Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

A Short History of Nearly Everything - Bill Bryson

Populair boek dat me al een aantal keer aangeraden werd. 't Was een zeer aangename en informatieve read.
Bryson houdt het verstaanbaar en luchtig met een snuifje humor. Je merkt hier en daar wel dat er misschien een update nodig is.
Ik ga ervan uit dat bijna in elk besproken wetenschapsveld er op 20 jaar heel wat zaken zijn veranderd. :unsure:
(ik heb een versie uit 2016, maar weet niet of daar effectief nog zaken inhoudelijk zijn in aangepast ivm de 2003 versie)
Maar zelfs met dat in het achterhoofd weet het boek aan te spreken. Vooral de laatste hoofdstukken over DNA en de theorieën rond het ontstaan van de mens vond ik heel intrigerend. Het boek laat je achter met een gevoel dat we in 't algemeen eigenlijk nog maar een heel beperkte kennis hebben. Ergens ook logisch aangezien er bij elke nieuwe ontdekking 1000 nieuwe vragen ontstaan. Maar die bewustmaking lijkt me ook een doel van 't boek, en up to date of niet, daar slaagt het in.

Enige minpuntje is dat er soms wat veel namedropping is op korte tijd, waardoor een groot deel van best wel belangrijke figuren je onmogelijk kunnen bij blijven. Maar ja, da's 1 van de nadelen als je zoveel mogelijk info in 1 boek probeert te proppen zeker.

Vond dat boek iets te langdradig en overroepen eigenlijk. Probeerde iets 'te veel' te doen, en er was inderdaad wel veel namedropping.
Zijn boek One Summer: America ,1927 vond ik daarentegen veel beter. Ging ook over 'veel' verschillende zaken maar was toch beperkter in scope en leesde ook vlotter.

Vond dat boek iets te langdradig en overroepen eigenlijk. Probeerde iets 'te veel' te doen, en er was inderdaad wel veel namedropping.
Zijn boek One Summer: America ,1927 vond ik daarentegen veel beter. Ging ook over 'veel' verschillende zaken maar was toch beperkter in scope en leesde ook vlotter.
Zal die ook eens in huis halen, het uitgangspunt en tijdperk is interessant. At Home vond ik wel fijjn, maar A short history was het eerste boek dat ik van hem las en vond ik toch wel behoorlijk fascinerend. Niet té technisch, zodat het voor leken begrijpelijk is. Intussen dateert die ook weeral van 2003, wat het ... eh ... gedateerd maakt.

Dat boek was de eerste keer dat ik over het acute gevaar van Yellowstone las. Toch enkele slechte nachten door gehad. :unsure:

Dat boek was de eerste keer dat ik over het acute gevaar van Yellowstone las. Toch enkele slechte nachten door gehad. :unsure:
De BBC filmdocumentaire Supervolcano uit 2005 (met intussen toch wel mindere CGI) vond ik wel heel erg interessant. De YA-trilogie Ashfall gaat daar ook over. Ik vind het in eerste plaats superfascinerend.

En acuut ... op de geologische klok kan het nog wel een hele tijd duren voor die uitbarst. De geologische wereld beleeft de tijd op een heel andere manier dan de mens. En als het dan toch een van de dagen is ... het zijn de dolle jaren twintig. Dat kan er nog wel bij.

Vleugelman, biografie van Godried Bomans, dikke klepper, ben er niet doorgeraakt in de uitleentijd van de bib, soms fascinerend, dan weer muf ende oubollig.

Mijn onzichtbare vijand van Steven Gelders. Toch op de kop kunnen tikken op 2dehands want niet meer in print. Goed en interessant boek dat de sporen laat zien van werken in oorlogsgebieden. Ook interessante blik op wat de Belgische soldaten nu eigenlijk doen in Afrika en waarom.

Limitarisme - Ingrid Robeyns

De kloof tussen arm en rijk neemt almaar toe. Een kleine groep superrijken wordt steeds rijker terwijl de afstand met de mensen zonder noemenswaardig vermogen steeds groter wordt. Dat is moreel niet verdedigbaar, vindt politiek filosoof Ingrid Robeyns. In Limitarisme legt ze uit waarom er een limiet moet komen aan de buitensporige welvaart van de allerrijksten. Extreme rijkdom vormt een gevaar voor de democratie en staat een duurzame toekomst in de weg. Bovendien is rijkdom zelden een persoonlijke verdienste, eerder een kwestie van geluk.

In dit vlammende betoog doet Robeyns de argumenten voor het limitarisme uit de doeken, en schetst ze hoe het er in de praktijk uit zou zien. We moeten toe naar een systeem waarin de sterkste schouders daadwerkelijk de zwaarste lasten dragen en ongelijkheden ingeperkt worden. Het overtollige geld van de superrijken kan mens en samenleving veel goeds opleveren. En daar profiteert uiteindelijk iedereen van, ook de superrijken zelf.
Interessante read. Ik had haar gehoord op de radio waar ze de uit de hand gelopen situatie (om het zacht uit te drukken :unsure: ) van vandaag in de VS besprak, die een sterk verband heeft met thema van haar boek. Ze schrijft onderandere over hoe extreem problematisch figuren als Trump en Musk zijn en (2 jaar geleden) nog zouden kunnen worden. Jammer genoeg zijn veel van die zorgen dit jaar al realiteit geworden.

In de eerste helft van het boek krijg je veel voorbeelden en cijfers die moeten aantonen hoe erg het gesteld is met de ongelijkheid in de wereld. Hoe we uiteindelijk allemaal benadeeld worden (en de armsten het hardst) door een relatief kleine groep mensen die dankzij hun exuberante vermogens en kapitalen (die steeds groter worden) volgens andere regels spelen en hun invloed doorduwen. Vooral om zichzelf nog meer te verrijken. Het zijn geen nieuwe of ongekende issues, maar je wordt meteen even stevig met de neus op feiten geduwd.

Een manier om dit op termijn te bestrijden is limitarisme. Vooral tegen het einde van het boek wordt concreter hoe dat in z'n werk zou gaan. Ik kan me vinden in heel wat argumenten en zie de logica er wel van in. Maar zoals ik had verwacht blijven het vooral filosofische ideeën die in de realiteit heel moeilijk toepasbaar zouden zijn. Vooral omdat er dan globaal een duidelijke lijn moet kunnen getrokken worden. Je kan bvb niet alle belastingontwijking en -ontduiking vernietigen zolang er belastingparadijzen blijven bestaan. Ze stelt ook een heel groot vertrouwen in overheden, wat onmisbaar is om iets als limitarisme te kunnen doen werken. Een vertrouwen dat moet verdiend worden, en waar veel overheden niet bepaald in slagen imo. Wat niet wil zeggen dat sommige ideeën zeker wél vandaag al toepasbaar zouden kunnen zijn om toch al een verschil te maken.

Je hoeft het niet 100% eens te zijn met haar, maar het boek schept een duidelijk beeld over 'how money rules the world' en alle nadelige economische en sociale gevolgen daarvan, die steeds extremer worden.

Bijna dood - Dr. Steven Laureys
Ik zag dit bij de nieuwtjes staan in de bib.
Het is zoals je misschien vermoedt een boek over bijna-doodervaringen, geschreven door deze neuroloog/wetenschapper. Zeer boeiend.
Hij probeert de middenweg te zoeken tussen het spirituele en de wetenschap. Mensen die een BDE hebben moeten serieuzer worden genomen in hun ervaringen (zeker als je weet dat blindgeborenen óók BDEn ervaren), terwijl we tegelijkertijd ook niet moeten trappen in de zweverige kwakzalvers omtrent dit onderwerp. "De realiteit" wordt in vraag gesteld en er wordt verteld hoe de wetenschap het lang niet altijd juist had (bijvoorbeeld dat er ooit het idee was dat bewusteloze mensen niets meer konden horen; dit wordt weerlegd met een heel simpel voorbeeld over een zwemster die de redder nog tegen haar hoorde praten terwijl ze bewusteloos was).
Het is een onderwerp dat mij al geruime tijd erg fascineert. Aanrader!

Nick Lloyd - The Eastern Front

front-medium-3862101961.jpg

Geweldig boek, over een onderbelicht front van WWI die zowiezo al onderbelicht is.

Laatst bewerkt:
Redelijke goede memoir van een (jonge) Chinese vrouw die een wiskundediploma behaalt aan een Ivy League school en redelijk snel in de "high finance" kringen van Wall Street terecht komt. Ze geeft dan een goedbetaalde job op (en stopt haar relatie met een miljonair) om als assistente te gaan werken voor een private equity hedge fonds. In dit boek beschrijft ze haar day to day ervaringen met de (self-made billionaire) managers van het fonds. Best interessant om te zien hoe het eraan toe gaat in die wereld.

91nDqtJ7+0L._UF1000,1000_QL80_DpWeblab_.jpg

Otherlands van Thomas Halliday uitgelezen.

Geeft een beschrijving van de geschiedenis van het complexe leven op aarde en vertrekt vanaf de recente IJstijd tot de Ediacarische biota van 540 miljoen jaar geleden. Dat doet hij in 16 hoofdstukken en telkens vertrekt hij van een andere plek op aarde. Gaandeweg zie je ook de geologische veranderingen en het effect dit had op de leefwereld van fauna en flora. De manier waarop hij dit beschrijft is haast cinematografisch en ik zou het doodjammer vinden dat BBC hier geen reeks van zou maken.

Het geeft ook perspectief over hoe tijdelijk onze vanzelfsprekende wereld is. Iets onnozel zoals gras bestond miljoenen jaren geleden niet en opeens sprak hij ook van de eerste bloemen. Pinguïns van twee meter! En hoe dieren en planten op elkaar afstemd waren en evolueerden. Hoe het leven er terug bovenop kwam na de inslag die een einde maakte aan de dinosaurussen of hoe massief de Perm-extinctie was. Hoe 90% van onze hedendaagse koolvoorraden ontstaan zijn in het Carboon. Hij kijkt ook naar vandaag, over het feit dat de massa van zoogdieren bestaat uit 36% mensen, 60% gedomesticeerde dieren en slechts 4% wilde dieren. Dat we op de geologische klok maar een milliseconde bestaan.

En die "diepe tijd" fascineert me nog het meeste van al.

Redelijke goede memoir van een (jonge) Chinese vrouw die een wiskundediploma behaalt aan een Ivy League school en redelijk snel in de "high finance" kringen van Wall Street terecht komt. Ze geeft dan een goedbetaalde job op (en stopt haar relatie met een miljonair) om als assistente te gaan werken voor een private equity hedge fonds. In dit boek beschrijft ze haar day to day ervaringen met de (self-made billionaire) managers van het fonds. Best interessant om te zien hoe het eraan toe gaat in die wereld.
Ook net gelezen, leest heel vlot. Weet niet goed wat ik er van moet denken maar was een fun read.

Ook net gelezen, leest heel vlot. Weet niet goed wat ik er van moet denken maar was een fun read.
Ik vond die inside look in een high-profile private equity fonds heel goed gedaan, je voelt echt alsof je het door haar ogen kan meevolgen. Langs de andere kant was ik teleurgesteld in de "edge" van de fondsmanagers, het waren precies gewoon random operationele bedrijfsvoerders. Als je dat vergelijkt met boeken over buffett, Thorp, Soros, Tepper, Simons, ... was dit maar magere kost. Je krijgt bijna het gevoel dat je het zelf even goed kan runnen.

61W6Dvp4JUL.jpg

Soms wel heel technisch, over het gebruikte materiaal, maar wel het eerste boek, voor mij, dat een dieper inzicht geeft, dat denken we dan toch, over hoe het Franse leger zo snel inzakte.
Aanrader voor de WW lezers.

Exit Interview The Life and Death of My Ambitious Career - Kristi Coulter

Carrière van iemand bij Amazon die uiteindelijk blijft vast zitten op L7 niveau (net geen director officieel). Ze gaat niet echt technisch in op situaties en hoe die aan te pakken, het is meer haar traject, wat ze probeert met doorheen wat gesprekken om het verhaal te brengen. Soms wel hardop moeten lachen owv de schrijfstijl met zaken zoals: "and as it sinks in, my stomach invents an entirely new gymnastics move called the Panic Tripleback DoubleLutz."

Wel altijd grappig hoe het langs buiten lijkt dat grote bedrijven (met reputatie) ok draaien en als je dan binnen kijkt is het soms erger als een slechte start-up

In het algemeen is het ok maar Private equity (Carrie Sun) sprak meer to de verbeelding.

81A5C7KKP7L._AC_UF350,350_QL50_.jpg

Default The Landmark Court Battle over Argentina's $100B debt restructuring - Gregory Makoff; Lee C, Buchheit; Layna Mosley

Ik was niet eens bewust dat dit was gebeurd, dus was wel benieuwd hoe dat gaat. In 2001 kan Argentine in 2001 $100B bonds niet meer terugbetalen en de hele afhandeling daarvan is pas 15j later afgerond. Een heel mooie schaak match (via rechtszaken, en recht hebben vs krijgen) tussen Argentine en (sommige) schuldeisers(hedge/... funds). Het is echter op sommige momenten echt wel iets te droog, iets meer tempo had gemogen. Ook miste ik een mini hoofdstuk hoe de schuld was verworven en op welke tijdsspanne. Ergens in het boek wordt er 1 zin aan geweid, maar meer zou welkom zijn.
Ook ons klein Belgenlandje heeft er een rol in gespeeld :unsure:

Hedge funds won. Respect voor Elliott, +10j actief procederen + de balls om met de strategie te komen. Het zal wel nooit meer herhaalt worden door de huidige waterdichte contracten.

Als je de korte versie wilt: https://en.wikipedia.org/wiki/Argentine_debt_restructuring

iu

Laatst bewerkt:
Never Enough From Barista to Billionaire - Andrew Wilkinson

Cool story, maar dat is het dan ook. Heb er weinig uitgehaald. Meestal spelen zo een verhalen zich af in een redelijk ver verleden, maar hier was alles vrij recent gegeven dat de persoon zelf niet zo oud is (momenteel eind 30).

Begint als website designer, werft (snel) mensen aan (alles wordt herinvesteert), vindt een business partner (die bij elkaar blijven tot op de dag van vandaag), overleeft, geld rolt binnen, verspilt een paar miljoen aan side business die falen, geleidelijk aan wordt hij meer een investeerder ipv CEO, investeringen doen het goed, billionaire, wilt het (weer eens) rustiger aan doen + wordt wat filosofisch, signed the The Giving Pledge en blijft doordoen als investeerder (maar mogelijks op een lager pitje?) maar gaat wel naar de beurs met zijn investeringsbedrijf (als ik even naar de prijs kijk is het aandeel ondertussen wel gecrached van $25 -> $1.2).

Zou me ook niet verbazen als dit boek Andrew beter voorstel dan de werkelijkheid.

iu

Laatst bewerkt:
Nooit meer slachten van Paul Shapiro
Degelijk verslag over de stand van kweekvlees enkele jaren terug. Na het lezen hiervan denk ik dat wij het nog zullen meemaken dat het leeuwendeel van het vlees in de supermarkt gekweekt wordt en we een einde maken aan dierenmishandeling.

Default The Landmark Court Battle over Argentina's $100B debt restructuring - Gregory Makoff; Lee C, Buchheit; Layna Mosley

...

Hedge funds won. Respect voor Elliott, +10j actief procederen + de balls om met de strategie te komen. Het zal wel nooit meer herhaalt worden door de huidige waterdichte contracten.
Deze is wel een aanrader als je houdt van dit onderwerp: https://www.amazon.com/Caesars-Palace-Coup-Billionaire-Corruption/dp/163576677X

Elliott komt er terug in voor, hoewel hij niet de hoofdrolspeler is.
Enorm goed geschreven imo.

Terug
Bovenaan