Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

De laatste walvis: het ongezouten verhaal van Amerika - Björn Soenens

Soenens doet al vertellend de geschiedenis van de VS uit de doeken, doorspekt met eigen anecdotes, ervaringen en inzichten. Iets droger dan bv een Bart Van Looy maar wel interessant en meeslepend genoeg zodat het geen saaie geschiedenis wordt. Het boek is in grote lijnen chronologisch opgebouwd met geregeld een hoofdstuk dat wat verder springt om meer duiding te geven of om de gevolgen van bepaalde zaken al te tonen.
Af en toe valt hij wat herhaling maar echt storend wordt het nooit.

Zeer boeiend boek als je wat in to geschiedenis bent. De VS is wat een blinde vlek voor me, zeker de vooroorlogse (WW 2 bedoel ik dan).
Toch weer wat bijgeleerd en wat meer inzicht gekregen in hoe de VS zijn verleden nog altijd meedraagt en hoe het verleden mee heeft geleid tot de huidige situatie met Trump aan het roer.

Notes On Being A Man (Scott Galloway)

Nuchtere versie van de manosfeer influencers: get your shit together with kindness. Hoe en wanneer van de grond geraken is een hormonale voorbestemming dus de sympathieke jeugdwerker komt u gerust stellen dat alles wel goed zal komen. Had ik deze maar gelezen in mijn jeugd.

Notes On Being A Man (Scott Galloway)

Nuchtere versie van de manosfeer influencers: get your shit together with kindness. Hoe en wanneer van de grond geraken is een hormonale voorbestemming dus de sympathieke jeugdwerker komt u gerust stellen dat alles wel goed zal komen. Had ik deze maar gelezen in mijn jeugd.

Staat hier ook op de leeslijst nadat Jimmy Carr het eens vermeldde.

Reentry van Eric Berger. Over SpaceX, E Musk, herbruikbare raketten. ISBN 978-1-637745-27-4. Is de moeite waard. Geeft inzicht hoe het er echt aan toe gaat bij SpaceX. Het zou wel nog wat meer technisch mogen gaan.
De hamvraag die blijft hangen: hoe zit het met de focus van Musk mbt SpaceX?

Ilse Ceulemans - Het Ministerie van Werkplezier

Ik heb dit boek gekocht toen het verscheen in 2016, maar nu pas gelezen. Ook omdat het nu op mij -en zeker op een collega- meer van toepassing is dan voorheen. Een vraag waarom bepaalde kenmerken van het bedrijfsleven bestaan en hun noodzakelijkheid, mooi onderverdeeld in hoofdstukken met vraag van de auteur en antwoord van diens echtgenoot (managementcoach) of ze al dan niet van nut zijn. Het derde deel bevat een visie naar een ondernemingsstijl zonder (of met beperkte vorm van) management.
Ik zal alleszins proberen hiervan enkele punten mee te nemen in mijn eigen situatie.

De droom van Poetin - Jan Balliauw
Jan Balliauw schets de geschiedenis van Rusland, Oekraïne en hun onderlinge relatie en uiteraard ook de rol van Poetin tijdens zijn jaren aan de macht. Dat doet hij op een vlotte manier, doorspekt met persoonlijke anekdotes. Je krijgt inzicht in de beweegredenen van Poetin, daarbij wordt ook het aandeel van Westen niet vermeden, al kon dat misschien nog iets meer aandacht krijgen.
Ook het ontbreken van bronvermelding vind ik wel jammer. Desalniettemin een aanrader voor wie wat bij lezen over de wortels van het conflict.

De droom van Poetin - Jan Balliauw
Ook gelezen omdat het e-boek gratis bij De Standaard zat. Zeker interessant door die nuttige historische bril en de chronologische aanpak. Ik begreep wel niet in welke hoedanigheid Balliauw dit boek wou schrijven want van een vroegere journalist verwacht ik meer correctheid... Geen bronnen? Hemzelf een paar keer ophemelen? Assumpties en mogelijkheden in een schijn van waarheid verpakken? Had zelf liever wat meer afstand gezien dan dit type relaas.

Hoe dan ook, het boek is toegankelijk, overzichtelijk en leest vlot. Kan een goed startpunt zijn voor zij die willen beginnen met het kaderen van de RU-UA situatie.

Recent 2 mbt semiconductors.

Chip War Chris Miller ISBN 978-1-3985-5735-2. Geeft een heel goed beeld van de historiek ovv chipproductie, welke landen en bedrijven de markt domineerden en domineren. Gezien de recente evoluties zou een Vol2 vanaf 2020 zeker aangewezen zijn.

The Thinking Machine Stephen Witt ISBN 978-1-847-92828-3. Geeft een goed beeld van de bedrijfshistoriek van NVIDIA. Highlight is het blijven geloven in chips voor parallelprocessing. In principe waren deze vooral bedoeld voor grafica en wetenschappelijk onderzoek. Tot de nieuwe lente ovv AI. En toen was het hek van de dam.

Recent 1 mbt biotech.

Biotech in Vlaanderen Bury/Cardoen/Reyn ISBN 9 789493 292253. Geeft een heel goed beeld van de historiek ovv biotech in Vlaanderen en BE. Welke personen de grondleggers zijn, welke bedrijven allemaal een rol gespeeld hebben en spelen. Gezien de recente evoluties zou een Vol2 vanaf 2020 zeker ook hier weer aangewezen zijn.

Bevat inzichten in de gebruikte technologie en producten per bedrijf. Bevat inzichten in de financiering. Bevat inzichten in het leven van een biotech startup in VL. Geeft ook een beknopt maar bevattelijk overzicht van de basistechnieken via toelichtingskaders.

Mooi voorbeeld van het ontstaan van een cluster, in dit geval de biotechcluster, en dan nog geen kleine maar intussen internationaal vermaard.

Ook een goed boek voor onze regering en ministers. Indien ze niet goed zouden weten waarin investeren voor de toekomst, wel dit is weeral een van de grote kandidaten.

Over Welvaart Bart De Wever ISBN 978-9493-499553. Is geschreven met de bril van een politicus en niet van een historicus en onderzoeker. Brengt een te sombere boodschap. Mist inspiratie en creativiteit en ziet daardoor de kansen niet voor VL, BXL, WA, BE. Neen, met dit boekje als trainingsgids ga je de wereldbeker niet winnen. Naast zwaktes moet je ook focussen op sterktes en potentieel. En de mensen en de lezers motiveren.

VHS - Thomas Heerma van Voss

Een ode aan de videocassette, videotheken en de tijdsgeest van toen. Gek hoe snel alles qua filmbeleving veranderd is.
Geen dik boek (ongeveer 70 blz.) maar zeer aangenaam leesvertier.

Verruimde Geesten - Jonas Boel

Twaalf oer-Vlaamse mensen gemiddelde leeftijd rond de 48 vertellen hoe gebruik van psychedelica hielp bij verwerking van trauma en depressie. Intro en tussenstukjes over de geschiedenis van het onderwerp en officiële medische benadering in België. Mag in de kast als je psychologie bestudeert of er aan denkt om zelf zo'n ervaring te gaan beleven. Tien jaar geleden paar mensen ontmoet die ayahuasca hadden gedaan en veel boeken en podcasts over verwerkt, dus op zich is het een handige gids en verwijzingen naar de klassiekers over legale trips komen van pas voor meer over dit alles. Alleen de getuigenissen zijn zo gelijk lopend dat je zelf als lezer wat suf wordt van steeds weer hetzelfde verhaal over de reis naar zelfliefde via truffels en poedertjes.

Het verlies van België van Johan Op de Beeck

Ga er niet teveel over uitwijden behalve dat ik nu wel weet wrm de politiek hier zo log is. Een revolutie die eigl zo snel weer naar de status quo wou dankzij opportunistische politici en buitenlandse mogendheden die bang waren dat ze een 2de Franse revolutie ging meemaken.

“Zodra het land bevrijd was van de vreemde, had het Belgische volk opgehouden met iets te verlangen en te eisen, de passie was voldaan, het werd onverschillig, toen begon het rijk van de slimmeriken.”
— Louis De Potter

Sounds about right als het over ons gaat.

Interessant om te lezen maar ergens wel een heel saaie revolutie.😅

Bjorn Soenens - De Laatste Walvis: Het Ongezouten Verhaal van Amerika

Opgepikt in Belgie twee weken terug en gelijk in begonnen daar ik ook al in een VS-mood was wat fictie betreft, extra grappig om dan juist 1 van die boeken gereferenced te zien worden als voorbeeld voor de aftakeling van bepaalde delen in de VS. (American Rust van Philipp Meyer)

Soenens is voor mij een vrij onbekende man, ik woon al 15 jaar niet meer in Belgie en mijn VS-nieuws pik ik op via Engelstalige media. Ik begon dus vrij onbevooroordeeld aan het boek.

Soenens probeert de geschiedenis van de VS uit de doeken te doen, op een vrij beknopte manier met telkens een focus op de President. Altijd graag wat meer willen weten over de Amerikaanse geschiedenis, want buiten de actualiteit de laatste jaren, en wat ik uit films/boeken heb opgepikt, was het maar vrij beperkt.
De proloog/inleiding was er gelijk boenk op, smaakte naar meer. De eerste hoofdstukken over het begin van de VS (kolonisten, onafhankelijkheidsoorlog, etc) waren vrij saai, Teveel een droge geschiedenisles eigenlijk. Gaandeweg begint het wel interessanter te worden, en is het zeker leerrijk. Ik heb er een hoop van opgestoken.

Maar, gelet op het aantal pagina's is het wel duidelijk dat veel presidenten maar heel vluchtig behandeld worden en weinig aandacht krijgen. Ook de bekendere Presidenten krijgen vaak maar beperkte aandacht en er wordt wat gecherrypicked door Soenens wat wel te delen, en wat niet.
Wat me ook opviel, is dat Soenens Biden bijna verafgood. Er kwam geen kritisch woord uit zijn mond, terwijl andere Democratische presidenten (Obama, Clinton) quasi geen positief woord vermeld kregen. Niks mis mee, als dat zijn mening is, maar het viel wel op.

Wat mij het meest stoorde aan het boek, was het totale gebrek aan bronnen en referenties. Allez, hij schrijft wel "persoon X schreef dit in zijn/haar boek [xxx]" maar er was geen academische manier van bronvermelding. Geen voetnoten, geen lijst achteraan het boek met de referenties, niks. Toch vrij belangrijk als je zo'n boek schrijft, denk ik dan. Nu heb ik van elke opmerking over een mogelijks interessant boek een foto mogen nemen met de GSM om achteraf op te zoeken :laugh:
Beetje irritant. Zeker omdat hij vaak ook dingen aanhaalt die zouden gebeurt zijn, maar waarvoor dus geen bronnen aangehaald worden. "In 1875 werd deze zwarte man gelynched en in brand gestoken" zou wel een bronvermelding verdienen eigenlijk. Waarmee ik niet wil zeggen dat hij liegt of overdrijft, maar bon.

3/5

Wat mij het meest stoorde aan het boek, was het totale gebrek aan bronnen en referenties. Allez, hij schrijft wel "persoon X schreef dit in zijn/haar boek [xxx]" maar er was geen academische manier van bronvermelding. Geen voetnoten, geen lijst achteraan het boek met de referenties, niks. Toch vrij belangrijk als je zo'n boek schrijft, denk ik dan. Nu heb ik van elke opmerking over een mogelijks interessant boek een foto mogen nemen met de GSM om achteraf op te zoeken :laugh:
Beetje irritant. Zeker omdat hij vaak ook dingen aanhaalt die zouden gebeurt zijn, maar waarvoor dus geen bronnen aangehaald worden. "In 1875 werd deze zwarte man gelynched en in brand gestoken" zou wel een bronvermelding verdienen eigenlijk. Waarmee ik niet wil zeggen dat hij liegt of overdrijft, maar bon.

Daar ben ik het wel mee eens. GSM ook bij de hand om een lijstje met interessante referenties bij te houden. Bronvermelding kon inderdaad beter.

In tegenstelling tot jou kon ik het begin van het boek wel smaken, ik vond het niet te droog gebracht. Al zijn de latere hoofdstukken wel interessanter.

759x1200.jpg

Michael Lewis - Going Infinite

Lewis is een goede schrijver, dat heeft hij al bewezen met zijn voorgaande klassiekers (Liars Poker en The Big Short), deze gaat over Sam Bankman-Fried en de val FXT. Ik kende er zelf niet zoveel over, ik heb de nasleep van het faillissement van FXT wel in detail gevolgd, maaar ik had geen idee over hoe SBF en FXT groot geworden zijn. Dat wordt hier goed in uitgelegd, Lewis was blijkbaar persoonlijk goed bevriend met SBF en volgde hem al langer. Ongelofelijk hoe slecht hun interne keuken geregeld was, ze hadden miljarden onder hun beheer en het bedrag dat ze uiteindelijk tekort kwamen (een $8 bln) lijkt eigenlijk klein bier ivg met het geld dat er bij hun omging.
Aanrader, ook voor mensen die weinig van crypto kennen, de boek is goed geschreven en opgebouwd en je krijgt veel inzichten van Lewis mee.

Terug
Bovenaan