Welke kamado

SpooN_05

Active member
Crowdfunder FE
Hey iedereen,

Ben al een tijdje aan het kijken achter een kamado maar zie door de barbecues de barbecue niet meer.

Eerst moet ik nog verhuizen eind augustus begin september.

Was aan het kijken naar the bastard large of de kamado joe classic 2.

De big green egg large is te duur

Als ik enkel op uiterlijk moet afgaan is het the bastard.

Wie kan mij helpen?

Hey iedereen,

Ben al een tijdje aan het kijken achter een kamado maar zie door de barbecues de barbecue niet meer.

Eerst moet ik nog verhuizen eind augustus begin september.

Was aan het kijken naar the bastard large of de kamado joe classic 2.

De big green egg large is te duur

Als ik enkel op uiterlijk moet afgaan is het the bastard.

Wie kan mij helpen?
En wat is de reden voor een kamado?

Omdat ik een heel goede all round bbq wil die ik het hele jaar kan gebruiken.

Zoal voor low and slow, roken, ....

En heb je dat allemaal al gedaan? Want je zou niet de eerste zijn die na 1000en euro's uit te geven tot de constatie komt dat het toch niets voor hem is. Imo zijn er veel kwalitatieve merken in kamado's. Het is maar hoeveel je wil uitgeven natuurlijk. Zo heb je grill guru, bastard, grizzly grills (allemaal van dezelfde fabrikant namelijk 200fahrentheit) BGE, kamado joe, primo, yakiniku, safire, berghoff, monolith enz. Ik zou eerst eens een budget opstellen, welke maat je wil, hoeveel belang je hecht aan garantie en accessoires, of je belang hecht aan het uitzicht,.... en van daaruit beginnen selecteren. Imo is een kamado als een auto, allen brengen je waar je heen moet maar de ene zweert bij merk x, de andere bij merk y en nog een andere geeft er geen reet om zolang hij er maar geraakt. Welk merk je opteert is een persoonlijke keuze en net zoals in alles heb je ook hier een bende fanboys die je hun keuze willen aanpraten.

Heb je er zelf 1tje?

Zal voor een large gaan.

Garantie is natuurlijk heel belangrijk.
Joe geeft op alle keramische onderdelen levenslang en the basterd maar 20j op de buiten schil en 2j op de binnenkant......

Heb je er zelf 1tje?

Zal voor een large gaan.

Garantie is natuurlijk heel belangrijk.
Joe geeft op alle keramische onderdelen levenslang en the basterd maar 20j op de buiten schil en 2j op de binnenkant......
Ik heb er eigenlijk 3 staan. Joe zegt levenslang maar eigenlijk is dat een beperkte garantie. Het is enkel op materiaal en fabricagefouten.

Damn 3. Allemaal joe's?
Dus eigenlijk moet ik dan niet echt naar de garantie kijken?

Is er een winkel dat je aanraad om eens een kijkje te gaan nemen?

Ben naar Roosendaal geweest.

Damn 3. Allemaal joe's?
Dus eigenlijk moet ik dan niet echt naar de garantie kijken?

Is er een winkel dat je aanraad om eens een kijkje te gaan nemen?

Ben naar Roosendaal geweest.
Nee, geen joe, in de tijd dat ik mijn eerste kocht was er nog geen sprake van kamado joe. Ik heb een Primo oval xl, een outr (cadeau gekregen voor vaderdag van vrouw en kind) en een grill guru compact (cadeau gekregen van een klant die ik eens serieus uit de nood heb geholpen) Dus 2 van de 3 heb ik niet zelf gekozen. Ik ben eigenlijk voor de Primo geweest omdat dat de enige is die ovaal is en ik dat eigenlijk serieus makkelijker werken vind dan een ronde. (Veel vleescuts zijn dan ook langwerpig wat altijd wat rompslomp is om het mooi op je ronde rooster te krijgen)
Kwa winkel zijn er eigenlijk weinig winkels waar je veel merken naast elkaar kan zien staan. Ik heb in der tijd gewoon verschillende winkels afgelopen om de verschillende merken te gaan bekijken (Een aankoop boven de 1000 euro mag toch van mij redelijk goed gefundeerd zijn)

Ik ben nu al een paar jaar wat meer bezig met BBQ'en (low&slow etc.) en heb mij ook al liggen verlekkeren op een kamado.

Tot nu gebruik ik echter nog steeds een klein keteltje (47cm OutdoorChef) en ik ben eigenlijk nog niet tegen beperkingen aangelopen (mits wat DIY modificaties). Een hele brisket kan daar niet op, maar al de rest lukt bij mij perfect.

Dit jaar komt er een nieuwe Weber in, waarschijnlijk een master-touch premium, waar je in mijn ogen ook alles mee kunt doen.
Voor die Weber betaal je rond de 350 a 400 euro, dat is een derde van wat een kamado van een deftig merk gaat kosten.
Het is zoals @nestorius al aangaf een aankoop waar je best wel even over nadenkt.

Ik ben nu al een paar jaar wat meer bezig met BBQ'en (low&slow etc.) en heb mij ook al liggen verlekkeren op een kamado.

Tot nu gebruik ik echter nog steeds een klein keteltje (47cm OutdoorChef) en ik ben eigenlijk nog niet tegen beperkingen aangelopen (mits wat DIY modificaties). Een hele brisket kan daar niet op, maar al de rest lukt bij mij perfect.

Dit jaar komt er een nieuwe Weber in, waarschijnlijk een master-touch premium, waar je in mijn ogen ook alles mee kunt doen.
Voor die Weber betaal je rond de 350 a 400 euro, dat is een derde van wat een kamado van een deftig merk gaat kosten.
Het is zoals @nestorius al aangaf een aankoop waar je best wel even over nadenkt.
Imo denken veel te veel mensen dat je een kamado, offset, pelletgrill of alles wat een serieuze duit kost nodig hebt om lekker te kunnen barbecueën. Terwijl je zelfs in een oud olievat dingen kan maken die sterrenrestaurant waardig zijn. Pas ok, het werkt allemaal wel wat makkelijker natuurlijk en als je een liefhebber of hobbyist bent koop je van mijn part een barbecue van 5000 euro, een hobby mag geld kosten maar ik raad aan om je portefeuille pas open te doen als je weet of het je ding is of niet. Ik vind het zo jammer om leuke toestellen te zien wegkwijnen of mishandeld worden omdat het niet in de verwachtingen van de eigenaar ligt. Soms zie je zo'n prachtige oaklahoma smoker voorbij komen die volledig verroest is terwijl hij amper gebruikt geweest is. Dat vind ik echt jammer.

Imo denken veel te veel mensen dat je een kamado, offset, pelletgrill of alles wat een serieuze duit kost nodig hebt om lekker te kunnen barbecueën. Terwijl je zelfs in een oud olievat dingen kan maken die sterrenrestaurant waardig zijn. Pas ok, het werkt allemaal wel wat makkelijker natuurlijk en als je een liefhebber of hobbyist bent koop je van mijn part een barbecue van 5000 euro, een hobby mag geld kosten maar ik raad aan om je portefeuille pas open te doen als je weet of het je ding is of niet. Ik vind het zo jammer om leuke toestellen te zien wegkwijnen of mishandeld worden omdat het niet in de verwachtingen van de eigenaar ligt. Soms zie je zo'n prachtige oaklahoma smoker voorbij komen die volledig verroest is terwijl hij amper gebruikt geweest is. Dat vind ik echt jammer.
Een kamado ziet er chique uit hé. Vooral als je dan een hele buitenkeuken maakt (of koopt) om vervolgens enkel BBQ- akketten uit de Colruyt te cremeren :crazy:

Imo denken veel te veel mensen dat je een kamado, offset, pelletgrill of alles wat een serieuze duit kost nodig hebt om lekker te kunnen barbecueën.

Dat is in vele hobby's het geval he, de vijftiger met overgewicht op een carbon Specialized fiets of de leerling fotograaf met een fullframe Sony A7III.

Als het financieel geen issue is maakt het natuurlijk niet uit en ik ben eerder ook van het principe "buy once cry once" maar tenzij je echt doorwinterd BBQ'r bent, kom je met de Weber MasterTouch of iets dergelijks toch ook een heel einde.

Ik heb trouwens ook al zitten kwijlen op een Kamado of BGE maar zolang ik niet tegen de beperkingen aanloop van m'n Kettle blijft m'n portemonnee dicht :p

Een kamado ziet er chique uit hé. Vooral als je dan een hele buitenkeuken maakt (of koopt) om vervolgens enkel BBQ- akketten uit de Colruyt te cremeren :crazy:
Als ge dat leuk vindt en dat helemaal uw ding is is dat geen probleem he. Ik doel eerder op de mensen waar je tegen zegt: "schone kamado" en ge als antwoord krijgt: ja he maar het is al 2 jaar geleden dat ik hem gebruikt hebt. Goch, we zijn niet echt zo'n fan van die smaak en als we dan buiten willen eten eten we eigenlijk liever gourmet of steengrill. Dat is eigenlijk leuker en ook minder werk want ja, die rooster is iedere keer zo verroest van de barbecue en er komt schimmel op de binnenkant. Maar weel schoon he om zo in uw tuin te staan hebben :wallbash: :wallbash: :wallbash:

Exact, ik ben ook begonnen met een zelf gemaakte smoker uit een olievat (kleintje, 60l dus). En eerlijk gezegd, vind ik dat nog 1 van de plezantste. Ge moet er effectief mee bezig zijn + heeft plek met hopen. Is het enigste waar ik een volledige kalkoen inkrijg :D

En het belangrijkste is en blijft natuurlijk: je moet eerst testen om te weten of iets je hobby is ;) Ik ken genoeg mensen die "graag BBQen" en dat ook deftig doen. Maar smoken of low&slow zit daar niet in. Dat is ook niet BBQen in mijn ogen maar een discipline apart :p

Exact, ik ben ook begonnen met een zelf gemaakte smoker uit een olievat (kleintje, 60l dus). En eerlijk gezegd, vind ik dat nog 1 van de plezantste. Ge moet er effectief mee bezig zijn + heeft plek met hopen. Is het enigste waar ik een volledige kalkoen inkrijg :D

En het belangrijkste is en blijft natuurlijk: je moet eerst testen om te weten of iets je hobby is ;) Ik ken genoeg mensen die "graag BBQen" en dat ook deftig doen. Maar smoken of low&slow zit daar niet in. Dat is ook niet BBQen in mijn ogen maar een discipline apart :p
Low en slow is barbecue maar barbecue is niet low en slow. Beetje het nadeel van de hype dat iedereen nu opeens enkel nog low en slow als echte barbecue ziet. Maar zo zijn er ook mensen die denken als ge een kilo slachtafval in een smoker of kamado gooit ge opeens op magische wijze wagyu grade 5 vlees krijgt. Of wat marketing al niet doet met mensen.

Allemaal bedankt voor jullie reactie/commentaar maar daar ben ik weinig mee.

Zowel BGE's als Kamado's en hun clonen zijn top toestellen met weinig verschil.

Het komt er vooral op neer wat je zoekt te bereiken met je BBQ? Misschien kan je wat specifieke voorbeelden kan geven zodat iemand ook concrete antwoorden kan geven.

Allemaal bedankt voor jullie reactie/commentaar maar daar ben ik weinig mee.
misschien handig dat je de volgende info even meegeeft:
  • hoeveel personen (ga je bvb vaak voor gasten koken, of enkel voor het gezin)?
  • wil je enkel grillen of wil je ook gaan roken en/of low&slow?
  • wat is je budget?
Met die zaken kan je dan bepalen welke kamado het beste zou passen.
Dan zou ik eens naar een toonzaal rijden waar je die modellen ook daadwerkelijk eens kan vastpakken.

Thuis zijn we met 4 maar er valt regelmatig wel eens een persoon of 2 binnen en blijven dan lekker mee eten.

Zou eigenlijk zoveel mogelijk op de bbq willen doen.

Mijn budget zit rond de 1500€

Heb wel enkele winkels afgelopen en meestal valt mijn oog op the bastard... heb nog wel met niemand van de winkels gesproken omdat het daar meestal druk was.

Welke winkels raden jullie mij aan?

Ik heb onlangs in dezelfde situatie gezeten als jij en ik heb mijn keuze tot de bastard en yakiniku tot gereduceerd.
Bij VB center in bonheiden hebben ze die beide staan (+ ook BGE). Bij mij is het de yakiniku geworden (large versie) en ben daar heel tevreden van moet ik zeggen. Is iets goedkoper dan bastard ook, hoewel er standaard geen hitteschilden of grill lift (nodig om te de schilden te monteren) bijgeleverd worden en dat kost u al meteen een €100 extra en is wel essentieel natuurlijk. Volgens mij wordt dat er bij bastard wel bijgeleverd.

Terug
Bovenaan