Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

• < 2000€

Stemmen: 8 1,8%
  • 2000€ tot 2500€

Stemmen: 7 1,6%
  • 2500€ tot 3000€

Stemmen: 15 3,4%
  • 3000€ tot 3500€

Stemmen: 27 6,1%
  • 3500€ tot 4000€

Stemmen: 44 10,0%
  • 4000€ tot 4500€

Stemmen: 60 13,6%
  • 4500€ tot 5000€

Stemmen: 69 15,6%
  • 5000€ tot 5500€

Stemmen: 62 14,1%
  • 5500€ tot 6000€

Stemmen: 40 9,1%
  • 6000€ tot 6500€

Stemmen: 21 4,8%
  • 6500€ tot 7000€

Stemmen: 24 5,4%
  • 7000€ tot 7500€

Stemmen: 11 2,5%
  • 7500€ tot 8000€

Stemmen: 7 1,6%
  • > 8000€

Stemmen: 15 3,4%
  • > 9000€

Stemmen: 5 1,1%
  • > 10000€

Stemmen: 26 5,9%

• Totaal aantal stemmers
    441
Voor jullie te hard van stapel lopen wil ik jullie laten weten dat ook een loon van 9k brut in BE nog altijd niet te veel voorstelt hoor.
Er zijn een heel aantal bijkomende taxen (waar je wel) en voordelen (waarvan je niet) mag genieten met zo'n bruto inkomen.
Met nog net over de 100k bruto is het echt niet zo bijzonder hoor, ook ik woon nog een een gewoon halfopen bebouwing en een gewone straat met rijhuizen(en niets mis mee, ik woon hier heel graag maar +100k staat GEEN FUCK voor), alles wordt zeer zwaar afgeroomd (extra bijkomende beslastingen van €750+ van je NETTO inkomen = BBSZ, gemiddelde belastingsvoet bijna 43% bvb, geen recht op bijna alle premies whatsoever, een aalmoes aan renovatiepremies want te hoog inkomen of zelfs HELEMAAL GEEN KLOTEN, energiepremies worden afgegtrokken van inkomen IVM 1/3 gezinnen AKA Je bent altijd afgeroomd en in de zak gezet. ALTIJD ATIJD ALTIJD ALTIJD ALTIJD
Er zijn zodanig veel "compenserende mechanismen" dat het voor totaaliodote mongolen zoals ik geen kloten opbrengt.
Los van de andere opmerkingen:
- de BBSZ is maximaal 731,28 euro die je betaalt via de BBSZ, dat maximum betaalt iedereen al met een bruto inkomen van 72465,84 of meer (en gradueel betaalt iedereen met een lager loon dit ook al, procentueel betaal jij overigens minder dan mensne met een lager loon)
- om aan 42% gemiddelde belastingsvoet te komen, zit je al aan een bruto inkomen van 127.689 euro op jaarbasis, een hééééééél stuk meer dan 100k dus. Je nettojaarloon is dan (zonder enige extralegale voordelen of kostenvergoedingen) al minstens 62.471,67 euro.
- dat je geen premies meer trekt is logisch, premies worden gefinancierd door belastingen. Wil je ook premies trekken, dan gaan de belastingen omhoog moeten. Wat je net niet wil.

Na dit ga ik spontaan pijn krijgen in een X/Y/Z zone waarvan je niet kan vaststellen dat het werkelijk niet zo is en dan ga ik doppen want fuck dit clown systeem. :clap:

Tiens, ik lees dat hier ongeveer elke maand wel eens, en toch heeft nog niemand dit gedaan.
Dus alstublieft, put your money where your mouth is, en doe het.
En kom na een jaar eens je eerlijke ervaring delen.

Tiens, ik lees dat hier ongeveer elke maand wel eens, en toch heeft nog niemand dit gedaan.
Dus alstublieft, put your money where your mouth is, en doe het.
En kom na een jaar eens je eerlijke ervaring delen.
Ik heb een goede kennis die nog een stap verder is gegaan: na paar jaar stempelen was hij de uitnodigingen van de VDAB beu en heeft afstand gedaan van uitkeringen, leeft nu zo al meer dan 10 jaar - zijn leven ziet er als volgt uit:
  • woont in bij ouders waar hij gratis kan wonen en eten
  • kweekt ook schapen voor verkoop, een 20 - tig tal/jaar ongeveer
  • werkt maandelijks een aantal dagen in het zwart (heeft een paar vaste partners actief in bouw en tuinbouw) - echter kiest hij zelf wat en wanneer, 25 €/h - ook paar duizend euro oude metalen/jaar (mensen bellen hem om huizen leeg te maken), vroeger meer maar heeft eens aanvaring gehad met de fiscus waardoor het nu wat anders wordt verdeeld.
  • zijn zus heeft kinderen en zijn een favoriete bezigheid tijdens schoolvakanties: pretparken bezoeken, zwemmen, uitstapjes allerhande
  • kookt voor zijn ouders
  • heeft een héél grote vriendenkring - verschillende avonden/week zitten ze dan ook samen om wat pintjes te drinken, darts en pool te spelen - niet zelden met een BBQ erbij. De harde kern van die groep zijn behoorlijk welstellende mensen die rijk worden met heel hun leven te foefelen en de kantjes eraf te lopen, je zou denken dat zoiets niet bestaat - verkeerd: die werken voor mensen tot in de hoogste en rijkste regionen van ons land.
rijk is die niet, maar leeft als een koning in feite - krijgt ook veel cadeautjes in de aard van: gratis fiets, gratis groenten - ook zijn auto heeft hij gekregen (Renault Kangoo) .. en heeft toegang tot zowat alle goedkope kanalen om zaken te kopen.

die leeft eigenlijk volledig onder de radar van de overheid, ironisch genoeg heeft die dus al voor ministers, staatsbedrijven, scholen, gemeentes gewerkt, grote industriëlen - allemaal in het zwart.

Je moet het maar willen en doen natuurlijk, maar het kan.

Een inkomen waarvan de meeste mensen enkel kunnen dromen stelt niet veel voor

Om er maar eentje uit te pikken: het ene sluit het andere niet uit.

Maar dan zitten we weer in wat er eerder al gezegd is: doelen en referentiekaders, dus dat wordt al heel snel een pointless dovemansgesprek.

@Multiboxer : optimaliseren en ontwijken - een beetje boekhouder kan je daarbij helpen, maar een beetje degelijk bedrijf dat aan offshoring doet, heeft die voorzieningen en kennis ook. Talk to them.

Ik heb een goede kennis die nog een stap verder is gegaan: na paar jaar stempelen was hij de uitnodigingen van de VDAB beu en heeft afstand gedaan van uitkeringen, leeft nu zo al meer dan 10 jaar - zijn leven ziet er als volgt uit:

Daar zie je natuurlijk twee belangrijke elementen opduiken:
-Gratis kost en inwoon
-Zwartwerk
Haal die uit de vergelijking en dat is het verschil tussen een aangenaam leven en een leven in de marginaliteit.

Geen probleem trouwens met mensen die hun leven op een niet-standaard manier invullen. Maar iemand met een hoog loon die denkt dat het plezant is om van een uitkering te leven omdat hij dan sociaal tarief heeft, weet niet wat het is om van een uitkering te leven.

Maar wat is je punt nu eigenlijk? Dat de TS zijn poll niet goed is? Dat polls op internetfora niet zo betrouwbaar zijn? Ik vind het een beetje loos geklaag eigenlijk.

Overigens denk ik dat zowat iedereen na de beginpost en de eerstvolgende posts te lezen wel snapte dat zelfstandigen hier eigenlijk niet de doelgroep zijn.
Mijn punt was vooral dat ik het behoorlijk "dom" vind om een optie in een poll te steken om zelf een "gotcha" moment te creëren om eventuele trolls te vangen... Om dan te blijken dat je redenering zelf niet snor zit en je "troll-antwoord" gewoon kan kloppen... Dat bovenop al het gemekker van "dat antwoord kan niet kloppen, dat loon is veel te veel, zal wel niet waar zijn"... Tjah, wat is daar het punt van, dat er leugenaars zijn op het internet? Welcome to the internet!

Om er maar eentje uit te pikken: het ene sluit het andere niet uit.

Maar dan zitten we weer in wat er eerder al gezegd is: doelen en referentiekaders, dus dat wordt al heel snel een pointless dovemansgesprek.
Gohja, je kan alles (kapot)relativeren zo. Lijkt me dat je objectief wel kan vaststellen dat als je de Belgische samenleving woont, waar heel wat kosten niet voor het individu zijn, je met € 9000 bruto een pak meer kan doen dan je basisbehoeften vervullen. Ja, je kan dan het doel hebben om te leven als een miljonair, of jezelf dat referentiekader aanpraten ofzo. Lijkt me allemaal zeer productief.
Mijn punt was vooral dat ik het behoorlijk "dom" vind om een optie in een poll te steken om zelf een "gotcha" moment te creëren om eventuele trolls te vangen... Om dan te blijken dat je redenering zelf niet snor zit en je "troll-antwoord" gewoon kan kloppen... Dat bovenop al het gemekker van "dat antwoord kan niet kloppen, dat loon is veel te veel, zal wel niet waar zijn"... Tjah, wat is daar het punt van, dat er leugenaars zijn op het internet? Welcome to the internet!
Ah dat was je doel, ok. Welcome to the internet.

Ik vind dit soort gezever eigenlijk nog meer punt-loos. De optie staat er trouwens correct tussen dus waar zaag je nog over.

Laatst bewerkt:
Bwah, wat vervuiling heb je toch - maar algemeen zou je toch verwachten dat het vrij representatief is - wat ook gewoon de insteek is. Zelf wel wat verrast door het relatief hoge cijfer aan beide uitersten.

Naar boven toe stopt de schaal te abrupt op 10k EUR. Ik vermoed als dit tot 14-15k zou doorlopen, er een mooiere curve te zien zou zijn.

Boven 8k en lager dan 9k is waarschijnlijk ook nog gedeeltelijk incorrect doordat initieel 8k de bovenste categorie was en niet iedereen zijn/haar stem zal aangepast hebben.

Nu ik vind dat de poll al een heel mooi inzicht geeft.

Dat BG de betere verdieners bevat wisten we allemaal wel al. 25 stemmen boven de 10k vind ik toch wel moeilijk te geloven, zeker omdat er verondersteld wordt dat dit het brutoloon is en dit dus geen zelfstandigen zijn.

Ghoja, eind vorig jaar nog te horen gekregen dat mijn directe manager die er nu niet meer is toch ook rond 9,5 zat.
Nu niet om te zeggen dat die zijn niveau/kwaliteiten zo speciaal waren
Ik dacht ook eerder dat die rond de 7-8 zou zitten maar was dat even verkeerd.
Dus ja ergens ook wel verbaasd dat er hier redelijk veel zijn, maar ergens ook niet.
Wel veel in de hoge range die dan toch niet in het brutoloontopic komen posten, wat we daar zien is dan ook echt de middenmoot die niet slecht maar ook niet super veel verdient.
Maar iemand die +10k heeft afschrijven als iemand die hier niet rondhangt en zich in andere milieu's bevind is ook wel lachwekkend, in bepaalde jobs/functies heb je dat nog snel en het is ook maar een 9-5 uiteindelijk.

Zelfstandig schrijnwerker gekend, inkomsten 90k per jaar. Klagen over belastingen of overheid of asielzoekers waren voor hem de rode vlag dat je je stiel niet serieus nam. Je werkt, boekhouder regelt papierwerk, de rest was hobby en familie.

Zelfstandig schrijnwerker gekend, inkomsten 90k per jaar. Klagen over belastingen of overheid of asielzoekers waren voor hem de rode vlag dat je je stiel niet serieus nam. Je werkt, boekhouder regelt papierwerk, de rest was hobby en familie.

Zelfstandig aannemer gekend (nog altijd bij leven en welzijn en aan het werk), mijn schoonbroer, die maar 1 doel heeft: Zo weinig mogelijk belastingen betalen. Liever de helft verdienen en 0 belastingen dan het dubbel en een beetje belastingen.

Zijn leven is een opeenstapeling van foefelen, zwart geld, optimalisaties met meerdere vennootschappen en periodes weinig/niet werken. Zijn technische skills zijn OK, maar zijn financiele skills/gedrag zijn een ramp. Altijd op het randje leven:
  • zichzelf weinig uitbetalen om in laagste schijf te zitten (in die mate dat hij soms de 25e of zo van de maand bij ons geld komt vragen)
  • Zakken en zakken en zakken zwart geld altijd en overal
  • Als bouwheer zogezegd "de klant die zelf bouwt" of familie die bouwt en dan wat familie op werf zetten om foto's te nemen terwijl het in realiteit gewoon onderaannemers in het zwart zijn. Hij heeft hier al 2-3x voor de familie/neef/nonkel een huis gebouwd en officieel is dat dan gewoon die neef of nonkel. Floeps, de BTW verdwijnt. En voor whatever reden spelen die dat allemaal vrolijk mee.
  • In zijn patrimonium vennootschap gebouwen op superlange termijnen afschrijven/in lange termijn leningen/contracten steken met gevolg dat hij niet gemakkelijk kan verkopen. Ook gefoefel met waarderingen/BTW/whatever waardoor hij niet te snel kan verkopen omdat er anders meerwaarde taxen zijn, het obvious is dat er te weinig BTW betaald is, KI niet in orde is, ...
  • Uiteraard ook gefoefel met bouwvoorschriften. Gebouw kopen en in 2 of 3 appartementen opdelen waar dat expliciet niet mag. Dan 'in het geniep' verhuren zonder deftige contracten. Met een sausje van domicilie fraude om te vermijden dat er duidelijk meerdere gezinnen op 1 adres wonen.
  • Vastgoed/grond/werken onder- of over-waarderen via bevriende notarissen/landmeters/..., in functie van wat er nodig/handig is. Naar boven blazen als er lening nodig is. Naar beneden duwen als er moet geschonken worden, verkocht, gekocht worden tussen de vennootschappen.
  • Bij verbouwingen, foefelen met asbest-/EPC attesten. Ofwel flagrant vb stopcontacten gewoon wegmoefelen voor de inspectie ofwel minder flagrant een lus afschakelen en wegdoen en dan nadien terugdoen en dan aan de koper zeggen 'dit schema is gekeurd, dit is gebeurd na de keuring' [95% van de kopers has no focking clue].
  • Geld wegsifoneren van vennootschap 1 naar vennootschap 2 of vice versa met enige doel om zo weinig mogelijk belastingen te betalen in vennootschap 1 of 2.
  • En de lijst goes on and on and on and on

Gevolg: Meneer betaalt weinig belastingen maar heeft geen officiele frank om aan zijn gat te krabben, een prive vermogen dat illiquide als de pest is (zwart geld + gebouwen met shaky waarderingen en andere shenanigans waardoor ze niet verkocht kunnen worden en vennootschappen met illiquide balansen die 'red flag' 'red flag' zijn voor alles in iedereen (banken, investeerders).

Secundaire gevolg is dat meneer precies in een parallel cash (nvdr: zwart geld) universum leeft en enkel cash wil voor alles (je schiet zijn skireis voor, je krijgt een envelop met 1000 euro cash; bestelt hij wat gerief voor je in de hubo, 500 euro cash aan hem teruggeven; etc etc - rete irritant, ik heb geen cash). En uiteraard heeft hij om de 6 maanden of zo 'liquiditeitsproblemen' en mag heel de familie de portefeuille opentrekken (wat zou je zelf doen als de banken en externe investeerders het zaakje niet vertrouwen, je riskeert het geld van je eigen familie uiteraard...) om overbruggingen te geven voor 1 van de zoveel geniale ideen.

Van mij en mijn madam krijgt hij geen rotte frank meer, maar bij de rest van de familie staan er nog paar 100k schulden uit. Terwijl meneer wel paar vastgoed dingetjes heeft zonder leningen die hij zou kunnen liquideren en dat oplossen. Maarja, dan betaal je beetje belastingen, of BTW of of of. Dusja, dan doen we dat niet he.

En om de 1-2y heeft hij het vlaggen en mag hij boetes betalen of verlies pakken of weet ik veel wat. Maar na 20y, still going strong. Om met dit lang verhaal maar te zeggen, er zijn ook andere soorten aannemers...

Gohja, je kan alles (kapot)relativeren zo. Lijkt me dat je objectief wel kan vaststellen dat als je de Belgische samenleving woont, waar heel wat kosten niet voor het individu zijn, je met € 9000 bruto een pak meer kan doen dan je basisbehoeften vervullen. Ja, je kan dan het doel hebben om te leven als een miljonair, of jezelf dat referentiekader aanpraten ofzo. Lijkt me allemaal zeer productief.

Er staat letterlijk: het ene sluit het andere niet uit.
As said: dovemansgesprek…

Er staat letterlijk: het ene sluit het andere niet uit.
As said: dovemansgesprek…
Het ene sluit het andere wel uit. Als 90% van de mensen ergens alleen maar van kunnen dromen en het realistisch gezien nooit zullen binnenhalen, dan kun je onmogelijk zeggen dat dat inkomen in België niet veel voorstelt. Zo werkt de economie, hè. Dat betekent dat jij kunt kopen wat 90% van de mensen niet kunnen kopen. Dan kun je wel vinden dat het niet veel voorstelt, maar dan is dat objectief fout.

Kijk je naar de rest van de wereld, zit je nog altijd zo hoog (zoniet hoger) in de percentielen. Dus hoe sluit het ene het andere niet uit? Kun je een loon hebben waar 90% van de Belgen nooit in de buurt van komt, en tegelijk een loon hebben "dat niet veel voorstelt"?

Het ene sluit het andere wel uit. Als 90% van de mensen ergens alleen maar van kunnen dromen en het realistisch gezien nooit zullen binnenhalen, dan kun je onmogelijk zeggen dat dat inkomen in België niet veel voorstelt. Zo werkt de economie, hè. Dat betekent dat jij kunt kopen wat 90% van de mensen niet kunnen kopen. Dan kun je wel vinden dat het niet veel voorstelt, maar dan is dat objectief fout.
Dat is helemaal niet waar natuurlijk

Terug
Bovenaan