Avondland
Well-known member
Rome is op vlak van series god tier. Twee seizoenen lang alleen maar absoluut topniveau. Heel entertainend, heel straf verhaal (met de nodige dichterlijke vrijheden qua historische nauwkeurigheid in functie van de behapbaarheid van twee seizoenen), topacteurs en heel goed onderzocht (de DVD had destijds een commentaargedeelte waar heel wat historische details werden uitgelicht als je de afleveringen bekeek). Serie staat nog altijd als een dijk. James Purefoy doet dat inderdaad enorm goed als Mark Anthony en ik kan me Caesar niet anders inbeelden dan als Ciarán Hinds. Die bromance tussen Titus Pullo en Lucius Vorenus (die in het tweede seizoen compleet doorslaagt) is ook memorabel. Doodzonde dat die geen vijf seizoenen kreeg zoals oorspronkelijk bedoeld (van het eerste triumviraat tot en met de geboorte van Christus).Rome (HBO)
Ondertussen toegekomen in S2. Ik denk dat deze serie alle lof verdient voor het ontwerp van de sets en kostuums. Dit is echt op of boven het niveau van eendert welke Game of thrones-aflevering of LOTR-film. Mijn vrouw merkte in het begin op dat het een beetje "fake" aanvoelt omdat de serie (in tegenstelling tot vele andere voorbeelden in media) geen (duidelijk) gebruik maakt van filters. Ik ben hier natuurlijk zeer blij mee omdat het kleurenpallet echt bijdraagt aan de sfeer van Rome als een echte(, historische) plaats met een uniek karakter.
Het spreekt misschien voor zich, maar Ciarán Hinds als Caesar is echt meesterlijk in elke scene. Mijn geschiedeniskennis van Rome is tanende, dus als ik de zogenaamde dictator zie die zichzelf voordoet als een meester-diplomaat geloof ik elk woord wat hij zegt.James Purefoy als Mark Antony is subliem en ik grijns als een ezel elke keer dat ik zijn kwallige grijns zie. Er zijn nog veel namen die hun lofzang verdienen voor deze serie, maar als er iets is wat ik waardeer in een epos als dit is het een uitstekende onderkruiper: dank u David Bamber om Cicero te spelen. Is hij even goed als goed als Mr Collins uit Pride & Prejudice? Nee, bijlange niet. De lat ligt zeer hoog.
Als ik zie hoeveel karren geld in Hollywood/streamingland wordt gegooid naar -vergeef me de uitdrukking- absolute drek, dan is het zo jammer om te horen dat Rome geen 5/6 seizoenen kreeg omdat het "te veel geld kostte". Allez, we kunnen belachelijke hoeveelheden geld verkwanselen aan CGI-draken die na 4 seizoenen hun beste tijd gehad hebben, maar soit.![]()
Na de Cicerotrilogie gelezen te hebben denk ik dat je met vijf seizoenen zelf niet zou toekomen om het helemaal grondig te vertellen.
James Purefoy als Mark Antony is subliem en ik grijns als een ezel elke keer dat ik zijn kwallige grijns zie. Er zijn nog veel namen die hun lofzang verdienen voor deze serie, maar als er iets is wat ik waardeer in een epos als dit is het een uitstekende onderkruiper: dank u David Bamber om Cicero te spelen. Is hij even goed als goed als Mr Collins uit Pride & Prejudice? Nee, bijlange niet. De lat ligt zeer hoog.

Het is te veel try hard arrogante one liners die op niets slaan.
was