Welk bedrijf wil jij opstarten?

bruno-d

Active member
Bij velen kriebelt het om te ondernemen, maar is er toch vaak iets dat mist om er aan te beginnen.

Wat is jullie idee om zelf een onderneming op te starten en wat houdt je tegen?

Ik zou graag voor mijn volgende bedrijf iets echt groot willen doen, dus het moet ook een grote markt zijn. Ik geloof ook sterk in stakeholder-kapitalisme waarmee alle belanghebbenden ook echt een belang/aandeel in het (verdere succes van het) bedrijf hebben. Zo kunnen klanten, personeelsleden, leveranciers, ... mee investeren en echte ambassadeurs van het bedrijf worden. Zelf denk ik aan duurzame meubels.

Een subsidievehicel lijkt me wel iets. Ik ben er alleen nog niet uit welk thema ik ga nemen. Kansarmen klinkt goed, maar ik wil ook wel reizen dus schooltjes bouwen in Afrika is ook een idee. Ik ga dan ook vluchtelingen betrekken (scoort goed bij subsidieaanvragen (dat is dus echt een criteria bij EU subsidies)).

Een bedrijf groeit meestal uit een passie, als je iets echt wil dan ga je er gewoon voor. Er is informatie genoeg te vinden op het internet.

Ik heb over de jaren veel ideeën gehad. Maar als ik moet kiezen.

Iets met ergonomie. "iets" is heel vaag, i know. Ik sukkel al jaren en jaren met m'n rug. Het is gewoon moeilijk om deftig spul te vinden. En het is ook een moeilijke branche. Ideaal zou ik zelf met producten afkomen, maar het ontwikkelen daar van is gewoon duur en iets van lange duur. En ook, iedereen heeft andere noden. A one-size-fits-all is vaak keuzes maken die niet altijd goed passen voor jouw rug.

Ideaal zelfs bespoke, maar dan zit je al in het luxe-segment en ik wil toch liever zoveel mogelijk mensen helpen ipv enkel rijke mensen.

Wat houdt me tegen? De kwalificaties, en laten we eerlijk zijn, de drive.

Bij velen kriebelt het om te ondernemen, maar is er toch vaak iets dat mist om er aan te beginnen.

Wat is jullie idee om zelf een onderneming op te starten en wat houdt je tegen?

Ik zou graag voor mijn volgende bedrijf iets echt groot willen doen, dus het moet ook een grote markt zijn. Ik geloof ook sterk in stakeholder-kapitalisme waarmee alle belanghebbenden ook echt een belang/aandeel in het (verdere succes van het) bedrijf hebben. Zo kunnen klanten, personeelsleden, leveranciers, ... mee investeren en echte ambassadeurs van het bedrijf worden. Zelf denk ik aan duurzame meubels.

Klinkt als een coöperatie!

Heel leuk topic vind ik; jammer dat er weinig animo is. De uitvoering is trouwens 100x belangrijker dan het idee zelf.

Ik ben zelf zelfstandig ingenieur in mijn (technische) studies. Dit loopt erg stabiel momenteel, erg tevreden over, geen ups & downs.
Daarnaast heb ik een bedrijf in een helemaal andere sector, super niche en opstartend, met een aantal personeelsleden (enige in de sector, maar de visvijver is heel klein dus er kunnen nooit tien spelers zijn). Hier haal ik mijn energie uit, het is soms stresserend en de marge is laag, maar het is het mij allemaal waard.

Ik denk de hele tijd door na over businessmodellen: bij alles wat ik mee maak als klant "hoe zou ik dit aanpakken, wat is hun go-to-market, waar zouden ze 80% van de winst halen, wat kan je verbeteren, waarom kiest de klant jou".
Nu loop ik al een half jaar rond met een opportuniteit die ik de beste uit mijn leven vind. Het is een immokantoor, maar alweer: super super niche, hyper specifiek. Ik ben er erg enthousiast over, omdat het geen klassieke verhuur- en verkoop is maar je echt de referentie in die niche kan worden.

Investering, plannen voor marketing etc zijn allemaal beschikbaar. Ik loop te balen dat het er nog niet van is gekomen.
Helaas ben ik geen BIV-makelaar dus kan ik het zelf niet opstarten, dus ik ging op zoek naar een co-founder. Al met enkele makelaars gesproken, maar die waren toch teveel verkoper en te weinig ondernemer in mijn ogen. Erg gericht op de volgende commissie op het einde van de maand, maar niet met een langetermijnvisie over waar je binnen 3-5 jaar kan staan.

Om op de vraag te antwoorden "wat houd je tegen"?
(1) In mijn geval niets qua risico of geld of gezin, maar gewoon tijdsgebrek wegens mijn andere activiteiten om BIV-makelaar te worden
(2) een geschikte en compatibele co-founder vinden

Laatst bewerkt:
Hier als consultant bij een klant een bepaald automatisatiesysteem uitgedacht, en de gedachte speelt wel om daar samen met een collega iets commerciëler rond op te zetten. Alleen zit er in België een grote speler met een soortgelijk product waardoor de markt klein is. Dus de twijfel zit vooral bij het feit of er nog wel klanten te vinden zijn...

Een bedrijf groeit meestal uit een passie, als je iets echt wil dan ga je er gewoon voor. Er is informatie genoeg te vinden op het internet.
Ook zeer vaak uit opportuniteit. Ik ken redelijk wat ondernemers die vanuit een bepaalde job een nieuwe opportuniteit gezien hebben en zijn daarop in gesprongen.

Bv eentje heeft gezien dat er ongelofelijk veel nuttig afval weggegooid werd in het bedrijf waar die werkte.
Die is daarmee iets gaan doen en heeft uiteindelijk ook andere bedrijven ontdekt die dat afval weggooiden.
Of iemand anders die merkte dat er een stap ontbreekt in heel het productieproces die het veel makkelijker zou maken en die is daarop ingesprongen en heeft die stap voorzien voor het bedrijf waar die werkte.
Daarmee heb je al zowat werkzekerheid vooraleer je nog maar begonnen bent (zeker in dat laatste geval).

Er zijn gewoon bepaalde jobs waarbij je heel vaak gaten ziet in de markt en als je dan ondernemers ambities hebt, dan is de stap soms veel makkelijker gezet dan puur vanuit passie iets te moeten starten.

Ik droom hier al langer van en dan liefst een branche die volledig buiten mijn huidige domein ligt (finance). Ik kijk altijd naar de afleveringen van Shark Tank en mij lijkt dat echt geweldig als je zo'n firma kan opstarten met je eigen product/dienst en het dan kan uitbouwen tot een bedrijf met x miljoen omzet en +50 FTE's in dienst. Veel van die firma's op Shark Tank zien er ook niet zo moeilijk uit en het zijn vaak de simpelste ideëen die het het beste doen.

Eerder wat houdt je tegen.... en dat is dat wij best goed op weg zijn naar FIRE. Concreet hopen wij binnen 5 jaar niet meer of alleszins veel minder te moeten werken. Ik wil dus nog even doorbijten om daaraan te geraken. Vanaf dan kunnen we in principe alles doen wat we willen. Een zittend gat heb ik niet maar het zou wel iets moeten zijn met weinig verplichte verantwoordelijkheden. Hoeveel ondernemers zijn er wel niet die de slaaf zijn van hun klanten in plaats van een werkgever.

Ik droom hier al langer van en dan liefst een branche die volledig buiten mijn huidige domein ligt (finance). Ik kijk altijd naar de afleveringen van Shark Tank en mij lijkt dat echt geweldig als je zo'n firma kan opstarten met je eigen product/dienst en het dan kan uitbouwen tot een bedrijf met x miljoen omzet en +50 FTE's in dienst. Veel van die firma's op Shark Tank zien er ook niet zo moeilijk uit en het zijn vaak de simpelste ideëen die het het beste doen.
In de Australische versie zag ik een bandencentrale-on-wheels, die je autobanden thuis (of op kantoor) komen vervangen. Dat lijkt me zo'n goed idee. Genoeg mensen die geen 2 uur willen verliezen in een duffe bandencentrale. En genoeg bedrijven met volle parkings (na corona toch terug) waar je aan de lopende band winterbanden kan wisselen.

Niet heel veel kapitaal nodig om op te starten, marketing kan je in het begin doen door in te spelen op het nieuwe (PR, social media, mond-tot-mond) en je kan een premium vragen voor de service. Naar't schijnt is de concurrentie tussen bandencentrales wel hard, dus dat kan wel verrassingen opleveren.

In de Australische versie zag ik een bandencentrale-on-wheels, die je autobanden thuis (of op kantoor) komen vervangen. Dat lijkt me zo'n goed idee. Genoeg mensen die geen 2 uur willen verliezen in een duffe bandencentrale. En genoeg bedrijven met volle parkings (na corona toch terug) waar je aan de lopende band winterbanden kan wisselen.

Niet heel veel kapitaal nodig om op te starten, marketing kan je in het begin doen door in te spelen op het nieuwe (PR, social media, mond-tot-mond) en je kan een premium vragen voor de service. Naar't schijnt is de concurrentie tussen bandencentrales wel hard, dus dat kan wel verrassingen opleveren.
Als je een afspraak maakt verlies je maar een kwartiertje, hooguit een halfuurtje.
En zoals gezegd, Q-team doet dit al op locatie. En zij gaan wellicht niet de enige zijn.

Wat ik vreemd vind is dat er nog geen zelfstandigen bestaan die als service "rekeningdoorlichting" aanbieden. Daarmee bedoel ik dat die mensen specifiek kijken naar alle uitgaven en suggesties doen om van energieleverancier, verzekeraar, ... te veranderen of zelfs om dubbele diensten op te zeggen.

Je zou denken dat dit al bestaat omdat er genoeg mensen zijn die zich op 1 van die zaken aanbieden als verkoper en waarschijnlijk zou daarom net het vertrouwen in zo'n dienst laag zijn, maar via mond op mond reclame kan je daar wel mee bekend geraken in positieve zin, zou ik denken.

Ik heb al vaak mensen zaken geadviseerd waardoor ze honderden euro's voordeel doen en zelfs als je daar maar 30% commissie op zou pakken (met bvb wel minimum 100 euro), lijkt me dat wel nog een rendabele zaak.

Ik zag nu dat ING dit sinds kort een beetje op hun app aanbiedt, maar een individuelere aanpak lijkt me toch een stuk beter te werken, het gaat hier toch voor een groot stuk over vertrouwen.

Lastigste in het model lijkt me dat je mensen eerst moet kunnen overtuigen om die 100 euro neer te leggen en dat hun voordeel soms maar het jaar erna zal zijn.

Ik had daarover ook al eens nagedacht @JPV , omdat ik ook vaak mensen advies geef in de (ruime) omgeving.

Wie is je klant?
Wie dit belangrijk vindt, doet het al zelf
Wie dit niet belangrijk vindt, kiest voor het gemak, en zal al zeker niet (de moeite doen) om iemand in te huren om dingen te optimaliseren
Wie dit belangrijk vindt en het nodig heeft, maar niet zelf kan, wordt ofwel bijgestaan door een sociaal assistent, of kan jouw diensten niet betalen (op voorhand geld leggen om te besparen nadien...)

Ook heb je al snel 2 uur werk, en nadien nog opvolging: formulieren moeten goed ingevuld worden, overstap regelen etc. 2 uur kost voor de klant al snel €100, terwijl hij dat maar ervaart als lucht & advies. Voor iets materieel, of tastbaar werk (muurtje schilderen, toilet repareren) betalen we graag geld, maar voor advies lijkt het altijd "veel geld" en not done dat je daar geld voor krijgt.
Terwijl jij voor die €100 wel veel tijd zal moeten spenderen, en ook telkens nieuwe klanten zoeken, overtuigen etc.

Terug
Bovenaan