Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

• < 2000€

Stemmen: 8 1,8%
  • 2000€ tot 2500€

Stemmen: 7 1,6%
  • 2500€ tot 3000€

Stemmen: 15 3,4%
  • 3000€ tot 3500€

Stemmen: 27 6,1%
  • 3500€ tot 4000€

Stemmen: 44 10,0%
  • 4000€ tot 4500€

Stemmen: 60 13,6%
  • 4500€ tot 5000€

Stemmen: 69 15,6%
  • 5000€ tot 5500€

Stemmen: 62 14,1%
  • 5500€ tot 6000€

Stemmen: 40 9,1%
  • 6000€ tot 6500€

Stemmen: 21 4,8%
  • 6500€ tot 7000€

Stemmen: 24 5,4%
  • 7000€ tot 7500€

Stemmen: 11 2,5%
  • 7500€ tot 8000€

Stemmen: 7 1,6%
  • > 8000€

Stemmen: 15 3,4%
  • > 9000€

Stemmen: 5 1,1%
  • > 10000€

Stemmen: 26 5,9%

• Totaal aantal stemmers
    441
Het zou ook niet de bedoeling zijn om naar effectief inkomen te polsen - wel naar het groter geheel, dus inclusief vermogensopbouw. Daar zijn, voor zover ik weet geen data van, zelfs niet bij benadering ..

Ah, ik refereerde daarbij mee naar post 126 waar je naar netto inkomen verwees :). Dat zou immers een heel andere insteek zijn, dan vermogensopbouw, aangezien er daar een wezenlijk verschil zit tussen privé-opbouw en opbouw op de vennootschap. Dat ga je niet in één poll kunnen bevragen lijkt me, zonder enorme vervuiling. Netto cash per maand/jaar, los van andere voordelen waarover je toch maar discussie krijgt over de werkelijke waarde, gaat je dan het verste brengen. Wellicht aangevuld met de pre-requisite dat je die poll voorbehoudt voor zelfstandigen/feelancers allerhande (net zoals deze voor werknemers op payroll is). Er zal dan wel wat impact zijn van kinderen ten laste, maar dat speelt uiteindelijk ook niet voor zo heel veel geld.

Je kan ook kiezen om samen te wonen met 2 knappe grieten!

Ik zou wel willen, maar ik heb er nog géén gevonden die wél willen, 't is een tijdje gelukt met één, maar dat was toch hooguit budgetneutraal ook 😂

De "spaartips" in deze thread zijn toch weer typisch voor BG en België.
Eten? Moet je toch niet veel aan uitgeven, we gaan op restaurant op de kosten van de vrouw haar zaak.
Autokosten? Nee, salariswagen! Tja, in mijn budget is dat ongeveer € 430/maand van mijn loon. Dan ben je mogelijks wel beter af met € 1000 bruto minder zelfs als je dan wel onbeperkt kan rondcrossen.
Elektriciteit en gas? Ook deels op de zaak, vreemd hoe zelfs dat allemaal maar moet kunnen...

Knap en lovenswaardig als je € 1000 per maand kan sparen, maar als alleenstaande met een volledig gekend inkomen bij de fiscus én geen zelfstandige truken van de foor is dat niet haalbaar natuurlijk.

Ik mag niet meer klagen over mijn loon, na enkele omzwervingen zit dat min of meer goed, maar toch in een land waarin brutoloon ook maar zoveel zegt, en mensen ook uitbetaald worden in alles van wagens en eetcheques tot nog net geen bongobonnen, geeft zelfs dat loon een vertekend beeld.

Hier enkel maar aangeduid wat het absolute basisloon is. Dus elke extra eraf gelaten, wat vanaf een bepaald profiel standaard is.
Als je dan ziet dat 25% over de 6k bruto basisloon zit dat is dat toch al mooi. Of niet iedereen heeft het concept door.

Natuurlijk dit is een BG topic. Qua delivering stelt het niet teleur, wat had ik ook anders verwacht.

Ah, ik refereerde daarbij mee naar post 126 waar je naar netto inkomen verwees :). Dat zou immers een heel andere insteek zijn, dan vermogensopbouw, aangezien er daar een wezenlijk verschil zit tussen privé-opbouw en opbouw op de vennootschap. Dat ga je niet in één poll kunnen bevragen lijkt me, zonder enorme vervuiling. Netto cash per maand/jaar, los van andere voordelen waarover je toch maar discussie krijgt over de werkelijke waarde, gaat je dan het verste brengen. Wellicht aangevuld met de pre-requisite dat je die poll voorbehoudt voor zelfstandigen/feelancers allerhande (net zoals deze voor werknemers op payroll is). Er zal dan wel wat impact zijn van kinderen ten laste, maar dat speelt uiteindelijk ook niet voor zo heel veel geld.
Het zal idd puur theoretisch worden, want bepaalde zaken heb je wel - maar kan je niet op elk moment verzilveren, maar dat betekent niet dat het niets waard is natuurlijk. Ik zoek ook iets dat toelaat mensen die niet focussen op een job als bron van inkomen erbij te betrekken, want er zijn hier ook leden die het anders aanpakken. Gevolg is dat er een redelijke fout zal aanwezig zijn want het moet ook nog eenvoudig zijn.

Ik heb iets te hard gelachen... XD

Persoonlijk, ik ben zelfstandige en deze poll is moeilijk om in te vullen omdat dit 2 maten en gewichten zijn, zoals eerder al aangehaald. Mijn netto inkomen vs mijn inkomensten op de vennootschap zijn een rare berekening met veel uitleg en gotcha's bij voor de mensen die er niet in thuis zijn.
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat zelfstandigen deze invullen.

22 man/vrouw meer dan 10.000 euro bruto per maand, dat is toch echt wel een pak volk. Vraag me toch af als er daar niet toevallig wat zelfstandigen zitten die hun bruto gefactureerde bedragen als maatstaf gebruiken. :-)

22 man/vrouw meer dan 10.000 euro bruto per maand, dat is toch echt wel een pak volk. Vraag me toch af als er daar niet toevallig wat zelfstandigen zitten die hun bruto gefactureerde bedragen als maatstaf gebruiken. :)
Imo beperkt of zelfs 0, wie aandachtig is kan zich met enig vermoeden wel een aantal leden inbeelden die er bewust voor gekozen hebben noot concreet of gewoon niet te posten over dergelijke zaken, in een anonieme poll heb je dat probleem niet en zou je, indien iedereen wat correct is, dus een nauwkeuriger beeld moeten hebben.

Ik zou wel willen, maar ik heb er nog géén gevonden die wél willen, 't is een tijdje gelukt met één, maar dat was toch hooguit budgetneutraal ook 😂

De "spaartips" in deze thread zijn toch weer typisch voor BG en België.
Eten? Moet je toch niet veel aan uitgeven, we gaan op restaurant op de kosten van de vrouw haar zaak.
Autokosten? Nee, salariswagen! Tja, in mijn budget is dat ongeveer € 430/maand van mijn loon. Dan ben je mogelijks wel beter af met € 1000 bruto minder zelfs als je dan wel onbeperkt kan rondcrossen.
Elektriciteit en gas? Ook deels op de zaak, vreemd hoe zelfs dat allemaal maar moet kunnen...

Knap en lovenswaardig als je € 1000 per maand kan sparen, maar als alleenstaande met een volledig gekend inkomen bij de fiscus én geen zelfstandige truken van de foor is dat niet haalbaar natuurlijk.

Ik mag niet meer klagen over mijn loon, na enkele omzwervingen zit dat min of meer goed, maar toch in een land waarin brutoloon ook maar zoveel zegt, en mensen ook uitbetaald worden in alles van wagens en eetcheques tot nog net geen bongobonnen, geeft zelfs dat loon een vertekend beeld.

Mensen die zoiets zeggen, daar moet je alleen maar eens mee lachen. Restaurantbezoeken (die niks te maken hebben met de zaak zelf) op kosten van de zaak is iets waar ze tegenwoordig hard op controleren. Als je dat is ene keer doet kan je er wellicht nog goed met wegkomen, maar no way als je dat regelmatig doet. Dat lukt niet meer en je schiet uzelf enkel maar in de voeten. Dat zijn misschien lomperiken die denken dat we nog in 2005 leven en die volgend aanslagjaar een klop van de AA Fiscaliteit gaan krijgen, maar echt niet degenen die goed hun boterham verdienen en dus ervaring hebben met het hebben van eigen vennootschap(pen).
Een gedeelte van de woning verhuren aan de zaak, internet-, elektriciteitskosten, etc. op kosten van de zaak kan natuurlijk wel, maar ook weer echt niet in de mate zoals een foefelaar zou willen/denken.

Mensen die zoiets zeggen, daar moet je alleen maar eens mee lachen. Restaurantbezoeken (die niks te maken hebben met de zaak zelf) op kosten van de zaak is iets waar ze tegenwoordig hard op controleren. Als je dat is ene keer doet kan je er wellicht nog goed met wegkomen, maar no way als je dat regelmatig doet. Dat lukt niet meer en je schiet uzelf enkel maar in de voeten. Dat zijn misschien lomperiken die denken dat we nog in 2005 leven en die volgend aanslagjaar een klop van de AA Fiscaliteit gaan krijgen, maar echt niet degenen die goed hun boterham verdienen en dus ervaring hebben met het hebben van eigen vennootschap(pen).
Een gedeelte van de woning verhuren aan de zaak, internet-, elektriciteitskosten, etc. op kosten van de zaak kan natuurlijk wel, maar ook weer echt niet in de mate zoals een foefelaar zou willen/denken.
Absoluut dat ze dit controleren. Ik had een managementvennootschap en heb de fiscus eens onaangekondigd aan mijn deur gehad (met 2: eentje van de vennootschapsbelasting en eentje van de BTW en 1 van hen had duidelijk slecht geslapen). Ze controleren echt alles: of het percentage bedrijfsruimte tov rest van de woning klopt, alle facturen qua inrichting, etc. Ze vroegen ook verklaring voor elk restaurantbezoek. Dit terwijl ik geen echt zotte dingen gedaan had qua kosten en bijvoorbeeld geen enkel restaurantbezoek in het weekend had ingebracht.
Dus ik zou afraden om zomaar eender wat in te brengen. Het zal er bij een controle niet enkel uitgegooid worden, maar je krijgt een boete bovenop.
Inmiddels heb ik mijn managementvennootschap opgedoekt en ben ik bediende. Ik ben dus iemand in de bovenste bracket van +10.000 per maand bruto.

22 man/vrouw meer dan 10.000 euro bruto per maand, dat is toch echt wel een pak volk. Vraag me toch af als er daar niet toevallig wat zelfstandigen zitten die hun bruto gefactureerde bedragen als maatstaf gebruiken. :)
Niet vergeten dat hier ook een wat "oudere" generatie zit, die 10-15 jaar relevante ervaring heeft kunnen opbouwen. Die eerste 10 jaar in je professionele traject kunnen heel sterk mee bepalen hoe gewild je ervaring later zal zijn. En uiteraard moet je wat geluk hebben he.

Absoluut dat ze dit controleren. Ik had een managementvennootschap en heb de fiscus eens onaangekondigd aan mijn deur gehad (met 2: eentje van de vennootschapsbelasting en eentje van de BTW en 1 van hen had duidelijk slecht geslapen). Ze controleren echt alles: of het percentage bedrijfsruimte tov rest van de woning klopt, alle facturen qua inrichting, etc. Ze vroegen ook verklaring voor elk restaurantbezoek. Dit terwijl ik geen echt zotte dingen gedaan had qua kosten en bijvoorbeeld geen enkel restaurantbezoek in het weekend had ingebracht.
Dus ik zou afraden om zomaar eender wat in te brengen. Het zal er bij een controle niet enkel uitgegooid worden, maar je krijgt een boete bovenop.

Idd, het zijn alleen losse flodders die precies wat stoer willen overkomen die overtuigd zeggen dat zo'n zaken (nog) allemaal lukken. Ik denk dat er hier wel wat van rondlopen en daarnaast hun inkomen ook nog eens schromelijk overdrijven. De Enrons onder BG'ers. 😂

Ongestoord wegkomen met (bijna) obvious foefelen lukt enkel nog maar in vzw's. Is echt schandalig weinig controle op. Bij de FOD Financiën werkt er denk ik niemand op rechtspersonenbelasting.

Zowel hier als op reddit BEFire zijn de mensen uit de vetbetaalde ICT sector zeer aanwezig... overal waar verloning online besproken word eigenlijk.
Hoe zou dat komen? Het is moeilijk om wat zicht te krijgen op het hele spectrum van verloning, vooral de lagere echelonen.

Idd, het zijn alleen losse flodders die precies wat stoer willen overkomen die overtuigd zeggen dat zo'n zaken (nog) allemaal lukken. Ik denk dat er hier wel wat van rondlopen en daarnaast hun inkomen ook nog eens schromelijk overdrijven. De Enrons onder BG'ers. 😂
Je moet eens BEFIRE op reddit gaan lezen... allemaal Elon Musk adepten daar!

'Die mensen' die mij zo'n dingen zeggen zijn boekhouders en vrienden/kennissen die controles hebben gehad. Volgens mij heb jij gewoon wat pech gehad met een heel strenge controle.

'Die mensen' die mij zo'n dingen zeggen zijn boekhouders en vrienden/kennissen die controles hebben gehad. Volgens mij heb jij gewoon wat pech gehad met een heel strenge controle.

Een boekhouder die zegt gaat vollenbak met uw madam eten op kosten van de zaak en je zult niet tegen de lamp lopen? 🤣 Of wat moet ik verstaan onder uw antwoord?

EXCLUSIEF. “Duidelijke signalen dat er moeilijke tijden op ons afkomen”: zo zal je werk eruitzien in 2025 volgens Adecco-topman

"Ben je niet gelukkig meer? Heb je niet genoeg uitdaging? Zijn er onvoldoende mogelijkheden? Dan hebben mensen vandaag veel minder scrupules dan vroeger om te veranderen. De tijd dat iemand 30 of 40 jaar bij dezelfde werkgever bleef, ligt lang achter ons.”
En voor de rest maar zagen dat personeel te veel geld kost in België, maar ze er wel te weinig kunnen vinden.

Oh no, anyway. 😂 Altijd grappig zo'n 'interviews' met topmannen/bedrijfsleiders die klagen dat de mensen niet meer zo zot zijn als vroeger.
Wat wordt er in grote lijnen gezegd dan?
Kan het niet lezen.

Zowel hier als op reddit BEFire zijn de mensen uit de vetbetaalde ICT sector zeer aanwezig... overal waar verloning online besproken word eigenlijk.
Hoe zou dat komen? Het is moeilijk om wat zicht te krijgen op het hele spectrum van verloning, vooral de lagere echelonen.

Uit officiële bronnen zoals statbel krijg je wel een meer representatief beeld omdat ze zich baseren op enquêtes van >100.000 werknemers van verschillende leeftijd, opleiding, statuut, sector,...

Verbaast me niet dat de ICT sector actiever is online. En ik zou vermoeden dat de meeste mensen die actief zijn op FIRE topics, bovengemiddeld verdienen?

Regel 1 op het internet: geloof niet alles wat je leest. On the internet, you can be whoever you want 🥳

Ik zou het persoonlijk wel grappig vinden om aan te duiden dat ik meer dan 10k bruto per maand verdien gewoon omdat ik dat zo'n absurd bedrag vind.

Terug
Bovenaan