Weg met de ziektebriefjes. Of toch niet?

Moeten ziektebriefjes voor korte duur weg?

• Totaal aantal stemmers
    232
Dit lijkt me nu toch echt een nutteloos compromis hoor...

Mag je de 3 dagen achter elkaar nemen? Want met 3x 1 dag moet je toch nog altijd in 90% van de gevallen naar de dokter gaan?
Buikgriepke ofzo duurt langer dan 1 dag. Als ik nog altijd op consultatie dien te gaan voor het minste is het niet echt vooruitgang.

1 losse dag per keer zou het imo nog harder doen lijken dat het echt om een baaldag gaat, als je je eens niet super voelt, geen zin hebt, of ne kater hebt...

Het gebeurt toch regelmatig dat je je niet goed voelt en dat je de volgende dag genezen bent: bijvoorbeeld oververmoeidheid, een nacht geen oog dicht gedaan, migraine, iets verkeerd gegeten, ...
Bij zoiets weet ik dat het wellicht 's anderendaags gaat over zijn, de enige reden waarom ge dan zou naar de dokter gaan is om een briefje te krijgen.
Wetende hoeveel profiteurs er zijn die voor elke onnozelheid meteen een week thuis zijn, meerdere keren per jaar, denk ik nu ook niet dat deze regel tot zo veel extra misbruik gaat leiden.

Het gebeurt toch regelmatig dat je je niet goed voelt en dat je de volgende dag genezen bent: bijvoorbeeld oververmoeidheid, een nacht geen oog dicht gedaan, migraine, iets verkeerd gegeten, ...
Bij zoiets weet ik dat het wellicht 's anderendaags gaat over zijn, de enige reden waarom ge dan zou naar de dokter gaan is om een briefje te krijgen.
Wetende hoeveel profiteurs er zijn die voor elke onnozelheid meteen een week thuis zijn, meerdere keren per jaar, denk ik nu ook niet dat deze regel tot zo veel extra misbruik gaat leiden.
Klopt, maar als je relatie met je dokter voldoende is kan je even bellen en stuurt die dat toch zelfs digitaal door?

Klopt, maar als je relatie met je dokter voldoende is kan je even bellen en stuurt die dat toch zelfs digitaal door?

Dan ga ja al een heel goede relatie met je dokter mogen hebben. Die mogen normaal niet zomaar een ziekte attest doorsturen zonder je effectief te hebben onderzocht.

Dan ga ja al een heel goede relatie met je dokter mogen hebben. Die mogen normaal niet zomaar een ziekte attest doorsturen zonder je effectief te hebben onderzocht.
Hangt van de reden en gekende problematiek af.
Als migrainepatiënt moet ik ook niet langsgaan en mijn aanvallen duren ook meestal maar 1 dag.
Dan is dat absurd om een dokter langs te laten komen (want rijden lukt dan niet) terwijl de oorzaak én behandeling gekend zijn.

Maar gewoon bellen en: "k ben niet goed, schrijf eens een briefje?" Zal inderdaad ook niet pakken bij mijn dokter 🤪

idd. Gaat tegen hun deontologische code in. Voor uitzonderingen zoals Mulan zien ze dat nog door de vingers, maar hoewel ik zeker ben dat mijn dokter me goed vertrouwt, moet ik ook niet afkomen met "ik heb een buikgriep en ben er nog niet van verlost na het weekend, zet me eens 1 dag thuis". Gewoon omdat het soms ook een verkeerde zelfdiagnose kan zijn en zij dan verantwoordelijk kunnen gesteld worden als blijkt dat ik niet onderzocht werd en daardoor de gepaste medische hulp ontbreekt.

idd. Gaat tegen hun deontologische code in. Voor uitzonderingen zoals Mulan zien ze dat nog door de vingers, maar hoewel ik zeker ben dat mijn dokter me goed vertrouwt, moet ik ook niet afkomen met "ik heb een buikgriep en ben er nog niet van verlost na het weekend, zet me eens 1 dag thuis". Gewoon omdat het soms ook een verkeerde zelfdiagnose kan zijn en zij dan verantwoordelijk kunnen gesteld worden als blijkt dat ik niet onderzocht werd en daardoor de gepaste medische hulp ontbreekt.
Wat ik trouwens zelf heel raar vond bij onze (nieuwe) huisarts. Ik had effectief buikgriep, 3 dagen thuis.
Na 3 dagen geen beterschap, nog eens 2 dagen thuis (dus 2 weekends en een volledige week).

Na dat weekend was het nog niet over. "ja, ik ga u gewoon nog een heel week thuis zetten".
1) Ik zou het appreciëren dat als mijn ziekte 3x zo lang duurt als normaal, dat ge dan ff verder onderzoekt
2) Patiënten thuis schrijven dient niet als middel om er vanaf te zijn he...

Ik vind het een dubbele, dat afschaffen van ziektebriefjes. Aan de ene kant verlicht het de werkdruk op de huisarts, want mensen komen niet meer voor het minste naar de dokter omdat ze per sé een briefje nodig hebben voor hun werkgever. Kwestie van zelfdiagnose en een dag rusten om de dag nadien hopelijk weer aan de slag te gaan. Als ik iets verkeerds heb gegeten en ik hang de hele tijd over de pot heeft het niet veel zin om naar de dokter te gaan, lijkt me. Aan de andere kant zullen mensen die de kantjes er van af lopen hier als eerste van profiteren, want voor hen zijn dit gewoon drie extra verlofdagen. Het lijkt me echter fout om te beweren dat iedereen de kantjes ervan afloopt en dat dit aanleiding geeft om massaal aan "maandagziekte" te gaan leiden of zo'n dag op te nemen om even uit te kateren. Wantrouwen is een verkeerd uitgangspunt om je ziekteverzuim onder de loep te nemen. Controleartsen sturen ... dat is ook niet evident en dat ligt hier en daar ook gevoelig. Je kan zeggen dat elke werkgever zijn pappenheimers kent, maar meestal zijn het de directe collega's die weten welke collega de kantjes ervan afloopt. Die hebben natuurlijk geen mogelijkheid om de collega met maandagziekte of geengoestingitis op het matje te roepen.

Goh, maar dat kan je natuurlijk wél counteren door een controle arts te sturen. Liefst rond 8-9u 😈
En hoe zie je dat in de praktijk werken?
Bij veel bedrijven worden ziektemeldingen behandeld door HR, wat een 9-to-5 job is, dus de kans is al reëel dat dit pas na 9u bekeken zal worden. En zelfs als het voor 9u behandeld wordt, die controlearts kan niet opeens naar daar teleporteren :p

Ik vind het een dubbele, dat afschaffen van ziektebriefjes. Aan de ene kant verlicht het de werkdruk op de huisarts, want mensen komen niet meer voor het minste naar de dokter omdat ze per sé een briefje nodig hebben voor hun werkgever. Kwestie van zelfdiagnose en een dag rusten om de dag nadien hopelijk weer aan de slag te gaan. Als ik iets verkeerds heb gegeten en ik hang de hele tijd over de pot heeft het niet veel zin om naar de dokter te gaan, lijkt me. Aan de andere kant zullen mensen die de kantjes er van af lopen hier als eerste van profiteren, want voor hen zijn dit gewoon drie extra verlofdagen. Het lijkt me echter fout om te beweren dat iedereen de kantjes ervan afloopt en dat dit aanleiding geeft om massaal aan "maandagziekte" te gaan leiden of zo'n dag op te nemen om even uit te kateren. Wantrouwen is een verkeerd uitgangspunt om je ziekteverzuim onder de loep te nemen. Controleartsen sturen ... dat is ook niet evident en dat ligt hier en daar ook gevoelig. Je kan zeggen dat elke werkgever zijn pappenheimers kent, maar meestal zijn het de directe collega's die weten welke collega de kantjes ervan afloopt. Die hebben natuurlijk geen mogelijkheid om de collega met maandagziekte of geengoestingitis op het matje te roepen.
Er is natuurlijk nog een aspect dat ik hier nog niet (veel?) zien passeren heb.

Je hebt inderdaad mensen die misbruik gaan maken van het systeem, maar daar staan ook mensen tegenover die het systeem gaan gebruiken zoals het hoort. En die zullen hoogstwaarschijnlijk vroeger terug aan het werk gaan. Want ik heb een dokter nog maar zelden een briefje weten schrijven voor 1 dag.
Als je met iets zit als maag/darm klachten, is dit voor een dokter moeilijk een diagnose op te plakken. Zie ook het voorbeeld van @anders. hierboven. Stel dat hij nu gewoon iets slecht gegeten had, en 3 dagen thuisgezet wordt. Met het systeem van 1dagsziekte zonder briefje, ben je dag 2 terug aan het werk (als het effectief dat is en je terug kan gaan werken, anders moet je op dag2 naar de dokter).

Dusja, zal een afweging zijn. Maar ik vermoed toch wel dat het algemeen een positief systeem is. Voor zowel werkgever als werknemer.

Er is natuurlijk nog een aspect dat ik hier nog niet (veel?) zien passeren heb.

Je hebt inderdaad mensen die misbruik gaan maken van het systeem, maar daar staan ook mensen tegenover die het systeem gaan gebruiken zoals het hoort. En die zullen hoogstwaarschijnlijk vroeger terug aan het werk gaan. Want ik heb een dokter nog maar zelden een briefje weten schrijven voor 1 dag.
Als je met iets zit als maag/darm klachten, is dit voor een dokter moeilijk een diagnose op te plakken. Zie ook het voorbeeld van @anders. hierboven. Stel dat hij nu gewoon iets slecht gegeten had, en 3 dagen thuisgezet wordt. Met het systeem van 1dagsziekte zonder briefje, ben je dag 2 terug aan het werk (als het effectief dat is en je terug kan gaan werken, anders moet je op dag2 naar de dokter).

Dusja, zal een afweging zijn. Maar ik vermoed toch wel dat het algemeen een positief systeem is. Voor zowel werkgever als werknemer.
Voor mensen die de kanten er van aflopen zal je ook nog een verdere verdeling moeten maken: ligt hun laksheid aan het gebrek aan motivatie voor hun huidige job of is het een wezenlijk kenmerk van hun karakter? Een gemotiveerd werknemer zal de kantjes er minder van aflopen dan iemand die zich al jarenlang naar kantoor moet slepen.

Ik vind het een positieve beslissing:
- Sowieso voorstander om voor 1 dag niet naar de dokter te moeten. Onlangs nog buikgriep gehad en ik had minstens een halve dag alleen al verspild aan het opbellen van dokters (de ene werkte die dag niet, bij de ander was het te lang wachten), afspraak maken, er heen gaan met het risico om elke seconde in uw broek te schijten of te moeten overgeven, anderen besmetten in de wachtzaal, ... Leuk hoor. Terwijl ik medisch gezien gewoon in mijn bed had moeten liggen uitrusten en aansterken.
- Om misbruik te vermijden blijft het beperkt tot 1 dag per keer en slechts 3 x per jaar. Dat is heel billijk denk ik. Een echte profiteur draait daar zijn hand niet voor om en gaat met vage "lage rugpijn"-klachten naar een gewillig-schrijvende dokter in de hoop om permanent thuis te zitten. Zoals er blijkbaar 500 000 mensen (!) langdurig ziek zijn in dit land. Ongelofelijk, dat aantal. Ik krijg dan echt soms goesting om eens enkele willekeurige namen te selecteren uit dat lijstje en er onaangekondigd aan te bellen.

Alleen; waar zit de logica eigenlijk in "behalve KMO's"?! Je zou nu net denken dat er bij KMO's sneller een betere vertrouwensband aanwezig is tussen werkgever en werknemer door hun geringe grootte. En uitgerekend daar geldt deze regel dan niet? Bizar.
Lijkt me het resultaat van gelobby die perfect de vaak typische kortzichtige KMO-mentaliteit weerspiegelt, met de pater familias als patroon die zijn personeel onder de knoet wil houden.

Laatst bewerkt:
En op wat slaat dat nu weer?
Op de regeling die bij wet mogelijk gemaakt is waardoor een werkgever kan eisen dat je gedurende de volledige ziekteperiode (allez, zeker de eerste maand, er is discussie over wat er na de eerste maand gebeurt) 4 uur per dag verplicht thuis moet zijn (sanctie: verlies loon) om de controle door de controlearts mogelijk te maken.

Betekent dus dat iemand die bvb 8 uur per week werkt, wel 4 uur per dag verplicht kan worden thuis te zitten, ook op dagen waar die eigenlijk niet werkt.

Op zich zou je nog denken: ok, da's logisch voor wat controle mogelijk te maken, maar dat betekent ook dat je zelfs je loon kan verliezen als je gewoon als alleenstaande moeder voor/na school je kinderen moet afzetten.

- Om misbruik te vermijden blijft het beperkt tot 1 dag per keer en slechts 3 x per jaar. Dat is heel billijk denk ik. Een echte profiteur draait daar zijn hand niet voor om en gaat met vage "lage rugpijn"-klachten naar een gewillig-schrijvende dokter in de hoop om permanent thuis te zitten. Zoals blijkbaar 500 000 mensen (!) in dit land. Ongelofelijk, dat aantal. Ik krijg dan echt soms goesting om eens enkele willekeurige namen te selecteren uit dat lijstje en er onaangekondigd aan te bellen.
Ik ken zo eentje van de vakbond die een half jaar heeft thuis gezeten met rugklachten maar wel foto's op FB plaatste toen ze aan het dansen was op een tafel.

blij dat dit niet onder de 50 werknemers is.
dan niet van toepassing bij ons. ik zie ze nogal afkomen bij ons..... ze vegen nu al overal hun voeten aan

Ik ken zo eentje van de vakbond die een half jaar heeft thuis gezeten met rugklachten maar wel foto's op FB plaatste toen ze aan het dansen was op een tafel.
Ik heb er maandag ééntje buiten gesmeten.
maandg ochtend aangetekende brief, dinsdag heeft hij die ontvangen.

hij belde mij dinsdag bij ontvangst: "jamaar nee hé, ik ga achter een doktersbriefje straks. " en zo geschiede, doktersbriefje gehaald, en die dokter schreef het op maandag.... meteen 3 weken. (dat dokters daar aan mee werken, is mij een raadsel... was al 4 weken fake ziek.

helaas pindakaas. mijn aangetekende brief was eerder verzonden. geen verhaal, game over voor hem.
was trouwens al 4 weken "ziek". as in: wil zelf eigenlijk opstappen, maar wachte tot wij hem ontslaan.
maandag ging hij terug komen (had op dat moment ook geen ziektebriefje. op die dag hebben we hem dan de brief toegezonden.

hij krijgt nu een verbrekingsvergoeding van 4 weken, en nog niet content... ongelofelijk. was slechts paar maand in dienst, en was meer afwezig dan wat anders.

@TRUMP : m.i komt dit ook door de media die rondbazuinen dat er zoveel openstaande vacatures zijn.
Bepaalde mensen voelen zich onaantastbaar “want de patron vindt toch geen volk”.

Terug
Bovenaan