

Het enigste extraatje is inderdaad een poetsvrouw die nu 8 uur per week komt helpen ipv 4 uur want mijn vrouw werkt ook voltijds en anders moet die op haar vrije momenten strijken.

De mensen met een abonnement op het nieuwsblad kunnen berekenen in welke klasse ze zitten: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241218_93643976

Zelf zouden we met ons vermogen bij de 9% rijkste belgen zitten en net tot de rijke klasse behoren op basis van netto inkomsten.

Naar mijn mening klopt er niet veel van. Sukkelaars zijn we zeker niet, maar rijk zijn we zeker ook niet. Met onze lonen kunnen we op BG zeker niet stoefen.

Laatst bewerkt:
De mensen met een abonnement op het nieuwsblad kunnen berekenen in welke klasse ze zitten: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241218_93643976

Zelf zouden we met ons vermogen bij de 9% rijkste belgen zitten en net tot de rijke klasse behoren op basis van netto inkomsten.

Naar mijn mening klopt er niet veel van. Sukkelaars zijn we zeker niet, maar rijk zijn we zeker ook niet. Met onze lonen kunnen we op BG zeker niet stoefen.

Vind zo van die artikels altijd waardeloos. De ene mens is 'van nature' verzot op uiterlijk vertoon van luxe genre dure auto's, horloges, etc. terwijl er anderen zijn die hun plezier voornamelijk halen uit bv. boeken lezen, gamen, reizen, ...
De tweede groep kan zich met minder veel rijker voelen dan de eerste. Je moet geluk hebben met als welke 'soort' mensen je wordt geboren. De echte "rijken" zijn degenen die geboren worden met een niet-materialistische mindset, maar wel in een gegoede familie en/of met een zeer goed inkomen. :oi22:

Vind zo van die artikels altijd waardeloos. De ene mens is 'van nature' verzot op uiterlijk vertoon van luxe genre dure auto's, horloges, etc. terwijl er anderen zijn die hun plezier voornamelijk halen uit bv. boeken lezen, gamen, reizen, ...
De tweede groep kan zich met minder veel rijker voelen dan de eerste. Je moet geluk hebben met als welke 'soort' mensen je wordt geboren. De echte "rijken" zijn degenen die geboren worden met een niet-materialistische mindset, maar wel in een gegoede familie en/of met een zeer goed inkomen. :oi22:
Op zich is dat toch niet waardeloos als je weet dat het specifiek over financiën gaat. Je moet gewoon zelf afwegen of de plaats op die grafiek waar je zit, nog met voldoende andere (niet-financiële) waardevolle zaken gepaard gaat en wat je niet-financieel wil opgeven om meer rechtsonder te komen (of hoeveel je net wil financieel wil opgeven en bvb die 100k die je van vermogen hebt, in een wereldreis wil steken.

(ik vind die grafieken op zich daarvoor ook niet zo belangrijk, wel om te weten of je eigen inschatting over het financieel vermogen tov anderen klopt met de realiteit). Misschien heb je het financieel wel beter dan je denkt en moet je je mss minder zorgen maken of wat meer durven uitgeven.

Abonnementen nemen op zo een rioolgazet, dat is pas een exuberante uitgave, bende dikke nekken! :unsure:

Er zijn hier in het verleden al zo'n testjes gepasseerd. Conclusie was dacht ik toch dat de meerderheid zich armer inschatte dan de test zei.

Denk dat dit wel een deftige benadering is van inkomensklasse.

Die klasses hebben sowieso geen duidelijke aflijning, dus ze hebben er een gemaakt met armoedegrens als ondergrens, middenklasse als hoe dicht onder/op/boven de mediaan, en rijk als dubbel het mediaaninkomen. En dan nog factoren ingebracht om de kosten van kinderen + vaste kosten gedeeld door een koppel - of alleen (singles) te normaliseren.
Hier hetzelfde (oudere) artikel van De Standaard met iets meer info.

Of ge u daar wel/niet in ziet passen, tja, dat hangt af van perceptie, gevoel, persoonlijke situatie en karakter.
Ding zegt voor mijn gezin hogere middenklasse maar ik voel mij eerder in normale middenklasse te zitten.

Heb het ingevuld als beginnende zelfstandig... wel al 18j voor 2 verschillende bazen gewerkt...

Komt veel geld binnen maar gaat ook lekker veel weg aan afbetaling belastingen, sociale bijdragen, verzekeringen, lening bestelwagen enz...

Het klinkt hautaine, maar 10.000 euro inkomsten per maand voor een Freelancer is niet echt om omver van te vallen hoor.

Maar uiteraard kan je dan niet spreken van "brutoloon". Er gaan veel kosten van af. Maar toch, je kan in die regio's dan toch spreken van een bruto-loon van die groot-orde, mits optimalisatie.

Laatst bewerkt:
Ja de bedoeling is niet dat freelancers en zelfstandigen dit invullen (zie openingspost en titel), omdat zij geen loonbrief krijgen met een brutobasis loon op en omdat je dan inderdaad nog allerlei kosten daarvan moet aftrekken die je als loontrekker niet hebt. Dan zit je inderdaad al rap boven de 8k of boven de 10k. Een uurloontje van 60€ geeft u dan al 10k per maand.

Ja de bedoeling is niet dat freelancers en zelfstandigen dit invullen (zie openingspost en titel), omdat zij geen loonbrief krijgen met een brutobasis loon op en omdat je dan inderdaad nog allerlei kosten daarvan moet aftrekken die je als loontrekker niet hebt. Dan zit je inderdaad al rap boven de 8k of boven de 10k. Een uurloontje van 60€ geeft u dan al 10k per maand.
Ik zet deze even hier, al bedoelde je het vast niet zo. Maar ‘uurloontje’…
IMG_4572.jpeg

Ik zet deze even hier, al bedoelde je het vast niet zo. Maar ‘uurloontje’…
Bekijk bijlage 37130
De 60 euro was als zelfstandige.
Ook zelfstandige hebben een loonbrief met een brutoloon op.
Er zijn ook zelfstandige die niet elk jaar een mooi dividend uitkeren omdat ze geen 10k omzet per maand hebben of omdat ze dure investeringen hebben lopen, of de winst willen investeren om hun zaak uit te bereiden, of...
De typische freelancers dat is iets anders.

Terug
Bovenaan