welk contract is het voordeligst?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 451

Guest
Misschien wat een rare vraag,

maar een B&B zoekt poets hulp voor een paar uurtjes per week.

aangezien mijn vriendin smorgens naar school gaat voor NL te leren, is ze smiddags vrij dus zou ideaal zijn voor haar, een bijverdienste.

we hebben contact opgenomen en morgen mogen we op gesprek. wel zei ze dat "flexi job" voor die B&B uitbaatster het voordeligst is ...
maar dit is enkel voor mensen die minstens 4/5 zijn of op pensioen?

dus in mijn vriendin haar geval, hoe moet ik dan het voorstellen? ik wil het graag officieel doen, maar wat zijn onze opties dan?
via een interim contract, kan natuurlijk altijd maar dan betaalt het B&B weer een pak aan het interim bureau...

zijn er andere contract mogelijkheden die perfect doenbaar zijn in onze situatie , waarbij het B&B ook niet in hun vingers snijd?

gij gaat 4/5de werken en gaat daar dan kuisen hé, dan is dat het goedkoopste voor de B&B. Anders zou ik antwoorden op JPV zijn vraag zoanig dat hij het correct kan inschatten.

gij gaat 4/5de werken en gaat daar dan kuisen hé, dan is dat het goedkoopste voor de B&B. Anders zou ik antwoorden op JPV zijn vraag zoanig dat hij het correct kan inschatten.
Zij kàn onmogelijk elders 4/5 werken angezien ze smorgens al naar school gaat. Dus ze kan maximaal halftijds werken.

Dan moogt ge geen flexibjob doen hé.
Dus waarschijnlijk zal het hotel dan niet geïnteresseerd zijn, flexi jobbers zijn zowat de goedkoopste arbeiders dat ze kunnen vinden, wit zwartwerk 😄

Dus dan zouden we moeten een uitkering aanvragen en/of zwartwerk doen? Let op, dit willen we eigenlijk helemaal niet he
Maar iets anders is niet mogelijk?
Hoe triestig is dat wel niet... arm België.

Dus dan zouden we moeten een uitkering aanvragen en/of zwartwerk doen? Let op, dit willen we eigenlijk helemaal niet he
Jij bent de enige die die conclusie trekt.
Jouw vriendin kan deeltijds gaan werken zonder dat illegaal te moeten doen, ze kan dat alleen niet doen in dat specifieke statuut.
En het is aan die specifieke werkgever om te beslissen of die goedkopere optie van een flexijobber ook een betere investering is.
Ik zou eerder investeren in oefenen met haar om uit te leggen dat ze veel meer flexibel is dan een doorsnee flexijobber aangezien ze bvb tijdens de schoolvakanties (doorgaans meer werk voor de eigenaars dan) voltijds beschikbaar kan zijn.

Belgie is toch ook echt onnodig ingewikkeld op vele vlakken he: Flexijobs, dienstencheque jobs, P2P statuut jobs, 'normaal' statuut jobs,...

Geef me nog een land waar al dit soort koterij bestaat.

Zwartwerk, natuurlijk niet!
Uitkering, ken de situatie niet, maar normaal gezien moet je eerst een bepaalde tijd gewerkt hebben alvorens je er een kan krijgen!
Toen mijn echtgenote naar hier kwam hebben we ook wat zwarte sneeuw gezien, de eerste 6/7 maanden tijdens de inburgeringscursus, taallessen, ...
Maar dat weet je op voorhand hé, dat is ook waarom je aan een aantal financiële eisen moet voldoen alvorens je gezinshereniging kan aanvragen, net om te vermijden dat die nieuwe inwoner ten laste van de maatschappij komt!

Wat betreft het hotel, iemand via flexibjob aannemen is een heel stuk goedkoper, men gaat uit van het principe dat die persoon via zijn RSZ en de patronale bijdragen van zijn minimum 4/5de job de RSZ kas al voldoende vult.

Wanneer ze geen volk vinden onder het flexi statuut (of bijvoorbeeld jobstudenten) dan moeten ze natuurlijk naar de reguliere arbeidsmarkt, en zal hoogst waarschijnlijk interim zijn dan...

Of als studentenjob :unsure:
Maar mss voldoet ze ook niet voor die voorwaarden
En onder dat statuut , kan dat dan @JPV

En berenod wij zien helemaal geen zwarte sneeuw,maar mijn vriendin wil wat bij verdienen na haar studie tijd, zodat ze niet steeds van mij afhankelijk moet zijn.
Beetje flauw dat het dan voor WG voordeliger is om iemand die al een 4/5 loon of meer heeft, dan iemand die nog geen inkomen heeft. Dat lijkt me on eerlijk en discriminerend.

4 a 8.
Ze gaat wel elders ook een 4 tal uur per week gaan werken via interim in hotel.
Onder de 10 uur kan wettelijk in dit geval enkel via interim of via gelegenheidsarbeid (de "extra's").

Een student is ze niet, toch niet volgens de normen voor studentenjob. En een vast contract kan enkel (in dit PC) voor > 10 uur op weekbasis. Flexi kan ze niet omdat ze te weinig werkt.

zie ook: https://www.guidea.be/Werknemer/Nieuw-in-PC-302/Artikel/Id/880/Eerste-hulp-bij-arbeidsovereenkomsten

Onder de 10 uur kan wettelijk in dit geval enkel via interim of via gelegenheidsarbeid (de "extra's").

Een student is ze niet, toch niet volgens de normen voor studentenjob. En een vast contract kan enkel (in dit PC) voor > 10 uur op weekbasis. Flexi kan ze niet omdat ze te weinig werkt.

zie ook: https://www.guidea.be/Werknemer/Nieuw-in-PC-302/Artikel/Id/880/Eerste-hulp-bij-arbeidsovereenkomsten
Tja interim gaan ze niet doen want dan moeten ze nog eens dat kantoor ook betalen.

Dus basicly blijft enkel zwartwerk nog over in haar en dit geval.

Triestig hoe het hier in elkaar zit. En dan maar jacht maken zwart werk lol...

Tja interim gaan ze niet doen want dan moeten ze nog eens dat kantoor ook betalen.

Dus basicly blijft enkel zwartwerk nog over in haar en dit geval.

Triestig hoe het hier in elkaar zit. En dan maar jacht maken zwart werk lol...
Nee, er blijft niet enkel zwartwerk over:
- er is de mogelijkheid van interim. Kost iets meer, maar dan heb je geen administratief werk met verzekeringen allerhanden, dimona-aangiftes en loonfiches.
- er is de mogelijkheid van extra's / Gelegenheidsarbeid

Er zijn dus 2 opties. Als je vrouw of de werkgever die niet kiest,is dat een bewuste keuze, is het niet enkel omdat er "niks anders over blijft".

Terug
Bovenaan