Weg met de ziektebriefjes. Of toch niet?

Moeten ziektebriefjes voor korte duur weg?

• Totaal aantal stemmers
    232
Teveel struggle voor een briefje, zeker als je even echt ernstig ziek bent.

Ik heb gevoel dat veel jonge dokters echt minder dagen uitschrijven dan werkelijk nodig is tov een ervaren arts (pre corona)

In nederland werkt het systeem prima.

dus ik koos Ja

Op zich is het strookjes idee van @Shaddix nog niet zo'n slecht idee. Dat je x aantal keer per jaar hier beroep op kan doen, lijkt mij voor de werknemer een enorm voordeel. Het is te onnozel dat je naar de dokter moet omdat je eens een dag diarree of krampen hebt. Zoiets kan iedereen overkomen en het is vrij onnuttig om daarvoor naar de dokter te moeten. Want vaak krijg je dan meer dagen voorgeschoteld dan nodig.

En het lijkt me niet dat dit voor meer ziekteverzuim zou zorgen. Als je geen vaste klant bent bij de dokter en je gaat langs met de uitleg dat je diarree hebt of barstende hoofdpijn zit je zo 2-3 dagen thuis.

Laatst bewerkt:
Zou een dag onbetaald geen goede oplossing zijn? Is dit bij arbeiders zo nog niet het geval dat die vanaf dag 1 op de ziekenkas staan, ik denk zelfs die die eerste dag (carensdag) totaal niet vergoed werd, of is dit ondertussen veranderd @JPV?

Ik denk trouwens dat het feit van loon betalen of niet in bepaalde sectoren echt het minste van hun zorgen is. Wanneer een technieker of projectmedewerker zich om de haverklap ziek meldt en je daarom afspraken met klanten moet uitstellen of zelfs de oplevertermijn van projecten in het gedrang komt dan is dit erger dan iemand een betaalde of onbetaalde dag ziekteverlof geven.

Zou een dag onbetaald geen goede oplossing zijn? Is dit bij arbeiders zo nog niet het geval dat die vanaf dag 1 op de ziekenkas staan, ik denk zelfs die die eerste dag (carensdag) totaal niet vergoed werd, of is dit ondertussen veranderd @JPV?
Dit is gelukkig veranderd.

Gelukkig, omdat dit een manier was om mensen met financiële problemen die ziek zijn toch te laten werken en dit totaal, vanuit ongevallenpreventie, geen goeie manier van werken is. Ook voor de overheid zorgt dit uiteindelijk voor extra kosten (slechtere medische hygiëne) en zelfs voor de werkgever kan dit nefast uitdraaien wegens het besmetten van collega's.

Voor de overheid kosten die gesubsidieerde maar vaak nutteloze ziektebriefjes/terugbetaalde doktersbezoekjes nu veel geld. Wat mij betreft mag de verplichting vanuit werkgeverskant blijven bestaan, maar moet de kost dan wel door de werkgever vergoed worden, omdat de werkgever het vraagt.

Zou toch zeer goed zijn.
Ik heb de voorbije vijf jaar ongeveer 20-25 verkoudheden.
15-20 daarvan griepachtig met koorts.

Dat is bijna altijd hetzelfde. Ik weet wat het is, er is niets aan te doen behalve rusten.
Doktersbezoeken zijn totale verspilling van de dokter hun tijd.
Daarbij heb ik bijna altijd oplopende koorts na het doktersbezoek vanwege de inspanning.

Zou veel logischer zijn die lastige dingen te vermijden en dokters hun tijd vrij te houden voor ernstigere dingen, en zieke mensen toe te laten meer te rusten.

Zou toch zeer goed zijn.
Ik heb de voorbije vijf jaar ongeveer 20-25 verkoudheden.
15-20 daarvan griepachtig met koorts.

Dat is bijna altijd hetzelfde. Ik weet wat het is, er is niets aan te doen behalve rusten.
Doktersbezoeken zijn totale verspilling van de dokter hun tijd.
Daarbij heb ik bijna altijd oplopende koorts na het doktersbezoek vanwege de inspanning.

Zou veel logischer zijn die lastige dingen te vermijden en dokters hun tijd vrij te houden voor ernstigere dingen, en zieke mensen toe te laten meer te rusten.
Als er een systeem gelijk hier in NL ingevoerd zou worden zou dergelijk hoge frequentie van ziek zijn betekenen dat ja zowat elke keer langs moet gaan bij de bedrijfsarts. Dus eigenlijk verlies je nog meer tijd, want de bedrijfarts zit meestal ook niet om de hoek zoals een huisarts.

En ik ga liever naar mijn eigen dokter dan naar een bedrijfsarts als ik dan toch naar een dokter moet.

Als er een systeem gelijk hier in NL ingevoerd zou worden zou dergelijk hoge frequentie van ziek zijn betekenen dat ja zowat elke keer langs moet gaan bij de bedrijfsarts. Dus eigenlijk verlies je nog meer tijd, want de bedrijfarts zit meestal ook niet om de hoek zoals een huisarts.

En ik ga liever naar mijn eigen dokter dan naar een bedrijfsarts als ik dan toch naar een dokter moet.
Hoge frequentie omdat je 10 ziektedagen op een jaar hebt?

Het gegeven dat een dokter meer schrijft dan op het eerste zicht nodig is is trouwens niet zomaar. Vaak is het beter om als de symptomen bijna weg zijn en je in principe al kan gaan werken om toch nog een extra dag volledig te herstellen. Vaak zie je dat mensen te snel terugkeren en lange tijd blijven lopen met lichte symptomen. Dat is ook gewoon niet goed.
En laat ons eerlijk zijn als jij een correcte werknemer bent dan zal de werkgever niet zo snel een controlearts sturen hoor.
En laat ons eerlijk zijn de profiteurs hebben bij beide systemen extra verlofdagen hoor, dus verschil gaat het op dat vlak niet geven.

Enorm beperken in aantal en ik zie er een oplossing in.
Geef mensen 3 dagen per jaar, als losse dagen en dus niet 1x 3 dagen. Diegene die er nu de kanten vanaf lopen gaan dat in dat andere systeem ook doen. Maar voor de overige 70-80% van de werknemers gaat het alleen maar voordeel bieden.

Bij mijn vorige werkgever mochten we 4 dagen (losse dagen) afwezig zijn zonder doktersbriefje. Bij mijn huidige werkgever 2 losse dagen. Ik vind dat best wel goed, want ik voel nogal snel of het iets is dat zich doorzet of niet. Ik heb bij mijn vorige werkgever 1 keer gebruik gemaakt van zo'n dag en bij mijn nieuwe ook al 1 keer.

Bij ons is het kiezen: doktersbriefje ofwel een dag recup/ADV/onbetaald of zo inzetten.

Ik vind dat geen ideaal systeem maar ik ben sowieso quasi nooit ziek (behalve afgelopen weekend om op maandagochtend miraculeus genezen te zijn natuurlijk :woohoo: ), heb nog geen dag ziekteverlof gepakt sinds ik beginnen werken ben.

Het concept van een beperkt aantal baaldagen per jaar spreekt me veel meer aan tbh, dat is ook iets ruimer interpreteerbaar. :tongue:

Hoge frequentie omdat je 10 ziektedagen op een jaar hebt?
Hij zegt niet 10 ziekte dagen op een jaar.
Hij zegt 20-25 verkoudheden. Dat zijn 5 ziektes per jaar, niet 5 dagen. Als dat dan griepachtigen zijn zoals hij aangeeft is dat meestal een week per keer. Dat wordt hier alleszins aanzien als veel.

En laat ons eerlijk zijn als jij een correcte werknemer bent dan zal de werkgever niet zo snel een controlearts sturen hoor.

Maar zo werkt het niet hier in NL. Ze sturen geen controlearts, je moet zelf naar een bedrijfsarts en nee dat kiest de werkgever hier niet zelf. Dat wordt bepaald door die bepaalde dienst. Een WG kan wel extra controles aanvragen.

Ik denk dat ziektebriefjes weg doen een slecht idee is. Wellicht is iedereen hier nooit ziek, de job is hun passie of weet ik veel. Maar raad eens zodra dat die ziektebriefjes weg vallen gaan mensen ervan profiteren. Mensen gaan veel sneller afwezig zijn tenzij er een MAAR aan is.

De kinderen zijn ziek en ik heb geen oppas
Gisterenavond ietsje te hard doorgezakt en vandaag zo mottig als een hond
Echt geen zin om vandaag te gaan werken
De nieuwste Fifa 2055 is uit

Ik zie dit nu ook bij thuiswerk, mensen gaan tussendoor naar de tandarts, wat geen probleem is maar als er een vergadering is (die voor ne keer wel belangrijk is) dan kunnen ze niet vanwege reden X of Y. Letterlijk heeft ooit iemand gezegd dat hij of zij niet dan naar kantoor kon komen omdat die dag de poetsvrouw er is en hij/zij dan thuis wou zijn. Het gaat hier wel niet om thuiswerken (wat ik een geweldig systeem vind) maar het gaat om dat mensen misbruik maken en ja dat is misschien een kleine hoop.

Vanwaar komt deze discussie? Huisartsen te weinig en ze willen de administratieve last verminderen. Misschien moeten ze eerder kijken naar dit probleem. In mijn ogen hoef je geen arts te zijn om te kijken als iemand werkelijk niet kan komen werken. Ik kijk dan naar bepaalde verpleegers die hiertoe bekwaam zijn? En zijt nu eerlijk hoeveel mensen krijgen een ziektebriefje van de dokter terwijl ze niet echt ziek zijn...

Dus kortom in mijn ogen is het schrappen van ziekteverzuim niet echt een strak plan. A) het lost het tekort van artsen niet op of toch niet op lange termijn en B) het creeert een hoop andere problemen

Laatst bewerkt:
In mijn ogen hoef je geen arts te zijn om te kijken als iemand werkelijk niet kan komen werken. Ik kijk dan naar bepaalde verpleegers die hiertoe bekwaam zijn? En zijt nu eerlijk hoeveel mensen krijgen een ziektebriefje van de dokter terwijl ze niet echt ziek zijn...
Een verpleegster is hiervoor niet bekwaam en zou belangrijke signalen kunnen missen. Vb: iemand met buikpijn kan appendicitis hebben ook.

Daarnaast staat het wettelijk kader hier absoluut geen uitzonderingen op toe. Diagnoses stellen= artsenwerk.
En dat gaat belachelijk ver soms: ik ben secretaresse in een zorgpraktijk waar we ook een verpleegkundige hebben.
In Nederland hebben ze praktijk assistenten: secretaresses die kleine zaken als wondzorg, bloed prikken, vaccins plaatsen,... Er ook bij nemen.
De opleiding om bloed te nemen bvb duurt in NL 4u. Ik heb in Brussel geïnformeerd of ik die opleiding (waarvoor je een certificaat krijgt) kan volgen om onze verpleegkundige te ontlasten. Neen dus. Enkel na een 3-jarige opleiding én met de beroepstitel van verpleegkundige mag je bloed afnemen. 🙄

Ik ben echt blij dat mijn huidige werkgever 2 dagen afwezigheid toestaat zonder doktersbriefje.
Vroeger ben ik vaak half ziek gaan werken omdat ik geen zin had om naar de dokter te gaan.

In theorie vind ik het een goed idee. Hier in Noorwegen hebben zijn er geen ziektebriefjes nodig. Ik mag 3 dagen thuis blijven zonder dat er iemand naar vraagt, vriendin zelfs 8 dagen ( aan 1 stuk). Er zijn wel regels aangaande hoe vaak je dat mag doen enzo, maar ik ken de details niet want ik heb het nog nooit gebruikt.

In praktijk zit het er in België zo hard in om te gaan foefelen dat het nooit zou werken.

Toen ik studeerde schreef de huisarts dikwijls een ziektebriefje voor een dag of twee. Dat heeft mij tijdens een langdurige depressie wel enorm geholpen. I.v.m. werk, hoeveel dagen ziektes zijn oké en wat als je nu echt gewoon een baal jaar hebt? Met dat ziektebriefje voel ik mij gedekt.

Hoe werken controleartsen? Het lijkt me een beetje raar om te controleren of uw collega-arts wel de waarheid vertelt of niet. Zijn ze vrij en onafhankelijk of zijn ze minder geneigd om een collega-arts negatief te beoordelen? Zijn er consequenties voor de arts die het ziektebriefje voorschreef?

Een verpleegster is hiervoor niet bekwaam en zou belangrijke signalen kunnen missen. Vb: iemand met buikpijn kan appendicitis hebben ook.

Daarnaast staat het wettelijk kader hier absoluut geen uitzonderingen op toe. Diagnoses stellen= artsenwerk.
En dat gaat belachelijk ver soms: ik ben secretaresse in een zorgpraktijk waar we ook een verpleegkundige hebben.
In Nederland hebben ze praktijk assistenten: secretaresses die kleine zaken als wondzorg, bloed prikken, vaccins plaatsen,... Er ook bij nemen.
De opleiding om bloed te nemen bvb duurt in NL 4u. Ik heb in Brussel geïnformeerd of ik die opleiding (waarvoor je een certificaat krijgt) kan volgen om onze verpleegkundige te ontlasten. Neen dus. Enkel na een 3-jarige opleiding én met de beroepstitel van verpleegkundige mag je bloed afnemen. 🙄
Was maar om een richting in te wijzen ... nu het gaat hier wel niet over een diagnose stellen maar over het al dan niet werkbekwaam vast stellen. Maar ik besef dat er ook verpleegers te kort zijn net zoals bij artsen blijkbaar

Hoe werken controleartsen? Het lijkt me een beetje raar om te controleren of uw collega-arts wel de waarheid vertelt of niet. Zijn ze vrij en onafhankelijk of zijn ze minder geneigd om een collega-arts negatief te beoordelen? Zijn er consequenties voor de arts die het ziektebriefje voorschreef?
Controleartsen beoordelen niet het werk van hun collega's, enkel de toestand van de patiënt op het moment van de controle. Dat kan dus dagen of weken later zijn. Uiteraard zijn er geen consequenties voor de andere arts, controleartsen kunnen namelijk niet tijdreizen om mee te kijken met wat de behandelende arts heeft vastgesteld.

Terug
Bovenaan