Wat zou jij doen als je de lotto wint?

Het is ook te zien wat je een grote pot noemt he.
Die 220 miljoen noem ik al een uitzonderlijk grote pot.
De 54 miljoen vanavond vind ik ook al een grote pot.

Lotto winnen zou ik gewoon verhuizen naar ander land.
Is al heel tijd een lange droom van ons voor naar het buitenland te vertrekken.
Nu met een kind is dit nog iets moeilijker geworden.

Dan doen we nog maar een keer mee.
50% kans om de grote pot te winnen!
42 cijfers en daar trekken ze er random 6 uit...

Je hebt uit 42 cijfers 5.245.786 mogelijke combinaties van 6 cijfers.

Stel dat je dat aantal combinaties koopt aan 1,25 euro per combinatie. Win je dan per definitie de pot van 130 miljoen? Reken uit je winst...

Indien je overtuigd bent van wel dan raad ik je toch aan die miljoenen inzet niet meteen te verkwanselen aan lotto-formulieren.

Laat een statisticus maar uitleggen waarom :)

Stel dat je dat aantal combinaties koopt aan 1,25 euro per combinatie. Win je dan per definitie de pot van 130 miljoen? Reken uit je winst...

Indien je overtuigd bent van wel dan raad ik je toch aan die miljoenen inzet niet meteen te verkwanselen aan lotto-formulieren.

Ik win of ik win niet 50/50.

Ps: weet natuurlijk dat dit niet klopt, maar het leuke aan die stelling is dat elke 'wiskundige' direct op zijn paard zit 😀

42 cijfers?
Die 130 miljoen is met euromillions, dat zijn 5 cijfers uit 50 cijfers en nog eens 2 sterren uit 12 stuks.
En zelfs voor de lotto (waar degelijke hoge bedragen niet te winnen zijn) klopt het niet, want daar heb je tegenwoordig 45 cijfers ipv 42.

42 cijfers?
Die 130 miljoen is met euromillions, dat zijn 5 cijfers uit 50 cijfers en nog eens 2 sterren uit 12 stuks.
En zelfs voor de lotto (waar degelijke hoge bedragen niet te winnen zijn) klopt het niet, want daar heb je tegenwoordig 45 cijfers ipv 42.
bon, Euro:

Combinatie (50,5)

(50*49*48*47*56)/5!

Voor de lotto wordt dat dan:

Combinatie (45,6)

(45*44*43*42*41*40)/6!

Veel succes :)

Is het niet zo dat je dan net minder kans maakt?
Nee, de kans op de juiste cijfers blijft even groot (of beter gezegd klein), maar omdat er meer mensen meespelen word de kans groter dat jij niet de enige met de juiste cijfers bent, dus dat je het bedrag zal moeten delen met een andere winnaar.

Nee, de kans op de juiste cijfers blijft even groot (of beter gezegd klein), maar omdat er meer mensen meespelen word de kans groter dat jij niet de enige met de juiste cijfers bent, dus dat je het bedrag zal moeten delen met een andere winnaar.
Awel ja, daar doelde ik precies op. Minder kans om alleen de pot te winnen. Nouja. De kans dat er al 2 met alle juiste cijfers zijn is toch klein?

Terug
Bovenaan