Welk type woonst kopen?

Ik ben actief aan het rondkijken voor een woning. Onder het motto huren is weggegooid geld.
Ik kom verschillende opties tegen in mijn prijsklasse, een recent appartement - net boven budget. Rij of hoek Huizen van jaren 30 of 50, al dan niet gerenoveerd rond mijn maximum budget; kleine appartementen in een kleinere rond de jaren 90 blok op budget; en appartementen in een grote jaren 70 blok onder mijn budget.
Iemand kennis van zaken wat hier beste opties zijn in mijn lijstje? Ik vind rust binnenshuis belangrijk.
In een grote jaren 70 blok heb ik nu een optie om op het bovenste te zitten.. maar kan moeilijk inschatten of het interessant is. Aangezien ik nu ook op het bovenste zit in een ouder opgeknapt huis ( houten vloer) maar toch de onderbuur goed kan horen.
Ben zelf alleenstaande, en een huis denk ik vaak teveel onderhoud, maar daar heb je wel weer meer kans op rust.
Alle tips en adviezen welkom!

Wat is je leeftijd, wat is je profiel (het maakt immers een groot verschil tussen iemand die 21 jaar is en een woonst zoekt of iemand die reeds 50 jaar is en de kans op samenwonen of nog verhuizen een stuk kleiner is)

Wat is je leeftijd, wat is je profiel (het maakt immers een groot verschil tussen iemand die 21 jaar is en een woonst zoekt of iemand die reeds 50 jaar is en de kans op samenwonen of nog verhuizen een stuk kleiner is)
35, alleenstaand, geen kinderen etc.Kan dus mogelijks nog veranderen, mogelijks ook niet.

Vindt ge het belangrijk om buiten te zitten? Da zou al een dealbreaker moeten zijn.

Sowieso oude appartementsblokken zouden voor mij een no-go zijn. Wees ook zeker dat er een lift is, bij mijn broer is er geen

In een grote jaren 70 blok heb ik nu een optie om op het bovenste te zitten..
In de jaren 70 werden de daken nog bijlange na niet zo goed geisoleerd als nu. Het zou dus kunnen dat je in de winter heel veel warmte verliest door het dak, en dat je appartement in de zomer een bakoven is.

35, alleenstaand, geen kinderen etc.Kan dus mogelijks nog veranderen, mogelijks ook niet.
Ik heb gekozen voor een rijhuis / HOB als optie.

1) de appartementen is meestal op het gebied van geluidsisolatie miserie. Het feit dat die van jaren 70 - 90 zijn maakt daar niet zoveel verschil in. Voor de huidige appartementen zou je moeten gaan kijken in het lastenboek. Maar mijn buikgevoel zegt dat dit in veel gevallen toch moeilijk gaat zijn.

2) Maar datzelfde probleem ga je ook hebben met rijhuizen. Omdat de isolatiefactor vroeger zo goed als onbestaande was. En er ook niet zoveel mogelijkheden zijn om dat aan te pakken. Als je echter een HOB hebt waarbij garages aan elkaar gebouwd zijn. Of een Rijhuis waarbij je ervoor kan zorgen dat je 6-8cm partywall kan steken en daar dan een gyprocwandje voorklopt en dit over de volledige hoogte van de woning aan beide zijden. Dan moet je u niet echt zorgen maken. Al moet je ook niet uw muziekinstallatie op 40 volle bak gaan laten draaien natuurlijk.
Daarnaast ook kijken naar de opbouw van de muren. Is dat 1 steen of zijn dat 2 stenen breed elk op hun eigen fundering ipv een gedeelde funderingsplaat dan is dat dag en nacht verschil. Door het beperken van de buren heb je er natuurlijk ook minder last van. Als je 4 buren rondom u hebt dan is de kans groter voor overlast. Maar als je pech hebt dan is 1 voldoende om overlast te hebben.

Persoonlijk ben ik naast die reden nog altijd voorstander van een rijhuis of HOB omdat je niet door anderen verplicht wordt om een bepaalde vaste kost te hebben. Ken er wel een paar in Brussel die een appartement hebben en elke maand 200 - 300€ mogen leggen voor de onkosten van de gemeenschap. Al moet ik eerlijk zijn dat een goede 60-100€ ervan dan wel de verzekeringspremie is die je anders ook hebt. Al valt dat dan iets minder op.

OB vind ik maar meh, want veel te veel onderhoud en ben zo geen tuinpersoon.

Ik zie hier un de buurt 6-8 app blokken te koop komen voor schappelijke prijzen. Allemaal jaren 60 70 80.

Hier paar huizen verder 6 app voor 850. Allemaal aan 675-700mnd verhuurd. Als je dan rekent is dat 4-5% rendement. Draai daar een lening op En je hebt "gemakkelijk" 10% netto. Waarom zou iemand dat wegdoen? Waarschijnlijk omdat er schijte veel dingen kapot gaan continu. EPC is "niet bekend". Uiteraard. Krijg je wsch 2 d voor je tekent een D of E onder je neus. Die eigenaars zien de bui al hangen.

Combineer dat met een regering die geld (niks zelf heeft) zoekt EN klimaatdoelstellingen moet halen en je weet hoe ze dat gaan bereiken... long story short, ik denk dat je oude appartementen moet vermijden. Je gaat die verplicht naar een C of B moeten krijgen. En in een gemeenschap het dak renoveren of andere drastische werken. Dikke shit. Appartement dat ik verhuur is blok met 6 beneden en 6 boven. Allemaal EPC B. 10-12y oud. In principe zijn daar geen werken nodig. En dat is al dikke shit en zever om een haag of boom te veranderen "een boom van 200 euro is te duur, ik betaal mijn 25 euro niet mee"....

Dus een deftig of geen appartement zou ik zeggen. Ben je nog van plan kinders te kweken/madam te vinden? Indien niet, zoek iets deftig. Indien wel, zoek iets tijdelijk. Later ga je nog verhuizen.

Appartementen hebben naar mijn gevoel teveel mogelijke belangen in 1 blok. Mogen we er daarnaast vanuit gaan dat er in het jaren 70 appartement niets gebeurd is sinds constructie? Met wat verf tegen de muur en nieuwe keukenkastjes kom je er in dat geval toch niet hoor. Mss kan je de advertentie es delen?

Ik ben zelf ook voor de HOB gegaan (gesloten was ook prima geweest). Je zou kunnen opteren voor iets dat niet 100% in orde is? Dat heb ik ook gedaan. Naar geluidsoverlast valt dat zeer goed mee. Mijn living grenst aan hun berging, en de gang en omgekeerd. Boven de badkamer aan hun slaapkamer en omgekeerd. Ik hoor mijn buren vooral als we allebei in de tuin zijn, dan zou ik conversaties gewoon kunnen meevolgen.

Appartementen hebben naar mijn gevoel teveel mogelijke belangen in 1 blok. Mogen we er daarnaast vanuit gaan dat er in het jaren 70 appartement niets gebeurd is sinds constructie? Met wat verf tegen de muur en nieuwe keukenkastjes kom je er in dat geval toch niet hoor. Mss kan je de advertentie es delen?

Ik ben zelf ook voor de HOB gegaan (gesloten was ook prima geweest). Je zou kunnen opteren voor iets dat niet 100% in orde is? Dat heb ik ook gedaan. Naar geluidsoverlast valt dat zeer goed mee. Mijn living grenst aan hun berging, en de gang en omgekeerd. Boven de badkamer aan hun slaapkamer en omgekeerd. Ik hoor mijn buren vooral als we allebei in de tuin zijn, dan zou ik conversaties gewoon kunnen meevolgen.
Tromgeroffel… hier is ie dan.

. EPC is "niet bekend". Uiteraard. Krijg je wsch 2 d voor je tekent een D of E onder je neus. Die eigenaars zien de bui al hangen.
Te koop stellen zonder EPC is sinds een tijdje niet meer toegelaten. Als je dus een bod tekent, kan je in zo'n geval er nog onderuit tot de akte getekend is.

kan ik op de 1 of andere manier zien of te weten komen hoe de ‘geluids’ isolatie zit in een appartement? Ik zou liefst zo min mogelijk last hebben van buren, en de huizen zijn zo goed als onbetaalbaar hier.

Bij interesse in een bepaald appartement, aanbellen bij de andere appartementen en het vragen.
Dan nog hangt het af van je eigen tolerantie + de buren. Je kan in een OB ook gerust ernstige last hebben van buren, al is de kans uiteraard kleiner.

Wij wonen in een ouder apartment en wij horen af en toe wel eens geluiden van de buren maar wij hebben zeer veel geluk dat geen enkel van de buren (kleine) kinderen heeft, of veel volk over de vloer laat komen.
Hier in de buurt wonen ook voornamelijk oudere mensen met af en toe een jonger koppel. We hebben meer last van het lawaai van de buurt doe achter het gebouw ligt dan van in het gebouw zelf 😅

Wij wonen in een ouder apartment en wij horen af en toe wel eens geluiden van de buren maar wij hebben zeer veel geluk dat geen enkel van de buren (kleine) kinderen heeft, of veel volk over de vloer laat komen.
Hier in de buurt wonen ook voornamelijk oudere mensen met af en toe een jonger koppel. We hebben meer last van het lawaai van de buurt doe achter het gebouw ligt dan van in het gebouw zelf 😅
en heb je er op voorhand naar gepolst eigenlijk?

Terug
Bovenaan