Welke serie heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

In welke mate wordt roken dan "cool" gemaakt in die serie?

Wel er zijn 4 FBI agenten waarvan er 2 cool zijn, 1 serieus en 1 een beetje verlept.

Maar één van de 2 coole agenten ken een cafébaas die haar laat roken op café dus daar zitten ze dan allebei te roken op café in een waarschijnlijk (ik heb de serie nog niet uitgekeken) winige nuttige scène die op zich een romantische arc zou kunnen hebben.
Het roken is letterlijk nergens voor nodig.

Komt meer en meer terug voor dit, in andere series/films ook.

Het is helemaal niet cool, roken. En ik doe het ook niet.

Maar het kan er wel fucking cool uitzien.
Hoe Thomas Shelby zijn sigs uit zijn koffertje neemt, precies tegen zijn bovenlip kleeft en dan aansteekt… machtig. Ik denk wel dat het absoluut doet aanzetten tot roken tbh

In welke mate wordt roken dan "cool" gemaakt in die serie?
Ik ben van Task naar Mare of Easttown en dan naar True Detective beginnen kijken, en de sigarettenrook is wel heel aanwezig. Het lijkt een beetje bij het imago van de getormenteerde-maar-zeer-capabele-flik te horen. Stoer.

Dus ik snap die commentaar wel. Nu, zeker bij True Detective zijn er delen die zich in de jaren '80 of '90 afspelen dus dan was dat natuurlijk ook ingeburgerd.

Wel er zijn 4 FBI agenten waarvan er 2 cool zijn, 1 serieus en 1 een beetje verlept.

Maar één van de 2 coole agenten ken een cafébaas die haar laat roken op café dus daar zitten ze dan allebei te roken op café in een waarschijnlijk (ik heb de serie nog niet uitgekeken) winige nuttige scène die op zich een romantische arc zou kunnen hebben.
Het roken is letterlijk nergens voor nodig.

Komt meer en meer terug voor dit, in andere series/films ook.
We hebben wel een andere definitie van cool denk ik. Blijven kijken zou ik zeggen :unsure:

We herinneren ons nog de Marlborocampagne met de Marlboro Man, die behoorlijk veel succes had. Ook op school als tiener had dat nog veel appeal, al heb ik het zelf nooit geprobeerd buiten een handvol sigaren en wat shisha. Een sigaret heb ik altijd geassocieerd met stank en de roker met een stinkbek.

Alcohol heeft ook die appeal.

Maar het is echt waanzin. De tabakslobby heeft Hollywood volledig in zijn greep. In quasi ELKE reeks is er wel een scène waarin gerookt wordt. En heel vaak zonder artistieke meerwaarde. Toch blij dat ik niet de enige ben die dat is opgevallen.

Goed ja, op zich wel slim van die mannen. Om al die reclame verboden te omzeilen. Hoop alleen dat de kidzzz zich niet teveel laten meeslepen.

Maar het is echt waanzin. De tabakslobby heeft Hollywood volledig in zijn greep. In quasi ELKE reeks is er wel een scène waarin gerookt wordt. En heel vaak zonder artistieke meerwaarde. Toch blij dat ik niet de enige ben die dat is opgevallen.

Goed ja, op zich wel slim van die mannen. Om al die reclame verboden te omzeilen. Hoop alleen dat de kidzzz zich niet teveel laten meeslepen.
Is het niet de slinger die gewoon eindelijk terug in balans is geraakt? Jaaaarenlang is het taboe geweest om een sigaret in beeld te tonen, en dat is ook belachelijk. Ik ben zelf extreem anti roken, maar mensen roken nu eenmaal, dus als je de samenleving wil portretteren op een ietwat realistische manier, komt er toch af en toe een roker in beeld. Dat heeft voor mij in de verste verte niks te maken met coolheid, laat staan reclame.

Ik zocht iets luchtig met korte afleveringen en ben The Good Place een tweede kans aan het geven. Ben nog altijd niet zeker of ik blijf kijken. Ik zit nu een aflevering of 3-4 ver.

Ik denk niet dat je het zo diep moet zoeken. Soms past dat gewoon bij een personage. Mij valt het enkel op in series en films die zich afspelen in het verleden. Mindhunter bv, of First Man. Letterlijk iedereen rookt in First Man denk ik.

Ik zocht iets luchtig met korte afleveringen en ben The Good Place een tweede kans aan het geven. Ben nog altijd niet zeker of ik blijf kijken. Ik zit nu een aflevering of 3-4 ver.
Heb dat een hele tijd terug gezien. Op zich niet slecht, maar je moet je wel kunnen vinden in het concept. Ik heb het uitgezien, maar bij laatste seizoen had ik wel zoiets van, tis goed geweest (misschien te veel op korte tijd ook).

Ik denk niet dat je het zo diep moet zoeken. Soms past dat gewoon bij een personage. Mij valt het enkel op in series en films die zich afspelen in het verleden. Mindhunter bv, of First Man. Letterlijk iedereen rookt in First Man denk ik.
Daar zeg je het. Soms. Toch wel duidelijk imo dat er meer speelt dan enkel wat artistieke keuzes.

Ik ben er ook van overtuigd dat de sigaret weren van het scherm, weldegelijk invloed heeft op hoe die geconsumeerd wordt en bekeken wordt door de maatschappij. Zien roken doet roken. Men was goed bezig op dat vlak.

Terug
Bovenaan