Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

• < 2000€

Stemmen: 8 1,8%
  • 2000€ tot 2500€

Stemmen: 7 1,6%
  • 2500€ tot 3000€

Stemmen: 15 3,4%
  • 3000€ tot 3500€

Stemmen: 27 6,1%
  • 3500€ tot 4000€

Stemmen: 44 10,0%
  • 4000€ tot 4500€

Stemmen: 60 13,6%
  • 4500€ tot 5000€

Stemmen: 69 15,6%
  • 5000€ tot 5500€

Stemmen: 62 14,1%
  • 5500€ tot 6000€

Stemmen: 40 9,1%
  • 6000€ tot 6500€

Stemmen: 21 4,8%
  • 6500€ tot 7000€

Stemmen: 24 5,4%
  • 7000€ tot 7500€

Stemmen: 11 2,5%
  • 7500€ tot 8000€

Stemmen: 7 1,6%
  • > 8000€

Stemmen: 15 3,4%
  • > 9000€

Stemmen: 5 1,1%
  • > 10000€

Stemmen: 26 5,9%

• Totaal aantal stemmers
    441
Dat BG de betere verdieners bevat wisten we allemaal wel al. 25 stemmen boven de 10k vind ik toch wel moeilijk te geloven, zeker omdat er verondersteld wordt dat dit het brutoloon is en dit dus geen zelfstandigen zijn.
Bwa... toch wel te geloven, hoor. Iemand die in een (Sr) director functie zit in een multinational (zijn vaak mensen >20-30 jaar ervaring, vaak internationaal), zitten toch wel boven de 10k. En het hoeft daarom niet in de chemie sector zijn.

Laatst bewerkt:
Bwa... toch wel te geloven, hoor. Iemand die in een (Sr) director functie zit in een multinational (zijn vaak mensen >20-30 jaar ervaring, vaak internationaal), zitten toch wel boven de 10k. En het hoeft daarom niet in de chemie sector zijn.
Ja dat ze bestaan betwijfel ik helemaal niet. Maar dat ze zo’n groot aandeel zijn in deze poll vind ik dan weer wel twijfelachtig.

Kijk je naar de rest van de wereld, zit je nog altijd zo hoog (zoniet hoger) in de percentielen. Dus hoe sluit het ene het andere niet uit? Kun je een loon hebben waar 90% van de Belgen nooit in de buurt van komt, en tegelijk een loon hebben "dat niet veel voorstelt"?
Ik denk dat deze persoon bedoelt dat je met dit loon niet per definitie een heel andere levensstijl/sociale klasse terecht komt dan iemand met 6k€

Ja, dit is 3k€ verschil maar in praktijk is dit een 1k€ extra. Aangezien je dit loon vaak pas hebt na een groot deel van je carrière. Vanaf dat moment heb je dus 12k€ extra per jaar die je bv kan investeren in een groter huis ipv de halfopen bebouwing, terwijl een erfenis of een eigen zaak wel life changing money kan genereren.

Nu een kleine voetnoot: als je net je ouders/grootouders dat geld goed investeert en spaarzaam leeft in je halfopenbebouwing kunnen je kinderen diegene zijn waar men binnen x aantal jaar jaloers naar kijkt dat ze op hun 25ste een vrijstaande woonst kunnen permitteren met een startsalaris.
En als je met 2k plots 3k hebt; is dat ook miss het verschil tussen sparen en niet sparen of op vakantie gaan of niet…

Het is dus maar waar je je referentie legt, zoals reeds gezegd

Desire leads to suffering; verlang naar geld en je zult een prijs betalen.

QED. Geldzucht heeft al veel mensen letterlijk en figuurlijk de afgrond in gegooid.
Een beetje 'money minded' zijn is goed, maar uiteindelijk dient geld ook maar om één ding: om te leven. Niet leven en rijk in uw graf kruipen klinkt zowat als de grootste nachtmerrie.

Er staat letterlijk: het ene sluit het andere niet uit.
As said: dovemansgesprek…
Feiten > gevoelens, lijkt me. Van mij mag iedereen vinden dat hij/zij te weinig inkomen heeft of arm is, maar daar zijn wel vrij duidelijke getallen op te plakken. "Dovemansgesprek" blijven herhalen verandert daar niets aan.
Het is dus maar waar je je referentie legt, zoals reeds gezegd.
Zelfde als hierboven. Als je dat doortrekt naar alles in het leven zal zowat iedereen dat ergens wel absurd vinden. En natuurlijk ga ik akkoord dat brutolonen van 10000 EUR je niet plots tot een andere klasse katapulteren als je daarvoor eigenlijk al vrij goed rondkwam.

QED. Geldzucht heeft al veel mensen letterlijk en figuurlijk de afgrond in gegooid.
Een beetje 'money minded' zijn is goed, maar uiteindelijk dient geld ook maar om één ding: om te leven. Niet leven en rijk in uw graf kruipen klinkt zowat als de grootste nachtmerrie.

True - maar ik ben 200% zeker dat voor een aanzienlijk deel van de ouders van de leden hier op het forum zal gelden:

Een behoorlijk normaal/goed leven zonder tekortkomingen - maar in de verste verte niet in verhouding tot de financiële mogelijkheden. Voor de duidelijkheid: geen veroordeling hé - dat is een keuze zoals een andere en van geld, bezit, luxe, mooie wagen ... wordt je ook niet instant gelukkig. Dat sparen zit in de genen en cultuur van de Belgen.

True - maar ik ben 200% zeker dat voor een aanzienlijk deel van de ouders van de leden hier op het forum zal gelden:

Een behoorlijk normaal/goed leven zonder tekortkomingen - maar in de verste verte niet in verhouding tot de financiële mogelijkheden. Voor de duidelijkheid: geen veroordeling hé - dat is een keuze zoals een andere en van geld, bezit, luxe, mooie wagen ... wordt je ook niet instant gelukkig. Dat sparen zit in de genen en cultuur van de Belgen.
Dat is volgens mij vrij eenvoudig te verklaren doordat tot het einde van WO2 het hier nu wel geregeld eens heel verkeerd liep. We zijn die mentaliteit volgens mij ook wel wat aan het verliezen.

Voor de babyboomers was het summum vaak ook absolute zekerheid: een job bij de overheid, een berg geld op de spaarrekening. Dat had ook een bijna absolute prioriteit. Maar die werden dan ook opgevoed door mensen die de oorlog hadden meegemaakt.

Niet leven en rijk in uw graf kruipen klinkt zowat als de grootste nachtmerrie.
Alsof je "meer leeft" als je veel geld uitgeeft. Persoonlijk word ik juist het gelukkigst van de dingen die net weinig geld kosten, zoals veel tijd doorbrengen in de natuur.

Zo maar stellen dat weinig geld uitgeven gelijk staat aan "niet leven" is gewoon niet juist. Voor jou misschien wel, maar voor andere mensen dan weer niet.

Financieel geen zorgen hebben en de mogelijkheid hebben om minder dan fulltime te werken zijn voor mij goud waard. Het logo op mijn auto of kleding bijvoorbeeld maakt voor mij helemaal niets uit.

Alsof je "meer leeft" als je veel geld uitgeeft. Persoonlijk word ik juist het gelukkigst van de dingen die net weinig geld kosten, zoals veel tijd doorbrengen in de natuur.

Zo maar stellen dat weinig geld uitgeven gelijk staat aan "niet leven" is gewoon niet juist. Voor jou misschien wel, maar voor andere mensen dan weer niet.

Financieel geen zorgen hebben en de mogelijkheid hebben om minder dan fulltime te werken zijn voor mij goud waard. Het logo op mijn auto of kleding bijvoorbeeld maakt voor mij helemaal niets uit.

Gaat niet enkel om materialistische zaken he.. Ook reizen, op restaurant gaan,.. kost veel geld en is voor mij wel een zeer grote meerwaarde om "meer te leven".

Tgoh, ik denk dat dat, zoals @Sylverscythe zegt, voor de jongere generaties toch niet meer echt het geval is. Als ik mijn leeftijdsgenoten hoor, gaat het toch vooral over "het leven is al kort genoeg" tot "waarom zou ik hard werken als ik toch nooit iets zal kunnen kopen, dan liever goed leven".
Over een eigen woonst moet ik me geen zorgen maken. En al wat ik nu spaar (wat toch wel aantikt gezien ik nu 2 inkomstenbronnen heb), beleg ik. Eens die portfolio voldoende groot is, hoef ik niks meer te sparen en is het volledig vivre en vitesse. Ik wil dat punt bereiken voor m'n 30/35.
Ik hoef geen kinderen, dus als in theorie de laatste euro het raam uitvliegt op de dag dat ik sterf, dat zou ideaal zijn. 😂

Ik doelde dan vooral op reizen, uit eten/drinken gaan, ... Zaken die toch ook wel wat geld kosten, maar waar toch ook snel op bespaard wordt ten voordele van het sparen (wat dan meestal nog inhoudt: het gewoon op de "spaarboek" droppen waar je reële rente bijna negatief is). Hoeveel mensen lopen er niet rond die werken, werken, werken met het idee om vanaf hun pensioen "te beginnen leven"? Om dan op hun 65 ofzo de pijp uit te gaan.
Maar truth be said: bij mij houdt "leven" toch ook wel in goed voor de dag komen i.p.v. met een uitgedroogde huid en altijd in dezelfde versleten jeans rondlopen. 😂

Met dat laatste van minder te moeten gaan werken ben ik helemaal akkoord, is ook voor mij één van de beste zaken. Véél meer dan met wat voor auto ik de kas van de staat spijs.

Ik denk dat deze persoon bedoelt dat je met dit loon niet per definitie een heel andere levensstijl/sociale klasse terecht komt dan iemand met 6k€

Ja, dit is 3k€ verschil maar in praktijk is dit een 1k€ extra. Aangezien je dit loon vaak pas hebt na een groot deel van je carrière. Vanaf dat moment heb je dus 12k€ extra per jaar die je bv kan investeren in een groter huis ipv de halfopen bebouwing, terwijl een erfenis of een eigen zaak wel life changing money kan genereren.

Nu een kleine voetnoot: als je net je ouders/grootouders dat geld goed investeert en spaarzaam leeft in je halfopenbebouwing kunnen je kinderen diegene zijn waar men binnen x aantal jaar jaloers naar kijkt dat ze op hun 25ste een vrijstaande woonst kunnen permitteren met een startsalaris.
En als je met 2k plots 3k hebt; is dat ook miss het verschil tussen sparen en niet sparen of op vakantie gaan of niet…

Het is dus maar waar je je referentie legt, zoals reeds gezegd
Die 1k verschil.. als dat het verschil is tussen €500 per maand sparen en €1500 per maand sparen.. zwier dat in een ETF met een gemiddeld rendement van 5% op 10 jaar, dan heb je ruwweg met je €500 per maand op het einde van de rit iets van een €75k. Met je €1500 per maand heb je iets van een €225k. Toch significant.

Gaat niet enkel om materialistische zaken he.. Ook reizen, op restaurant gaan,.. kost veel geld en is voor mij wel een zeer grote meerwaarde om "meer te leven".

Voor mij dus totaal niet. 2000 euro om op in een sardienendoos te vliegen naar een bestemming waar een zwembad is met 30 of 35 graden. Dolle pret, not for me. Daar geef ik dus geen frank voor.

Met de auto naar een berg rijden en daar aan een riviertje kamperen. sign me up. Deze zomer gaan we met de 3 kinderen voor de eerste keer off grid kamperen. fingers crossed dat ze het leuk vinden.

Op restaurant gaan, daar kan ik van genieten. Maar liever 10x voor 50 euro dan 1x voor 500 euro te gaan eten.

Voor mij dus totaal niet. 2000 euro om op in een sardienendoos te vliegen naar een bestemming waar een zwembad is met 30 of 35 graden. Dolle pret, not for me. Daar geef ik dus geen frank voor.

Met de auto naar een berg rijden en daar aan een riviertje kamperen. sign me up. Deze zomer gaan we met de 3 kinderen voor de eerste keer off grid kamperen. fingers crossed dat ze het leuk vinden.

Op restaurant gaan, daar kan ik van genieten. Maar liever 10x voor 50 euro dan 1x voor 500 euro te gaan eten.
Maar je kan ook met een sardienendoos vliegen om daar dan off grid te kamperen hé. Ik denk dat zijn punt is dat al die dingen sowieso wel iets kosten, ook al is dat geen klassiek materialisme maar "ervaringen opdoen".

Ik denk ook wel dat die zaken nogal naar een asymptoot lopen en de "ervaring" van een echt peperdure reis of maaltijd niet in verhouding staat tot de extra kost, maar goed, het is niet of ik zal die hypothese kunnen testen.

Tgoh, ik denk dat dat, zoals @Sylverscythe zegt, voor de jongere generaties toch niet meer echt het geval is. Als ik mijn leeftijdsgenoten hoor, gaat het toch vooral over "het leven is al kort genoeg" tot "waarom zou ik hard werken als ik toch nooit iets zal kunnen kopen, dan liever goed leven".
Over een eigen woonst moet ik me geen zorgen maken. En al wat ik nu spaar (wat toch wel aantikt gezien ik nu 2 inkomstenbronnen heb), beleg ik. Eens die portfolio voldoende groot is, hoef ik niks meer te sparen en is het volledig vivre en vitesse. Ik wil dat punt bereiken voor m'n 30/35.
Ik hoef geen kinderen, dus als in theorie de laatste euro het raam uitvliegt op de dag dat ik sterf, dat zou ideaal zijn. 😂

Lichtjes off-topic, maar voor uw 35e gaan rentenieren? 🤯 Heel benieuwd naar jou twee inkomstenbronnen.

Mss heb je wel gelijk, met 40+ ben ik geen lentekieken meer helaas - ik kan alleen maar vaststellen dat mensen uit m'n buurt, entourage, forum, werk ... met mogelijkheden zat om te stoppen om "vivre en vitesse" te gaan leven het 99/100 niet doen - om diverse redenen. Ook zaken als kinderen zijn dingen die mogelijks kunnen wijzigen, net zoals de zin om de wereld rond te trekken bvb.

Maar idd, de rijkste mens op het kerkhof is ook maar een vreemde doelstelling.

Eerlijk gezegd is dat imo de grootste factor die "gewone" mensen rijk maakt --> waar je gelukkig van wordt. Geen van die twee scenarios klinkt als een vakantie voor mij. Ik zal dan eerder een huis huren met zwembad en naar daar rijden. Dat kost meestal dan nog het meeste van de drie opties. ( kan nog beter als je naar ginder vliegt, auto huurt en huis huurt maar ok).

Ik zal dan weer "nooit" geld spenderen aan een restaurant want daar haal ik weinig uit, maar ik ga wel collector's editions van boeken kopen.

Ja dat ze bestaan betwijfel ik helemaal niet. Maar dat ze zo’n groot aandeel zijn in deze poll vind ik dan weer wel twijfelachtig.

Er zit zonder twijfel vervuiling op, maar ik zou durven stellen dat je foutenmarge daar beduiden lager zal zijn dan 50% (zeker gezien de doorsnee populatie hier).

Om even te vergelijken, van de 1000+ headcount die in mijn direct reports zitten, zal er 2%-3% zijn die boven de genoemde tresholds zitten, maar in die populatie zit een meer dan aanzienlijk deel mensen die onder de noemer "lage-loonlanden" vallen;. De 6% nu is wellicht te hoog, ik zou gokken dat de realiteit wellicht hier op dit forum tussen de 4%-5% zal uitkomen.

Lichtjes off-topic, maar voor uw 35e gaan rentenieren? 🤯 Heel benieuwd naar jou twee inkomstenbronnen.

Ehm, waar zeg ik gaan rentenieren? Ik zeg dat ik dan maandelijks niets meer opzij 'moet' zetten en gewoon maandelijks alle inkomsten kan opleven. Maar zelfs als ik op 35 zou kunnen rentenieren, ik zou het niet willen. Moet nog altijd wel iets omhanden hebben hé.
50, dàt is pas een mooie leeftijd om te gaan rentenieren. :cheer:

Misschien een interessante poll: zou uw leven er veel anders uitzien moest je brutoloon x 2 gaan?
Voor mij persoonlijk niet.

Terug
Bovenaan