Welke filter gebruik je? Filter of postprocessing?

Gebruiken jullie filters?

• Nee

Stemmen: 3 50,0%
  • Polarisatiefilter

Stemmen: 1 16,7%
  • (Black) Mist Filter

Stemmen: 0 0,0%
  • Sterrenfilter

• UV filter vooral voor het effect

• UV filter vooral voor de fysieke bescherming

• Kleurenfilter voor zwart-wit

• Andere (in de thread)

• Totaal aantal stemmers
    6

Loser

Supermoderator
Crowdfunder FE
Gebruiken jullie filters? Welke? En voorzet/opschroef of magnetische? Of toch maar alles in postprocessing?

Ik ben op dit moment aan het shoppen :D Ik ga een polarisatiefilter kopen, omdat ik die toch echt te leuk vind ivm reflecties en soms wat dramatiek in de lucht. Dat is volgens mij ook de enige die niet in post kan gedaan worden. Maar ondertussen is mijn oog ook gevallen op een sterfilter voor de kitsch, en een black mist voor de hype (en nog meer kitsch). Ik denk eigenlijk dat die laatste wel ook gewoon in post moet kunnen, maar gebruiken jullie ze wel?

Ik gebruik eigenlijk nooit filters. Zelf ook nooit aangekocht ofzo. Ben ook minder fan van dingen zoals een sterfilter of black mist. Zal wel eens tof zijn, maar om dat nu aan te schaffen om 1x te gebruiken. :thinking:

Zie die sterfilter vaak terugkomen in de concertfotografie, en vind er echt niks aan.

Op mijn analoog toestel staat wel een UV filter, maar ik krijg die niet meer los, dus laat het maar zitten 😁

enkel nd filters voor als ik met langere sluitertijden wil werken
Aha, ND's was ik vergeten! Die heb ik dus niet... nooit gehad ook. Omdat dat natuurlijk ook ineens een statief en zo vergt.
Trouwens, pas nog iets ontdekt! Als je met de iPhone een live photo maakt, kun je die omvormen naar een long exposure :o dat wist ik helemaal niet!

enkel nd filters voor als ik met langere sluitertijden wil werken
Dit gebruik ik ook enkel als ik met lange sluitertijden wil werken, vooral als het nog vrij licht is. Op een zonnige namiddag watervallen of woeste bergriviertjes fotograferen, bijvoorbeeld.

Polarisatiefilter heb ik ook wel eens gebruikt en kan wel interessant zijn ifv reflecties. UV-filter ooit gehad, maar als je de zonnekap telkens gebruikt is dat normaal gezien bescherming genoeg. Mogelijk wel handig als je bepaalde vormen van actiefotografie doet met opspattende stenen (motorcross?).

In de studio wel eens met kleurenfilters gewerkt, maar op de flitsers. Dat is handig om bepaalde effecten te krijgen.

Terug
Bovenaan