Welke landen meest geschikt voor belastingvluchtelingen

famtam

Well-known member
Met de doorgaande oorlog in Oekraïne, de 5% van Trump en de hoge energieprijzen (en dus wegtrekken van bedrijven) mag je verwachten dat de belastingdruk blijft stijgen. Zeker voor mensen die iets hebben opgebouwd. En liefst voordat Belgie ook met een exit taks komt.

Er kom in de alt media steeds meer discussie over waar je dan het best naar toe kan.

Welk land? Dubai? Liechtenstein? Hongarije? enz.

Toine Manders legt het goed uit en geeft tips

Andorra, Monaco, Luxemburg, Zwitserland, Jersey, Lichtenstein... Hangt er maar van af wat je concreet zoekt en nodig hebt. Dubai is uiteraard ook leuk, maar heel andere setting.

Die exit taks is er al...
Hangt er van af of je effectief bereid bent je link met België (grotendeels) te doorbreken of niet.
Fysiek dan, niet alleen op papier, dus desgevallend kunnen aantonen dat je ergens minstens 183 dagen verblijft.
Voor empty nesters (of pre nesters) is dat geen probleem maar met schoolgaande kinderen of hulpbehoevende ouders bvb. kan dat al iets lastiger zijn. Ook als je hier per se je sociaal leven wil behouden (wekelijks sport uurtje annex tooghangen met de boys) zit je op glad ijs.
Ligt er ook aan wat je precies wil ontwijken. Voor meerwaardebelasting zijn er wel wat opties (echter niet per se de goedkoopste om te wonen).

Als ik zie wat er allemaal in mijn YT feed terecht komt, dan valt op dat veel Amerikanen richting Puerto Rico, Uruguay en Nieuw-Zeeland trekken.

Die exit taks is er al...
Hangt er van af of je effectief bereid bent je link met België (grotendeels) te doorbreken of niet.
Exit taks is momenteel slechts gedurende 2 jaar. Dus gewoon uw aandelen 2 jaar niet verkopen en je hebt het al omzeild.
Duitsland is bv 7 jaar, andere landen nog langer.
Bij Canada word je bv belast op niet-gerealiseerde meerwaarden op moment van verlaten van het land.

Als ik zie wat er allemaal in mijn YT feed terecht komt, dan valt op dat veel Amerikanen richting Puerto Rico, Uruguay en Nieuw-Zeeland trekken.
Geven die dan hun Amerikaans paspoort op? Want anders blijven die gewoon belastbaar in de US.
Die hebben citizenship tax, geen residency based tax zoals de meeste landen.

Geven die dan hun Amerikaans paspoort op? Want anders blijven die gewoon belastbaar in de US.
Die hebben citizenship tax, geen residency based tax zoals de meeste landen.
Puerto Rico is ook een territorium van de VS dus vluchten lijkt me dat ook niet. Waarschijnlijk op afstand werken waar het leven goedkoper is.

Zoals anderen al aangehaald hebben is er meer dan enkel de belastingen. Natuurlijk als je single bent, en niets hebt (in de zin van een afbetaling voor een huis bv.) dan kunnen bepaalde landen interessant zijn, maar er zijn genoeg mensen die kort naar Dubai o.i.d. trekken om dan terug te keren naar België om te profiteren van de gezondheidszorg (een bepaald persoon die zich bezig houd rond FIRE schiet me te binnen).

En ja, ik heb "profiteren" bewust gekozen, want heel wat mensen hebben hun mond vol over hoe verschrikkelijk België/Europa wel niet is, tot ze ziek worden of kinderen krijgen.
Er zijn altijd uitzonderingen (die zichzelf geen uitzondering beschouwen) die zullen zeggen dat de VS/Dubai/UAE/... het paradijs op aarde is, zonder te vermelden dat ze in de top 10% zitten van inkomens van hun (tijdelijk) thuisland.

Laatst bewerkt:
Alles hangt er vanaf wat je doelen zijn in het leven. Ik kan me voorstellen dat voor hyper-ambitieuze mensen die veel geld willen verdienen in loondienst, veel beter af kunnen zijn in het buitenland. Maar voor mensen die content kunnen zijn zonder grote rijkdom (maar nog wel altijd comfortabel) zonder je te moeten doodwerken, is België écht wel één van de betere landen in de wereld (de vraag is natuurlijk of dat zo gaat blijven gegeven de budgettaire moeilijkheden die ons te wachten staan).

Wat ik zelf ook al redelijk begin te merken is dat wanneer je je geld voornamelijk uit ondernemen/vennootschappen haalt (en het desnoods combineert met bvb. een halftijdse job), en het fiscaal gunstig belegt, dat België toch helemaal niet zo slecht is als sommige FIRE'ers doen uitschijnen. In België moet je vooral vindingrijk durven zijn qua het 'agressief' gebruik maken van de 1001 koterijen.
België is enkel een érg meh land wanneer je van thuis uit niks hebt meegekregen, en je in loondienst werkt voor 2000-3000 netto per maand (zoals het gros van de bevolking). Zo ga je heel je leven werken en op het einde eigenlijk nog altijd niks hebben (tenzij je consistent bokes met choco eet).

Ik verdien op dit moment erg goed m'n boterham, kan 'feesten' en reizen zoals ik het wil en nog altijd heel wat sparen. Dus voor mij is verhuizen sowieso geen optie. M'n vriendengroep compleet opgeven, tegen niemand meer in sappig Antwerps kunnen praten, je een vreemdeling voelen, ... lijkt me iets dat sowieso nooit de moeite zou zijn enkel voor een stuk meer te verdienen (en ik ben al redelijk money minded).
Het enige wat ik me wel zie doen is vanaf m'n 50e ofzo al een groot deel van het jaar in het buitenland te 'wonen'. Maar België compleet verlaten, dat zie ik me toch nooit doen.
Je leeft maar één keer (en niemand weet of die nu sterft op z'n 40e of z'n 90e); je geld meenemen in je graf gaat niet. Geen enkele andere plek op de wereld zou m'n leven kwalitatiever kunnen maken dan hoe ik het nu heb in België (de enige upgrade zou zijn dat het hier nooit kouder wordt dan 10-15 graden).

maar er zijn genoeg mensen die kort naar Dubai o.i.d. trekken om dan terug te keren naar België om te profiteren van de gezondheidszorg
En ja, ik heb "profiteren" bewust gekozen
Dat is natuurlijk eigen aan 'het systeem', het kan gewoon en is legaal. Dat is een politieke keuze, en dus een maatschappelijke keuze.

Daarom ben ik eerder fan van het Amerikaans belastingssysteem.
Uw paspoort heeft zodanig veel voordelen dankzij de maatschappij dat het niet meer dan normaal is dat je er wat aan bijdraagt, ook al woon je er niet meer. (Bv. Je kan altijd terugkeren in nood zoals oorlog of pandemie, consulaire bijstand, reis- en werkprivileges, gezondheidszorg, etc.)

die zullen zeggen dat de VS/Dubai/UAE/... het paradijs op aarde is, zonder te vermelden dat ze in de top 10% zitten van inkomens van hun (tijdelijk) thuisland.
Als je echt FIRE bent, is de kans natuurlijk wel groot dat je overal in die 10% zal zitten.
Dan is het leven op veel plaatsen vrij goed.

Maar als ik morgen een miljard op mijn rekening krijg, dan is Dubai wel zowat de allerlaatste plaats op de aardbol waar ik zou aan denken.
In de VS kan je als 1%-er een geschift goed leven leiden op werkelijk elk vlak (cultureel, sociaal, technologisch, academisch, luxe, comfort, natuur, gezondheid...) als je de locatie wat goed kiest.

In Dubai ben je gemiddeld omringd door sociopathie/narcisme met een mix van dommigheid, gecombineerd met geld, in een woestijn.
Wat mij betreft, the absolute worst of the worst.

Wil je echt geen belasting betalen, moet je naar failed states gaan.
Ik denk niet dat er in Soedan nog een effectieve belastingsadministratie bestaat.

Uruguay heeft een kapitaalsbelasting.... Is dat niet eerder een geadverteerd paradijs geworden voor mensen met complottheoriën?
Idem, Nieuw-Zeeland... Dure levensstandaard, progressieve belasting tot 39% "On a measure of tax-to-GDP, in 2023, New Zealand had a ratio of 34 percent compared to the OECD average of 33.9 percent." Beter dan België maar om te zeggen belastingsparadijs...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bekeek gisteren in incognito browser en met hotelwifi (dus redelijk anoniem) een YouTube-video van een interview met Dimon (ceo JP Morgan) , en bij de suggesties staat 'Biden senile proof!!' en 'Fed corruption exposed!!' tot compleet gefantaseerde AI gegenereerde waanzin genre 'why ghosts are living in the centre of the earth'.

Compleet vort die sociale media algoritmes. Enkel bruikbaar als je zeer specifieke betrouwbare accounts volgt en geen enkele klik doet op de rest.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is natuurlijk eigen aan 'het systeem', het kan gewoon en is legaal. Dat is een politieke keuze, en dus een maatschappelijke keuze.

Daarom ben ik eerder fan van het Amerikaans belastingssysteem.
Uw paspoort heeft zodanig veel voordelen dankzij de maatschappij dat het niet meer dan normaal is dat je er wat aan bijdraagt, ook al woon je er niet meer. (Bv. Je kan altijd terugkeren in nood zoals oorlog of pandemie, consulaire bijstand, reis- en werkprivileges, gezondheidszorg, etc.)
Zeker, dat ga ik niet tegenspreken. Ik heb zelf iemand in de familie die dit doet. Woont in de VS maar af en toe toch eens gebruik maken van België.

Als je echt FIRE bent, is de kans natuurlijk wel groot dat je overal in die 10% zal zitten.
Dan is het leven op veel plaatsen vrij goed.

Maar als ik morgen een miljard op mijn rekening krijg, dan is Dubai wel zowat de allerlaatste plaats op de aardbol waar ik zou aan denken.
In de VS kan je als 1%-er een geschift goed leven leiden op werkelijk elk vlak (cultureel, sociaal, technologisch, academisch, luxe, comfort, natuur, gezondheid...) als je de locatie wat goed kiest.

In Dubai ben je gemiddeld omringd door sociopathie/narcisme met een mix van dommigheid, gecombineerd met geld, in een woestijn.
Wat mij betreft, the absolute worst of the worst.

Daar kan ik enkel maar mee akkoord zijn. Dubai en UAE zitten vrij ver verwijderd van wat we ehm "acceptabel" vinden.

Over de VS twijfel ik toch meer en meer hoor. Ik heb dus een familielid in de VS wonen en ze heeft het zeker niet slecht, maar ze is er niet meer zo zeker van of ze er nog wil blijven. Ze is prof aan een unief en heeft de meeste "vrienden" verloren aan het sterk gepolariseerd politiek climaat.

Over de VS twijfel ik toch meer en meer hoor. Ik heb dus een familielid in de VS wonen en ze heeft het zeker niet slecht, maar ze is er niet meer zo zeker van of ze er nog wil blijven. Ze is prof aan een unief en heeft de meeste "vrienden" verloren aan het sterk gepolariseerd politiek climaat.
Ik ben niet zo zeker dat we hier niet gaan volgen, aangezien Europa meestal wat achter komt in die maatschappelijke trends (zie hoe ingeburgerd botox en plastische chirurgie ondertussen is, terwijl ik me perfect herinner hoe dat vroeger een louter Amerikaans ding was waar hier mee gelachen werd).

En al zeker als die trends aangejaagd worden door sociale media, waar Europa ook compleet van in de greep zit.

Uruguay heeft een kapitaalsbelasting.... Is dat niet eerder een geadverteerd paradijs geworden voor mensen met complottheoriën?
Dat is Paraguay. Daar trekken de laatste drie jaar veel Nederlandse en Vlaamse "wappies" naar toe.

Belastingen zijn daar zeer laag, regelgeving minimaal en huizen goedkoop.

M'n 'familielid' is zo'n 'belastingvluchteling'. Nadat Di Rupo bepaalde belastingen had ingevoerd was dit voor hem de druppel om ook z'n droom ooit in Afrika te wonen, versneld te realiseren. 2 x 40ft HC containers met de hele inboedel en 2 wagens erin, en weg was hij.

Voor België is hij dus fiscaal inwoner in België en er ook gedomicilieerd en zelfstandige met minimum sociale bijdragen. Voor Madagascar, idem. Maar niks van Madagascar is gekend in België.

En ja, in Madagascar is het fiscaal niet zo gunstig, maar met bepaalde constructies, of een rekening courant van cash die je van België naar hier brengt, kan je hier voor de rest van je leven in alle comfort leven, ver buiten het vizier van de Belgische belastingdienst.

En zoiets kan momenteel nog in heel wat landen, maar ieder jaar verminderd de lijst.

'k Was hier deze middag op bezoek bij een Italiaanse kennis / klant van een familielid, die al meer dan 50 jaar in Madagascar woont, die man, een rijke industrieel op niveau van de Ferrero familie waarmee hij veel zaken mee deed, heeft een huis in hartje Amsterdam, in Turijn zijn thuisstad, Milaan, een 4-tal, in Madagascar een hotelcomplex en enkele huizen in stadjes hier en daar. Heeft een Italiaanse vrouw waarmee hij een 4-tal kinderen had, die allen af en toe afkomen en daarnaast ook een lokale Malagasy vrouw waarmee hij een kind heeft, maar al gescheiden is.

En dat is dan een bescheiden, niet extravagante miljardair, die uitbolt. Z'n kinderen gaan dan alles verdoen eens hij (nu 80+) overleden is.

Op een bepaald niveau lig je niet meer wakker van de belastingen. Of is er simpelweg, zoals in Madagascar, geen effectieve digitale belastingadministratie.

Uruguay staat/stond zowat bekend als het Zwitserland van Zuid-Amerika. Relatief stabiel, hoge levensstandaard (wel niet zo hoog als hier). Tenzij hij effectief doelde op Paraguay en je het meer richting alternatieve feiten en nutjobs moet zoeken, is dat denk ik wel een goede plek om te wonen als rijke of goed verdienende "online" Amerikaan.

Maar als Amerikaanse "belastingsvluchteling" zou ik eerder denken aan de Bahamas of Kaaimaneilanden. Misschien Curaçao? Er zullen daar wel wat eilanden zijn die je met open armen ontvangen.

Laatst bewerkt:
Panama is ook zo'n bestemming met relatief goed passpoort die je kan verkrijgen met een citizenship by investment programma.

Terug
Bovenaan