Welke aankoop is de beste investering?

derpaloo

Member
Hallo

Ik ben alleenstaande, en ik wil iets kopen om in te wonen. Ik weet niet waar ik naartoe wil in het leven (waar ik wil wonen e.d.), dus zoek ik nu voorlopig iets waar ik gewoon een dak boven mijn hoofd heb, en waar ik weinig tijd en moeite aan moet besteden. Ik werk niet in de bouw en heb geen ouders die me kunnen helpen dus ik kan zelf niet echt iets doen qua verbouwingen.

Wat type woonst zou tevens een goede investering kunnen zijn? Iets duurder/uniek? Dat zou ik dan eventueel verder ook niet inrichten, kale woonst zeg maar. Dit is misschien interessant als ik het later wil verkopen, dan is het nog steeds als nieuw zogezegd, en zo kunnen de kopers het naar hun zin inrichten.
Of net iets oud/goedkoop? Dan voel ik misschien minder de nood om er verder veel geld aan te besteden, en betaal ik voornamelijk voor de grondoppervlakte
Of een middenklasse huis, omdat dat het grootste publiek heeft? Of ligt de marge/meerwaardepotentieel daar lager?

Appartement of huis?
Met garage of zonder?

Budget: 400k met eventueel wat rek.
Regio: Kortrijk, Zevegem, Waregem, Avelgem, Harelbeke, ... zodat het niet te ver van m'n werk is.

Of huur ik beter iets, terwijl ik mijn geld investeer?

Met 400k kun je toch al iets kopen in de regio dat je zoekt. Die staat nu niet meteen bekend om bij de duurdere te horen.

Je kan ook iets kopen en verhuren natuurlijk of behoort dat niet meteen tot de opties?

Met 400k kun je toch al iets kopen in de regio dat je zoekt. Die staat nu niet meteen bekend om bij de duurdere te horen.

Je kan ook iets kopen en verhuren natuurlijk of behoort dat niet meteen tot de opties?

Dankje voor de reactie. Verhuren is nu niet meteen mijn ambitie. Inderdaad, ik kan zeker iets kopen in de regio, ik vraag me gewoon af wat soort aankoop de beste investering zou zijn.

Als hij iets zoekt om in te kopen, denk ik niet dat hij wil verhuren :rolleyes:

Aangezien je zelf nog niet weet wat je wilt (en dit zal sowieso wel veranderen naarmate je ouder wordt), zou ik toch opteren voor iets dat je gemakkelijk kan doorverkopen. Met zo'n budget in de regio kun je gemakkelijk een nieuwbouw SOD vinden.

Leg ook je prioriteiten erbij: smijt je je nog graag eens in het uitgaansleven vs ik heb liever veel plaats zodat ik zelf mensen kan uitnodigen?
Doe je graag grote/verre reizen? ...

En natuurlijk, hoe groter je koopt, hoe meer je moet onderhouden :)

Aangezien je zelf nog niet weet wat je wilt (en dit zal sowieso wel veranderen naarmate je ouder wordt), zou ik toch opteren voor iets dat je gemakkelijk kan doorverkopen. Met zo'n budget in de regio kun je gemakkelijk een nieuwbouw SOD vinden.

Leg ook je prioriteiten erbij: smijt je je nog graag eens in het uitgaansleven vs ik heb liever veel plaats zodat ik zelf mensen kan uitnodigen?

Grote reizen en mensen uitnodigen, beide nee :)

Als het iets met 2 badkamers is kan ik eventueel nog iemand laten co-housen. Misschien dat een net gerenoveerd huis beter is dan een onafgewerkte nieuwbouw, maar dat heeft misschien ook nadelen waar ik me niet bewust van ben. Ik ben nu maar met ideeen aan het gooien.

Hallo

Ik ben alleenstaande, en ik wil iets kopen om in te wonen. Ik weet niet waar ik naartoe wil in het leven (waar ik wil wonen e.d.), dus zoek ik nu voorlopig iets waar ik gewoon een dak boven mijn hoofd heb, en waar ik weinig tijd en moeite aan moet besteden. Ik werk niet in de bouw en heb geen ouders die me kunnen helpen dus ik kan zelf niet echt iets doen qua verbouwingen.

Wat type woonst zou tevens een goede investering kunnen zijn? Iets duurder/uniek? Dat zou ik dan eventueel verder ook niet inrichten, kale woonst zeg maar. Dit is misschien interessant als ik het later wil verkopen, dan is het nog steeds als nieuw zogezegd, en zo kunnen de kopers het naar hun zin inrichten.
Of net iets oud/goedkoop? Dan voel ik misschien minder de nood om er verder veel geld aan te besteden, en betaal ik voornamelijk voor de grondoppervlakte
Of een middenklasse huis, omdat dat het grootste publiek heeft? Of ligt de marge/meerwaardepotentieel daar lager?

Appartement of huis?
Met garage of zonder?

Budget: 400k met eventueel wat rek.
Regio: Kortrijk, Zevegem, Waregem, Avelgem, Harelbeke, ... zodat het niet te ver van m'n werk is.

Of huur ik beter iets, terwijl ik mijn geld investeer?
Ik zou gewoon iets kopen waar ge u wel ziet wonen. Imo ga je altijd wel een meerwaarde krijgen bij vastgoed en je moet toch zelf ook een dak boven je hoofd hebben. Zolang je het niet binnen de 3 jaar terug hoeft te verkopen zou ik eigenlijk niet huren. Wat je dan moet kopen hangt weer van jezelf af, als jij tevreden bent met een oudere woning waar je zo kan in leven, go for it. Heb je liever een nieuwbouw dan moet je het imo ook niet laten. Gezien de grote vraag naar huizen hier in de regio zie ik niet in waarom het ene zou beter zijn dan het andere.

Klopt. Ik ging echter uit van volgende tekst

Hallo

Ik dacht niet dat je iets casco koopt en zo doorverkoopt om er te verblijven.

Ik zou gewoon iets kopen waar ge u wel ziet wonen. Imo ga je altijd wel een meerwaarde krijgen bij vastgoed en je moet toch zelf ook een dak boven je hoofd hebben. Zolang je het niet binnen de 3 jaar terug hoeft te verkopen zou ik eigenlijk niet huren. Wat je dan moet kopen hangt weer van jezelf af, als jij tevreden bent met een oudere woning waar je zo kan in leven, go for it. Heb je liever een nieuwbouw dan moet je het imo ook niet laten. Gezien de grote vraag naar huizen hier in de regio zie ik niet in waarom het ene zou beter zijn dan het andere.
Vooral dit.

Als je het eerder "puur als investering" zou beschouwen. Dan zit je met een goedkoper, niet te groot, appartement echter het beste als 'investering' lijkt me. Als je voor een kleine 250k een appartement koopt, en dit verhuurd wanneer je iets anders koopt (waarvoor je dan ook de marge zou moeten hebben omdat je nu niet je gehele kapitaal opsoepeert en tegen dan reeds een deel afbetaald hebt), dan heb je twee vastgoed eigendommen.

Puur qua investering is het vrij simpel, om het simplistisch te zeggen : 2 is beter dan 1.

hoeveel eigen inbreng heb je?
Voor opbrengsteigendommen kan je max 80% lenen en gezien je budget lijkt me dat geen issue..
Koop jezelf een appblokje?

Eigen inbreng 300-320k.

Nu waar ik eigenlijk op doelde is een woning om in te wonen, die daarnaast ook goed z'n waarde houdt, of in waarde toeneemt.

Ik ben nog maar begin de 30, dus de kans is reeel dat ik niet de rest van mijn leven in dezelfde woning blijf. Als ik mijn woning binnen 10-20 jaar verkoop, en die blijkt dan sterk in waarde verminderd te zijn, dan maakt dat het me wel moeilijker om daarna een andere woning te kopen.

Eigen inbreng 300-320k.

Nu waar ik eigenlijk op doelde is een woning om in te wonen, die daarnaast ook goed z'n waarde houdt, of in waarde toeneemt.

Ik ben nog maar begin de 30, dus de kans is reeel dat ik niet de rest van mijn leven in dezelfde woning blijf. Als ik mijn woning binnen 10-20 jaar verkoop, en die blijkt dan sterk in waarde verminderd te zijn, dan maakt dat het me wel moeilijker om daarna een andere woning te kopen.
Als uw woning zwaar in waarde is verminderd, dan is diegene die je koopt waarschijnlijk ook zwaar in waarde verminderd.

Als het uw wens is om gewoon er te wonen, kies dan de goedkoopste woning die uw goedkeuring heeft. Heb je andere wensen dan neem je die mee in rekening.

Enkel als de woning die jij kiest de woning is waarvan je zegt die heeft alles wat ik wil, zou ik zeggen van steek er uw volledige eigen inbreng in.

Eigen inbreng 300-320k.

Met een dergelijk hoge eigen inbreng zou je wel, zoals hierboven geopperd, kunnen kijken naar echt investeren, als in een klein appartementsblokje, waar je zelf één van de appartementen betrekt.

Met een dergelijk hoge eigen inbreng zou je wel, zoals hierboven geopperd, kunnen kijken naar echt investeren, als in een klein appartementsblokje, waar je zelf één van de appartementen betrekt.
ja, ik zag enkele huizen met 2 badkamers, dat zou misschien ok zijn om iemand te laten cohousen. Een appartementsblok, jah dat is weer heel wat anders :) dan maak ik er bijna mijn job van. Trouwens, als ik iets koop van 600k moet ik alsnog 300k lenen, en dat is wel heftig in mn eentje.

ja, ik zag enkele huizen met 2 badkamers, dat zou misschien ok zijn om iemand te laten cohousen. Een appartementsblok, jah dat is weer heel wat anders :) dan maak ik er bijna mijn job van. Trouwens, als ik iets koop van 600k moet ik alsnog 300k lenen, en dat is wel heftig in mn eentje.
Daarmee de appartementsblok, de huurinkomsten betalen mee de lening af. :)
Hoe bedoel je met dat het dan "bij je job wordt"?

Moet niet direct iets groots zijn he. Ken iemand die op het stuk grond dat hij van zijn ouders gekregen had eigenlijk gewoon twee "appartementen" op gebouwd heeft. Gewoon onderverdieping is één woonst (waar hij woont), bovenverdiep is een andere woonst (die hij verhuurt). Op die manier heb je zelfs nog een mooie tuin.

Met jouw budget kun je ook richting 3-4 appartementen gaan kijken, natuurlijk met veel hogere maandelijkse last dan ook en kleinere appartementen. Financieel gezien is dat interessanter, maar je moet er zelf nog graag wonen natuurlijk. Niet alles is puur financieel te bekijken.

Je moet er ook graag in wonen, toch? Voor 400K kan je toch al iets deftig vinden in jouw regio. Met dergelijke inbreng kan je gewoon een deftig huis kopen, punt. Ik zou zeker niet in een appartement gaan kruipen, zoals mijn collega zegt appartementen zijn voor losers. Een mix aan volk in de blok, er moet daar maar één tussen zitten met zo een marginale stafford....

Als ik het opnieuw zou doen zou ik net wel een appartement kopen in het begin. Denk zelf in een stad..

Gewoon propere ligging, vrij recent (of nieuwbouw). Als jonge alleenstaande of jong koppel heb je alles wat je moet hebben. Niet teveel kuiswerk en omzien naar tuin etc. Je hebt vrij 'residentiële' buurten waar de kans op marginaal volk minimaal is.

Na X aantal tijd, andere gezinssituatie, andere inzichten, ander werk,... koop je een huis zoals je wenst en verkoop je het appartement om budget te verhogen voor het huis. Ofwel gewoon verhuren (daarom dat ik recent app zou kopen, dan heb je al niet een hoop kosten/zever).

Terug
Bovenaan