Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

A Short History of Nearly Everything - Bill Bryson

Populair boek dat me al een aantal keer aangeraden werd. 't Was een zeer aangename en informatieve read.
Bryson houdt het verstaanbaar en luchtig met een snuifje humor. Je merkt hier en daar wel dat er misschien een update nodig is.
Ik ga ervan uit dat bijna in elk besproken wetenschapsveld er op 20 jaar heel wat zaken zijn veranderd. :unsure:
(ik heb een versie uit 2016, maar weet niet of daar effectief nog zaken inhoudelijk zijn in aangepast ivm de 2003 versie)
Maar zelfs met dat in het achterhoofd weet het boek aan te spreken. Vooral de laatste hoofdstukken over DNA en de theorieën rond het ontstaan van de mens vond ik heel intrigerend. Het boek laat je achter met een gevoel dat we in 't algemeen eigenlijk nog maar een heel beperkte kennis hebben. Ergens ook logisch aangezien er bij elke nieuwe ontdekking 1000 nieuwe vragen ontstaan. Maar die bewustmaking lijkt me ook een doel van 't boek, en up to date of niet, daar slaagt het in.

Enige minpuntje is dat er soms wat veel namedropping is op korte tijd, waardoor een groot deel van best wel belangrijke figuren je onmogelijk kunnen bij blijven. Maar ja, da's 1 van de nadelen als je zoveel mogelijk info in 1 boek probeert te proppen zeker.

A Short History of Nearly Everything - Bill Bryson

Populair boek dat me al een aantal keer aangeraden werd. 't Was een zeer aangename en informatieve read.
Bryson houdt het verstaanbaar en luchtig met een snuifje humor. Je merkt hier en daar wel dat er misschien een update nodig is.
Ik ga ervan uit dat bijna in elk besproken wetenschapsveld er op 20 jaar heel wat zaken zijn veranderd. :unsure:
(ik heb een versie uit 2016, maar weet niet of daar effectief nog zaken inhoudelijk zijn in aangepast ivm de 2003 versie)
Maar zelfs met dat in het achterhoofd weet het boek aan te spreken. Vooral de laatste hoofdstukken over DNA en de theorieën rond het ontstaan van de mens vond ik heel intrigerend. Het boek laat je achter met een gevoel dat we in 't algemeen eigenlijk nog maar een heel beperkte kennis hebben. Ergens ook logisch aangezien er bij elke nieuwe ontdekking 1000 nieuwe vragen ontstaan. Maar die bewustmaking lijkt me ook een doel van 't boek, en up to date of niet, daar slaagt het in.

Enige minpuntje is dat er soms wat veel namedropping is op korte tijd, waardoor een groot deel van best wel belangrijke figuren je onmogelijk kunnen bij blijven. Maar ja, da's 1 van de nadelen als je zoveel mogelijk info in 1 boek probeert te proppen zeker.
Ook heel graag gelezen. Wetenschappelijk zal het hier en daar inderdaad niet meer juist zijn of niet correct zijn verwoord omdat hij zelf aangeeft een leek te zijn, maar dat maakt hij goed met heel veel vertelplezier.

Chip War, enorm veel bijgeleerd over chips.
Heel goed geschreven, ook gericht op mensen die nauwelijks weten wat een chip is of wat het belang ervan is. Het is eigenlijk geschreven als een spannende fictieboek.

chip-war-9781982172008_hr.jpg
Idd een echte aanrader - dit is zeker een aspect dat vaak onderbelicht blijft : hoe fragiel de hele supply chain is alsook de potentiële impact van alles wat naar een monopolie zou leiden…

Btw- along this lines vind ik deze van Ed Conway ook een echte aanrader:
Material world
In Material World, Ed Conway travels the globe - from the sweltering depths of the deepest mine in Europe, to spotless silicon chip factories in Taiwan, to the eerie green pools where lithium originates - to uncover a secret world we rarely see. Revealing the true marvel of these substances, he follows the mind-boggling journeys, miraculous processes and little-known companies that turn the raw materials we all need into products of astonishing complexity.

Ronen Bergman: Rise and kill first.

De ondertitel is 'the secret history of Israel's targeted assassinations' en die vat het wel goed samen.

Het boek start kort voor het ontstaan van de staat Israël en licht hun pogingen om te strijden tegen terreur toe. Het plaatst dat tegen de politieke en diplomatieke verwikkelingen. De auteur laat het niet na om kritisch te zijn tegen bepaalde acties en beslissingen.

Vaak zijn boeken over geheime diensten nogal flou, maar hier worden heel veel cases met naam vermeldt en besproken. Zeer interessant lectuur, ook omdat het over de banden met Syrië, Iran en Lebanon gaat in de meer recente jaren.

Ik had graag de mening van de auteur gelezen over de Hamas aan/ invallen van vorig jaar. Maar het boek stopt in 2015.

Lieven Scheire: AI

Tof, vlot boekje. Combinatie van geschiedenis van AI, mogelijkheden die het biedt en wat de toekomst kan brengen. Niet te technisch zodat je gemakkelijk kan begrijpen hoe AI werkt en in elkaar zit. Ondanks dat ik al wel wat mee ben, toch wat nieuwe dingen opgestoken.
Vooral stukken waar in het over de toekomst gaat en de meer filosofische vragen aan bod komen vond ik interessant.

Bezig in Barbarossa. How Hitler lost the war van Jonathan Dimbleby. Nog maar in het begin bezig, met vertrekpunt Rapallo 1922 toen Weimar-Duitsland en de USSR toenadering tot elkaar zochten als de "outcasts" van het Europese continent. Hoe Duitsland via achterdeurtjes tankmanouvers uitvoerde en chemische fabrieken bouwde in de USSR om Versailles te omzeilen en hoe het "appeasende" UK faalde om Hitler in te tomen. De opbouw naar het eigenlijke startschot van Operatie Barbarossa, dus.

Dimbleby zou het falen van Operatie Barbarossa al vrij vroeg situeren, want het boek eindigt met het gefaalde beleg van Moskou. Toen al wisten sommigen dat de oorlog verloren was. In 1942 wisten de Duitsers nochtans nog een héél groot stuk tot aan de Kaukasus te veroveren, maar bij Stalingrad kwam de mokerslag.
Uitgelezen en goed bevonden!

Nu bezig in De verscheurde Staten van Amerika van Johan Op de Beeck over de Amerikaanse burgeroorlog, de rol van België en het gevaar van een nieuwe burgeroorlog. Bijzonder boeiend werk dat toch een genuanceerd beeld werpt op die zeer bloedige strijd en regelmatig ook de Europese context erbij betrekt. De man schrijft ook goed, dat helpt uiteraard wel. Na enkele dagen lezen zit ik meteen al halfweg. Meteen ook goesting gekregen om ooit eens een roadtrip te plannen aan de East Coast.

Uitgelezen en goed bevonden!

Nu bezig in De verscheurde Staten van Amerika van Johan Op de Beeck over de Amerikaanse burgeroorlog, de rol van België en het gevaar van een nieuwe burgeroorlog. Bijzonder boeiend werk dat toch een genuanceerd beeld werpt op die zeer bloedige strijd en regelmatig ook de Europese context erbij betrekt. De man schrijft ook goed, dat helpt uiteraard wel. Na enkele dagen lezen zit ik meteen al halfweg. Meteen ook goesting gekregen om ooit eens een roadtrip te plannen aan de East Coast.
nu ben ik wel benieuwd, waarom Moskou als begin van het einde? Militair gezien gewoon een grootstad als een ander

nu ben ik wel benieuwd, waarom Moskou als begin van het einde? Militair gezien gewoon een grootstad als een ander
Tot eind augustus leek het erop dat Operatie Barbarossa een kans van slagen had, maar de Sovjets begonnen zich te organiseren, hergroeperen en bleven zich fel verzetten tegen de oprukkende Duitsers. De Duitse invallers leden zelf ook grote verliezen en konden die steeds moeilijker aanvullen langs de steeds langer wordende aanvoerlijnen. De Sovjets leden veel meer verliezen, maar dat had minder impact op hun vechtvermogen dan de verliezen die de Duitsers leden. Door de verzekering dat de Japanners niet zouden aanvallen konden de Sovjets zo broodnodige divisies met verse en ervaren manschappen naar Moskou brengen om onder de briljante (maar zeer harde) leiding van Zhukov een tegenoffensief te beginnen. Daarnaast was de Duitse productiecapaciteit niet groot genoeg om dat van de Sovjets, laat staan die van de VS te kunnen evenaren. Die druk zou in de loop der jaren steeds groter worden. Die combinatie van tekort aan manschappen en materiaal en logistieke moeilijkheden was dodelijk.

Duitsland was arrogant aan de campagne begonnen, met het idee dat ze dat Sovjetleger (dat in de Winteroorlog een slecht figuur sloeg) snel klein zouden krijgen. Dat was een zeer grove onderschatting. Ze hadden niet genoeg gepland en waren niet voorzien op de moeilijkheden die een herfst- en wintercampagne met zich mee zouden brengen. Die zelfzekerheid werd aan diggelen geslagen aan de poorten van Moskou en op geen enkel ander moment in de jaren nadien had Duitsland nog een schijn van kans om de Sovjets beslissend te verslagen. Zelfs niet het jaar nadien bij Fall Blau.

Moskou was ook niet zomaar een grootstad als een ander, het was het zenuwcentrum van de Sovjetunie en moreel zou het ook een mokerslag zijn geweest voor het Sovjetleger. Maar of een inname ook een overwinning voor Duitsland zou betekenen ... dat hangt dan weer af van zoveel randcondities. Een zachtaardiger, menselijker regime in het Kremlin was misschien niet in staat om de brutale tactieken van de Duitsers tegen te houden. Hun agressieve wijze van oorlogsvoering had al eerder de westelijke geallieerden overbluft. Met meer durf was de Duitse inval op Frankrijk misschien afgeslagen. Quod non.

Barbarossa vond ik de beste van Dimbleby, Battle of the Atlantic op de tweede plaats en die over Noord-Afrika vond ik het minste. Zijn nieuwste End Game heb ik nog niet gelezen.

Battle of the Atlantic heb ik wel het meeste bijgeleerd. En bij zijn boek over Noord-Afrika zitten er anekdotes van zijn vader of grootvader (niet meer zeker) bij. Dus alleen al daarom is hij eigenlijk ook aan te raden.

Framed: Astonishing True Stories of Wrongful Convictions - John Grisham ,Jim McCloskey
Tien aangrijpende verhalen over onschuldige mensen die veroordeeld werden voor moorden die ze niet gepleegd hebben. Ongelofelijk hoe corrupt het amerikaanse rechtsysteem kan zijn. Al weet ik te weinig over ons rechtssysteem om te weten of het hier altijd zoveel beter is.
Moeilijk voor te stellen hoe je terug aan je leven begint na 20+ jaar onschuldig vast te hebben gezeten.

Matthieu Bonne - Wilskracht

Wat. Een. Kerel! Dat is nu al echt een living legend.
Een mooi boek, vertelt vanuit de 'ik-persoon' waar hij door zijn leven als ultrasporter loopt en anekdotes vertelt hoe hij de voorbereiding, uitdaging en the aftermath beleeft. Het is niet zozeer het boek om te gaan inspireren om zelf de challenges te doen, daarvoor zijn ze écht zot (60uur open water zwemmen, de kustlijn afzwemmen, 8 triathlons op 8 dagen op 8 eilanden - to name a few), maar het zorgt wel voor de nodige sparkeling om zelf weer te beginnen sporten in deze natte grijze zomer.
Sowieso lees ik graag biografien en dit is zeker eentje die de moeite waard is.

James Worthy - De eerste 100 dagen van Arne Slot

Net zoals "Liverpool" van James Worthy, leest deze als een trein. Worthy gaat op zoek naar de mens Arne Slot, door met andere mensen te praten in zijn geboortedorp, in Liverpool, ...
Ik ben natuurlijk een beetje biased als Liverpool supporter, maar hoe hij het neerschrijft en hoe hij je meeneemt in hoe mensen Arne Slot ervaren, zowel in Nederland als in Liverpool vind ik gewoon geweldig.

RE: verscheurde Staten van Amerika

Zat minder schwung in dan in zijn Frankrijk en Leopold boeken vond ik.
Ik vond hem wel beklijvend om te lezen, ook om de opzet van de oorlog beter te begrijpen en de nuances die hij aanbrengt en verbindt met de stand van zaken vandaag. Wat een slachthuis was me dat.

The Life of a Fossil Hunter - Charles H. Sternberg
In navolging van Michael Chrichton zijn boek "Dragon Teeth", wat een avontuurverhaal is over een fossielenjager/paleontoloog, heb ik deze autobiografie/memoire gekocht.
Het Wilde Westen spreekt me sowieso super hard aan het voorbije jaar, en dit is eens iets anders dat nog steeds binnen diezelfde tijdsgeest en setting past. Leuk om te lezen hoe de fossielenjagers destijds te werk gingen, de gevaren van deze onontgonnen gebieden (Indianen, moeilijk terrein,..), en de rivaliteit/collegialiteit in deze nieuwe wetenschapstak.
Boek zelf is hit & miss. Sommige zaken zijn wel leuk om te lezen, maar andere delen zijn redelijk droge/saaie beschrijvingen van fossielen/skeletten.
Sowieso wel leuk om eens iets anders te leren, en leuk om te zien waar Chrichton ook deel van zijn inspiratie heeft gehaald.

Tegelijkertijd ben ik ook nog steeds Red Dead Redemption 2 aan het spelen en in dat spel de dinosaur bones aan het zoeken :unsure:

De intelligente belegger - Benjamin Graham

Ons hart: gebruiksaanwijzing en onderhoudsboekje - Pedro Brugada

Achter de schermen van de BB: Memoires van een caractériel - Karel Anthonissen

De hangmatbelegger - Yoran Brondsema, Tim Nijsmans

Het boek van Graham heb ik me wat moeten doorsleuren, het was nogal saai geschreven, en eerlijk weet ik niet of er echt veel is blijven hangen.

De andere boeken lazen vlotter weg. Die over 'ons hart' vond ik nog het meest interessant, denk ik.

Ik heb zo precies een periode dat ik eerder voor de non-fictie ga, de fictieboeken trekken me momenteel minder aan.

Educated - Tara Westover

Aangrijpend boek over een vrouw die opgroeit in een streng religieus gezin op een berg in Idaho. Mooi om te lezen hoe je wereld kan veranderen als je aan een opleiding begint. Zeker omdat ze als kind nooit naar school was geweest. Ook een paar sterke verhalen over haar vaders geïmproviseerde schroothandel/bouwfirma en de ongelukken die daar gebeuren. Maar dit alles in de schaduw van de trauma's en gestoorde persoonlijkheden waar het gezin mee worstelt.

Terecht een bestseller dus.

Een leesbare scriptie: Gids voor het schrijven van scripties, essays en papers - Warna Oosterbaan

Een leeswijzer voor studenten, en - waarom niet - iedereen die de kunst van het leesbaar schrijven onder de knie wil krijgen. Het boek is met 71 pagina's vrij kort, maar er staan veel nuttige tips in. Daarnaast heeft de auteur ook een prettige, vlotte schrijfstijl. Als ik dit boekje had gelezen toen ik mijn scriptie maakte, had het wellicht stukken vlotter gegaan. Tijdens het lezen kwamen veel herinneringen terug over die periode: fouten waaraan ik me bezondigde, herkenbare situaties tijdens het schrijve enz.

Een voorbeeld:
De begeleider is de belangrijkste persoon tijdens het schrijven van je scriptie. Kies het daarom met zorg uit. Het eerste vereiste is dat hij iets van het onderwerp afweet, of er affiniteit mee heeft. Alleen dan kun je verwachten dat je bijvoorbeeld zinnige literatuurtips krijgt.
Maar werkt dit dan als een soort lakmoesproef: had je een slechte begeleider, als je begeleider niet eens één literatuurtip gegeven heeft tijdens je masterthesis?

The Big Ones: How Natural Disasters Have Shaped Us and What We Can Do about Them - Lucy Jones

beschrijving van verschillende grote natuurrampen in de geschiedenis van de mensheid (Pompeii, Lissabon earthquake, Orkaan Katrina, 2004 Tsunami, etc..) en wat we er uit geleerd hebben voor de toekomst. Best wel een interessante kijk omdat het niet enkel het event op zich beschrijft, maar ook de situatie voor de ramp en hoe dat heeft meegedragen aan de grootsheid ervan en wat er nadien juist is aangepakt waar we vandaaag de dag nog de impact van voelen.

Het voor en na woord gaat over 'The Big One' in LA en wat daar de eventuele gevolgen en oplossingen voor kunnen zijn. Ook boeiend om te lezen wat het effect van de Santa Anna winds daar kunnen op hebben, gezien de recente bosbranden in LA.

Terug
Bovenaan